Jeugd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:17

Ik (17) heb pas een jaar geleden écht leren rijden. Ik rijdt nu zo'n +/- 9 jaar
paard, waarvan ik dus nu maar echt 1 jaar écht aan het paardrijden ben.

Tot een jaar geleden heb ik altijd op een manege gereden. En het eerste
wat je leert op een manege; sturen met de handen. De benen? Die zijn nodig
om aan te schoppen. Zachtjes aandrijven leer je nog niet. Handen rechtop
houden? Wordt niet voldoende op gelet.
En zo ging dat, moest je naar links met je paard? Huppa, linker teugel en
daar ging die wel.. maar nee.. dat is geen paardrijden! En dan hebben
we het nog niet eens over het 'aan de teugel rijden' probleem.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zomaar aan een teugel trok, of
andere gekkigheid deed, het enige wat ik wel werd is wat streng met de handen..

Tot een jaar geleden, kwam Rarando op mijn pad. Een paard van super lieve
mensen, die er wegens omstandigheden niet meer op konden rijden even.
Ik ben toen dat paard gaan rijden, en heb heel veel les gekregen. Een hele
overstap, van een doorsnee manegepaard naar een sportpaard. En tóen
ben ik pas écht gaan leren rijden, op de juiste manier. Wat ik nu doe
is paardrijden, en niet meer raggen op een paard. Ik heb geleerd met een
stille hand te rijden, te sturen met mijn benen en een lichte teugeldruk,
een paard goed nageeflijk rijden. Met de juiste mensen om je heen, die
weten waarover ze praten met het lesgeven, kom je er wel. :D
En nu een jaar later.. vele mensen hadden niet gedacht dat ik ooit anders
heb gereden. :D

En over het vele springen.. Tsja, de ene dressuurt nou eenmaal graag, de
ander springt nou eenmaal graag. Met mijne ene paard spring ik meer,
simpel weg omdat zijn passie daar meer in ligt. (Moet je niet gaan denken
dat we dit elke dag doen.. we doen dit zo'n 2 tot 3 keer in de week.) en
met het andere paard dressuur ik alleen, omdat die niet meer mag springen.
Het verschilt een beetje per situatie..

Met jouw mening ben ik het niet eens.. Ik vind niet dat iemand op voltige
moet en/of zonder handen moet leren rijden door een gecertificeerde instructeur.

lauwtjuhh

Re: Jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:45

ooit ben ik op een manege begonnen met paardrijden, welgeteld heb ik daar 10 lessen gevolgd. ik verzorgde een pony bij mijn buren en heb daar ook verder altijd prive les gehad. op een rustige manier stil in de hand en veel op de zit.

Vorig jaar ben ik samen met mijn vriendinnen een duin rit gaan maken. we moesten dan eerst in de bak rijden om te kijken wat je al kon etc. heel goed natuurlijk mijn vriendinnen hadden nog niet echt paard gereden. ik ook op zo,n paard maar ik kreeg hem toch niet weg!! wat zegt die instructrice je moet een schop geven. ik een klein schopje geven. zei zo van je moet hem echt schoppen anders loopt ie niet. Sturen precies het zelfde, teugel naar links en naar rechts.
En dan zegt die instructrice ook nog dat ik het slechts paardrij van ons 4. (was de enige die paardrijd :( )

ik vind het jammer dat de groepslessen veelal te groot zijn en dat de aandacht persoonlijk niet goed genoeg is hierdoor. mensen groot en klein kunnen hier door veel beter leren rijden en het wel zijn van de paarden gaat ook vooruit denk ik.

vraag me alleen wel af of hier ooit echt iets aan gedaan zal worden.

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:11

ik rijd nu zo'n 7 jaar op een manege,
en nu is van iemand anders daar les krijg leer je pas echt rijden.
Maar op een manege leer je echt met je handen sturen, en 1 zo'n instructrice bij ons die laat je de paarden echt hard slaan en dan zegt ze dat ze het toch niet voelen. Dat snap ik dan ook niet, ik doe dat dan nooit.

Groepslessen zijn meestal ook veel te groot, omdat het zo duur is kunnen mensen ook geen privé les betalen en daardoor is de aandacht persoonlijk niet erg goed, dit gaat ook tenkoste van je rijden.

ik denk dat hier nooit iets aan wordt gedaan op de maneges dan.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:00

Waarom alles gelijk op de jeugt afschuiven, dat zie ik in meerde topic's de laatste tijd!

Er zijn ook zat volwassenen die helemaal verkeerd rijden en met de handen sturen enzo!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:06

Inderdaad, als ik sommige volwassenen zie rijden, en daarnaast bijvoorbeeld een meisje van 12, dan denk ik dat de volwassene meer schade kan aanrichten van het meisje, dmv kracht, ook ligt het er natuurlijk aan hoe die rijd, maar als deze 2 op dezelfde manier rijden, dus op tzelfde hebben aangeleerd.
Dus het is een beetje kort door de bocht dat de jeugd dit alleen is, dat de jeugd eerst op voltige moeten gaan(wat ik sowieso niet vind, want hierdoor leer je niet met je benen te sturen, alleen maar hoe je goed kan blijven zitten).

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:05

Ik geef zelf 4 dagen les op een manege. Ik ben daar in Augustus begonnen en iedereen wilde perse die paarden in een krulletje laten lopen... Ik heb de eerste 3 maanden er geen woord over gesproken. Ze konden niet eens fatsoenlijk een volte rijden, zonder dat het paard óf naar buiten keek, óf helemaal over de schouder weg liep.

