Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:59

KLfan schreef:
dressuurpaarden schrikken over het algemeen ook sneller dan springpaarden.

vind ik niet, vind dat meer aan het karakter liggen ;)

Maar iedereen heeft een andere mening :)

Amarach

Re: Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:56

Het ligt eraan wat je wilt. Qua karakter zou ik niet durven zeggen dat spingers nuchterder zijn. Je hebt bij zowel dressuur- als springpaarden koele kikkers maar ook heethoofden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:00

Zo had ik een compleet springgefokt paard die echt niet wou/kon springen hoor. En dat dressuurpaarden kijkeriger zijn? Mwah dat ligt meer aan de ruiters dan aan de paarden hoor ;) Als ik kijk bij ons op stal, daar worden dressuurpaarden angstvallig binnen gehouden (stel je toch eens voor), zien ze geen bos en alleen de witte hekjes op concour..mijn springpaard staat dagelijks op de wei, loopt springlessen, gaat mee naar het bos, loopt crosslessen en concoursen, tja hij is dus heel wat meer gewend en is daarom vaak niet onder de indruk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:04

Tis geen vergelijking vind ik, tis net waar je interesse en ambitie ligt. Ikzelf vind springpaarden doorgaans mooier gebouwd, maar da's persoonlijke voorkeur. Karakter is paardafhankelijk en dan nog is het de ruiter die het gedrag moet reguleren

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:08

De bouw is inderdaad anders, dat is een kwestie van smaak. Maar het karakter is voor ieder paard anders. En inderdaad is het maar net wat zo'n paard gewent is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:23

Schrikkerigheid en kijkerigheid hangt zo van het bloed af. Daarnaast kunnen paarden een enorme adrenalinekick krijgen van hindernissen.

Ik vind wel dat dressuurpaarden wat eenzijdiger gefokt worden in schouder en achterhand, wat ze minder geschikt maakt in de opwaartse bewegingen die springen vraagt.

Springpaarden worden gefokt met een krachtige achterhand voor het afzetten en die eigenschap kan prima omgebogen worden naar een dragende dressuurachterhand.

Een beetje opmerking hier in het begin, iemand die zegt dat een dressuurpaard minder flexibel is. Het is meer de richting van flexibiliteit waarin verschillend wordt gefokt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:29

Misschien kan je beter goede ruiters fokken, daar heeft ieder paard profijt van.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:30

:))

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:12

_/-\o_ *\o/*

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:50

marilla90 schreef:
ik denk wel dat het klopt!!
maar denk ook dat een springgefokt paard nooit z dressur zal lopen!

hihi wat een onzin! Zie Ferro/Kigali bv alleen nog maar eens :)) Daarnaast lopen ontzettend veel paarden die spring gefokt zijn Z dressuur....

ik ga voor de spring gefokte paarden. Ook als ik bv alleen maar dressuur wil rijden! Dit omdat ik de meeste dressuur gefokte paarden niet mijn idee zijn van goed gefokte paarden qua bouw.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:59

Het ligt eraan, als je graag wilt springen EN dressuur is een springpaard leuker/handiger, maar ik denk dat het niet zo verschrikkelijk veel uit maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:20

Klein beetje kort door de bocht imo, dressuurpaarden hebben vaak een schuinere schouder, en meer hoek in de heupen, wat absoluut zal helpen voor de uitgestrekte gangen.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:30

ik heb een springgefokte die ook nog eens leuk dressuur loopt mijn voorkeur gaat uit naar springgefokt dressuur paarden zijn vaak niks in de spring sport ik zeg dan VAAK der zitten er wel wat tussen maar voor echt leuk doen bij bijde kanten kies ik springefokt

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:04

Ik heb bij de keuze van mijn merrie niet gekeken naar of ze dressuurmatig of springgefokt was. ze bleek springgefokt, ze is langgelijnd, kan idd goed springen, maar ook zeer goed dressuur, is wel zeer heet in der kop dat meot ik zeggen, maar op rare manieren, je kan namelijk de grootste tractoren langs laten gaan, maar als de kat opzij springt, nee oeh das eng:P het maakt echt niet uit waar je paard voor gefokt is, een springpaard moet ook kunnen verzamelen, en het feit dat springpaarden misschien wat meer opstandiger zijn is omdat ze het misschien wat te leuk vinden, of juist te zwaar, ligt eraan, denk dat als je met een dressuurpaard 1.60m. gaat springen (als hij dit zou kunnen) hij er ook wat te heet van zou worden. denk dat een paard ook wel een beetje heet moet worden om over zo'n hoogte te komen. Het gaat achteraf toch altijd om hoe je het paard hebt opgevoed, wat je ermee doet en waar je je training op berust,

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:22

Nee ik denk dat het niet echt uitmaakt. Elk paard is veelzijdig dus tsjaa

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:30

natasjuhh schreef:
KLfan schreef:
dressuurpaarden schrikken over het algemeen ook sneller dan springpaarden

karakter zit in het paard, niet in de tak van de sport, mijn spring gefokte merrie schrikt al van een donkere plek op de grond. Mensen moeten eens leren dat paarden individuen zijn persoonlijkheden hebben, zij weten niet of ze springers zijn of dressuurders.wil je springen, dan koop je best een paard met potentieel ervoor maar een spring gefokte is niet per defenitie nuchterder, zelfs niet "vaak" of " meestal" of " over het algemeen" alles hangt van karakter en opvoeding af,

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:52

ligt er maar net aan wat je met je paard wil...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:26

natasjuhh schreef:
KLfan schreef:
dressuurpaarden schrikken over het algemeen ook sneller dan springpaarden.

En ik ben van mening dat de omgang met springpaarden anders is dan met dressuurpaarden, en dit de schrikreacties in de hand werkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:03

Het ligt natuurlijk puur aan je ambities maar ik denk zelf dat je wel meer aan een springpaard hebt. Hun bouw is echt wel goed genoeg om dressuurwedstrijden mee te rijden. Maar een (echt goed dressuurgefokt) dressuurpaard heeft vaak geen goede springtechniek in mijn ogen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:07

Ja maar een springpaard hoort niet te zomaar te schrikken stel je voor dat het bij een hindernis gebeurt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:11

KLfan schreef:
Ja maar een springpaard hoort niet te zomaar te schrikken stel je voor dat het bij een hindernis gebeurt

denk je dat het handig is alstie schrikt in de proef? :=

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:12

Ayasha schreef:
KLfan schreef:

denk je dat het handig is alstie schrikt in de proef? :=

nee maar bij dressuur hoor je niet zoveel lawaai als bij springen, en je weet maar nooit of er een bodem is achter de hindernis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:17

KLfan schreef:
nee maar bij dressuur hoor je niet zoveel lawaai als bij springen, en je weet maar nooit of er een bodem is achter de hindernis.

:? ik geloof dat de wedsrtrijden er hier heel anders aan toe gaan als in nederland... :=

ongewenst gedrag = ongewenst gedrag. Of er nou een stel balken in de piste staan of witte hekjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:26

Ayasha schreef:
KLfan schreef:

:? ik geloof dat de wedsrtrijden er hier heel anders aan toe gaan als in nederland... :=

ongewenst gedrag = ongewenst gedrag. Of er nou een stel balken in de piste staan of witte hekjes.

Dat is hier in Nederland ook zo hoor :P. Alleen bij dresuur word het afgestraft en bij springen boeit het niet (voor de punten).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:39

wat betreft lawaai bedoel ik dan! ;)