Rijd ik mijn pony te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:33

Voor zo'n jong paard is dit veel te veel werk. Het gaat hierbij niet om de vraag of hij het conditioneel aankan, dat gaat ongetwijfeld lukken.
Het gaat er hierbij om of het lichaam van het paard het kan verwerken omdat het paard nog in de groei is.
Een paard kan ook lopen te klieren als hij teveel moet werken en het lichamelijk niet aan kan, daar al eens aan gedacht?
Zodra het paard het goed doet belonen en klaar met werken.
Dat kan met een half uur zijn maar ook met drie kwartier, kijk naar je paard en pas je daar op aan. En vier keer in de week maximaal, inclusief buitenrit.
Als je zelf vaak wilt rijden dan had je een ouder en meer doorgereden paard moeten kopen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:33

denice heb jij zelf wel eens met een gewicht op je rug een uur door de bak gerend gestapt gestopt enz. Wat hoop je in dat uur te bereiken wat je niet in een kwartier kan. Een goede ruiter rijd zijn paard in een korte tijd los, langer oefenen doen de spieren alleen maar verder verkrampen. Een half uur scheef rijden wordt niet beter door een uur stijf te rijden. De belasting voor de pezen zijn enorm. Buiten rijden aan een ontspannen teugeltje terwij je pony met zijn hoofd in lucht loopt is ook niet lekker voor de rug en voegt ook niets toe. Weten wanneer je moet ophouden is ook een kunst. En conditie is niet alleen nog energie hebben maar betreft ook de botten en de pezen die je op deze manier overbelast. Bij een pony die nog niet volgroeit is.

Even voor je visie stel je voor je weegt 49 kilo en je pony s rug beschikt over een bepaald oppervlak die jou gewicht draagt. Nu ga je in de stijgbeugels staan en daar door wordt jouw gewicht even met 3 maal vermenigvuldigt en dat ga je dus effe lekker een uur door de bak doen. Leren paardrijden is niet alleen veel doen maar ook luisteren naar anderen en daaruit oppikken wat je logisch lijkt en klinkt. Het feit dat manegeponys enz. langer lopen wil niet zeggen dat dat gezond is. Je hebt nu nog veel plezier van je pony en dan komt er een blessure, verstappen of stijf of wat dan ook. En dat kan niet door het rijden gekomen zijn maar verstapt in het bos. Maar dat verstappen gebeurt juist om dat alles overbelast is en daar door sneller scheurt. Je kunt vanaf de buitenkant de binnenkant van je pony niet zien. En paarden en ponys lopen met oortjes naar voren ondanks hun pijn.

En voor dat je haren in verdediging verder overeind gaan staan wanneer je dit leest, bedenk dat ik dit niet schrijf om jouw persoonlijk aan te vallen of iets anders, maar denk na en maak een verantwoorde beslissing en anders verdiep je erin. Maar het is wel een levend dier die straks misschien kreupel op stal staat en alleen nog een da ziet.

ts je bent 13 en je laat je nu al niets zeggen. Iedereen leert nog elke dag. Hoe denk je dan anke het western heeft geleerd door er op te gaan zitten en te zeggen ik weet alles al. Bij mij vroeger op stal liep ik langs een meisje die wilde haar pony net opzadelen. De pony bibberde over de rug om dat ie zadeldruk had ik zei er iets over en kreeg een grote mond. Naderhand is ze ooit wel wijzer geworden maar dat heeft de pony nooit meer meegemaakt. Ik hoop dat je da niets ernstigs vindt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:37

TS misschien heb je wat aan deze tekening waarop te zien is hoelang en waar een paard in de groei is.

