Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:07

Addwork waar zeg ik dat bitloos altijd pijnloos is? ;) Ook bitloos kun je schade aanrichten ja, zeker met bepaalde optomingen.

Evaa het kan inderdaad voorkomen dat je in een situatie terecht komt waarbij je harder met je handen inwerkt dat gewenst is. Als dat sporadisch eens gebeurd lijkt mij dat je niet direct de lagen van je paard kapot rijdt. Wanneer structureel met een te harde hand gereden wordt wel, als zo iemand dan een bitbuddy gaat gebruiken is dat in mijn ogen alleen maar symptoombestrijding.
Wanneer een paard extreem gevoelige lagen heeft zou ik absoluut niet met bit gaan rijden maar voor bitloos kiezen.

AddWork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:49

Daan_Ordeal schreef:
Addwork waar zeg ik dat bitloos altijd pijnloos is? ;) Ook bitloos kun je schade aanrichten ja, zeker met bepaalde optomingen.

Evaa het kan inderdaad voorkomen dat je in een situatie terecht komt waarbij je harder met je handen inwerkt dat gewenst is. Als dat sporadisch eens gebeurd lijkt mij dat je niet direct de lagen van je paard kapot rijdt. Wanneer structureel met een te harde hand gereden wordt wel, als zo iemand dan een bitbuddy gaat gebruiken is dat in mijn ogen alleen maar symptoombestrijding.
Wanneer een paard extreem gevoelige lagen heeft zou ik absoluut niet met bit gaan rijden maar voor bitloos kiezen.

Om mijzelf te qouten:"Ik weet er niets van/heb geen oordeel, maar er wordt ook wel gezegd dat bitloos niet geheel pijnloos is?! "
Beter lezen Daan ;) , ik heb geen mening omdat ik het niet weet. De Bitbuddy bewijst intussen dat het voor paarden met gevoelige lagen echt een uitkomst is. ps Dit heeft niets te maken met evt bitloos te gaan rijden. Dat is een andere discussie op dit forum ergens he?! ;)...En even kort nog: In sommige gevallen (wij hebben er eentje) hebben paarden dusdanig weke lagen, dat zelfs alleen met bit (zonder leidsel of teugel), dus gewoon een hoofdstel op, er al bloed komt. Hiervoor is mijn keuze gemaakt om de Bitbuddy te gebruiken. En ga niet verder over bitloos...dat is niet de stelling/vraag van de TS 8-)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:37

De vraagstelling van TS is of wij bokkers het symptoombestrijding of een uitkomst vinden. Ik vind het symptoombestrijding. In mijn bericht geef ik dus mijn mening en haal daarbij aan dat ik dan zou kiezen voor bitloos (ok, daar kies is sowieso voor maar dat is weer een ander verhaal). Dat is imo de uitkomst want dan haal je gewoon heel het bit uit die gevoelige mond en van die eventueel zelfs extreem gevoelige lagen.
We mogen toch wel wat verder over het onderwerp uitwijken dan alleen maar "Ik vind het symptoombestrijding"??

Jij geeft aan dat de lagen van een van jouw paarden tot bloedens toe beschadigen als je gewoon een hoofdstel met bit in doet, zonder teugeldruk. Om dat te voorkomen gebruik je nu dus de bitbuddy. Ik vind het symptoombestrijding. De lagen van het paard beschadigen door het bit. Dan haal je niet het bit weg maar zorg je dat je op een andere manier toch van het bit gebruik kunt blijven maken. Ok, het is beter dan wanneer je gewoon stug door zou rijden. Maar ik zou gewoon nooit meer een bit in de mond van dat paard doen. Mijn mening ;)

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:48

Op die manier is bitloos toch ook symptoombestrijding?
Er is namelijk een symptoom en dat wordt bestreden.
Met een bitbuddy bloedt het niet meer, zonder bit ook niet.
Wanneer is iets een uitkomst, wanneer symptoombestrijding?
En wat is er mis met het bestrijden van een symptoom?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:55

