Is dit onze sport anno 2009?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:54

Ik lees gezellig mee.

IK heb het gevoel dat ze mijn en andere (dressuurruiters) belachelijk maakt.. dat is hoe het op mij overkomt.
TS wees dan redelijk en zet er ook bitloze filmpjes bij, want daar gaat er soms ook zo aan toe hoe, welliswaar niet mét bit maarja.. ik heb liever een keer een flinke ophouding met een dubbelgebroken bitje dan op een hackamore.

Ik weet dat je iets tegen dressuur of bit hebt, dat is fijn dat je daar je eigen mening over hebt. Maar je hoeft niet elke keer een topic daarover te gaan maken hoor ;)

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:58

Hey, daar reed ik ook tussen. }:0

Nouja, als je dit raar vind... Ik heb het wel eens erger gezien en tja, dit zijn zulke beelden. Ik denk als je iedere combinatie zou filmen op ieder moment dat je er zulke stukjes uit kan knippen.

Natuurlijk keur ik dit niet goed, maar dit zijn wel 20sec-opnamen. Je weet niet hoe het verder gaat. En ik ken de combinaties op zich en bij sommige is het vaker zo, maar bij de meeste zie ik gewoon een fijne combinatie rondrijden.
En ja, dit komt ook wel eens voor. Maar je pakt er nu wel de allerallerallerergste eruit en verduidelijk alles.

En over afstamming enzo, ieder gezond paard moet iedere dag meer dan 4/5 uur op de wei, het liefst 24/7. Maar er is niet altijd gelegenheid voor goede trainingsmogelijkheden én wei. Dat is het probleem.

Niet alles over één kam scheren, daar kan ik niet tegen! Waarschijnlijk hoor ik nu ook in het hokje ''dierenbeul'' maar natuurlijk ga ik niet zo met mijn paard om. Deze beelden verbazen mij alleen totaal niet.

En ja, dit is onze sport anno 2009, welkom in de wereld van de wedstrijd-/paardensport.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:58

kimmie1 schreef:
@ Arabesk: het valt me eigenlijk zwaar tegen dat jij uberhaubt nog op een paard stapt, tegennatuurlijker kun je niet hebben. Als je dan zo voor het natuurlijke bent wees dan ook consequent, laat je beesten los op de prairie en ga je bezig houden met bomen knuffelen of zo.

Gaan we weer op de man spelen :? Gaat het hier om wat Arabesk met haar beesten doet? Volgens mij gaat het om de rijstijl in de filmpjes en post je nu iets geheel irrellevants.

Lies21 schreef:
Uuh lees eens de andere topics van Arabesk en kijk eens in haar profiel! Hoe kan je die dingen dan nog los van elkaar zien?

:O

Het zou wat zijn als ik jouw hele boktgeschiedenis moet uitvissen om op door jou geplaatste foto's of filmpjes of discussies te kunnen reageren. Mensen komop, stop eens met dat kinderachtige gezeik en offtopic gelül.

Carien87 schreef:
Poepscheppen duurt wel lang....hoop poep om te scheppen denk ik...

En vervolgens gaat men zich met elkaars tijd en priveleven bemoeien +:)+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:59

Nee ts wees eerlijk en zet je eigen verwijderde filmpjes terug online.

Beheer van bokt, kan dit echt zomaar?
Mensen expres in een negatief daglicht zetten, duidelijk herkenbaar door paarden.

Discussie over dit onderwerp kan en mag.
Maar beeldmateriaal is totaal niet nodig.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:01

Carmenn_ schreef:
En ja, dit is onze sport anno 2009, welkom in de wereld van de wedstrijd-/paardensport.

_/-\o_ _/-\o_

TS, je moet het misschien maar respecteren.. tuurlijk dit is niet goed. Maar om zomaar andermans filmpjes op internet te zetten heeft geen nut. Iedereen weet denk ik wel dat het er zo aan toe gaat, daarvoor hoef je ze niet hierneer te zetten.
Inplaats van het te filmen, stap erop af en zeg er wat van ;)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:02

@Vue
Als Ts een topic/discussie opent, neem je toch ook aan dat ze daar aan deelneemt?

sanne83

die filmpjes zijn vreselijk, maar dit zie ik eigenlijk al vaak genoeg :\ heel shockerend vind ik het niet eens meer..