Afbeelding

edit: tekening voor verduidelijking iets vergroot
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 13-08-10 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:38

volgens mij heeft dit topic helemaal geen nut zo als 1 van de posts hier boven word gezecht dat ze geen hulp aanneemt waarom gaat dit topic nog door met discuseren?
als zij niks wil dan niet ze weet wat wij ervan vinden ik wens er succes maar dat is mijn mening indd ze rijd te veel :D

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:42

ook ik vind dat je hem wat te veel belast
hij is nog bezig met uitgroeien etc

mijn 18-jarige fjordenmerrie met een goede conditie laat ik nog niet eens zoveel 'werken' :o

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:45

dinopino, ik heb geen andere keus dan mijn paard naar de dichtstijzijnde bak te stappen. Dit kost ongeveer 20 min, heen, en dan weer terug natuurlijk. Dan heb ik een half uur in de bak om te rijden. Dat is niet erg lang? Ik rijd mijn paard absoluut nooit moe, stop als het lekker gaat, maar heb die tijd nou eenmaal nodig. Niet iedereen heeft een bak naast de deur

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:49

Dan nog heb je keuzes denice: je zou hem ook aan de fiets mee kunnen nemen of in de trailer.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:50

TS, zoals hier al vaker genoemd is is het idd ook belangrijk om te stoppen op het moment dat het goed gaat. Je zegt zelf dat hij het eerste halfuur vervelend doet, gaat het daarna goed en doet hij alles netjes wat jij wil, belonen en stoppen. Sluit het werk positief af. Hij zal het rijden dan ook leuk gaan vinden.

Jij gaat nu daarentegen gewoon nog een uur door, hij wordt moe, geen zin, het wordt saai en dan stop je. Kortom je sluit het negatief af. Het is niet gek dat hij het rijden dan niet leuk vind en vervelend gaat doen.

Hoe zou jij het vinden als je anderhalf uur lang iets moet doen wat je niet wilt? Waarvan je toch al weet dat het een negatief eind heeft? Dan zou jij toch ook protesteren?

Ben het overigens helemaal eens met de reacties van Slimmerik :))

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:51

bonbon15 men gaat er op door omdat men hoopt tot haar door te dringen. Zij is niet de eerste en de laatste die het allemaal wel beter weet want haar pony is ook zo sterk. Ze bevat nog niet wat het betekent waarom een pony zich verzet en omschrijft het als kliererig. maar misschien zit het zadel niet goed en heeft het beestje pijn. De fout wordt bij de pony gezocht en niet bij haar zelf. Wanneer het dan pas goed mis gaat ligt het nog altijd niet aan de ruiter en leren ze dan nog niks. Maar we blijven hopen dat ze een keer kritischer worden en dat is de eerste stap om een goede ruiter te worden ;-)

Denice je kunt in die 20 minuten naar de bak toe stappen ook gymnastiek met je paard doen. 10 minuten instappen en dan lekker loswerk oefeningen daarvoor hoef je niet perse door een bak te stappen. En anders stap in de bak er af en doe oefeningen aan de hand. Maak de gelegenheid dan zo dat je wel je pony heel houd. Wanneer mijn bak te zwaar is gebruik ik hem niet in de zomer en dan heb ik ook geen andere bak maar zoek een andere oplossing. Je pony schiet er toch niets mee op met dat feit wat je noemt. Het blijven wel zijn botten en pezen die je belast maak het dan zo licht mogelijk voor hem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:53

Ja is inderdaad beetje veel nu je paardje nog maar 4 jaar is.
Probeer wat af te wisselen,door bijv.longeren of gewoon aan de hand stukje wandelen of grondwerk doen.
Je bedoelt het natuurlijk goed maar de leeftijd is nog iets te jong om zo intensief te rijden.
Tis net als bij jonge kinderen,die willen ook afwisseling en niet alleen maar strak in het gareel lopen! ;)

Verder wens ik je veel succes met je Fjord,het zijn heerlijke paardjes <3

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:58

slimmerik schreef:
Dan nog heb je keuzes denice: je zou hem ook aan de fiets mee kunnen nemen of in de trailer.

