Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:17

Jeetje, 69 pagina's en weer allerlei moddergooierij :P

Ik geloof in de volgende vier stappen:
1. onbewust onbekwaam
2. bewust onbekwaam
3. onbewust bekwaam
4. bewust bekwaam

Al die mensen die durven toe te geven dat ze wel eens buiten hun boekje gaan, zijn op z'n minst bij stap 2. Ze zijn zich er bewust van dat ze fouten begaan. En da's mooi, want dan pas kan er verandering plaatsvinden. Dus in plaats van elkaar af te zeiken ;) kunnen we beter blij zijn met de ontdekking dat velen onder ons wel weten dat ze soms ontzettend dom aan het paardrijden zijn, het nog steeds doen, of het inmiddels verholpen hebben. Het grote probleem, dat zijn de mensen die nog bij stap 1 zitten. En die zullen zich in dit topic niet melden! :P

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:02

En ook ik doe het niet altijd volgens het boekje. Die van mij heeft er nog al eens een houtje van om gewoon midden op de weg te gaan stil staan en alleen maar te gaan steigeren.. tjaa dat krijgt ie wel eens een schop en een snok maarja..
En als hij voor de 4de keer in het zelfde hoekje schrikt (waar echt niets is veranderd de laatste 4 jaar :') )blijf ik ook niet zo lief als dat ik anders voor hem ben..

Maar wat andere zeggen iedere keer als ik aan kom staat ie te hinniken dus hij zal het me vast wel vergeven..

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:15

Ongelofelijk dat dit topic nog steeds loopt!
Ik vind die 4 stappen van hierboven heel bijzonder.
Ik kan me in geen van 4 vinden....
Maar goed dat is mijn probleem!
Behandel je dier met respect en dan komen we al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:24

Als die van mij stilstaat wilt ze iets zien, of er is wat. Nu, ik laat haar kijken en dan is het goed. Als ik haar dwing, steigert ze ook. Maar zo dus niet.
En een vreemde bak gaan we altijd samen helemaal bekijken, van alle kanten. En dan is het ook oké.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:25

Had wel gedacht dat jij er ook nog was in dit topic!!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:26

Concetto: Je kunt je áltijd indelen in een van bovengenoemde 4 punten. Dat is namelijk een standaard lijstje. Veel gebruikt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:27

@ concetto: Af en toe kom ik weer van mijn handen af :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:30

@Yamcha dat is hier ook zo, een tijdje niet op de site geweest en verrast dat er nog veel dezelfde discussies lopen, met dezelfde voor en tegenstanders haha

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:56

als ze vervelend zijn laten zien wie de baas is en dan weer vriendjes zijn :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:01

Nee, ik rijd niet altijd volgens het boekje. Als een paard een loopje met mij neemt dan laat ik wel even weten dat ik dat niet pik. Ook als ze met springen erlangs gaan en gewoon lopen te etteren (en ja, die paarden zijn er :')) dan houd ik ze er sowieso voor, en dat gaat niet altijd even vriendelijk. Als het mijn eigen fout is dan is het een ander verhaal.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:05

mijn paard kan soms echt even door drammen, dan is het even wat strenger en dan kan ik haar verder gewoon veel ontspannener rijden :)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:25

Als ik mijn geduld verlies en mijn stem verhef wat af en toe best gebeurd denk ik achteraf wel na van goh wat kan ik de volgende keer doen. Was ik niet duidelijk voor mijn paard? Tuurlijk moet ze luisteren maar slaan en schoppen gaat mij te ver. Dan vind ik dat je al een grens overschreden hebt. Ik zie dat meer als falen van mij kant dan dat ik een lastig paard heb.

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:13

Wat mij opvalt (ik kan er langs zitten omdat ik niet alle 70 bladzijden heb gelezen;-)) is dat er maar weinig mensen zijn die de fout bij zichzelf leggen???? Vaak reageert een paard op jouw handelen!!!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:26

Ik vind "niet volgens het boekje" in noodsituaties niet tellen. Als je streng moet ingrijpen om het veilig te houden dan is dat geoorloofd. Als een paard met jou aan de kletter wil gaan dan gaat hij niet netjes met jou om. Hij moet wel weten dat je erop zit en de leider bent en blijft. Heb zeker wel eens op het strand of als een paard ervandoor wilde gaan, eens flink aan de noodrem gehangen (letterlij) en ook wel eens een paard omgetrokken...Dan kun je heel braaf zeggen dat je respect moet hebben voor je paard en dat je moet samenwerken maar sommige paarden hebben geen respect voor jou als je dat niet laat merken.
Trouwens alle dwangmiddelen om een paard maar aan de teugel te krijgen inclusief ellendige bitten en ingewikkelde contructies vind ik persoonlijk niet kunnen en zeker proffessionele ruiters rijden ook niet altijd even netjes, maar ja om bepaalde resultaten te behalen moeten ze dat misschien wel doen. Er zit toch altijd een bepaalde vorm van dwang in de wedstrijdsport. Paarden zullen niet uit zichzelf een piaffe doen of een hindernis van 2 meter springen...

