Dhani schreef:Sylvia schreef:Maar Rody, hoe wil jij straks op concours die pony nageefelijk rondrijden als je haar nu al, op deze leeftijd, zo laat lopen? Wat er op deze manier gaat gebeuren is dat je pony ontzettend in jouw hand gaat hangen zodra dat elastiek eraf gaat - of sterren gaat kijken - en dat het beestje niet eens rechte lijnen op haar eigen benen kan lopen.
Dit is geen juist gebruik van een elastiek, echt niet.
De houding van je pony op foto 4 is ook niet goed, dat is veel te opgekropt. Puur om de druk van het elastiek te verminderen. Leer haar eerst eens om op eigen benen te lopen ipv op jouw handen en haar over haar rug te laten lopen... Van achteruit die ontspanning erin rijden, dit is geen ontspannen paard.
Dat je instructrice ZZ ervaring heeft en weet ik nog wat meer hoeft niet veel te zeggen. Ook zij kunnen een onjuiste inschatting maken. Of een trainingswijze hebben die niet geschikt is voor een bepaald paard/persoon.
mag ik hier nog iets aan toevoegen?
misschien kan je instructrice nog zo goed rijden, dat hoeft niet te betekenen dat ze het ook op die manier kan overbrengen.
daarmee bedoel ik te zeggen, dat zo`n persoon het zelf wel kan op een paard maar het niet kan uitleggen zodat jij het goed kan doen.
ik vind deze manier van werken niet rieel voor je pony, ze kan haar hele leven nog in de krul lopen.
Mijn instructrice heeft nog nooit naar hulpteugels gegrepen nooit, hoef ik ook niet mee aan te komen. Verder is het geen verlegen type en ze is wel in voor een flinke trap afentoe maar al die 'r*tzooi' zoals ze het noemt hoeft ze niet. Paardrijden gaan wij altijd, zonder gedoe. De ruiter moet gewoon goed rijden waardoor het paard de kans krijgt te ontspannen en te zakken naar de ruiter's hand. De ruiter is altijd, maar dan ook altijd, degene die een paard dwars zit om te gaan zakken of nageeflijk te worden. Paardrijden doe je met een goede zit, getilde en ontspannen handen en een actief paard. Ik zie zovaak paarden die zo graag willen zakken en op zoek zijn naar de ruiterhand maar ze worden altijd tegengewerkt en krijgen geen kans. Juist in die vroege jaren is het zo belangrijk om te leren zonder fratsen..onkunde en makkelijkheid voor de ruiter. Hoe lang of kort dat ding ook, geen nut gooi m eraf en ga echt paardrijden! Laat het paard jou opzoeken en geef het een kans, kijk eerst naar jezelf.