Hier wil ik dan nog wel bij opmerken dat fietsen wel moet kunnen i.v.m. veiligheid! Je kunt niet met elk paard lekker gaan fietsen (helaas). Ook heeft niet iedereen de beschikking over een trailer.
@ Denice: ik denk dat het op zich niet te lang rijden is, maar misschien zou je dan een keer minder kunnen gaan? Je ging nu 5 à 6 keer toch? Maar ik denk dat je, als je er verstandig mee omgaat, best zo kan rijden hoor.

Calanddra

Re: Rijd ik mijn pony te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:06

denice, stap je dan de hele weg? Want dan kan het niet zo'n kwaad, al zou ik dan wel echt max een halfuur in de bak rijden :) En het idd ook minderen, voor een 5 jarige vind ik het ook erg veel om 5/6x in de week zoveel te lopen.

Ik zou het eerder 4x in de week doen :) en dan bijv. een 1/2 dagen longeren en de overige dag(en) vrij :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:26

ik rijd 5 dagen ja, mijn verzorgster 2, dat is een uurtje buiten, en ik drie keer in de bak. Inladen lijkt me ook niet goed voor hem elke keer. Ik stap de hele weg, en draaf ik, dan rijden we dus korter omdat we dan sneller er zijn.

Ik ben echt van mening dat dit absoluut niet teveel is, hij is al 5, pas laat ingereden, heeft zijn beweging nodig. Trouwens, wij allemaal hier gaan zo met onze paarden om, nog nooit iets mis mee gegaan, we houden heus wel van ze hoor ;)

Hij laat nooit merken dat het te zwaar is, dan zou ik mijn trainingen heus wel veranderen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:30

Lastige van je laatste zin is, dat als ze het gaan laten merken, het al te laat is...

Als je ook nog draaft onderweg en dan in de bak nog 40 min rijdt...dat vind ik persoonlijk echt te veel...

Met de trailer is niks mis hoor, ken meerderen die het zo doen :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:33

Als je zelf al 5 dagen rijdt, waarom dan een verzorgster die ook nog eens 2 dagen rijdt? Meestal neem je toch een verzorgster omdat jezelf geen tijd hebt?

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:40

Vind het wel erg veel hoor.. heb zelf een 4 jarige welsh cob en die rijd ik 4 x per week of 3 x per week 45 min ong. en 1 x longeren aan de bijzet... en de ene keer rijd ik kort als hij braaf is en is ie een keer vervelend oid rijd ik wat langer.. heb nog nooit 1,5 uur gereden.. soms een uur maar dan heb ik het idee dat hij zowat het loodje legt haha..

maar jij kent zelf het beste je pony en weet zelf of ie het aan kan of niet denk ik...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:47

denice hoe moet hij laten merken dat het te zwaar is. een paard is een loop dier kreupelen of wat dan ook betekent een zekere dood. Ik heb een paard gekent die met oortjes naar voren op 3 benen met een gebroken been doorgallopeerde. Dit was dus duidelijk te zien maar hij wilde wel lopen ;-). Hij is al 5 nou dat is echt oud al dan zou ik ook niet twijfelen. Tenslotte is hij met 6 gedeeltelijk volgroeid dus dan kan 5 beslist geen kwaad. Wat is dat nu voor logica. En je komt precies met het argument wat ik daarboven vertelde van iedereen doet het en niemand heeft problemen. Ja wie ben jij om zuiniger op je paard te zijn. Ik zou het ook niet weten. 7 dagen je paard bewegen en rijden met gewicht erop en nog maar 5.

Tip: Ga je eens GOED voorbereiden op wat je doet en welk instrument je er voor gebruikt. Je bent je pony aan het overbelasten en geloof me wanneerje ziet dat het teveel is voor je pony dan ben je Te Laat.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:48

Als hij na een half uur "vechten" braaf is met rijden, kap er dan gewoon na een kwartier mee!! Dan zal je zien dat dat half uurtje vechten steeds korter wordt!!

Ik snap wel dat hij eerst met je wilt vechten; hij kan dat uur, ná een half uur druk doen, écht nog niet aan!!! Je moet hem belonen voor het feit dat hij braaf is en niet tot het gaatje doorrijden!

