3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:33

Jiill_ schreef:
Alet74 schreef:
Het commentaar leek me nuttig en soms zelfs wetenschappelijk onderbouwd. Dacht niet dat TS werd afgekraakt, er is getracht uit te leggen waarom het inrijden van een zo jonge pony niet zo gezond is, dat er misschien beter een pauze ingelast kan worden. Lijkt me niets mis mee, TS kan hier haar voordeel mee doen of het naast zich neerleggen. Dat is haar keuze en daar kun je het wel of niet mee eens zijn.
Herhalen kan soms nodig zijn om iets duidelijk te maken. Het helaas niet altijd. :+

Britt heeft toch gezegt dat hij van de zomer lekker vrij krijgt :) ? Steeds herhalen lijkt mij niet nodig, ik denk niet dat britt van mening verandert omdat jullie hier constant door blijven zagen over hoe zielig wizz wel niet is :)

Ik zeg zeker niet dat hij zielig is.
Hij ziet er schitterend uit, is mooi in zijn vacht, kijkt blij, en ze zal heus wel weten hoe ze voor m moet zorgen. Dat hoor je mij ook echt niet zeggen. Ze heeft er duidelijk veel voor over. En het is fijn dat hij van de zomer wat vrij krijgt.
En dat is allemaal dik in orde.
Het is alleen zijn leeftijd, waarop ik zou zeggen, rem een beetje af, mentaal is dit allemaal wat snel voor hem. Merk je het niet zo meteen, dan merk je het wel met een jaar.
Dat is het enige wat ik erover aan te merken heb, in zowel het voordeel van de pony als zijn ruiter.
En een goedbedoeld advies :)

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:37

sylva schreef:
Ik zou het zeer op prijs stellen als je je niet zo aanvallend opstelt, want heb ook in mijn vorige post gezet dat het jouw pony is, je het onder begeleiding van een gediplomeerd instructrice doet, en dat je heus wel zal weten hoe je moet rijden, aangezien je wedstrijden rijdt, sucsesvol zelfs, met die schimmel. En ik heb nooit ergens gezegd dat je een pony had moeten kopen die al 3 x Z heeft gelopen. * De discussie dat je daar nog heel veel van zou kunnen leren achterwege latend...
En, ik heb nooit ergens gezegd dat je 3 jaar grondwerk moet gaan doen, dus zou het zeer op prijs stellen als je niet met mijn post op jouw topic aan de spot gaat. Je plaatst niet voor niets foto's, en het was goed bedoeld.

Ik bedoel alleen, de gemiddelde leeftijd dat een paard wordt ingereden is tussen de 3 en 4 jaar. Ze zijn uitgegroeid met 6, 7. Die van jou is ingereden met 2 jaar en 9 maanden, en zadelmak toen je m kocht. Jij bent ambitieus wedstrijdruiter. Nu was ik benieuwd, waarom heb je dan niet een beestje van 4, 5 jaar oud gekocht, waarmee je gerust zou kunnen starten in oktober? Je kan zelf ook wel bedenken als je wat opzoekt over jonge paarden, dat je best vroeg erbij met alles. En dat jonge paarden het o zo leuk kunnen vinden, maar zichzelf later tegen komen omdat ze mentaal al deze dingen niet aankunnen. En dan vooral zo snel achter elkaar.

Ik vraag het normaal, jij kan dan ook een normaal antwoord geven denk ik zo :) Zou erg fijn zijn iig.

ik snap jou wel :)
maar als de TS niet de klik heeft met de pony's die 4 of 5 jarig zijn zou ik die niet nemen
en met deze had ze de klik blijkbaar wel. Dan zou ik liever voor een 3-jarige gaan waar ik een klik mee heb :j

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:41

Als je bewust die keuze maakt, en het om de klik doet, wat kan idd, zou je ook moeten nawegen wat realistisch is voor zo'n paard. En deze loopt gemiddeld naar mijn mening een half jaar voor op zijn rij-ontwikkeling, minimaal.
Dan is het kiezen of delen, toch? :)
En ik snap jou punt dus ook :D

x_tico

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:48

Sylva, nu snap ik je idd ook.

