3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:43

Dhani schreef:
Sylvia schreef:
Maar Rody, hoe wil jij straks op concours die pony nageefelijk rondrijden als je haar nu al, op deze leeftijd, zo laat lopen? Wat er op deze manier gaat gebeuren is dat je pony ontzettend in jouw hand gaat hangen zodra dat elastiek eraf gaat - of sterren gaat kijken - en dat het beestje niet eens rechte lijnen op haar eigen benen kan lopen.

Dit is geen juist gebruik van een elastiek, echt niet.

De houding van je pony op foto 4 is ook niet goed, dat is veel te opgekropt. Puur om de druk van het elastiek te verminderen. Leer haar eerst eens om op eigen benen te lopen ipv op jouw handen en haar over haar rug te laten lopen... Van achteruit die ontspanning erin rijden, dit is geen ontspannen paard.

Dat je instructrice ZZ ervaring heeft en weet ik nog wat meer hoeft niet veel te zeggen. Ook zij kunnen een onjuiste inschatting maken. Of een trainingswijze hebben die niet geschikt is voor een bepaald paard/persoon. :)

mag ik hier nog iets aan toevoegen?

misschien kan je instructrice nog zo goed rijden, dat hoeft niet te betekenen dat ze het ook op die manier kan overbrengen.
daarmee bedoel ik te zeggen, dat zo`n persoon het zelf wel kan op een paard maar het niet kan uitleggen zodat jij het goed kan doen.
ik vind deze manier van werken niet rieel voor je pony, ze kan haar hele leven nog in de krul lopen.

Mijn instructrice heeft nog nooit naar hulpteugels gegrepen nooit, hoef ik ook niet mee aan te komen. Verder is het geen verlegen type en ze is wel in voor een flinke trap afentoe maar al die 'r*tzooi' zoals ze het noemt hoeft ze niet. Paardrijden gaan wij altijd, zonder gedoe. De ruiter moet gewoon goed rijden waardoor het paard de kans krijgt te ontspannen en te zakken naar de ruiter's hand. De ruiter is altijd, maar dan ook altijd, degene die een paard dwars zit om te gaan zakken of nageeflijk te worden. Paardrijden doe je met een goede zit, getilde en ontspannen handen en een actief paard. Ik zie zovaak paarden die zo graag willen zakken en op zoek zijn naar de ruiterhand maar ze worden altijd tegengewerkt en krijgen geen kans. Juist in die vroege jaren is het zo belangrijk om te leren zonder fratsen..onkunde en makkelijkheid voor de ruiter. Hoe lang of kort dat ding ook, geen nut gooi m eraf en ga echt paardrijden! Laat het paard jou opzoeken en geef het een kans, kijk eerst naar jezelf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:43

Dus je rijd weer met de verlenger. Ik moet helaas toch een beetje denken aan het PP verhaal hier op bokt. Misschien nog net niet zo erg, maar wel hard op weg die kant op. Jammer meid. Ik hoop dat je ooit (en hopelijk zeer snel) weer uit die grote roze wolk stapt en zelf eens kritisch naar de foto's gaat kijken. Het is zo jammer van die leuke pony....

Rody01

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:45

Ik heb nooit gezegt dat ik zonder zou rijden. Mijn pony heeft gewoon iets extra's nodig. Een beetje extra hulp om het door te krijgen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:45

hij staat trouwens heel lang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:46

Jouw pony heeft niks nodig wat andere paarden ook niet nodig hebben, meid. Het enige wat je pony nodig heeft is..... tijd, en een hoop geduld.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:46

En ik heb begrepen, dat je pony op het laatst loopt. Lijkt het je dan niet veel fijner voor je pony, als je haar nu niet meer op deze manier traint en juist ontspannings dingen gaat doen. Zo volop lessen, lijkt me voor een pony op het laatst van de dracht ook niet echt een pretje.
Ik houdt me nu nog steeds heeeel erg in...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:48

Als mijn pony ergens niet mee eens is, of niet meer kan laat ze dat écht wel merken hoor!
Ik heb geen gemakkelijke pony als ze iets niet wil, gebeurt het ook niet.
Laatst bijgewerkt door Rody01 op 16-04-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:49

Rody01 schreef:
Ik heb nooit gezegt dat ik zonder zou rijden. Mijn pony heeft gewoon iets extra's nodig. Een beetje extra hulp om het door te krijgen.

