15 min instappen en 15 min uitstappen. Kan soms langer, hangt er vanaf hoe intensief gereden en of ie stijf is van te voren.
Janedieene
Geplaatst: 21-06-10 20:10
(nu zal ik wel een hele horde bokkers over me heen krijgen ) Ik stap wel in en uit, maar niet zo lang, een paar rondjes. Vaak het uitstappen wel wat langer. Maar het is door onderzoek gebleken dat je eigenlijk helemaal niet hoeft in te stappen, wat dacht je van een paard in het wild? Als die een poema ziet gaat hij ook niet eerst 5 minuten stappen voordat hij ervandoor gaat. Die paarden gaan ook van 0 op 100. En het heeft er niks mee temaken dat onze paarden niet wild zijn, want dit is gewoon instict wat ze hebben..(niet dat ik tussendoor niet stap hoor, juist wel)
Janedieene, rijden en wild is wel een verschil. Tijdens het rijden gebruikt het paard spieren die hij in het wild niet gebruikt. In het wild hoeft het paard niet aan de teugel te lopen, stelling etc.
Klopt, maar als ik rijd, dan rijd ik op gevoel, niet op tijd, als ik merk dat ze er lekker door loopt ga ik niet op mn klokje kijken of het al tijd is om te draven etc. En dat is dan vaak al na 2 rondjes.
Ik stap altijd maar kort in, maar dat komt omdat mijn paarden rechtstreeks van de wei komen. Om die reden stap ik ook niet lang uit, wel tot ze weer op adem zijn en dan is het goed.
Ik hem wel een paard met artrose en die stap ik vaak wel 15 minuten in, omdat hij dat nodig heeft, en daarna rijd ik nog een kwartier met lange teugel.
Ik stap altijd 10 min in. Ik rijd dan ong. 15 min. (jong paard) Na het rijden, rijd ik een rondje door het dorp (in stap) Dit duurt denk ik ong. 10 tot 15 min. (Het is direct een beloning wanneer ze goed gewerkt heeft).
Wegbenik
Geplaatst: 23-06-10 07:08
Ik stap mijn paard altijd minimaal 5 minuten aan de lange teugel. Vind het niet eerlijk om mijn paardje, wanneer ze koud van stal komt, meteen in de krul te trekken. Na het rijden varieerd het eigenlijk een beetje, van 5 a 10 minuten tot wanneer ze heel nat is wel een 15 minuten.
mairead
Geplaatst: 23-06-10 07:09
Ik doe meestal 10 minuutjes tot een kwartier instappen, soms al met een klein beetje draf ertussen (overgangetjes). Als ze erg fris is, in de winter bijvoorbeeld, doe ik nog wel eens longeren of losgooien vantevoren en dan stap ik daarna niet zo lang in als ik er eenmaal op zit... Uitstappen doe ik gewoon totdat ze weer op adem is en soms wat langer als ik samen met iemand rijd of als ik nog even het land op ga. Meestal is ze met 5 tot 10 minuutjes weer op adem.
xxMelissa
Geplaatst: 24-06-10 08:52
Meestal 10 minuten instappen en 10 minuten uistappen. Met les dan wel weer anders dan moet ik een half uur er heen stappen en een half uur weer terug stappen.
mijnponynero
Geplaatst: 24-06-10 09:21
ik stap meestal 10 minuten in en 15 minuten uit
AngelTidore
Geplaatst: 24-06-10 09:37
ik stap meestal zo'n kwartiertje uit, maar dat ligt ook wel aan het paard denk ik. En misschien ook wel hoe lang je hebt gereden. En hoe zwaar de training was, als je bijv. een hele zware training hebt gehad zou ik wel even wat langer uitstappen, dan als je even een kwartiertje hebt gelongeerd.
Het is belangrijk om goed in en uit te stappen. 10 min instappen en 10 uitstappen. Omdat het gewrichtvloeistof in de gewrichten soepel moet worden moet je goed instappen.. ik ben zelf meestal een kwartier aan het instappen en een kwartier uitstappen
Ik stap (op manegepaarden) altijd zo'n 10 minuten, om warm te lopen. De instructrice die laat ze pas draven als ze allemaal beetje los zijn enz. En ook weer 10 minuten uitstappen, licht eraan hoe veel we 'gewerkt' hebben