Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:26

Zooist schreef:
x_Marr schreef:
Dat jij dat fijner vindt neemt niet weg dat het moeilijker en belastender voor het paard is.
Ik heb toch duidelijk gezegd makkelijker voor het paard.
TS brengt duidelijker in haar opeingspost naar voren trainingen te willen die zo min mogelijk belastend zijn....

Zoals je duidelijk kan lezen in mijn profiel is die site niet van mij, ik ga jou instructise toch ook niet afkraken om jou mening?

Dat is jouw mening dat het moeilijker en belastender is voor het paard.
Het is jouw mening dat het lange lijnen gebeuren makkelijker is voor het paard.

Door jouw tonatie maak je niet echt reclame bedoel ik te zeggen ;)
Je dringt jouw mening namelijk nogal op en dan zeg ik het voorzichtig.

TS heeft al een aantal keer in het topic aangegeven dat ze geen verdere info nodig heeft voor naast het paard. Ze wil tips voor OP het paard. Dat wijkt inderdaad af van haar OP maar ze heeft het naderhand wel degelijk aangegeven. ;)

Goed omschreven Zooist, na 6 pagina's ben ik er dan een beetje zat van!
Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het prima vind dat iedereen zijn of haar eigen ding doet maar ik vraag inderdaad tips voor op het paard. En excuus als het dan gemeen overkomt maar het doordrammen over naast het paard trainen, daar heb ik dit topic niet voor geopent! Het is niet zo dat ik alleen maar train door erop te gaan zitten maar dit topic gaat wel over het rijden!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:27

Eens Nemurin!

Air. Een paard beweegt van nature al veel, dus die spieren zijn heel anders belast dan bij een mens.

En als je wel wil vergelijken. Als jij een trainingsprogramma start bij een sportschool ga je ook niet beginnen met wandelen, al heb je nog zo'n slechte conditie.

Air

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:28

Maar een paard beweegt niet van nature al op de manier dat een paard moet bewegen om ons goed te kunnen dragen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:29

Mijn tip: lekker rechtuit door het bos richting lang en laag rijden :) en vooral schakelen :) Komt helemaal goed met julile :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:31

Air schreef:
Maar een paard beweegt niet van nature al op de manier dat een paard moet bewegen om ons goed te kunnen dragen.

Waarom doet heel Nederland het anders dan? Alle profruiters doen dit ook niet. Die rijden gewoon en trainen hun paard onder het zadel.

Er is nog een heel groot gedeelte dat uberhaupt niet longeert, maar gewoon het zadel erop legt, het uit laat bokken en erop stapt.
Die paarden blijven gewoon heel.

Maar ik stop met de discussie, want vind het vrij zinloos. Ga op paardnatuurlijk, grondwerk weet ik wat voor onzin nog meer deze discussie voeren. Het gaat over EROP zitten.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:31

Goede omschrijving Nemurin....

Air schreef:
Van geen enkele belasting tot zeer weinig belasting naar 3 keer per week 20 minuten beweging waarbij er +/-70 of meer kilo op je rug zit en je daarbij je balans moet houden is voor een paard wat dat niet gewend is een zware inspanning.

Dat jullie het liever anders doen prima, maar het waarom is mij niet duidelijk. Waarom mag het paard niet een extra tussenstap krijgen?

Dit vind ik een beetje overdreven... Als ik bijv. jarenlang niet heb gesport en ik ga ineens 3x in de week een half uurtje sporten krijg ik daar helemaal niks van hoor, vooral niet als je jong en gezond bent ;) (weet dat de vergelijking mens-paard) niet helemaal volstaat, maar is voor het idee)

En waarom de paarden geen extra tussenstap krijg is omdat wij dat niet nodig achten... 3x in de week wat basis werk doen is al heel simpel hoor! Ik heb al meerdere paarden gehad en ze hebben er geen van alle last van gehad... Waren allemaal fijne rijpaarden geworden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:34

Ja... dat welles-nietus spelletje over het inrijden van jonge paarden kennen we wel..
En als we die nog niet kennen zijn hier vast genoeg topics over te vinden :+

Maar als we dan toch hierover gaan diskussiëren en vergelijken..
Waarom laat je een kind wat in de groei is wel op een paard zitten??????
Alom bekend dat het slecht is voor het bekken, maar daar hoor je niemand over.. 8)7

On topic..
Nee hoor, gewoon rustig aan gaan rijden met een 3 jarige.. :D
3x per week heel 'simpel' rijden is al moeilijk genoeg.. en ik doel dan op rechtuit lopen, wendingen en schakelen.. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:37

femmefatale1 schreef:
Alom bekend dat het slecht is voor het bekken, maar daar hoor je niemand over.. 8)7

Is dat echt zo? Ik rij al vanaf mijn 4 jaar en wordt over 2 weken 36....vandaar dat ik misschien zo'n houten klaas ben :+

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:38

femmefatale1 schreef:
Ja... dat welles-nietus spelletje over het inrijden van jonge paarden kennen we wel..
En als we die nog niet kennen zijn hier vast genoeg topics over te vinden :+

On topic..
Nee hoor, gewoon rustig aan gaan rijden met een 3 jarige.. :D
3x per week heel 'simpel' rijden is al moeilijk genoeg.. en ik doel dan op rechtuit lopen, wendingen en schakelen.. ;)

Helemaal mee eens :j !! de TS is gewoon goed bezig in mijn ogen!! Niks mis mee...eideloze discussie waar de TS niet op zit te wachten!