Meid, leren rijden is niet iets wat je zomaar even leert. En bij dit leerproces wordt helaas heel vaak de kast met "hulpteugels" losgetrokken. In handen van een beginneling (en ja, ik vind je een beginneling) horen geen hulpmiddelen in te liggen, of vastgemaakt te worden aan de pony. Leer eerst eens rijden, dan komt de rest...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:50

Hoezo beginneling? Ik zit al op het paard vanaf mijn geboorte.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:50

Rody01 schreef:
Als mijn pony ergens niet mee eens is, of niet meer kan laat ze dat écht wel merken hoor!

Helaas en voor iemand zoals jij misschien wel een geluk, gaat een paard erg ver in het pleasen van de mens... Heb je weleens een paard zien steigeren met zo'n touwtje? Nee zeker... Nou, kan je vertellen dat er op die manier al heel veel ongelukken zijn ontstaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:51

Jouw pony is gewoon zo braaf dat ze niet tegen je ingaat, dat is me allang duidelijk, meid. En er zijn genoeg paarden die niet meer kunnen maar wel gewoon doorgaan, het is de taak van de ruiter/eigenaar om die dieren gewoon in bescherming te nemen en tijdig rust te gunnen.....
En verder ben ik het met Zammie eens, dat je een beginnenling bent, maar dat moet je niet als een aanval zien, want we zijn allemaal beginnelingen geweest, niemand is als volleerd ruiter geboren. En dat geeft ook niks, we hebben allemaal ons leergeld moeten betalen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:51

Rody01 schreef:

Geen een enkel paard heeft een steuntje of hulp nodig maar jij! Je pony wil graag zakken maar jij belemmert hem en je rijdt hem niet echt. Hij leert nu niet de nageeflijkheid op te zoeken maar wordt toch gedwongen door een stuk leer die het hem moet leren. Jij als ruiter moet de aanbiedende hand zijn en jij moet het dus leren aan hem. Maar zelf weet je ook niet zo goed hoe, en daar heb je dus goede instructrices voor zonder dat deze naar hulpmiddelen grijpen. Paard en ruiter horen tegelijkertijd te leren met en van elkaar..dit is gewoon verwarrend en oneerlijk tegenover het dier.

Paarden hebben al zo veel over zich heen laten komen de afgelopen jaren, je kan heel ver gaan wil een paard nog opkomen..Ookal trekt jouw paard zich nu niks aan van deze manier van 'rijden' ..je hebt hem niet zelf naar de nageeflijkheid en ontspanning gereden..die er zelfs nu eigenlijk helemaal niet zijn!! Als je hem er over een tijdje afdoet is je paard versleten en kapot en zal jouw hulpen niet kennen en zal ook niet weten hoe hij jouw hand moet opzoeken. Als dit contact dan dus weg is kan je beter stoppen met rijden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:52

Rody01 schreef:
Hoezo beginneling? Ik zit al op het paard vanaf mijn geboorte.

Hahaha, dus je bent uit je moeder geplopt en zo aan het rijden geslagen??? Laat me niet lachen. Wil je even kritisch naar je foto's/filmpje kijken en dan graag even naar je zit/houding. dat is bagger... En ik houdt me nu nog steeds in!!!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:53

Een zz Ruiter kan zelf misschien goed rijden, maar les geven niet.!!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:55

Dan zou ze gaan staken. Stilstaan en geen stap verder doen. Nou, ik kan je vertellen dat ze dat niet doet. Ik stop als ze aangeeft dat ze niet meer kan.

Ik zeg ZITTEN niet rijden ;)
Waarom zeg IEDEREEN die mij in rl ziet rijden, Juryleden, instructeurs, paardenkenners dat ik een mooie houding heb dan?