Wij zijn opzoek gegaan naar een jonge pony hengst, die we zelf zouden laten ruinen. Met wiz was de klik er vrijwel gelijk en hij was toevallig al zadelmak. Dan ga ik hem niet eerst 2 maanden stilzetten omdat hij over 2 maanden pas 3 word. Dan zou ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Nee we bouwen het rijden rustig op en zoals eerder gezegt krijgt hij van de zomer zijn welverdiende rust.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:05

Jesus Christus wat een haat en nijd weer.
Bonfire draait zich om in zn stal van narigheid! :9

Kan het nou ook eindelijk eens een keertje normaal bokt?! Wanneer worden we hier nou eens een keertje wakker met zn allen
waarom respecteerd nou niemand hier dat niet iedereen dezelfde manier heeft als een ander er is niet één juiste correcte manier. En bokt heeft niks over de paarden van een ander te zeggen. Dwing mensen toch is niet zo. Ik vind dit forum steeds minder leuk worden hoor! als ik alleen al het woord elastiek lees of slof of wat dan ook dan denk ik nou, de reacties ga ik niet eens lezen. Bah.

TS: ik vind dat je je paardje leuk aan het lopen hebt hoor! het elastiek punt snap ik ook :) in jouw ogen. Verder vind ik het niet slim van de vorige eigenaren om hem zo vroeg in te rijden maar gedane zaken nemen geen keer. Zelfs niet als heel bokt erover gaat lopen zeiken. Probeer te letten op je houding! verder hoop ik dat je rustig aan doet met je kleuter en hem lekker zn rust gunt komende tijd! worden zowel jij als hij echt wel beter van!

En meid laat je niet zo opfokken geef nou maar aardige reacties anders krijg je die beschuldigingen weer over je heen dat je een arrogane egoïstische bladiebla bent. Ik snap je felle reacties maar niet overal een strijd in zoeken ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:10

Ingeborg, het gaat hier niet om welke manier van trainen iemand aanhangt. Maar je snapt toch zelf ook wel dat het rijden van een dier van 2 geen wijsheid is?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:12

Ingeborg, fijn uitgelegd. :) Bedankt.

je doet net of mijn pony nét 2 is geworden en een enter is.. :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:13

2 is 2, ik maak er nergens van dat hij net 2 is.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:15

nee, maar 2 vanaf januari is officieel 3. ;) of ze nou in januari of december worden geboren.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:16

Nee maar zoals ik al zei: gedane zaken nemen geen keer! zij heeft die pony niet ingereden. Ze heeft al verteld dat hij rust krijgt. Wat is nou in godsnaam jullie probleem verder dan nog? :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:23

Tico, ik begrijp jou echt niet. Waarom wil je niet inzien dat je pony simpelweg te jong is om bereden te worden? Dat de vorige eigenaren daar niet goed over na gedacht hebben, ok, heel jammer. Maar jij weet toch wel beter? Als je je training nu rustig afbouwt en hem lekker de rust geeft om uit te groeien, heb je zo ontzettend veel langer plezier aan je paard. Waarom wachten tot de zomer met rust geven?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:24

Ik heb al in mijn post verteld dat ik dat niet doe en dat hij van de zomer zijn rust krijgt. Dat je me niet begrijpt kan ik niks aan doen ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:25

Maar probeer dan uit te leggen waarom je juist deze keuze maakt?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:27

Heino schreef:
Maar probeer dan uit te leggen waarom je juist deze keuze maakt?

uit mijn eerdere post.

Met wiz was de klik er vrijwel gelijk en hij was toevallig al zadelmak. Dan ga ik hem niet eerst 2 maanden stilzetten omdat hij over 2 maanden pas 3 word. Dan zou ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Nee we bouwen het rijden rustig op en zoals eerder gezegt krijgt hij van de zomer zijn welverdiende rust.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:28

Maar in principe krijgt hij die rust uiteindelijk toch wel, maar dan in de zomer. Waarom dan niet 2 maanden eerder? Je verliest er niets mee, je wint er alleen maar mee :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 23:31

Staat er boven, omdat ik dan weer opnieuw moet beginnen. Nu begint hij het steeds meer te snappen.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:32

Heino, ik denk dat je niet verder in discussie hoeft te gaan. Ze zal d'r paardje toch gewoon blijven rijden en denk niet je daar verandering in gaat brengen, dit topic wordt namelijk steeds langer en nuttelozer.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:34

Je zal hem toch weer opnieuw moeten bevestigen na die rustperiode, of je nu nog 2 maanden door rijdt of niet. Dat is bij vrijwel elk paard zo, of ie nu 2 is of 20.

