Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:45

GaelleS: je rijdt zeker ook bitloos :-)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:13

Johanna59 schreef:
GaelleS: je rijdt zeker ook bitloos :-)

Ik rij nog niet :') Maar ik ga wel bitloos :p Ik heb niets slecht gezegd over het bit (denkik dan?, alleen dat ik het niet nodig vind om een paard mee te sturen)
Ik zie veel fotos van paarden met ruiter, waar de neus van het paard naar de grond toewijst, teugels heel strak, dan kan ik mij best inbeelden dat een bit in het gehemelte duwt!

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:14

xTinkertje schreef:
idialist schreef:
Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

Dat heeft je paard je vertelt? Dat ie dat doet omdat ie onder het werk wilt uitkomen ??

Dit is nou precies wat ik bedoel. Niet naar de kern gaan.. Maar gewoon maar de mond dichtsperren met sperriem

Wat het oog niet ziet is er niet... :n Het probleem blijft er hoor alleen je ziet het niet meer, maar het is er wel

volgens mij ben jij bij geen van de paarden wezen kijken, en dus kan je er ook niet zeker van zijn dat pijn ook echt het probleem is. In lang niet alle gevallen is dat namelijk zo. Het lijkt nu alsof je allemaal al zeker weet dat het pijn is, er zijn nog zat andere mogelijkheden hoor.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:37

Johanna59 schreef:
Blowdiene, dat is niet waar wat je zegt.
Hij doet zijn tong niet over het bit, zodat het niet meer in zijn gehemelte prikt.
Dat hij zijn tong optrekt omdat hij een bit in zijn mond heeft is waar, maar hij doet hem er over, omdat hij hem er niet meer onderdoor krijgt.
Een tong over het bit, doet hem meer pijn, dan het prikken van de trens in zijn gehemelte!!!
En een bit prikt niet in het gehemelte van een paard.
Dat kan alleen als de ruiter onder zijn kaak zou staan en aan de teugels trok. Nooit vanuit de positie als hij erop zit. Bestaat niet!

En dat hij zijn tong niet meer terug krijgt doet geen pijn wou je zeggen?

Johanna59 schreef:
JoviBan schreef:
Dus volgens jou loopt een paard met de hals omhoog en z'n hoofd horizontaal?
Is dat hoe jij paardrijdt?
Vast niet.

Het paard loopt over het algemeen met het hoofd verticaal, de ruiter zit daar achter/boven, en het bit hangt dus zodanig in de mond dat het in het gehemelte kan prikken.

Nee, dat is niet waar.

Wow! een echte informatieve reactie :+
Hoe kom jij erop dat het niet waar is.. Leg eens uit..

GaelleS schreef:
Ik rij nog niet :') Maar ik ga wel bitloos :p Ik heb niets slecht gezegd over het bit (denkik dan?, alleen dat ik het niet nodig vind om een paard mee te sturen)
Ik zie veel fotos van paarden met ruiter, waar de neus van het paard naar de grond toewijst, teugels heel strak, dan kan ik mij best inbeelden dat een bit in het gehemelte duwt!

Ben ik het helemaal mee eens..
Een bit hoeft niet.. Dus waarom zou je er een nemen?

nikky15 schreef:
volgens mij ben jij bij geen van de paarden wezen kijken, en dus kan je er ook niet zeker van zijn dat pijn ook echt het probleem is. In lang niet alle gevallen is dat namelijk zo. Het lijkt nu alsof je allemaal al zeker weet dat het pijn is, er zijn nog zat andere mogelijkheden hoor.

Steek van wal en vertel mij alle andere mogelijkheden!

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:45

ik denk dat het aan de ruiter ligt want niet alle paarden doen hun tong over het bit heen gooien.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:29

Ik krijg dus geen voorbeelden of uitleg? :o

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:51

Het eerste filmpje laat wel echt de feiten zien, maar wat heeft die vent een irritante stem zeg. _O-

TVerheijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:48

Een sperriempje kan het ook verminderen.
Zelf heb ik ook wel eens het bit iets lager of hoger gehangen je moet van alles proberen.

felicity

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:50

Een sperriem zorgt ervoor dat het paard zijn mond niet meer open kan doen. Dus ook moeilijker zijn tong over het bit gooien.
Maar ik vind dat zelf niet de beste oplossing. Ik zou willen weten waarom mijn het doet en dat veranderen.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:22

felicity schreef:
Een sperriem zorgt ervoor dat het paard zijn mond niet meer open kan doen. Dus ook moeilijker zijn tong over het bit gooien.
Maar ik vind dat zelf niet de beste oplossing. Ik zou willen weten waarom mijn het doet en dat veranderen.

