nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

As_LoveYou

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:48

Mensen, het is nu vaak genoeg gezegt dat ze teveel aan de teugels zit, volgens mij is het punt duidelijk gemaakt!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:50

Stuur je bewust met je billen? Of gebeurt dit perongeluk?
Dit in combinatie zonder zadel, is erg verwarrend voor een paard als het fout gebeurt...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:10

Calanddra schreef:
Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.

Wij doen het nu als volgt:
Vanuit een rustige stap willen we een actieve stap.
Eerst hulp: klik met tong
Tweede hulp: klik en lichte kuithulp
Derde hulp: klik en grotere kuithulp
Vierde hulp: klik, grotere kuithulp en tikje met zweep achter de kuit.

We beginnen uiteraard altijd met de eerste hulp. Hij heeft elke keer 2 seconden tijd om te reageren. Geven we de eerste hulp en reageert hij na 2 sec nog niet, dan gaan we over op de 2e hulp. Reageert hij na 2 sec weer niet, dan de derde hulp. Reageert hij alsnog niet na 2 sec dan de vierde hulp. Over het algemeen reageren ze dan wel :)) Dan goed belonen en weer ontspannen gaan zitten. Even rustig doorstappen, zodat hij erover na kan denken. En dan nog een keer oefenen.

Mijn pony had dit erg snel door. Van een ontzettend slome pony begin van de les reageerde hij na een uurtje al na de eerste hulp :) Hopelijk heb je hier wat aan.

Klikken is geen hulp!!

Eerste hulp is kuitdruk,
tweede hulp, nog een keer kuitdruk, maar dan moet hij ook gereageerd hebben!
Derde hulp: Misschien tijd voor een spoortje? Hij moet reageren, gelijk!!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:12

_Bitje_ schreef:
Jasperintha schreef:
bedankt voor de tips!

maar wat geeft jou nou de kik om nageeflijk te rijden op deze manier ?

nou kijk, ik heb een tijdje lesgehad dat de instructeur zei dat je moest kneden en alles, maar misschien wil ik ook wel te snel gelijk, ik denk dat het door vooral het laatste komt, ik ben nu veel bezig met figuren rijden en met hals strekken, wijken, schouderbinnenwaarts, uitstrekken enz.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:12

Equidea schreef:
Dit in combinatie zonder zadel, is erg verwarrend voor een paard als het fout gebeurt...

wat bedoel je met sturen met je billen? want als ik dit doe dan is het denk ik niet bewust ;)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:13

Johanna59 schreef:
Calanddra schreef:
Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.

We beginnen uiteraard altijd met de eerste hulp. Hij heeft elke keer 2 seconden tijd om te reageren. Geven we de eerste hulp en reageert hij na 2 sec nog niet, dan gaan we over op de 2e hulp. Reageert hij na 2 sec weer niet, dan de derde hulp. Reageert hij alsnog niet na 2 sec dan de vierde hulp. Over het algemeen reageren ze dan wel :)) Dan goed belonen en weer ontspannen gaan zitten. Even rustig doorstappen, zodat hij erover na kan denken. En dan nog een keer oefenen.

Mijn pony had dit erg snel door. Van een ontzettend slome pony begin van de les reageerde hij na een uurtje al na de eerste hulp :) Hopelijk heb je hier wat aan.

Klikken is geen hulp!!

Eerste hulp is kuitdruk,

sporen mogen niet op de manege ;) en ik wil er ook niet mee rijden ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:23

Jasperintha schreef:
Equidea schreef:

wat bedoel je met sturen met je billen? want als ik dit doe dan is het denk ik niet bewust ;)

Ik zie op meerdere fotos dat je 1 of beide billen aanspant, vaak in combinatie met je been. Dit zijn iets gevorderdere hulpen en zijn erg verwarrend voor en paard en ook vrij vervelend.
(theoretisch voorbeeld)Jij wilt bijvoorbeeld naar rechts, maar spant daarbij je rechterbil aan om je evenwicht te behouden, dan blokkeer je het paard om goed te buigen. En een paard dat wat hoger geschoolt is raakt dan ook nog eens in de war.
Je moet dan met je linkerbeen/buik een draaibeweging mee naar rechts maken, zo moet het paard door het lichaam heen buigen.

Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar valt reuze mee!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 21:03

aha! bedankt voor de tip ;)

xLeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:06

Equidea: Da's een goede tip. Daar heb ik ook nog wel wat aan.. Voor de enkele keren dat ik zo rijd. Alles is denk ik wel gezegt nu, in de afgelopen 6 pagina's.

edit 8 pagina's zelfs

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:28

Jasperintha schreef:
nou kijk, ik heb een tijdje lesgehad dat de instructeur zei dat je moest kneden en alles, maar misschien wil ik ook wel te snel gelijk, ik denk dat het door vooral het laatste komt, ik ben nu veel bezig met figuren rijden en met hals strekken, wijken, schouderbinnenwaarts, uitstrekken enz.

hoe oud is jasper nou dan?
en met zagen berijk je niks he ;)
alleen maar een hoop ellende

Odiepaard

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:40

Hee,
ik heb giste op een manegepony gereden die eigenlijk hetzelfde had, hoewel hij wel voorwaarts was maar hij zette zich gewoon ontzettend VAST.

Ik had toen echt geen idéé wat ik moest doen; ja, ik kon natuurlijk gaan trekken maar ja, dat helpt niet! Dus, mijn instructrice zei dat ik mijn binnenhand wat meer naar binnen moest plaatsen, op de volte rijden en hem dan echt laten draaien op mijn BINNENBEEN, dus een lichte druk op mijn binnenteugel maar niet trekken of wat dan ook. En terwijl je pony dan draait om je binnenbeen (als hij niet draait, moet je hem een klein tikje geven achter je been; zo van: 'hee poon, opletten!') en dan opvangen met je buitenteugel. Zo wordt hij hartstikke los in zijn lijf, gaat hij echt helemaal buigen, ipv alleen zijn hals ; in de volte! Dit zijn echt hele goeie dingen om te oefenen, en voor de rest is alles eigenlijk al gezegd. Hoe kan het trouwens dat het zadel te klein is ? Is het zo'n klein zadeltje..?