En zelfs na de hulk gaan ze gewoon door! Probeer on topic te blijven met tips, en niet met de discussie!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:41

JoviBan schreef:
__PSM__ schreef:
Maar het is toch niet van de ene op de andere dag boem hij is 3 dus nu moet hij onder het zadel, daar gaat toch nog een hele longeerperiode en dergelijke (soms is het maar 3 weken, maar die paarden kweken ook spieren ;)) aan vooraf?

Longeren is ook geen goed plan.
Een jong, ongetraind paard is scheef in z'n lichaam. Als het paard niet weet hoe - en dat - hij verticaal rechtgericht moet lopen, dan zal hij dit tijdens dat zinloze rondjes rennen ook niet leren. Sterker nog: de scheefheid en disbalans zal alleen maar erger worden. En dan hebben we het nog niet eens over horizontale rechtgerichtheid die je vervolgens ook nog moet trainen, tezamen met het aan beide zijden evenveel kracht en soepelheid ontwikkelen.

Ik begrijp niet dat jullie het belang er niet van inzien dat het beter is voor het paard om eerst deze trainingen op de grond te doen. Onbelast.

Hier een interessant en leerzaam filmpje over het trainen van een jong paard:
http://www.youtube.com/user/PaardenBegr ... p2X7O1AfP4

Longeren is niet alleen het laten rondjes rennen. Hiermee zorg je dat je paard op je stem gaat reageren (die van mij is aan de longeren naar voren en terug te krijgen op stem)
Als je vaak afwisseld van hand, paardje op een grote ronde hebt en niet te lang zie ik het kwaad niet.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 12:43

Air schreef:

Waarom rijd je dan paard als het paard er neit voorgemaakt zou zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:48

Tessabuddy schreef:
Longeren is niet alleen het laten rondjes rennen. Hiermee zorg je dat je paard op je stem gaat reageren (die van mij is aan de longeren naar voren en terug te krijgen op stem)
Als je vaak afwisseld van hand, paardje op een grote ronde hebt en niet te lang zie ik het kwaad niet.

Nou er komt bij goed longeren wel wat meer kijken dan een grote volte een veel van hand verwisselen. Je moet zorgen dat het paard niet op de binnen of buitenschouder valt en dat moet je leren te zien en leren op te lossen.

Tessabuddy schreef:
Air schreef:

Waar zeg ik dat? :)
Maar een paard is er inderdaad niet voor gemaakt om iets op zijn rug te dragen, daarom loopt een paard van nature ook niet zoals een paard moet lopen als wij er op zitten, daar zit geen meerwaarde aan voor een paard wanneer het alleen in de wei loopt.
Maar dat betekend wel dat wij er veel aan moeten doen om het paard het zo makkelijk en goed mogelijk te maken om ons te dragen, zonder overbelasting.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:50

Air schreef:
[

Nou er komt bij goed longeren wel wat meer kijken dan een grote volte een veel van hand verwisselen. Je moet zorgen dat het paard niet op de binnen of buitenschouder valt en dat moet je leren te zien en leren op te lossen.

Ooit weleens bedacht dat het voor sommige mensen gesneden koek is omdat te zien? En omdat te corrigeren? Daar heb je geen grondwerk voor nodig hoor!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:51

Air schreef:
Maar dat betekend wel dat wij er veel aan moeten doen om het paard het zo makkelijk en goed mogelijk te maken om ons te dragen, zonder overbelasting.

En dat kan en mag iedereen op zijn eigen manier doen. Dus onder zadel of vanaf de grond.
TS vraagt tips en aanwijzingen voor onder zadel dus laten we dat hier geven in plaats van een welles nietesdiscussie over wat wel goed is en niet goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:57

Dus graag tips voor ts voor OP het paard ;) want daar gaat het hier over.....
niet over het mi bijna sektanisch-en volhardend opdringen van een bepaald geloof/gedachtegoed :-)
Dus of tips OP het paard of graag ergens anders je gedachtegoed ventileren! Hier is daar nl geen behoefte aan!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:06

Mag ik je er dan even op attenderen dat je zelf ook nog geen tips voor onder het zadel hebt gegeven?
Je hebt het alleen over leeftijd en hoeveel minuten trainen gehad, niks over de manier waarop en wat voor trainng dan en hoe.

Zoals ik al zei is hetgeen wat je doet allemaal door te voeren terwijl je op je paard zit.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:21

Tessabuddy schreef:
Air schreef:

Hier kan ik misschien opheldering over geven:

Het principe is dat je pas op een paard kunt gaan rijden als dit paard de rug kan ontspannen en recht heeft, omdat dit het paard zo min mogelijk in de weg zit en daardoor de rug niet beschadigd raakt op lange termijn.

