Nee? Daar kun je niet bij? Dan zal ik je mijn visie hierop geven;
De basis van het hele rijden is gebassert op wederzijds vertrouwen en respect. Bij het goed rijden samen is het de kust om het paard te leren meer gewicht op de achterhand te krijgen (nou, dat hele verhaal ken je, neem ik aan). Dat betekend dat dit tijd kost, immers de spieren en pezen moeten deze verschuiving van het gewicht van de voorhand naar de achterhand aan kunnen. MAAR naast dit fysieke gebeuren is er ook nog de psyche van het paard! En die kan meer tijd nodig hebben dan het fysieke gedeelte van het paard. Als je dan dus een paard DOOR WAT VOOR EXTERN middel tot iets dwingt OF verhindert dat het paard iets door, ben je m.i. verkeerd bezig.
Maar wat nou als je paard "verreden is en er geen mens meer opdurft en hij met 2 benen in het slachthuis staat"? Geldt m.i. hetzelfde voor. Je moet eerst de psyche weer op orde krijgen, grondwerk waarschijnlijk eerst, en niet er meteen op stappen. En dan volgt een (langdurige) periode van herstel, revalidatie! Daar komt geen hulp/dwang of voorkom middel aan te pas!
Maar dit alles kost tijd, en dat hebben mensen niet meer. Alles moet snel, sneller, snelst. Dus ook de problemen moet niet vandaag, niet morgen, maar gisteren opgelost zijn!
Kun je daar met je kop bij, Larissa3?
Ah, ook meteen antwoord op de vraag van Viootjuh