Zij geeft al jaren les, en ook op ponyclubs!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

Nou, dan zijn al die foto's en het filmpje zeker net op het verkeerde moment genomen... 8-)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:58

iedereen probeert je alleen maar te helpen door advies te geven. en jij schiet gelijk in de verdediging met je 'Hoezo beginneling' ik heb het met mijn pony ook een tijdje zo geprobeert. maar ik zal je 1 ding zeggen achteraf krijg je de rekening ze heeft maanden daarna slecht gelopen, dus 1 advies laat 'm lekker op zn eigen benen lopen, lekker neusje eruit, daar heb je op de lange termijn veel meer aan.

het is zonde van zoon leuke pony!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:01

Het maakt geen reed uit wat je intructrische heeft gereden! het moet klikken met je paard ook! , die van mij is ook eigenwijs, en verschillende lesgeefsters gehad, nou en 1 iemand kan mij de goede aanwijzingen geven zodat hij goed van achter door kom!..

en zoals je zeg, het is een HULPMIDDEL! geen rondtrekmiddel! het is een beesie van 4. ik heb er ook 1. nou hup, lekker voltes rijden, overgangen, beetje stellen, daar worden ze los van! en gaat het motertje ook werken van achter,

als je van je pony af wil meid moet je zo door gaan! want dan kan je hem over een paar jaar opruimen met gigantische rugklachten! en dan is het rijden over!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:02

Rody01 schreef:
een mooie houding heb dan?

Nou ik vind het wel meevallen hoor,

als je geen commentaar wil , begin dan niet aan zn topic !
ik vind het niet fijn eruit zien hoor !

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:06

Nou ik denk dat je het in rl beter ziet dan op een filmpje en foto's. Wat is jullie probleem? Ik heb de halsverlenger zo los staan dat ze er niet meer op leunt. Instructrice is eigen keus.
Laatst bijgewerkt door Rody01 op 16-04-09 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:08

Mo0wtjee schreef:
iedereen probeert je alleen maar te helpen door advies te geven. en jij schiet gelijk in de verdediging met je 'Hoezo beginneling' ik heb het met mijn pony ook een tijdje zo geprobeert. maar ik zal je 1 ding zeggen achteraf krijg je de rekening ze heeft maanden daarna slecht gelopen, dus 1 advies laat 'm lekker op zn eigen benen lopen, lekker neusje eruit, daar heb je op de lange termijn veel meer aan.

het is zonde van zoon leuke pony!

Het is alleen een vraag. Dat het zo over komt is niet de bedoeling. En ik rijd al een jaar voorwaarts met neus er uit. Ik vind het nu de tijd om lekker aan het werk tegaan.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:09

Rody01 schreef:
Ik heb de halsverlenger zo los staan dat ze er niet meer op leunt.

Kun je hem ook af doen,

wel een leuk setje + pony *D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:09

Kom op zeg! We gaan even met z'n allen een meisje aanvallen die weer een stuk verbeterd is. Eerst hele discussie over elastiek, is er nu af/ veel langer en dan beginnen we gelijk te zeuren over haar houding en instructrice. Get a life, please! ;)

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:10

Je rijdt al een jaar met haar neus eruit en je pony is nog geen eens 4 jaar. Zat je er wel al heel erg vroeg.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:15

jha moet je ook zelf weten, zeg ik dat je moet veranderen?
Het gaat erom dat het beeld er niet zo fijn uitziet! waarom moet dat ding erop? Je pony is drachtig.! ik vin die dingen echt niks! slof als even hulpje moet doorkomen Oké. ik heb het ook soms nodig. maar dan gat hij er gelijk af zodra het gelukt is. en komt die er niet dag na dag eropnieuw aan! je moet het rijdend oplossen, kan je het niet licht de fout bij jou en NIET bij je pony. die is jong en moet het nog leren! maar hij heeft eerst te strak gezeten en loopt die opgekropt. loopt die waarschijnlijk makkelijk, hoefd z'n achterhand ook niet aan het werk! ga proberen met neusje over de grond en stellen, dan worden ze los.! en goed voor hun rug, Ontspanning.!! en als ze drachtig is loopt het allemaal al wat moeilijker.!

het probleem is::Jij zet de foto's op en wacht op meningen van andere. en iedereen doet het eerlyk, moet je niet bood worden, en de tips die je krijg zijn allemaal niet goed en je heb overaal een weerwoord voor klaar liggen!

Rody01 schreef:
Het is alleen een vraag. Dat het zo over komt is niet de bedoeling. En ik rijd al een jaar voorwaarts met neus er uit. Ik vind het nu de tijd om lekker aan het werk tegaan

het is allemaal een kwestie van rijden!
je moet het niet aanvallend zxien allemaal! maar ze willen het beste voor jou en je POny! en zorgen dat jij nog JAAAAAAAAAAAAAAAAAAREN plezier van dr heb!!