Succes! :D En groetjes aan die Jasper; het is echt een leuke pony! :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:42

Odiepaard schreef:
Hee,
ik heb giste op een manegepony gereden die eigenlijk hetzelfde had, hoewel hij wel voorwaarts was maar hij zette zich gewoon ontzettend VAST.

Ik had toen echt geen idéé wat ik moest doen; ja, ik kon natuurlijk gaan trekken maar ja, dat helpt niet! Dus, mijn instructrice zei dat ik mijn binnenhand wat meer naar binnen moest plaatsen, op de volte rijden en hem dan echt laten draaien op mijn BINNENBEEN, dus een lichte druk op mijn binnenteugel maar niet trekken of wat dan ook. En terwijl je pony dan draait om je binnenbeen (als hij niet draait, moet je hem een klein tikje geven achter je been; zo van: 'hee poon, opletten!') en dan opvangen met je buitenteugel. Zo wordt hij hartstikke los in zijn lijf, gaat hij echt helemaal buigen, ipv alleen zijn hals ; in de volte! Dit zijn echt hele goeie dingen om te oefenen, en voor de rest is alles eigenlijk al gezegd. Hoe kan het trouwens dat het zadel te klein is ? Is het zo'n klein zadeltje..?

Succes! :D En groetjes aan die Jasper; het is echt een leuke pony! :)

nou heb je wel dat manege paarden al heel stijf ;) dat komt omdat er meerdere mensen op rijden ,..
over dat zadel, wat bedoel je ermee, is het zadel te klein voor jou of vooor dat paard?

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 12:05

bedankt voor de tips ;)

@_bitje_ Jasper is nu ongeveer 14 of 15 jaar oud, dat hoorde ik van de vroegere eigenaresse die hem toen hij 5 was weg had gedaan ;)
nou over dat zadel, die is te klein voor mij laatmaar zeggen, het lijkt net of ik helemaal achterin het zadel zit en dat zit ik ook terwijl ik zoveel mogelijk naar voren zit...
ik had het laatst ook gevraagd aan iemand en dat zadel was ongeveer 2 inch(hoe je dat ook schrijft ;) ) te klein voor mij ;)

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:18

TS.

Ik heb ook 8 jaar lang op manege ponies gereden. Als voor mij het zadel te klein was pakte ik een groter zadel van een pony wat niet hoefde te rijden wat wel op de pony paste.
Ik weet niet of je het daar over kunt hebben met je instucteur.
Verder lost dat ook voor een deel het gehobbel op zijn rug op. Ik begrijp ook dat jasper zo moeilijk kan ontspannen met dat gehobbel op zijn rug.

Verder rijd je nu jasper van voren terug en hij neemt zijn achterhand ook niet mee. Hij loopt nu in een verkrampte houding en ontspant ook niet.
Probeer jasper eerst goed voorwaarts te rijden dus als jij voorwaarts wilt 1x drijven reageert jasper niet dan druk je wat harder reageert jasper dan niet dan geef je een tik achter je been dat jasper reageert.
Als je zorgt dat jasper eerst voorwaarts komt en veel voorwaarts rijd. Dus bijv stap draf stap halt draf wegrijden galop en ga zo maar door.

Nageefelijkheid komt later wel in de F6 hoeft het nog lang niet. Het is pas vanaf de F16 verplicht (volgends mij zelfs nog hoger F16 is L1?)
Verder met het nageefelijkheid veel voltes rijden en stelling vragen dan jasper vanzelf naar beneden komen en onstspannen.

En nageefelijkheid is niet alles onthoud dat,

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:25

Johanna59 schreef:
Calanddra schreef:

Klikken is geen hulp!!

Eerste hulp is kuitdruk,

Je kunt er zelf voor kiezen welke hulpen je wilt gebruiken, bij het longeren gebruik je ook stemhulpen niet waar?

Mijn keus is hierop gevallen en het werkt super :D
Het is ieder zijn eigen keus welke hulpen hij of zij wil gebruiken, zolang je het maar opbouwt en de boodschap over komt bij je paard. De meesten gebruiken een lichte kuithulp als eerste hulp, ik een klik :Y)

Een spoortje? :? dat is pas geen tip :n een spoor is om hulpen te verfijnen, niet om je pony naar voren te krijgen.

Je pony hoort op het kleinst mogelijke hulpje zo groot mogelijk te reageren. Dit doet hij misschien niet meteen, maar uiteindelijk wel, met oefening.

Mijn pony was ontzettend slecht aan het been, maar dankzij het aanpakken met vier stappen (in mijn geval dus met als eerste hulp klikken met je tong) is hij nu goed aan het been en voorwaarts. En nee dat komt niet door de winter :P

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:29

heel erg bedankt voor de tips ;)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:36

TS vergeet niet dat het heel makkelijk praten is op zo'n topic. Veel mensen weten hoe het moet, maar zelf doen ze het vaak ook niet goed, of denken dat ze het wel goed doen maar het tegenovergestelde is waar :)

Ik vind het heel netjes dat je nog elke keer zo reageerd. Ik hoop dat je gewoon lekker met een goede instructrice erbij aan het werk kan :) En op manege ponys is het nou eenmaal nog wat lastiger, wat jij op kan bouwen, is de volgende dag door een nieuwe ruiter weer teniet gedaan :)

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:38

bedankt ;)