Myour schreef:Tja waarom ik het denk.. een paard kan misschien juist wel van zijn schrikmoment 'wakker' worden door die 'pijnprikkel' door het bit, heb ik in ieder geval al wel -vaker- meegemaakt. Wat moet je met een bitloos hoofdstel beginnen als je paard er als een gek vandoor rent -geschrokken of omdat ie er zin in heeft?
Beetje off @ Twiggy2008: ik heb bij mijn toentertijd 2,5 jarige z'n wolfstandjes laten trekken maar met tandvleesverdoving heeft ie geen kick gegeven. Maar jij rijdt geloof ik toch niet met bit dus dan kun je ze inderdaad net zo goed laten zitten.
Toch kunnen er complicaties optreden bij het trekken van wolfskiesjes, dus ik verkies om het liever niet te doen als het niet noodzakelijk is. Hij heeft er eentje, die volledig doorgekomen is en twee die net onder het tandvlees zitten.
Verder hoeft een paard niet per se 'wakker te worden' van een pijnprikkel van het bit, want het kan er juist ook voor zorgen dat hij nog meer in paniek raakt. Ik heb in mijn leven toch aardig wat paarden er vandoor zien gaan met bit en die ruiters hadden echt niets te vertellen, hoor. Mijn bitloos gereden paard is er buiten nog nooit vandoor gegaan, bij ons op de menbaan wel en toen had ik hem zo op een volte. Daarbij hou ik altijd in mijn hoofd dat een paard op zich geen kilometers lang rent, als ze echt wegschieten.
Maar natuurlijk hoop ik dat het me nooit overkomt buiten, net als iedereen dat natuurlijk wil voorkomen, of je nou met of zonder bit rijdt.