aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:09

Bijgezet in de stapmolen is toch een enorme vorm van dwang?

Hoe zorg je er dan voor dat het paard zijn rug goed gebruikt en ontspant en ondertreed?

Het zou iig nooit mijn manier zijn, vind het neigen naar extreme dwang. Paard is gewoon opgesloten en kan geen kant op.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:48

Ik zie niet in waarom bijzetten in de stapmolen meer dwang is dat bijzetten aan de longe..
Als je de bijzet niet de strak hebt, zodat ze de vrijheid hebben om lang en laag te worden, dan is er (naar mijn idee) niks mee. Zoals ik al zei ben ik wel tegen strak vast knuppen, zorgvuldig bijzetten is een ander geval.

Ik heb dus bij ons op stal nog nooit een paard kort, opgekropt en met weggedrukte rug in de stapmolen zien lopen. Vooral de eigenaar zet de paarden zo in de stapmolen, die wil juist de paarden ruim trainen, om ze zo klaar te stomen voor de keuringen. En friezen halen écht geen goede cijfers en worden écht geen ster als ze kort lopen... (hoe het met andere rassen zit heb ik vrij weinig verstand van :+ )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:50

Ik vind de meeste paarden eigenlijk beter stappen in de molen dan onder de man :x

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:26

Dat is triest, blijkbaar zitten die ruiters hun paarden dan behoorlijk in de weg waardoor ze niet meer in balans kunnen lopen...

Ruiters vergeten vaak dat hun eigen houding en hun eigen ontspanning en balans een enorme invloed heeft op het paard dat onder ze loopt.
Als paard niet ontspant en vasthoudt komt het veelal niet bij ze op dat ze zelf ws enorm gespannen op het paard zitten en alles in hun eigen lichaam vast zetten...

Mijn bijrijdpaard is daar enorm gevoelig voor, zodra ik mezelf vast zet of gespannen in mijn lichaam ben wordt hij dat ook.
Maar als ik dan weer even mijzelf kan ontspannen, goed door mijn buik kan ademen en alles in mijn lichaam losjes houdt en losjes meebeweeg met het paard, dan ontspant hij ook en gaat vele malen beter lopen...

Dus bijzetten in de stapmolen kan wellicht een onderdeel van de training van het paard zijn, maar als er vervolgens een ruiter opstapt die zelf het paard in de weg zit heeft het geen enkel nut. Paard leert dan alleen in een houding te lopen en zich zoveel mogelijk voor de ruiter af te sluiten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:07

Tja, de stap is snel verpest en zeker als ruiters willen verzamelen vergeten ze nogal eens dat verzameling vanuit activiteit moet komen. Paardrijden blijft moeilijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:08

op Therapeutische basis heb ik ze ook wel eens bijgezet in de stapmolen hoor........ maar dat had niks met een houding te maken maar meer met het "bewerken" van sommige spieren :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:30

Urielle schreef:
iris_arts95 schreef:
Dit klopt natuurlijk wel!
Maar bij z'n jong paar weet ik niet of dat wel goed is, jongen paarden die al naar beneden moeten lopen gaan uiteindelijk korte passen maken , dat veroorzaakt problemen !
Dus beter niet doen!

Dat doen ze dus alleen als je van voor naar achter aan het rijden bent.

Een jong paard die naar beneden moet lopen, zal juist ruimere passen gaan maken!
Zodra ze nageven, en lekker over de rug de hand naar beneden volgen voel je een wereld van verschil omdat ze dan juist door hun lijf gaan lopen en hun pas afmaken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:32

Door bij te zetten krijg je misschien wel nageeflijkheid maar geen aanleuning. En zonder aanleuning begin je niet zoveel.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:15

Ik denk dat het voor jouw beeld er misschien heel mooi uit zag en dat je dacht, goh wat knap dat paard binnen 24 u al aan de teugel, maar ik denk dat het rijtechnisch echt niet goed was wat hij deed.
Het zal wel niet lekker over de rug lopen en gewoon beetje in de krul.
Want veel mensen hebben hier helemaal geen verstand van en die doen maar wat. Want niet iedereen heeft de basis er goed in..
Maar ik leer om altijd druk op 2 teugels te houden en de handen mooi stil te houden, maar daarbij wil ik wel toevoegen dat het niet een hele dikke druk is maar gewoon lichte druk. Op die manier heeft het paard ook steun aan jou en vooral jonge paarden hebben dat nodig!