Maar dat is ook helemaal geen oplossing.. Dit is het probleem uit de weg gaan en niet verhelpen ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:24

Dat bedoelde ik ook. Dat veel mensen dat dus doen als oplossing maar dat ik dat dus niet de beste oplossing vind. Dus eigenlijk helemaal geen oplossing.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:37

Mijn pony gooit ook haar tong over het bit en heb verschillende bitten geprobeerd, zoals een ijzeren stang (met een soort zeem erover) gewoon gebroken en rubber met tonglepel. Nu heeft ze alleen een rubbere stang en heb ik de neusriem er afgehaald, dat werkt het best bij haar. Anders gaf ze altijd veel verzet, maar nu veel minder. Krijg het nog steeds niet vooor elkaar om de tong goed te krijgen
Maar ze deed het al voordat ik der kreeg, dus ik weet niet hoe ze begonnen is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:21

Anneert, volgens de meesten hier, zou je bitloos moeten gaan proberen.

Het is namelijk ooit zo ontstaan (bitloos) en volgens een een of andere duistere reden, hebben ze ooit een bit ontwikkeld, tig jaar geleden. En toen de neusriem en toen de sperriem. En nu gaan we back to milleniums ago basic.

Het maakt mij echt helemaal niks uit, of je zonder of met bit wilt rijden, maar als je kiest zonder, om alle met bit rijders te veroordelen. En alle problemen af te schuiven op een bit.

Alsof alle bitlozen probleemloze ruiters zijn :D

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:17

Af en toe doe ik een hoofdstel zonder bit eraan als ik wat ga rondstappen (tis eigenlijk meer een halster) en dan geeft ze inderdaad ook minder verzet. Maar ik heb niet het idee dat het bit wat ze anders in heeft pijn doet. Ze wordt regelmatig nagekeken door de tandarts op haken op de kiezen. Mijn pony was overigens eerst een manegepony en kwam daarvoor van een handelstal, dus het tong-over-het-bit-gooien is misschien al een oud probleem.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:35

Anneert, het kan een oude gewoonte zijn, gezien het verleden van je pony. Gewoon zoeken naar de oplossing en waar de pony zich prettig bij voelt.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:59

En alstjeblieft niet beginnen met tonglepels of wat dan ook.. Dan ga je het probleem altijd alleen maar uit de weg..

o ja Setteke.. Weet jij wel waar paardrijden en dressuur en al die zooi vandaan komt? Blijkbaar heb jij daar namelijk de balle verstand van, maar goed ik zal het je allemaal nog maar een keer uitleggen.. En nu GOED lezen he ;)

Bitten bestaan al zo lang en worden al zo lang gebruikt dat het geen wonder is dat we er niet echt meer nadenken over het hoe wat en waarom van het bit. De eerste metalen bitten zijn gemaakt rond 1300 voor Christus, toentertijd van het 'in style' zijnde metaal 'brons'. Daarvoor bestonden er ook al bitten, van hout en been.

De reden waarom bitten zijn uitgevonden? Controle! Niets anders dan een snel verkregen controle om de vluchtdrang van het paard in te perken. Paarden werden de hele dag door voor allerhande zaken gebruikt, van vervoer tot het voeren van oorlog. Men had paarden nodig om te overleven en het was van belang dat men ze hoe dan ook hanteren kon. Bij paarden bleek een hard stuk in de mond met daaraan touwen of lederen riemen de beste manier om hen snel te laten doen wat de mens wilde.

Daarvoor had men overigens neusringen zoals men heden ten dagen nog bij runderen aan brengen, echter wanneer de wonden genezen waren bleek dit bij paarden niet meer te werken. Vandaar dat iemand op het idee kwam de gevoelige mond te gebruiken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:47

Joh, Blowdiene, ik heb er echt geen bal verstand van, maar ben zo blij met je uitleg. Enne je hoeft niet zo lelijk te doen, zit nu gezellig paardensport te kijken, en al deze minkukels hebben er een bit in. En die rijden voor grote prijzen, maar ja, die weten gewoon niet beter.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:56

setteke schreef:
Joh, Blowdiene, ik heb er echt geen bal verstand van, maar ben zo blij met je uitleg. Enne je hoeft niet zo lelijk te doen, zit nu gezellig paardensport te kijken, en al deze minkukels hebben er een bit in. En die rijden voor grote prijzen, maar ja, die weten gewoon niet beter.

