Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 03:00

Ik rij met bit omdat mijn paard altijd met bit is gereden en het daar prima op doet. Niet als (nood) rem, want ik geloof niet dat een bit daarvoor is. Ik ga rustig naar buiten zonder bit als een paard gewend is aan een bitloze optoming, maar zie geen noodzaak iets te veranderen bij mijn eigen paard. Als ze last krijgt van het bit kijken we wel verder, en dan kan een bitloze optoming, een ander bit en/ of de tandarts een uitkomst zijn, dat zien we dan wel weer.

Vroeger op de manege hadden we paarden die op een hack gereden werden omdat ze geen bit verdroegen (eentje kreeg van alleen het bit al enorme wonden aan de mondhoeken, dan had je er nog niet eens aangezeten verder, een ander reageerde gewoon heel slecht op elk bit toen verkrijgbaar in de zin van enorm verzet). Dubbelgebroken trensjes waren toen nog niet algemeen verkrijgbaar trouwens, en een andere bitloze optoming dan de hack was er voor zover ik weet ook niet toen want anders hadden ze die wel gebruikt. Er werd ook altijd extreem gewaarschuwd voordat je op die paarden stapte, en erg op gelet tijdens het rijden. Ben geen seconde banger geweest dan met bit op die paarden, ook niet als ik voorop reed tijdens een buitenrit of zo. Maargoed, mischien komt dat doordat ik het bit niet zie als rem, maar als hulpmiddel om mijn signalen door te geven en verder zoveel mogelijk op mijn zit rij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:46

Myour schreef:
Tja waarom ik het denk.. een paard kan misschien juist wel van zijn schrikmoment 'wakker' worden door die 'pijnprikkel' door het bit, heb ik in ieder geval al wel -vaker- meegemaakt. Wat moet je met een bitloos hoofdstel beginnen als je paard er als een gek vandoor rent -geschrokken of omdat ie er zin in heeft?

Beetje off @ Twiggy2008: ik heb bij mijn toentertijd 2,5 jarige z'n wolfstandjes laten trekken maar met tandvleesverdoving heeft ie geen kick gegeven. Maar jij rijdt geloof ik toch niet met bit dus dan kun je ze inderdaad net zo goed laten zitten.

Toch kunnen er complicaties optreden bij het trekken van wolfskiesjes, dus ik verkies om het liever niet te doen als het niet noodzakelijk is. Hij heeft er eentje, die volledig doorgekomen is en twee die net onder het tandvlees zitten.

Verder hoeft een paard niet per se 'wakker te worden' van een pijnprikkel van het bit, want het kan er juist ook voor zorgen dat hij nog meer in paniek raakt. Ik heb in mijn leven toch aardig wat paarden er vandoor zien gaan met bit en die ruiters hadden echt niets te vertellen, hoor. Mijn bitloos gereden paard is er buiten nog nooit vandoor gegaan, bij ons op de menbaan wel en toen had ik hem zo op een volte. Daarbij hou ik altijd in mijn hoofd dat een paard op zich geen kilometers lang rent, als ze echt wegschieten. ;)
Maar natuurlijk hoop ik dat het me nooit overkomt buiten, net als iedereen dat natuurlijk wil voorkomen, of je nou met of zonder bit rijdt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:07

Daar heb je helemaal gelijk in :) je legt het mooi uit. Ik denk dat ik teveel aan bospaadjes denk.

Over die complicaties heeft de dierenarts me verteld voor ie ze trok, maar ik had dan ook geen sukkel bij m'n paard, bij wijze van spreken. Mijn pony had er twee in z'n bovenkaak, ik vond het er wel beetje 'barbaars' uitzien (met een schroevendraaierachtig iets in het tandvlees zitten wroeten voor ie bij het uiteinde van de wortel zat), maar nu hoef ik tenminste niet bang te zijn dat ie met het bit daarvan pijn heeft.

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:22

als je een paard egt vertrouwt en egt lief is doe je het wel.
maar ik vindt dat je tog veeeel minder te vertellen hebt.
en zelf houd ik altijd contact met de mond:+

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:38

Ik denk dat de meeste ruiters met bit rijden omdat ze dat ooit zo geleerd hebben. Macht der gewoonte dus....
Een hoofdstel met bit zal denk ik in "ondeskundige" handen net zoveel kwaad doen als een bitloze optoming in "ondeskundige" handen. Een deskundige ruiter op een paard mét bit zal volgens mij meer voor elkaar kunnen krijgen als een ondeskundige ruiter op een bitloos paard, en omgekeerd geldt hetzelfde: ik zie liever een deskundige ruiter die bitloos rijdt dan een ondeskundige ruiter die met bit rijdt.