Het ergste vind ik nog alle reacties hier van mensen die dit normaal vinden ;(
Niet alleen omdat ze het vaak om zich heen zien, maar omdat ze zelf ook zo rijden... en dat ook nog graag willen goed praten, onder het mom van: "ja, maar het is een sportpaard" |o

e_horse

Larissa3 schreef:
Ik denk dat de helft ook niet alles begrijpt.
Je hebt de brave paardjes, Fjordje Haflingertje zeer braaf KWPNertje, die allemaal braaf hun basisproefjes kunnen rijden, die nooit weg springen, en een waarbij je nergens hoeft te vrezen dat hij een keertje achterover kletterd bij het stijgeren.
Eentje waar bij je braaf met een langteugeltje door het bos kan rijden zonder dat hij een stapje fout zet!
Aldus de meeste bokkers.

Je hebt de hete KWPN'ers die niet eens hun proef kunnen lopen zonder te kijken naar een stukje omgeploegd gras, die een schaduw als doods eng vinden.
Die bij de minstgeringste beweging of verandering keihard begint te bokken of te steigeren.
Eentje waarbij je op een buitenrit wel een martingaal moét gebruiken, zo eentje die die het al eng vind zodra er een vogel langs hem heen vliegt.

Denk aub niet dat als je het bovenstaande gewent bent dat je weg rijd op het onderstaande want je verongelukt er op, dat onderste moet je als ruiter gewoon KUNNEN!
Dat onderste is de topsport, denk niet dat paarden die in de hogere sport lopen braaf zijn, nee ze hebben allemaal hun kuren.
Je moet dat soort paarden wel aanpakken, anders krijg je ongelukken.

Edit: deze post opnieuw, andere post aangepast. ;)

Tja.. ja dat dacht ik ook.. 2 jaar geleden: steeds een zwaarder bit erin, omdat ik toevallig een 'hete haflinger' had getroffen. Kon er toen ook best mee buiten rijden, ondanks dat hij bij 'de minstegeringste beweging of verandering keihard begon te bokken of steigeren'..

Nu ik o.a. Parelli/Voest/NH etc bestudeerd heb en geleerd heb hoe het paard nou eigenlijk werkt.. nu rij ik op touwhalster buiten.

Het is maar hoe je ermee om gaat..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:06

Larissa3 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Larissa3, ik hou juist van paarden met een sterk karakter. Ben ik dol op. :D
Maar een Jazz hoort net zo goed af en toe lekker op het land als ieder ander paard. Ik ken meerdere mensen met een afstammeling van Jazz, die gewoon regelmatig buiten lopen. Ze hebben er verder ook wel eens wat mee te stellen, maar ze kunnen echt wel naar buiten. Dan maar wat vaker je hoefsmid laten komen, als er weer een ijzertje af ligt, zou ik zeggen..... Scheelt je een hoop gedoe op stal misschien.

Ik bedoel, een paard wat steigert en bokt in stal, waar je de muren met rubber moet behangen. Ik vind dat niet normaal. Sorry. :n

Dat ijzer boeit me niet, maar de blessure wel!
Daarbij is elke Jazz ook weer verschillend, bij mijn Jazz kan het dus NIET, of je het er nou mee eens bent of niet.
Zoals joun paard niet op stal kan staan kan de mijne dus niet op de wei staan.

Denk je dat ik dat zelf nou niet jammer vind? Tuurlijk wel maar er word hier gelijk anders gedacht. :D

En dan mag de smit elke dag wel komen.