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

Achterhand actief houden en dan moet het paard nageven op mijn druk. Als hij dan nageeft, krijgt hij van mij als beloning wat 'lucht'. Ik vind dit een hele prettige manier van trainen en werk bij jonge paarden erg goed

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

nee juist niet!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:48

jasperlover schreef:
nee juist niet!

Een heel duidelijke mening :D Maar mis enige argumentatie!

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:27

ik denk dat het heeeeeel erg aan het paard ligt!!
sommige worden er door verpest, terwijl andere juist die hulp nodig hebben.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:47

Ik ben het helemaal met semra eens,
Ik weet niet beter dan aan de teugel leren lopen vanuit ontspanning komt, en dat een paard eerst op eigen benen moet leren lopen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:00

Thomina schreef:
Ik denk dat het voor jouw beeld er misschien heel mooi uit zag en dat je dacht, goh wat knap dat paard binnen 24 u al aan de teugel, maar ik denk dat het rijtechnisch echt niet goed was wat hij deed.
Het zal wel niet lekker over de rug lopen en gewoon beetje in de krul.
Want veel mensen hebben hier helemaal geen verstand van en die doen maar wat. Want niet iedereen heeft de basis er goed in..
Maar ik leer om altijd druk op 2 teugels te houden en de handen mooi stil te houden, maar daarbij wil ik wel toevoegen dat het niet een hele dikke druk is maar gewoon lichte druk. Op die manier heeft het paard ook steun aan jou en vooral jonge paarden hebben dat nodig!

Tja dat weet je natuurlijk niet. In alle simpelheid komt het volgens mij toch wel neer op wat die ruiter zei, alleen komt er natuurlijk heel veel meer bij kijken. Je moet goed stil kunnen zitten, onafhankelijk je hulpen kunnen geven, niet verstrakken in je schouders, genoeg voorwaarts drijven en bij het inrijden natuurlijk eerst maar eens zonder bijzet oid rondjes laten lopen. Maar als je dat allemaal voor elkaar hebt, ja, dan werkt het volgens mij gewoon zo dat bij meer aanhoudende hulp (niet blokkeren) een paard moet leren nageven en dat je hand dan zich opent als beloning. Je zou natuurlijk ook een leerboek onder het strokussen van je paard kunnen leggen en hopen dat ie het 's ochtends gewoon zichzelf aangeleerd blijkt te hebben. :D

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:10

Nee niet door druk, maar op het moment dat jij van achteren naar voren rijdt en er van de voorkant niets is om 'tegen' te komen voor je paard is het verspilde moeite. Je moet wel contact maken op zulke momenten.
Dus op het achterbeen zetten en dan van voren neusje er iets uit, zodat hij ook mooi bergopwaarts blijft en zijn schoft eruit kan rijden.
Dus niet druk, maar wel contact.
Paard moet ervan op aan kunnen dat jij zacht bent aan de voorkant als hij jou nodig heeft (dus op het moment dat je hem van achteren naar voren rijdt)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:23

Maar als je contact heb, dan heb je ook druk. ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:54

Thomina schreef:
Het zal wel niet lekker over de rug lopen en gewoon beetje in de krul.Want veel mensen hebben hier helemaal geen verstand van en die doen maar wat. Want niet iedereen heeft de basis er goed in..

Dus, wat doe jij dan precies anders dan wat de openingspost aangeeft??

Een paard die aan de teugel loopt, leert dat vanuit een weerstandbiedende hand, die de activiteit van achteren opvangt. Zodra een paard dan nageeft wordt de druk verlicht. Daar loopt het dan dus lekker. Ik rijd soms paarden in, die er misschien 1 keer wegkomen en daarna nooit weer. En lopen daarbij ook ecth wel fijn over de rug. Dus ik snap niet hoe jij dat dan hierweg kunt zien dat dat niet zo is?? Het ene paard vind het lastig om deze houding aan te nemen en te behouden, en de andere blijft daar zo goed als zichzelf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:06

rocksyboy schreef:
Een paard die aan de teugel loopt, leert dat vanuit een weerstandbiedende hand, die de activiteit van achteren opvangt. Zodra een paard dan nageeft wordt de druk verlicht. Daar loopt het dan dus lekker. Ik rijd soms paarden in, die er misschien 1 keer wegkomen en daarna nooit weer. En lopen daarbij ook ecth wel fijn over de rug. Dus ik snap niet hoe jij dat dan hierweg kunt zien dat dat niet zo is?? Het ene paard vind het lastig om deze houding aan te nemen en te behouden, en de andere blijft daar zo goed als zichzelf.