Omdat een paard (meestal: > 50%) als veulen met één voetje voor graast en dus ook het hoofd in de richting van dat voorvoetje buigt, groeit het eigenlijk vanaf het begin af aan al scheef. Zodoende is een paard links- of rechtsgebogen en dient het paard eerst rechtgericht te worden voor men erop gaat rijden. Bij een niet-rechtgericht paard is het dus ook niet aan te raden om zonder zadel te gaan rijden, omdat hier niet de mogelijkheid tot het verlichten van de last via lichtrijden bestaat.

Dus in principe kun je op geen enkel paard verantwoord gaan rijden (doorzitten) tot het ontspannen over de rug loopt (een soort boogje maken de spieren dan, vast wel bekend bij jullie) en goed rechtgericht is. Dit voorkomt voor het grootste deel de blessures waarvan de neiging niet al aangeboren is. Dus, hoewel Air het een tikje over één kam scheert, heeft ze wel gelijk. De meeste paarden zijn van nature niet voor ons gemaakt om op te rijden, omdat ze dus links- of rechtshandig zijn, als ik het even met de mens vergelijk. ;)

Natuurlijk verschilt het per paard of het meer of minder krom is, en sommige veulens grazen al vanaf het begin af aan met beide voetjes even veel voor, dus kun je het nooit voor alle paarden zo zeggen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:30

Als je mijn enorme uitleg bedoelt: ik was niet degene die zei dat we geen paard zouden moeten rijden als mens zijnde.

Ik ken zeer weinig paarden die echt een hekel aan mensen hebben en de band tussen mens en paard is me te dierbaar om te zeggen dat mensen en paarden elkaar op moeten geven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:40

Moderatoropmerking:
Laatste waarschuwing hier in dit topic...blijkbaar kan men nog steeds niet normaal reageren met een nuttig antwoord waar de TS wat aan heeft. De TS moet zich een weg banen door allerlei sfeerbedervende, offtopic opmerkingen. Erg jammer. Graag zou ik willen zien dat hier alleen nog bruikbare tips worden geplaatst waar de TS wat aan heeft. En het 'op elkaar afreageren', het hebben over de wel/niet geschikte leeftijd van het paard, etc achterwege te laten. Daar is deze discussie niet voor opgestart. En zeker niet om elkaar even flink aan te vallen.

Dus bij deze laatste poging, anders ben ik genoodzaakt dit topic te sluiten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:48

TS, probeer lekker naar buiten te gaan :) en vooral rustig bultjes op stappen enzo en schakelen op de rechte stukken :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:49

Desnoods doe je dat op de 3e dag, want met een 3-jarig paard mag je best 3 dagen in de week iets doen. :) Maar inderdaad is lekker buitenritjes ook erg leuk voor jullie allebei.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:52

Nemurin schreef:
Desnoods doe je dat op de 3e dag, want met een 3-jarig paard mag je best 3 dagen in de week iets doen. :) Maar inderdaad is lekker buitenritjes ook erg leuk voor jullie allebei.

__PSM__ schreef:
TS, probeer lekker naar buiten te gaan :) en vooral rustig bultjes op stappen enzo en schakelen op de rechte stukken :D

Das wel een goede idd, ga ik mee aan de gang! :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:53

Ik heb ooit op een handelsstal gewerkt en zodra de paarden de commando's aan de longe kenden, stapten we op en gingen we voorzichtig de eerste rondjes rijden.

Zodra ze goed reageerden op de been en stemhulpen gingen we de bossen in! Heerlijk voor die jonge beestjes!! Idd heuveltjes voor de spieren en lange rechte paden voor het rechtrichten. Als je dit niet kunt, dan probeer zoveel mogelijk op de binnenhoefslag te blijven. Dan is je paard makkelijker recht te krijgen en houden.

Ze zoeken nl. hun balans op via een hoefslagkering, dus blijf er een paar meter vanaf! Succes!!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:34

In mijn ogen ben je ook goed bezig hoor.
Ik zou ook proberen zoveel mogelijk rechtuit te rijden dus inderdaad lekker de bossen in als dit mogelijk is.
veel succes verder!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:09

__PSM__ schreef:
Mijn paard is als 2,5 jarige (met het oog op het dekhengst zijnde) zadelmak gemaakt en als net 3 jarige na afgekeurd als dekhengst te zijn, bij mij gekomen... Ik ben rustig aan begonnen met 2 x in de week samen wat rondhobbelen maar wel vanaf het begin met goede instructie.. Alles wat jij nu opnoemt wat je naast rijden kunt doen, kan mijn paard, maar daar heb ik echt niks speciaals voor gedaan hoor, behalve duidelijk en rechtvaardig zijn.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het zo ontzettend bijzonder is als je paard dit allemaal kent ;). Maar in mijn omgeving ken ik veel paarden die een fatsoenlijke basis missen en ik probeer alleen maar aan te geven wat je óók kunt doen i.p.v. rijden :). Het was heel algemeen en het ging zeker niet over jouw paard.