Inderdaad.. die weten niet beter dan dat het altijd al zo geweest is..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:20

Bitloos gaan rijden lost het ook niet op, want dan heb je het probleem nog steeds zodra je er weer een bit in gooit. Ik ben niet tegen bitloos, maar wel tegen lapmiddelen. Als je je hand oefent in het sneller zijn en sneller loslaten dan kom je al een heel eind met een tongprobleem.

Quintyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:52

Dit heb ik met mijn pony:
Ze heet Lady (toevallig!). Ze gooit regelmatig haar tong over het bit. Ik weet zelf eigenlijk niet zo goed wat ik er aan moet doen want ik heb geen harde hand. Ik heb het aan meerdere mensen gevraagd en iedereen had wel een andere oplossing. We hebben alles geprobeerd en helemaal niks hielp. Op een dag dat ik een clinic van Adelinde Cornelissen had was mijn pony erg gespannen. Er waren spotlights,schreeuwende mensen,een presentator die het volume veels te hoog had staan en noem maar op. Ik vond het echt een geweldige ervaring maar helaas kwam de tong in een half uur door de spanning wel 8 keer naar buiten. De eerste eigenaar van Lady was komen kijken en kwam na de tijd in de stallen om met ons te praten. Mijn instructrice die internationaal rijd (dat wist de eerste eigenaresse niet) was er ook. Het meisje begon heel banketstaaf te doen en te zeggen dat die tong allemaal door mij kwam omdat ik veels te hard in mijn handen was en bla bla bla. Toen werd mijn instructrice terecht boos op haar. Want ik heb namelijk alles behalve een harde hand want ik vind het zelfs zielig. Dus als mensen tegen jou zeggen dat je paard pijn heeft en dat je misschien een harde hand hebt moet je je helemaal niks van aan trekken want dat is lang niet altijd zo. Mijn pony deed/doet het omdat ze onder het werk uit wil komen. En het grappige is nu dat ik erachter ben gekomen dat Lady nooit door het lijf is gereden. Dus nooit los in de rug. Toen ik haar kreeg was ze 16 en dus was het best lastig voor haar om aan de nieuwe houding te wennen. Ze had daarvan natuurlijk ook wel een beetje spierpijn en na een tijdje dacht ze ja bekijk het maar ik ving het allemaal vel prima. Nu doet ze het al 3 maanden maar beetje bij beetje word het beter. In het begin hebben wij het bit ietsje hoger gehangen maar ze werd zo handig dat ze hem er toen zelfs overheen kreeg. Toen hadden we een tonglepel. Dat was het ook want ze werd er heel stug op en ik las dat het onvriendelijk was dus heb ik hem meteen we gedaan....... bit hoger.. nee tonglepel.. nee en nu? gewoon het bit op normale hoogte en rustig doorrijden. Het gaat nu steeds beter! Het is goed om juist de oefeningen waar ze het bij doet die rustig te herhalen en na een tijdje zal je waarschijnlijk merken dat ze stopt en dat ze nageeft

Quintyy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:58

En dat bitloos? allemaal onzin.
Wie het daar niet mee eens in prima maar als je gevoel hebt voor paardrijden en je trekt niet in de mond is er na mijn idee helemaal niks mis mee. De mensen die bitloos rijden mogen dar gewoon doen hoor en ik vind het helemaal niet slecht. Maar dan moet je niet gaan zeggen dat met bit rijden zielig is en bla bla bla want kijk maar naar de beste ruiters. oh ja... de beste ruiters van de hele wereld rijden allemaal met bit.duhhh

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:13

De beste ruiters van de wereld weten hoe een bit gebruikt moet worden, tenminste een paar dan , er zijn ook beste ruiters die hem ook nog erg grof gebruiken,
Zelf rij ik mijn jonge dieren in zonder bit , niet op 3 jarige leeftijd dat vind ik echt veel te jong, ik zou op die leeftijd beginnen om het dier voor te bereiden op een ruiter te dragen, als je daar geen geduld voor hebt dan kun je beter een 6 jarige kopen,

Zonder bit inrijden is veel fijner voor jezelf maar nog veel beter voor je paard, werk eerst eens aan de basis, wat wil je met bit bij een dier dat nog niks snapt, een bit is tensltte voor verfijning, dus voor ruiters die voelen waar ze een verfijnde hulp moeten geven, helaas word het bit bij vele ruiters gebruikt als stuur, rem en houvast en zaag, doe dat de (jonge)paarden mond niet aan, gebruikt hem enkel voor het doel waarvoor hij gebruikt moet worden, en dat is niet longeren, inrijden , remmen en sturen en handvat