Weet dat dit nog offtopic is maar ik moest even reageren. Zoals Larissa haar paard beschrijf kreeg ik de mijne binnen. Ook een Jazz. Bokken en stijgeren op stal, niet in het land kunnen, overal van schrikken. Precies hetzelfde met 1 verschil: Mijn paard bokt en stijgert niet meer, staat rustig op stal, gaat het land nu prima op, maak ik buitenritten mee aan een losse teugel. Ze was 7bijna 8 toen ik haar kocht en stijgerde alleen maar. Wat ik hiermee wil zeggen: een paard hoeft zo niet te zijn. patronen kunnen doorbroken worden alleen de ruiter moet herkennen wat te doen. Je kan nog zo streng zijn. Als een paard echt angstig is, is streng zijn niet de manier. Een slof erom, ja dan hou je een paard in bedwang maar uiteindelijk krijg je hiermee niet de ontspanning die je wilt.

Weer on topic: Het moeilijke aan dressuur is dan ook de overgave aan je paard. Het vertrouwen geven aan je paard, dat het paard laten lopen. En zeg eens eerlijk zijn wij grotendeels geen controlefreaks?
Ik wel, ik wil het liefst wil ik elke pas regelen. Hoe eng is het een paard met veel looplust te laten lopen. En daar beginnen we met de vele ophoudingen, het ronder en dieper instellen. Het spannen in de armen en lijf als een paard wat onrustiger is. We (ruiters in het algemeen) hebben te weinig vertrouwen in onze paarden en waarschijnlijk ook te weinig kunde om snel spanning af te laten vloeien. Daaruit komen dit soort beelden voort. Je denkt toch niet dat al die mensen op die filmpjes bewust bezig zijn met: goh ik ga vandaag even mijn paard mishandelen. Nee die mensen willen de controle houden en dat is menselijk... Dat het niet zou moeten Amen maar het komt ergens vandaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:07

Carien87 schreef:
@Vue
Als Ts een topic/discussie opent, neem je toch ook aan dat ze daar aan deelneemt?

Moet ze dan per se de hele dag online zijn? Dat is toch ook onzin. Kom op, zeg, heb jij nooit wat anders te doen dan..... :D

pasdedeux, ik geloof absoluut helemaal in jouw verhaal. :j
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-08-09 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:08

Carien87 schreef:
@Vue

Het topic is welgeteld 3,5 uur geleden geopend... er zijn mensen die meer te doen hebben dan de hele avond bokken ;)

TS zal morgen oid vanzelf wel weer verschijnen hoor, is niet zo vluchterig aangelegd. :D

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:09

Minjon schreef:
TS, je moet het misschien maar respecteren.. tuurlijk dit is niet goed. Maar om zomaar andermans filmpjes op internet te zetten heeft geen nut. Iedereen weet denk ik wel dat het er zo aan toe gaat, daarvoor hoef je ze niet hierneer te zetten.
Inplaats van het te filmen, stap erop af en zeg er wat van ;)

Precies, dit is totaal kansloos en ze bereikt er helemaal niks mee. Natuurlijk moet je een ruiter/amazone wel als individu behandelen, want nu is het zo dat we het allemaal doen. Overigens vind ik het totaal niet shocking, mensen kom op, wisten we niet dat dit gebeurde op het losrijterrein?

TS; het is zo en laat het maar zo. Mensen moeten dit zelf inzien en zolang paarden niet kunnen nadenken/praten is er niks aan te veranderen. Nouja niks is dan overdreven, maar voorlopig sta je nog vrij zwak.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:10

Ik zet een slotje op het topic. Wat in de slotpost van het vorige topic wellicht niet voldoende naar voor is gekomen is dat een rijtechnische discussie weliswaar op RT-D thuishoort, maar dat er dan wel een duidelijke discussie opgezet moet worden. Het is in deze beginpost onduidelijk wat de TS precies wil bespreken.

Los daarvan kunnen slechts 2 foto's/filmpjes als illustratie geplaatst worden.

Tenslotte is ook dit topic weer snel uitgelopen in allerlei persoonlijk gedoe over en weer.

Ik zet hier een slotje.