Een paard dat nageeft op druk, loopt nog niet aan de teugel.
Wel is nageeflijkheid een voorwaarde voor aan de teugel lopen. Maar aanleuning is ook een voorwaarde.

Een paard dat achter de teugel kruipt, is wel degelijk nageeflijk, maar heeft geen aanleuning meer en is dus niet aan de teugel.

ik denk dat een paard dat te snel en teveel alleen maar moet nageven niet leert om op eigen benen te lopen en niet de kans krijgt om (geestelijk en lichamelijk) tot de nodige ontspanning te komen. Hierdoor zal je gauw de beruchte 'valse knik' krijgen die je helaas maar al te vaak ziet en die helaas maar al te vaak 'aan de teugel' wordt genoemd.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:07

ik rij een pony die altijd haar hoofd in de lucht heeft, toen heb ik van mijn instructrice geleerd om elke keer als zij haar hoofd omhoog heeft een beetje druk te geven en als ze haar hoofd mooi naar beneden heeft mijn handen te ontspannen. ze loopt niet helemaal aan de teugel, dat hoeft ook niet, maar zo krijg ik meer controle over haar dan wanneer ze helemaal met haar hoofd omhoog loopt.

niellaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:20

Ja is moeilijk te zeggen..
bij elke pony/paard is het verschillend.
Ik gebruik meestal bij mijn vp dit :

buitenteugel stil tegen de hals.
en binnenteugel in kneden , alsof je een bol klei in je hand hebt,
zo maak ik André een beetje smakelijk ;)
waardoor die begint te kauwen en een beetje aftebuigen :)

x :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:40

Klaarblijkelijk zijn er 2 manieren,ik heb een hekel aan druk en een weerstandbiedende hand.Omdat je pas als je echt contact hebt en het paard de hand mee wil nemen naar voren je ook alleen echt verbinding hebt.

Hier zie je duidelijk verschil tussen 2 trainingsmethode's:

http://correctedressuur.webklik.nl/page ... -klassiek2

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:45

niellaaa schreef:
Ja is moeilijk te zeggen..
bij elke pony/paard is het verschillend.
Ik gebruik meestal bij mijn vp dit :

buitenteugel stil tegen de hals.
en binnenteugel in kneden , alsof je een bol klei in je hand hebt,
zo maak ik André een beetje smakelijk ;)
waardoor die begint te kauwen en een beetje aftebuigen :)

x :o

Wat je eigenlijk doet is je paard in de krul duwen door hem in pijn in zijn mond te laten krijgen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:56

Elisa2 schreef:
Klaarblijkelijk zijn er 2 manieren,ik heb een hekel aan druk en een weerstandbiedende hand.Omdat je pas als je echt contact hebt en het paard de hand mee wil nemen naar voren je ook alleen echt verbinding hebt.

Hier zie je duidelijk verschil tussen 2 trainingsmethode's:

http://correctedressuur.webklik.nl/page ... -klassiek2

Nou, ze heeft wel erg veel woorden nodig om uit te leggen hoe je het moet doen en dan nog vind ik het behoorlijk verwarrend er staan. Zo maak je het volgens mij onnodig erg ingewikkeld. Bovendien, de plaatjes die erbij staan, zijn wel mooi, maar een piaffe met de neus er zo ver uit, daar hoef je tegenwoodig in de dressuurring niet mee aan te komen en ook het onderste plaatje is echt heel mooi, maar alleen geschikt voor een show. Het geeft wat mij betreft wel heel mooi weer dat je het niet moet afdwingen, maar zo'n paard zou ik toch wat meer over de rug rijden, zodat hij zijn hals wat meer ontspant en dus zijn neus wat meer richting loodlijn brengt. Ruggebruik zie ik eerlijk gezegd bij de methode van Urlike toch maar weinig. ;)

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:01

Ik zet mijn paard wel eens in de stapmolen met bijzet(pessoa). maar dan wel een losse zodat ze zelf het contact kan zoeken. na 10 minuutjes zoeken en knauwe gaat ze heel ontspannen lopen goed over dr rug en de bijzet hangt dan gewoon los. er is absoluut geen sprake van dwang