Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Calanddra schreef:Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.
Wij doen het nu als volgt:
Vanuit een rustige stap willen we een actieve stap.
Eerst hulp: klik met tong
Tweede hulp: klik en lichte kuithulp
Derde hulp: klik en grotere kuithulp
Vierde hulp: klik, grotere kuithulp en tikje met zweep achter de kuit.
We beginnen uiteraard altijd met de eerste hulp. Hij heeft elke keer 2 seconden tijd om te reageren. Geven we de eerste hulp en reageert hij na 2 sec nog niet, dan gaan we over op de 2e hulp. Reageert hij na 2 sec weer niet, dan de derde hulp. Reageert hij alsnog niet na 2 sec dan de vierde hulp. Over het algemeen reageren ze dan welDan goed belonen en weer ontspannen gaan zitten. Even rustig doorstappen, zodat hij erover na kan denken. En dan nog een keer oefenen.
Mijn pony had dit erg snel door. Van een ontzettend slome pony begin van de les reageerde hij na een uurtje al na de eerste hulpHopelijk heb je hier wat aan.
_Bitje_ schreef:Jasperintha schreef:bedankt voor de tips!
maar wat geeft jou nou de kik om nageeflijk te rijden op deze manier ?
Johanna59 schreef:Calanddra schreef:Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.
We beginnen uiteraard altijd met de eerste hulp. Hij heeft elke keer 2 seconden tijd om te reageren. Geven we de eerste hulp en reageert hij na 2 sec nog niet, dan gaan we over op de 2e hulp. Reageert hij na 2 sec weer niet, dan de derde hulp. Reageert hij alsnog niet na 2 sec dan de vierde hulp. Over het algemeen reageren ze dan welDan goed belonen en weer ontspannen gaan zitten. Even rustig doorstappen, zodat hij erover na kan denken. En dan nog een keer oefenen.
Mijn pony had dit erg snel door. Van een ontzettend slome pony begin van de les reageerde hij na een uurtje al na de eerste hulpHopelijk heb je hier wat aan.
Klikken is geen hulp!!
Eerste hulp is kuitdruk,
tweede hulp, nog een keer kuitdruk, maar dan moet hij ook gereageerd hebben!
Derde hulp: Misschien tijd voor een spoortje? Hij moet reageren, gelijk!!
Jasperintha schreef:Equidea schreef:Stuur je bewust met je billen? Of gebeurt dit perongeluk?
Dit in combinatie zonder zadel, is erg verwarrend voor een paard als het fout gebeurt...
wat bedoel je met sturen met je billen? want als ik dit doe dan is het denk ik niet bewust
Jasperintha schreef:nou kijk, ik heb een tijdje lesgehad dat de instructeur zei dat je moest kneden en alles, maar misschien wil ik ook wel te snel gelijk, ik denk dat het door vooral het laatste komt, ik ben nu veel bezig met figuren rijden en met hals strekken, wijken, schouderbinnenwaarts, uitstrekken enz.
Odiepaard schreef:Hee,
ik heb giste op een manegepony gereden die eigenlijk hetzelfde had, hoewel hij wel voorwaarts was maar hij zette zich gewoon ontzettend VAST.
Ik had toen echt geen idéé wat ik moest doen; ja, ik kon natuurlijk gaan trekken maar ja, dat helpt niet! Dus, mijn instructrice zei dat ik mijn binnenhand wat meer naar binnen moest plaatsen, op de volte rijden en hem dan echt laten draaien op mijn BINNENBEEN, dus een lichte druk op mijn binnenteugel maar niet trekken of wat dan ook. En terwijl je pony dan draait om je binnenbeen (als hij niet draait, moet je hem een klein tikje geven achter je been; zo van: 'hee poon, opletten!') en dan opvangen met je buitenteugel. Zo wordt hij hartstikke los in zijn lijf, gaat hij echt helemaal buigen, ipv alleen zijn hals ; in de volte! Dit zijn echt hele goeie dingen om te oefenen, en voor de rest is alles eigenlijk al gezegd. Hoe kan het trouwens dat het zadel te klein is ? Is het zo'n klein zadeltje..?
Succes!En groetjes aan die Jasper; het is echt een leuke pony!
Johanna59 schreef:Calanddra schreef:Heel toevallig heb ik vandaag les gehad in het actiever aan het been maken van mijn pony. Die is zelf ook niet goed voorwaarts en reageerde alleen nog maar op de grote hulp. Vandaag alleen bezig geweest met het activeren in stap.
Klikken is geen hulp!!
Eerste hulp is kuitdruk,
tweede hulp, nog een keer kuitdruk, maar dan moet hij ook gereageerd hebben!
Derde hulp: Misschien tijd voor een spoortje? Hij moet reageren, gelijk!!