Ik weet dat ik je toch niet van gedachten kan laten veranderen, maar besef alsjeblieft wel dat je zo veel meer en vooral langer plezier van hem hebt als je hem die rust nog even gunt. Je hebt de tijd, toch? Die paar maanden extra bevestigen maken dan toch ook niet uit, op een heel paardenleven.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:41

Heino, ze rijdt onder begeleiding van mensen die echt wel weten wat ze doet. Van de zomer krijgt hij zijn rust toch? Het is hoogstens nog een maandje of twee. Het is fijn voor zowel de amazone als de pony als het net wat meer bevestigd is. Zo wordt na de rustperiode (ben ik het met je eens dat rust zeker nodig is) het oppakken alleen maar gemakkelijker en fijner.

Britt, je bent netjes bezig:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 02:06

Goed, ik snap dat jij hem niet te vroeg ingereden hebt, en ik snap ook dat hij een pauze krijgt in de zomer. Fijn voor het dier, zonde van het vroege inrijden maar kan jij niets aan doen.

Wat ik niet snap is dat je een paard dat nog geen balans heeft en het begrip "been" nog niet door heeft al opknupt met een stiek. Een paard dat niet voor het been is, kan onmogelijk correct de rug gebruiken en daardoor onmogelijk correct in de aanleuning lopen. En of jij daar nu een elastiek aan hangt of niet, hij gebruikt nog steeds zijn rug en achterhand niet correct op de foto's. Het voelt zo misschien wel. De elastiek geeft nl een vals gevoel van "fijn lopen" doordat je minder gewicht in je handen hebt en meer controle hebt omdat hij dus geen andere keuze heeft dan laag. :) Maar correct rug of achterhand gebruik zie ik op de foto's helemaal niet.

Dus als ik jou was, als je hem dan vroeg rijd, geef hem dan aub de kans om jonkie te zijn, laat hem maar met die neus in de lucht lopen en laat hem maar zoeken naar hoe die nu precies zijn benen moet zetten om niet om te vallen zónder dat je hem daarin belemmerd met een elastiek. :) Elk paard dat begint met leren dragen van de ruiter, moet de kans krijgen om in een houding die het dier zelf fijn en makkelijk vind zich daarin te ontwikkelen. Als dát eenmaal in orde is, dan zal je vanzelf merken dat hij gaat zakken en in de aanleuning gaat komen en dan ga je ook correct achterhand en ruggebruik krijgen...

Dus ik zou, als ik jou was, gewoon die elastiek er af doen en kijken wat het over een paar maanden geeft als hij sterker is en heeft geleerd om ruitergewicht te dragen... Je hebt een onbeschreven, werkwillig dier in je handen... Geef hem de kans om te leren op zijn eigen tempo en je houd er een werelddier aan over :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:28

x_tico schreef:
Staat er boven, omdat ik dan weer opnieuw moet beginnen. Nu begint hij het steeds meer te snappen.

Maar vind je dat dan geen leuke uitdaging? Ik denk nl. ook dat het wel een beetje meevalt, hij wil wel werken, dat doet ie ook heus wel als je hem nu op rust zet.
Het gaat niet alleen om jouw behoeftes, maar om een pony die zelf geen (in)zicht heeft op hoe zijn lijf reageert op dat wat er met hem gebeurt/gedaan wordt. Vergeet dat niet. Maar ik laat het hier bij, succes (en sterkte alvast) ermee.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:41

pharagirlke schreef:
Goed, ik snap dat jij hem niet te vroeg ingereden hebt, en ik snap ook dat hij een pauze krijgt in de zomer. Fijn voor het dier, zonde van het vroege inrijden maar kan jij niets aan doen.

Wat ik niet snap is dat je een paard dat nog geen balans heeft en het begrip "been" nog niet door heeft al opknupt met een stiek. Een paard dat niet voor het been is, kan onmogelijk correct de rug gebruiken en daardoor onmogelijk correct in de aanleuning lopen. En of jij daar nu een elastiek aan hangt of niet, hij gebruikt nog steeds zijn rug en achterhand niet correct op de foto's. Het voelt zo misschien wel. De elastiek geeft nl een vals gevoel van "fijn lopen" doordat je minder gewicht in je handen hebt en meer controle hebt omdat hij dus geen andere keuze heeft dan laag. :) Maar correct rug of achterhand gebruik zie ik op de foto's helemaal niet.