Definitie van symptoombestrijding even opgezocht: het bestrijden van de symptomen van een kwaal of misstand terwijl men niets tegen de oorzaak van het ongerief onderneemt

Ik zou in dit geval bitloos een uitkomst vinden omdat je dan de oorzaak van het symptoom wegneemt: het bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:57

Daan_Ordeal schreef:
Definitie van symptoombestrijding even opgezocht: het bestrijden van de symptomen van een kwaal of misstand terwijl men niets tegen de oorzaak van het ongerief onderneemt

Ik zou in dit geval bitloos een uitkomst vinden omdat je dan de oorzaak van het symptoom wegneemt: het bit.

Amen!!! :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:06

volgens mij is de oorzaak dan toch echt de hand van de ruiter :)*

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:13

Lielle, in het voorbeeld van Addwork geeft hij/zij aan dat het paard ook zonder dat er teugels aan het bit bevestigd zijn bloed op de lagen te zien is nadat het paard een bit in heeft gehad, dus dat staat dan los van de ruiterhand.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:48

Zou, afgezien van de prijs, een bitbuddy niet een uitkomst zijn in beginners lessen? Immers, een beginner heeft nog niet de controle of kennis om zacht te zijn in de hand, and als het paard weg springt of iets te vlot voorwaards gaat, grote kans dat de ruiter balans verliest en dus in de mond van het paard zit. Zou een bitbuddy dan niet een uitkomst zijn voor het paard?
Op die manier kan de ruiter rustig, en onder goede begeleiding leren om zacht te zijn in de hand, zonder dat het paard tijdens het leer process een zere mond krijgt door de onkunde van de beginnende ruiter.
En ja, beginnende ruiters moeten idd les krijgen zodat ze leren om níet in de mond te zitten, maar daar is les voor en je kan niet verwachten dat dat helemaal goed gaat meteen. Is iets als bitbuddy dan niet een uitkomst? Beginner kan leren, Paard krijkgt geen zere mond, en de gevorderde ruiter heeft ook meer plezier van het paard omdat deze een veel zachtere mond behoud.
Simptoom bestrijding? Misschien. Prettig voor het paard in zo'n geval? Vast en zeker.

Ook voor bv een headshaker zou ik me kunnen voorstellen dat een bitbuddy uitkomst kan bieden. Daarbij komt ook korte felle druk op de lagers, waar je gewoon niet altijd wat aan kan doen. Onplesant voor het paard, en niet op te lossen met bitloos, daar de druk dan gewoon op de neus komt en alsnog ongemak verzorgt. Bitbuddy lijkt me dan een uitkomst, je hebt er met rijden geen last van, en je paard bezeert zich minder als hij met zn hoofd schud.

Voor ervaren ruiters met een "normaal" paard die perse in de krul moet lopen en daar dus maar in getrokken en geplukt word... Nee, daarvoor is zoiets niets, die moeten idd maar eens leren te rijden. Maar ook voor die ruiters, als ze het licht zien en proberen om te scholen naar een zachte hand, zou een bitbuddy uitkomst kunnen bieden tot ze hun gewoonte van trekken en plukken hebben afgeleert.

Ik weet niet, ik denk dat sommige mensen wel heel makkelijk dit soort dingen veroordelen, zonder er ff goed over na te denken voor wat voor dingen je zo iets zou kunnen gebruiken.

Bedenk me net dat het ook uitkomst zou kunnen bieden voor een paard met wondes van haken misschien?

Nouja, ben het er wel mee eens dat 750 een boel geld is. En dus ook de reden dat manege's ze niet snel zullen gebruiken. En zelf zal ik ook niet snel een bitbuddy aanschaffen, mn verzorgpaard is netjes bitloos te rijden als ze last van de lagers zou hebben, en dat heeft ze niet, dus...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:14

Daan_Ordeal schreef:
Lielle, in het voorbeeld van Addwork geeft hij/zij aan dat het paard ook zonder dat er teugels aan het bit bevestigd zijn bloed op de lagen te zien is nadat het paard een bit in heeft gehad, dus dat staat dan los van de ruiterhand.

in dat ene specifieke geval wellicht, in zijn algemeenheid iig niet.

