Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
flugeltje schreef:ze moeten de regel gewoon afschaffen, dat wanneer jezelf Z... en nog wat bent, je een paard gelijk in het Z mag startten toch....of hoe zat dat precies
Bolieke schreef:Vroeger wat het algemeen dat men begon met zadelmak maken op 3 jaar, ik heb het nu over de meeste paarden (nl de recreatiepaarden/amateur wedstrijdjes). Daarvoor werden vele paarden al eens in de koets gezet, dan werden ze gelijk verkeersmak. Zo werden paarden nu eenmaal opgeleerd. Die paarden werden dan wekelijk een paar keer gereden, zoals ook hoort, want anders leer je ze niets bij. Zag het paard op z'n 3 jaar er nog wat slungelig uit, dan bleef die nog wat op de wei, totdat die er wat steviger begon uit te zien. Merendeel van die paarden hebben nooit iets gemankeerd ...
Nu, de laatste 5 jaar, is er ineens commotie over dit alles. De ene maakt nu z'n paard op 2.5 zadelmak, de ander op 6 jaar! Ik vind het zeer goed dat hier over paardenwelzijn wordt over nagedacht, maar mensen overdrijf niet hé. Ik heb lang achter een 3-jarige gezocht waar nog niets mee gedaan was en NIET gevonden.
Zoals hier wordt vermeld is het vooral de kunst om niet te overhaasten met een paard. Je kan ieder paard (jong of oud) kapot rijden door sneller te willen gaan dan het paard aankan (zowel psychisch als fysisch). Ik denk dat vooral daar het grootste probleem ligt.
jasmijn78 schreef:indymo schreef:Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?
Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paardMijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn
Groetjes
quadripes schreef:misschien het mooiste bewijs voor het later beginnen met paarden, zijn de renpaarden van het oude rome. Deze werden pas op hun vijfde beleerd en vele liepen nog koersen op hun 18e of 20e jaar... in alle antieke bronnen over paardengeneeskunde staat dat paarden pas vanaf hun vijfde jaar volwassen zijn en dan pas getraind zouden moeten worden. Zij deden het in hun tijd dus eigenlijk beter dan wij tegenwoordig, maar da's mijn bescheiden mening.
Hinke schreef:Licht toe indymo? Wat is dat project?
smeetjoew schreef:Sorry hoor (heb het topic niet gelezen), maar paard is echt niet kapot op 8jarige leeftijd, omdát je 'm als 3 jarige hebt beleerd. Dat komt dan door de betreffende ruiter/amazone die erop zit te klooien. Dáar gaat een paard kapot van. Ook al is 'ie beleerd op 5 jarige leeftijd.
indymo schreef:Dit traject is speciaal bedoeld voor mensen die graag zelf hun eigen jonge paard willen beleren, maar net niet genoeg kennis en ervaring hebben om dit zonder professionele hulp te doen. Diegene die de cursus gaat doen dient wel over voldoende rijervaring te beschikken om een jong paard in deze fase van zijn opleiding te kunnen rijden.
indymo schreef:Een paard in 2 weken of zelfs nog korter zadelmak maken past dan ook niet binnen de Freestyle filosofie.
indymo schreef:Wij moeten leren het paard te begrijpen
indymo schreef:Met alles wat we van het paard vragen willen we bijvoorbeeld, dat het paard leert te wijken voor fysieke druk.
) Echt knap dat mensen daar een complete cursus van weten te maken... Ik geef mijn paard gewoon een duwtje als hij om moet... En als hij niet reageert krijgt hij een wat harder duwtje. En als ze dat begrijpen, gaan ze vanzelf al om of terug etc. als dat nodig is... een 3-jarige die vers uit het kand komt heeft dat ECHT binnen twee dagen begrepen
indymo schreef:We werken tijdens deze cursus voornamelijk aan de dominantieverhouding,
jasmijn78 schreef:indymo schreef:Dit traject is speciaal bedoeld voor mensen die graag zelf hun eigen jonge paard willen beleren, maar net niet genoeg kennis en ervaring hebben om dit zonder professionele hulp te doen. Diegene die de cursus gaat doen dient wel over voldoende rijervaring te beschikken om een jong paard in deze fase van zijn opleiding te kunnen rijden.
indymo schreef:Als je er over na gaat denken, jah wat is dan voldoende ervaring....?
jasmijn78 schreef:indymo schreef:Als je er over na gaat denken, jah wat is dan voldoende ervaring....?
Als je voldoende ervaring hebt, heb je de cursus meneer Voest eigenlijk niet nodig![]()
Maar goed; als meneer Voest mensen zou gaan adviseren dat ze beter een wat ouder, eenvoudiger leerpaard kunnen nemen, en daar eerst een paar jaar ervaring op moeten gaan doen, dan zal hij daar een stuk minder aan verdienen... (bovendien denk ik ook niet dat mensen daarnaar zullen luisteren...)
En ach.... Op de doorsnee huis- tuin en keuken 3-jarige fjord, fries, draver, tinker of haflinger gaat het geklungel van een onervaren ruiter meestal nog wel goed (lees: geen ongelukken)... En aangezien dergelijke huis-tuin en keukenpaarden meestal geen grote wedstrijdsportpotentie hebben, en er een beetje recreatief mee rondgehobbeld wordt is een gebrekkige opleiding ook niet zo'n probleem (voor zowel paard als ruiter). Het wordt een ander verhaal als je met een intelligent kwaliteitsvol hoog in het bloed staand sportpaard te maken hebt... Die zijn over het algemeen toch een stuk minder vergevingsgezind t.a.v. ruiterfouten, en DAT kan wel gevaarlijke situaties opleveren. (Overigens is er helemaal niets mis met een huis-tuin en keukenpaard en recreatief rondhobbelen! Maar het scheelt wel degelijk of je met een koudbloedig ras te maken hebt, of een draver die meestal in hun jonge leven al heel veel in handen zijn geweest... of met een hoog in het bloed staand paard)