Dus als ik jou was, als je hem dan vroeg rijd, geef hem dan aub de kans om jonkie te zijn, laat hem maar met die neus in de lucht lopen en laat hem maar zoeken naar hoe die nu precies zijn benen moet zetten om niet om te vallen zónder dat je hem daarin belemmerd met een elastiek. :) Elk paard dat begint met leren dragen van de ruiter, moet de kans krijgen om in een houding die het dier zelf fijn en makkelijk vind zich daarin te ontwikkelen. Als dát eenmaal in orde is, dan zal je vanzelf merken dat hij gaat zakken en in de aanleuning gaat komen en dan ga je ook correct achterhand en ruggebruik krijgen...

Dus ik zou, als ik jou was, gewoon die elastiek er af doen en kijken wat het over een paar maanden geeft als hij sterker is en heeft geleerd om ruitergewicht te dragen... Je hebt een onbeschreven, werkwillig dier in je handen... Geef hem de kans om te leren op zijn eigen tempo en je houd er een werelddier aan over :)

Hie ben ik het helemaal mee eens.
Juist een erg jong paard is gewoon niet zo sterk, dan kunnen ze niet in balans, dwing ze er dan ook niet toe.
Rij hem dat hij leert wat been betekend, hou je handen vriendelijk op de plek en dan komt het goed.
Zulk jong dier dwingen in houdingen is slechter dan het rijden opzich.
Wel fijn dat hij dadelijk vrij krijgt.
Persoonlijk zou ik het nu doen, wat hij nu kent leert hij nooit meer af. En hij kent opzich genoeg om in oktober weer op te gaan pakken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:49

Ik wist dat er eigenwijze bokkers waren, maar deze TS spant toch echt de kroon. }:0

Mag ik vragen waarom jij paardrijd? Volgens mij puur en alleen voor jouw eigen plezier. Je paardje doet er volgens mij weinig toe.
Als jij maar kunt rijden en als jij maar op wedstrijd kunt.
Fijn dat het nu goed gaat, maar als je zo doorgaat (dus veel te jong rijden en dan ook nog in de krul trekken), dan weet ik niet hoe lang het nog goed zal gaan.

Als je hem nu stilzet, dan hoef je toch niks minder op te bouwen dan wanneer je het in de zomer doet?
Als je hem nu rust geeft, kun je over een paar maanden rustig naar je wedstrijden toe trainen.
Na de zomer dien je hem even goed weer op te bouwen en dan ga je er waarschijnlijk druk achter zetten omdat JIJ perse in Oktober op wedstrijd moet.

Ik vind je redeneringen heel erg vaag en ik vind het erg jammer dat je je zo opstelt tegenover bokkers die je alleen maar willen helpen en veel meer ervaring hebben met paarden dan jij.

En het valt me op dat je alleen maar over jezelf praat, wat voor jou fijn is en voor jou belangrijk.
Erg jammer dat je paardje nergens in voor komt omdat jij het toch allemaal het beste weet.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:17

x_tico schreef:
nee, maar 2 vanaf januari is officieel 3. ;) of ze nou in januari of december worden geboren.

_O-
En doordat het een officieel regeltje is dat een paard met de jaarwisseling in de volgende leeftijdscategorie valt is in één nachtje zijn lichaam aan die leeftijd aangepast...

Verder zal ik hier niets meer toevoegen, wat ik erover denk is al door meerdere mensen keurig onderbouwd hier gepost.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:50

mensen, jullie willen dat de TS niet zo fel reageerd maar kom op! jullie reageren ook fel tegen haar! dus ik zou me dan ook zo opstellen hoor. En ze is nog maar 14 dus ik vind neit dat jullie haar zo de grond in mogen boren over wat ze allemaal fout doet.. iedereen doet foute dingen..
en ik zie veel liever een bijna 3jarige gewoon losjes worden bereden dan een 4 jarige die al helemaal opgericht en in de krul moet lopen.

ik heb het idee dat jullie er nu allemaal alleen nog maar naar streven dat de TS zegt dat jullie allemaal gelijk hebben, maarja als de TS dat niet wil of niet doet moeten jullie daar ook mee leren leven ;)