Ik laat vooral de 'gevorderde' kids de paarden eerst goed losrijden, dus stelling en buiging vragen, veel overgangen rijden en zorgen dat het paard fijn op het been begint te worden. Je merkt direct aan de paarden dat ze het fijn vinden, ze gaan makkelijker lopen en uiteindelijk komen ze zelf vragen om meer. Ik ben nu met een paar lessen bezig, dat ze de paarden iets meer mogen doorvragen, maar daarbij wel ontspannen blijven.

In het begin zijn er best wel een aantal mensen weggegaan, omdat ze vonden dat ik onder hun niveau les aan het geven was... Jammer, maar laat ik het niet zien dat ze de paarden aan de teugel trekken, want dan laat ik ze een knoop in de teugel leggen en mogen ze er pas weer aanzitten, als ze een paard met hun zit kunnen sturen en remmen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:36

liesenlizzy : dat vind ik echt een super instelling weet je dat ! :D

Wou dat er hier in de buurt is wat meer op die manier lesgegeven word , dan heb je hier ook gelijk wat minder van die verprutser rond lopen ,
die denken dat je anky kunt verslaan als je je paard maar in de krul hebt , terwijl de basis toch echt onstpanning is !

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:51

Om aan goede manege paarden te komen, is heel moeilijk, dus ik ben zuinig met de dieren die we hebben. Ze MOETEN niets (aan de teugel ed.) alleen maar luisteren naar de hulpen die de ruiter geeft :P Een paard komt vanzelf wel als ie het fijn vind in zijn mond, hoef je vrij weinig aan te doen :)

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:52

ik ben zelf niet zo bijzonder oud, en heb dat ook geleerd, heel stom natuurlijk, nu probeer wat meer aan mijn zit te doen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:26

HorseChica schreef:
die denken dat je anky kunt verslaan als je je paard maar in de krul hebt

Als je Anky ooit hebt zien losrijden, is dat ook niet gek om te denken.

Bij ons trouwens ook, krijg les van iemand die zelf echt heel ruw rijd, en ook zaagt.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:14

Bij ons op de manege vroeger kreeg je eerst een stel privélessen, tot je goed genoeg was voor in de groep, daar leerde je met je zit en been te rijden, ipv met je hand.

Dat was echt een topmanege, maar hier in het dorp is het al een heel stuk slechter gesteld, daar zijn inderdaad meisjes van 8 die er doodleuk een slofteugel bij pakken, omdat hun pony anders niet netjes loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:39

@ lizzy :

Ik zou zo bij je willen lessen ! Ik kan kiezen tussen 2 paardrijinstructeurs :
Nummero 1 : Leer je niks bij, alleen voltes rijden.
Nummero 2 : Scheld je uit, noemt je dik varken e.d, als je niet goed genoeg rijd moet je de bak uit en mag je niet meer rijden.

Dilemma ... *zucht*

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:57

Als er bij jou in de buurt 1 manege is, die niet geweldig is, dan leer je daar rijden, heb je daar je lievelingspony en ga je niet snel weg.

Een goede instructeur/trice lijkt tegenwoordig wel een luxe. Maar dan blijft ook weer de vraag "wat is goed?" --> Veel zijn er bezig met het "mooi voor het oog" maar niet fijn voor de pony. Waar kies jij als ruiter zelf voor? Er zijn nog genoeg mensen met een duur paard en genoeg geld die nog lopen te rukken,trekken en schoppen.

Voor manegemensen: zet ze eens lekker zonder zadel op een pony, keertje met een halstertje rijden, oefeningen doen zonder teugels te gebruiken etc. Dat mist er op veel maneges. Er zijn genoeg manieren om een goede zit te krijgen, maar op maneges is het toch vaak met zadel rijden en dan wordt er wel eens iets van je houding gezegd, maar echt veel doen ze er niet aan? Als jij de luxe hebt om zoiets te kunnen doen met je eigen (verzorg)pony, dan heb je geluk, maar genoeg mensen moeten het doen met 1 uurtje per week les en dan krijgen ze het al anders aangeleerd. En zo worden dingen zoals friemelen aan de teugels heel normaal.(Las hier zelfs eerst ergens van "het is van nature een manegepony dus zijn nieuwe eigenaar hoeft niet per se weidegang te hebben.. Gewoon omdat het voor die mensen zo normaal is dat zo'n pony 24/7 binnenstaat:s)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:19

ik ben het helemaal met TS eens!
toen ik op rijles ging, heb ik ook eerst een voltigeles gehad.
als ik terugkijk, is dat mijn leukste rijles tot nu toe. :j
ik heb nu alleen alle leuke maneges in de buurt al zo'n beetje gehad...
allemaal een andere reden dat ik er niet mee naar toe kon gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:39

HorsesWoman schreef:
HorseChica schreef:
die denken dat je anky kunt verslaan als je je paard maar in de krul hebt

Als je Anky ooit hebt zien losrijden, is dat ook niet gek om te denken.

Bij ons trouwens ook, krijg les van iemand die zelf echt heel ruw rijd, en ook zaagt.

Dan heb jij nog nooit goed gekeken naar Anky :+

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:13

ik krijg vaak komentaar dat mijn teugels te ontspannen zijn en dat ik niet 2 kg er aan hangen heb wat ik vroeger leerde op de manege,, maar ik vind het ook niet prettig ik hou ervan dat het paard zich strekken kan en als ik spring heb ik ze niet eens zo strak maar wel zo dat het paard balans heeft,,

rij het paard wel rond maar dan lang..