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:07

Als het paard geen respect heeft voor jou moet je daar eerst aan werken voordat je iets anders doet. En tuurlijk moet hij weten dat jij de leider bent maar ik vindt dat je constant moet denken doe ik het goed begrijpt mij paard mij ben ik consequent.
Wil je een band hebben met je paard moet je daar aan werken en dan heeft hij ook respect voor jou.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:16

Als je op manegepaarden rijdt of op een paard dat je minder goed kent dan heb je niet altijd tijd om een band en wederzijds respect op te bouwen. Ik zeg niet dat je gemeen moet zijn en maar eindeloos aan de teugels moet gaan hangen maar je moet ook wel durven ingrijpen indien nodig. Je kunt je echt niet permiteren op het strand in een groep, om je paard ervandoor te laten gaan omdat je vind dat je eerst aan respect en een band moet werken. Je hebt vaak maar 1 seconde om te reageren, nou dan moet je ingrijpen. Het is mij in 20 jaar een paar keer overkomen dat ik niet volgens het boekje moest ingrijpen maar ik heb liever dat een paard uiteindelijk niet op hol slaat en ik veilig thuis kom dan dat mijn paard ervandoor gaat en mij, zichzelf of iemand anders kan beschadigen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:20

gummie schreef:
Jeetje, 69 pagina's en weer allerlei moddergooierij :P

Ik geloof in de volgende vier stappen:
1. onbewust onbekwaam
2. bewust onbekwaam
3. onbewust bekwaam
4. bewust bekwaam

Dat lijstje heb ik ook altijd meegekregen van mijn instructeur :j Gecombineerd met "rij met gevoel, niet met gevoelens".

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:25

8nnemiek schreef:
Vastzetten aan de teugel doe ik niet meer, zo heeft meneer eens een hoofdstel kapot gekregen :Y)
Al doende leert men :))

mijne trok ook zijn hoofdstel stuk

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:33

bethje31 schreef:
Als je op manegepaarden rijdt of op een paard dat je minder goed kent dan heb je niet altijd tijd om een band en wederzijds respect op te bouwen. Ik zeg niet dat je gemeen moet zijn en maar eindeloos aan de teugels moet gaan hangen maar je moet ook wel durven ingrijpen indien nodig. Je kunt je echt niet permiteren op het strand in een groep, om je paard ervandoor te laten gaan omdat je vind dat je eerst aan respect en een band moet werken. Je hebt vaak maar 1 seconde om te reageren, nou dan moet je ingrijpen. Het is mij in 20 jaar een paar keer overkomen dat ik niet volgens het boekje moest ingrijpen maar ik heb liever dat een paard uiteindelijk niet op hol slaat en ik veilig thuis kom dan dat mijn paard ervandoor gaat en mij, zichzelf of iemand anders kan beschadigen

ik ging er vanuit dat we het over eigen paarden hadden, dom van me. Natuurlijk moet je dan handelen better safe than sorry.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:40

Nee met een eigen paard is het uiteraard anders en ook met manegepaarden die je een beetje leert kennen. Heb ook geleerd dat niet alle paarden goed reageren op dominant rijden zeg maar. Sommigen moet je echt letterlijk een beetje loslaten omdat ze anders helemaal in de war raken en nerveus.
Mijn huidige bijrijdmerrie is echt heel snel beledigd heb ik het idee dus met haar moet ik echt samenwerken..Tot op zekere hoogte hoor want ze is ook jong en probeert me uit soms. En het is een merrie en redelijk dominant dus ook bij haar moet ik duidelijk laten weten wie de baas is. Als ze haar zin niet krijgt (als het niet snel genoeg gaat met eten bijv.) dan wil ze nog wel eens bijten dus dan krijgt een tikje op haar neus zodat ze weet dat ze niet mag bijten.
Maar mijn instructeur vindt nog steeds dat ik veel te lief ben ach ja...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:28

Ik ben nieuw op dit forum en ga niet alle 80 pagina's door lezen. Maar ik doe ook wel eens iets niet volgens het boekje. Gewoon omdat het op dat moment de enige optie is.