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:00

Lielle schreef:
Daan_Ordeal schreef:

in dat ene specifieke geval wellicht, in zijn algemeenheid iig niet.

Nee inderdaad. Het lijkt me dat in negen van de tien gevallen nog steeds de hand van de ruiter grote invloed op de inwerking van het bit heeft.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:32

ik las het een week geleden in bit :) totale onzin vind ik...

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:59

Ik kende dit al..
M'n vriend werkt bij de paardentandarts en daar worden wel heel af en toe die dingen voor gemaakt...

Maar idd.. ik vind het ook symptoom bestrijding...
Zal toch wat zijn dat paarden dit preventief nodig hebben :o dat zegt wel wat over de ruiter!!!

Als je normaal rijdt.. moet je het echt wel bont maken om de lagen van je paard kapot te krijgen hoor.. pff...

Helaas zien ze wel eens gevallen waarbij de lagen zo beschadigt zijn dat er losse botsplinters opzitten..
In zo'n geval in zo'n bitbuddy voor het paard wel een uitkomst.. zodat de lagen weer kunnen herstellen...
Mja dan zou je natuurlijk ook gewoon een tijd Geen bit in kunnen doen :+

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik vind dat er op de eerste 3 pagina's al heel veel vooroordelen worden gemaakt.

Een bitbuddy kopen wil toch niet zeggen dat je normaal gesproken de hele mond van je paard kapot trekt?

Wie zegt dat je paard geen last heeft van zijn lagen ookal rijd je met een zachte hand?

Overigens denk ik niet dat dit erg comfortabel is voor het paard, en zou ik het zelf ook nooit kopen. Maar ik vind dat er veel te fel gereageerd wordt.

Je gebruikt een bitbuddy waarschijnlijk om je paard te beschermen voor het bit.

Je gebruikt toch ook peesbeschermers om je paard te beschermen tegen dat hij zichzelf aantikt? Moet je dan ook maar stoppen met rijden omdat je je paard dwingt om te lopen, en daarmee het risico neemt DAT hij zichzelf aantikt? (misschien beetje vergezocht maar oke := )

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:54

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar sjee.... -O-

Waar gaat het toch naartoe, er word van alles verzonnen om het ene en het andere te bestrijden, mn paard vol met plastic stoppen lijkt me echt niet de oplossing... De tanden zullen vast beschermd worden, maar of het fijn is... Ik zal mijn paard van m'n lang zal ze leven niet zoiets als een "bitbuddy" indoen, arm dier

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:57

dadelijk wollen hoesjes voor zwepen en sporen :))
't moet toch niet gekker worden...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:06

leuk item om geld uit de zakken te kloppen.
Lijkt me toch meer voor de hand te liggen dat je geen bit gebruikt als het paard er last van heeft.
Stuk goedkoper en meer voor de hand liggen dan het nog verder volproppen van de mond van het paard
Nog even afgezien van het feit dat een dergelijke produkt door minder kundige personen al snel gezien gaat worden als een vrijbrief om minder nauwkeurig met de handen te zijn...

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:42

wat een onzin! die bitbuddy
echt serieus als mensen dit nodig hebben kunnen ze beter ff goed nagaan hoe ze het ZELF zouden vinden al dat gedoe in je mond :(
en dan opnieuw leren rijden.
Ik rij bitloos maar ik ben niet tegen bitten, als er verantwoordelijk mee om word gegaan(bitloos trouwens ook)
Je kan beter het gene weghalen wat het probleem veroorzaakt, niet vanalles verzinnen zodat het 'ontzichtbaar' lijkt. ;)

dit is MIJN menig.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:34

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:45

Oud topic, bij deze een slotje.