Succes met alles!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:26

Chaos schreef:
M_D_H schreef:
het paard is nu 9, en nognooit kreupel geweest, nog nooit last van zijn rug gehad...
en als ik eens om mij heen kijk...
een super in conditie staant paard,
beter dan de meete paarden die ik zie staan...
niks mis mee...
die heeft totaal niet geleden onder dat ik hem meer werk gaf, dan dat je normaal met jonge paarden doet...

zoals ik net al zei, vergelijk het met kleine kinderen...
de ene is hoogbegaafd en leest en schrijft al op zijn 4de, de ander kan nog geen woord lezen als hij 7 is...

bij een ander paard zou ik het ischin weer anders doen...
geen idee, dat zien we wel weer als ik die onder het zadel heb...

Ik ken jou by the way van school.. :7
Maar ik weet niet over welk paard jij het hebt, maar als dat gaat over de Tinker in je profiel, die loopt ook niet nageeflijk, kijk maar eens naar zijn rug en hals. ;)

Maar wat betrefd mijn pony, ik hoef hem niet per se nageeflijk te hebben lopen, als hij maar niet veelste hoog of laag loopt!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:29

Tesz_2208 schreef:
veranderen wil ze pas als een instructrice/teur haar het tegendeel bewijst.
maar zegt hij of zij dat het goed is dan gaat e lekker door op deze manier...

Nee zo zit het niet.
Overigens zou mijn pony toch de komende weken rust moeten houden vanwege een hoefzweer.
In de tussentijd ga ik op zoek naar een instructeur. en zodra hij weer beter is wil ik gaan kijken hoe ik dat de training het beste in kan delen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:29

Verschrikkelijk raar hoe er zo geoordeeld wordt, vanaf de zijlijn! Ik ben mijn pony aan het overbelasten? 5 keer in de week rijden, waarvan twee keer een uur buiten, en de andere drie keer een half uurtje langer?
Wat een gezeur zeg.

En manegepnys dan?
En wedstrijdponys?
En alle paarden die op 3jarige leeftijd worden ingereden?
En alle paarden die langer dan twee uur op buitenrit gaan?
En alle paarden op kampen? En dan bijvoorbeeld de knhs trainingsweekenden? Ook zielig?
SGW wedstrijden? Ook zielig?
Endurance wedsrijden? Ook zielig?

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:31

Ligt eraan, ik vind als hij al goed uitgegroeit, en goed gespierd is. kan ie het waarschijnlijk wel aan! ;)
Maar 1 dagje minder, of 2 zou zeker niet verkeerd zijn! :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:32

Denice, dat zijn als het goed is oudere paarden en als ze jonger zijn, zijn het gewoon paarden waar de eigenaar imo niet zuinig op is. Die heeft er 10 jaar plezier van, en verkoopt hem wss weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:36

Voor een 4 jarige is het idd wat veel. Aangezien ik er vanuit gaat dat hij dit jaar 4 is geworden. Als hij dit jaar nog 5 word. Kan het wel.

Verder denice zit je appels met peren te vergelijken ;)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 12:37

Bienotje schreef:
1,5 uur lang met rijden alleen maar afwisselen met stap. draf, galop en wat figuren. Wat eentonig en saai moet het rijden voor je paard en jezelf dan zijn..

Dat half uur dat je extra nodig denkt te hebben, hoelang is dat al zo? Als je op de goede weg zit met rijden, zul die tijd zeker snel korter moeten wordne voordat je je paard fijner aan het lopen hebt. Als dat niet zo is (of de tidj alleen maar langer wordt) dan zit je met je rijden niet op de goede weg..

Door veel figuren te rijden wordt een paard attenter, en het is niet dat ik volte gebroken lijk volte, van hand veranderen TUURLIJK NIET. Als het goed gaat dat doe ik wua hoeveel heid een proefje, geen echt proefje, maar qua oefeningen... (B) En dan lekker buiten uitrijden