gr_roos schreef:De dressuur bij springpaarden is functioneler, dressuurruiters willen, zeker in de lagere klasses, te graag de kop erop "trekken".
Ik denk toch ook dat, doordat de dressuur bij het springen vooral functioneel moet zijn, sommige springruiters (goed) dressuur rijden dan weer een beetje onderschatten. Maar ik blijf er wel bij dat ik Z springen in de regel een grotere prestatie vind dan Z dressuur. Alleen al om het feit dat je geen Z springen kan worden door week in week uit op concour te gaan....
gr_roos schreef:Die vertelde dat ik de positieve uitzondering van de dag was, want mijn paard liep op eigen benen en dat ze dat toch weinig meer zag. We reden met 12 in de groep en de rest werd alleen maar op de kop getrokken (dit waren de woorden van de jury). Ten opzichte van een aantal jaren geleden is dit aantal schrikbarend toe genomen en ik denk dat de dressuur helaas een vergaarbak aan het worden is. Zonde, want het doet de sport geen goed.
En dat is wat ik bedoel. Dressuur is veel laagdrempeliger dan springen. Je hebt niet veel nodig om de ring in te rijden voor een B proefje. Vaak hoeven ruiters hun eigen erf niet eens af om een proef te kunnen starten. De populariteit van dressuur is de afgelopen jaren ontzettend toegenomen, net als de populairiteit van andersoortige rassen dan de reguliere rij-paarden en pony's. Op zich niets mis mee, want ieder ras heeft zijn kwaliteiten. Maar niet ieder ras komt tot zijn recht in de dressuurring. Veel mensen snappen dat niet. Onder het mom van 'als je maar lol hebt' moet alles maar kunnen. Mensen kijken door een ronze bril naar hun paard, en zien de beperkingen absoluut niet. Dan zal in het springen misschien ook wel gebeuren, alleen vanaf een bepaald punt houdt dat gewoon op. Een Belg krijg je gewoon geen L parcours rond. Dat is uitgesloten.
gr_roos schreef:Is het niet een beetje mens eigen om eerst de schuld bij een ander te leggen en dan pas bij jezelf te zoeken. De meeste mensen leren dat als ze opgroeien van kind naar volwassenen, maar bij de een zit het afschuiven dieper verankerd dan bij de ander.
Het is wel een beetje mens eigen.... Maar het is NIET de juiste mentaliteit van een goede (paarden)sporter.