Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lovely schreef:Maar wat is er dan volgens jou aan de rijderij toegevoegd dat die resultatie zoveel beter zijn geworden? Dat vroeg ik eigenlijk: wat is de klapschaats van de paardensport? Is dat iets in de manier van rijden of is gewoon het materiaal verbeterd, is Salinero een beduidend beter paard dan Rembrandt?
Equimotion schreef:Denk jij dan echt dat er iemand op een paard stapt met de intentie om hem de vernieling in te rijden?
Lovely schreef:Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag wat er dan toegevoegd is aan het paardrijden waardoor het nu allemaal schijnbaar beter gaat? Het lijkt erop alsof het antwoord 'Anky en Sjef' moet zijn, maar dat lijkt mij wat kort door de bocht.
Lovely schreef:Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag wat er dan toegevoegd is aan het paardrijden waardoor het nu allemaal schijnbaar beter gaat? Het lijkt erop alsof het antwoord 'Anky en Sjef' moet zijn, maar dat lijkt mij wat kort door de bocht.
ponyzotje schreef:Jade schreef:het probleem van dit soort 'medisch onderbouwde' boeken blijft natuurlijk dat je zelf (als niet-veearts) onvoldoende kennis in huis hebt om goed te kunnen beoordelen of wat hij stelt ook daadwerkelijk correct onderbouwd is. (hoewel je in dergelijke gevallen jezelf natuurlijk altijd moet afvragen of iemands theorie over 5 jaar wegens nieuwe inzichten niet omver wordt gegooid).
ja ik ben cynisch
Anatomie is anatomie. Over 5 jaar ligt een spier niet ineens op een andere plaats. De beste manier om een theorie te vormen of omver te gooien is met wetenschap. Dit lijkt dit boek wel te doen en alleen al daarom is het waardevol.
Ik kijk al lang niet meer met plezier naar de doorgaans gereden dressuurproeven (en andere...) en dat hoeft me geen goeroe oid te vertellen, dat zie ik zelf met mijn gezond verstand. En zo'n boek kan dan extra wetenschappelijke kennis opleveren waardoor je inzichten verwerft op jezelf en leert oordelen. Schrijver doet ook een stukje zelf. En vanuit die wetenschappelijke, goed doordachte manier blijkt de dressuur niet goed voor een paard, op de manier waarop het doorgaans gebeurd.
Ik word zelf ook ziek van goeroe's en mensen die zich als paardenfluisteraars opwerpen, maar ik word nog veel zieker van mensen die alles als zodanig bestempelen en niet de moeite nemen om zich te informeren alvorens een mening te vormen. Ik geloof altijd in wetenschap, dus dit boek heeft meteen een streepje voor bij mij
Laura_Robin schreef:Heuschmann is vrij genuanceerd in zijn boek. Slechts in de inleiding kun je in zijn tekst enige felheid lezen over de wijze van rijden op (ook) topniveau door sommige ruiters.
Hij gaat nadrukkelijk uit van een rijtechniek die naar zijn inzicht niet schadelijk is voor het paard. Maar hij onderkent wel degelijk dat er ook andere manieren zijn. Ik heb het boek nu niet bij de hand, maar hij noemt ergens een rijtechniek waarbij het paard op de voorhand en met relatief lange teugel wordt gereden. Daarvan zegt hij, dat het een techniek is die uitgaat van een beeld van de ideale dressuur dat heel verschillend is van de klassieke benadering. Maar, zo maakt hij duidelijk, het is een manier van rijden die niet schadelijk is voor het bewegingsapparaat van het paard, en dus niet verwerpelijk. Slechts anders. Naar mijn mening sluit Heuschmann zich in die zin niet af voor nieuwe ontwikkelingen of andere inzichten.
jasmijn78 schreef:Nog even over 'vroegah'..
Bekijk deze filmpjes eens:
Uit 1984:
(let vooral even op de piaffe, en het zwiepen van de staart... Iets wat nu ook nogal ter discussie staat)
http://nl.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=related
Dit waren in hun tijd ook toppers. En als wij hun met het zelfde kritische, foutenzoekende oog zouden bekijken zoals we met onze huidige toppers doen, dan zouden we op hen ook ontzettend veel aan te merken hebben.
. Lovely schreef:Ik heb het boek van Heuschmann inmiddels gelezen en de inhoud lijkt erg op die van Van Loon en in het boek wordt regelmatig verwezen naar Steinbrecht. Heuschmann plaatst die reeds bestaande informatie opnieuw aan de orde in het licht van de huidige tijd. Zoals zowel Van Loon als Steinbrecht al aangaven dat een paard achter het bit niet meer vanuit zijn hele lijf loopt en de verbinding tussen hals en rug wordt onderbroken, haalt Heuschmann precies dat weer opnieuw aan en geeft daarbij nog aanvullende en onderbouwende informatie over skelet en spieren om te laten zien waarom een paard niet meer een geheel is zodra deze extreem achter de loodlijn gereden wordt. Hiermee geeft hij aan dat het argument dat een paard beter zijn rug gebruikt als deze dieper wordt ingesteld, niet waar is. Dat is natuurlijk geen nieuws, maar het is niet verkeerd om het nog maar weer eens te herhalen met nog iets duidelijker plaatjes.
Het boek brengt geen revolutionaire ideeën, maar wel een helder verhaal.
Vudress schreef:Ook als je een paard ronder maakt kun je hem nog aan een stuk houden en verbinding houden.
vur schreef:Toch moeilijker volgens mij. Ik heb het geprobeerd, maar ben toch weer terug naar lang, een beetje laag en neusje aan de loodlijn. Dit lukte in eerste instantie niet eens meer. Een teken aan de wand voor mij.
. Dat rond instellen was eigenlijk alleen maar aan de orde als de rest ok was en dan een stapje verder.
.