Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Johanna59 schreef:GaelleS: je rijdt zeker ook bitloos
Maar ik ga wel bitloos :p Ik heb niets slecht gezegd over het bit (denkik dan?, alleen dat ik het niet nodig vind om een paard mee te sturen)xTinkertje schreef:idialist schreef:Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.
Dat heeft je paard je vertelt? Dat ie dat doet omdat ie onder het werk wilt uitkomen ??
Dit is nou precies wat ik bedoel. Niet naar de kern gaan.. Maar gewoon maar de mond dichtsperren met sperriem
Wat het oog niet ziet is er niet...Het probleem blijft er hoor alleen je ziet het niet meer, maar het is er wel
Johanna59 schreef:Blowdiene, dat is niet waar wat je zegt.
Hij doet zijn tong niet over het bit, zodat het niet meer in zijn gehemelte prikt.
Dat hij zijn tong optrekt omdat hij een bit in zijn mond heeft is waar, maar hij doet hem er over, omdat hij hem er niet meer onderdoor krijgt.
Een tong over het bit, doet hem meer pijn, dan het prikken van de trens in zijn gehemelte!!!
En een bit prikt niet in het gehemelte van een paard.
Dat kan alleen als de ruiter onder zijn kaak zou staan en aan de teugels trok. Nooit vanuit de positie als hij erop zit. Bestaat niet!
Johanna59 schreef:JoviBan schreef:Dus volgens jou loopt een paard met de hals omhoog en z'n hoofd horizontaal?
Is dat hoe jij paardrijdt?
Vast niet.
Het paard loopt over het algemeen met het hoofd verticaal, de ruiter zit daar achter/boven, en het bit hangt dus zodanig in de mond dat het in het gehemelte kan prikken.
Nee, dat is niet waar.

GaelleS schreef:Ik rij nog nietMaar ik ga wel bitloos :p Ik heb niets slecht gezegd over het bit (denkik dan?, alleen dat ik het niet nodig vind om een paard mee te sturen)
Ik zie veel fotos van paarden met ruiter, waar de neus van het paard naar de grond toewijst, teugels heel strak, dan kan ik mij best inbeelden dat een bit in het gehemelte duwt!
nikky15 schreef:volgens mij ben jij bij geen van de paarden wezen kijken, en dus kan je er ook niet zeker van zijn dat pijn ook echt het probleem is. In lang niet alle gevallen is dat namelijk zo. Het lijkt nu alsof je allemaal al zeker weet dat het pijn is, er zijn nog zat andere mogelijkheden hoor.
felicity schreef:Een sperriem zorgt ervoor dat het paard zijn mond niet meer open kan doen. Dus ook moeilijker zijn tong over het bit gooien.
Maar ik vind dat zelf niet de beste oplossing. Ik zou willen weten waarom mijn het doet en dat veranderen.

setteke schreef:Joh, Blowdiene, ik heb er echt geen bal verstand van, maar ben zo blij met je uitleg. Enne je hoeft niet zo lelijk te doen, zit nu gezellig paardensport te kijken, en al deze minkukels hebben er een bit in. En die rijden voor grote prijzen, maar ja, die weten gewoon niet beter.