Voorbeeld: ik krijg het paard niet de hoek in. Het paard blijft pertinent door mijn binnenbeen naar binnen vallen.
Dan stel ik dus mijn teugelhulpen bij naar hoe het niet mag: ik breng mijn beide handen naar buiten toe (i.p.v. naar binnen), mijn binnenhand tegen de schoft en iets omhoog (i.p.v. laag en naar binnen), buitenhand van de schoft af (i.p.v. tegen de schoft). En zo begrens ik hem een beetje. Natuurlijk gaat dit ten koste van de lengtebuiging maar ik moet op dat moment toch iets en ik moet ergens beginnen.

angela1977 schreef:
Wat mij opvalt (ik kan er langs zitten omdat ik niet alle 70 bladzijden heb gelezen;-)) is dat er maar weinig mensen zijn die de fout bij zichzelf leggen???? Vaak reageert een paard op jouw handelen!!!

Vergeet niet dat een paard soms helemaal niet open staat voor jouw manier van handelen, wat je ook doet. ;)
En daarmee ben je als ruiter uitgeschakeld. Ik vind het dus niet helemaal eerlijk om de fout altijd bij de ruiter te zoeken. De oplossing ligt echter wel altijd bij de ruiter. Die is namelijk degene die iets wil van het paard, en niet andersom.

xPaardjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:45

Tja, als ze niet doen wat jij wil, dan zou je het
toch moeten doen dat het wel lukt...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:11

Langcara schreef:
angela1977 schreef:

Vergeet niet dat een paard soms helemaal niet open staat voor jouw manier van handelen, wat je ook doet. ;)
En daarmee ben je als ruiter uitgeschakeld. Ik vind het dus niet helemaal eerlijk om de fout altijd bij de ruiter te zoeken. De oplossing ligt echter wel altijd bij de ruiter. Die is namelijk degene die iets wil van het paard, en niet andersom.

Ik ben er toch van overtuigd dat het in 99% van de gevallen bij de ruiter ligt.
Het feit dat het paard 'niet open staat' voor jou manier van handelen, is die manier wellicht niet de juiste of breng je hem niet duidelijk over.
Mensen blijven vergeten dat paarden denken en handelen als een paard en niet als een mens. Jij kan je in je paard verplaatsen, je paard niet in jou.
Een paard reageert vanuit "primaire emoties", dwz uit pijn, angst, onbegrip enz. Hij kent geen jaloezie, wraak, pesten e.d. Dus als hij bokt omdat je hem een schop geeft, is dat niet omdat hij jou wil pesten, maar omdat hij pijn, angst, onbegrip o.i.d. voelt, in andere gevallen is het niet consequent zijn van de ruiter. Hierdoor "pikt" het paard de hulp niet meer, immers werd de vorige keer niet geschopt door de ruiter, in basis dus eigenlijk onbegrip van het paard en geen ondeugd.

Ik snap best dat mensen fouten maken, maar vindt het toch te makkelijk om te zeggen dat het paard die ook maakt. Een paard doet namelijk enkel wat wij hem geleerd hebben, onthoud dat ook.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:18

Schop geen paarden, slaan of iets ernaar gooien ook niet.. Zeker kan een ophouding nodig zijn als ze teveel blijft drammen maar niet als uitlaatklep voor mijn eigen frustraties en gewoon op een dubbelgebroken watertrens.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:25

Billie1 schreef:
Ik ben er toch van overtuigd dat het in 99% van de gevallen bij de ruiter ligt.
Het feit dat het paard 'niet open staat' voor jou manier van handelen, is die manier wellicht niet de juiste of breng je hem niet duidelijk over.
Mensen blijven vergeten dat paarden denken en handelen als een paard en niet als een mens. Jij kan je in je paard verplaatsen, je paard niet in jou.
Een paard reageert vanuit "primaire emoties", dwz uit pijn, angst, onbegrip enz. Hij kent geen jaloezie, wraak, pesten e.d. Dus als hij bokt omdat je hem een schop geeft, is dat niet omdat hij jou wil pesten, maar omdat hij pijn, angst, onbegrip o.i.d. voelt, in andere gevallen is het niet consequent zijn van de ruiter. Hierdoor "pikt" het paard de hulp niet meer, immers werd de vorige keer niet geschopt door de ruiter, in basis dus eigenlijk onbegrip van het paard en geen ondeugd.

Ik snap best dat mensen fouten maken, maar vindt het toch te makkelijk om te zeggen dat het paard die ook maakt. Een paard doet namelijk enkel wat wij hem geleerd hebben, onthoud dat ook.

Paarden kunnen wel degelijk onwil vertonen. Het ene paard is nu eenmaal coöperatiever dan het andere en dat is puur een karaktertrek. Vergeet niet dat het levende wezens zijn met allemaal een verschillende persoonlijkheid. Ik ken paarden die er niets aan vinden om gereden te worden, en die zullen elke aanleiding vastgrijpen om niet aan het werk te hoeven. En dan zijn er paarden die alles voor je willen doen. Ik ben een en dezelfde persoon, en ik rij op verschillende paarden. En dan merk ik toch echt wel verschil.