"Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowprince

Re: "Een goede ruiter kan op elk paard rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:28

KiWiKo schreef:
DendroFleur schreef:
Ik denk niet dat er een band moet zijn maar wel wederzijds vertrouwen. Een goede ruiter kan dat geven mits het paard daar voor open staat. Als dat ooit beschadigd is wordt het lastig en gaat er een tijdje overheen voordat dat hersteld is.

Ik ben in eerste instantie heel bedreigend voor een paard.......... paarden hebben allemaal een O O opletten geblazen bij mij........ ik schijn op een of andere manier een hele agressieve dominante houding te hebben voor een paard.....

in mijn werk was dat wel goed, want ik had ook wel met rotzakken te maken..........

neemt niet weg dat ze eigenlijk allemaal al wel heel snel door hadden dat wat ik uitstraal niet echt ben......... ik ben namelijk heel lief Haha!

en die combi schijnt heel goed te werken

maar hierdoor heb je over t algemeen wel mooi al 1 punt te pakken, de dominantie in de kudde uitstralen. wat je wel niet kan doen met lichaamstaal he

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:36

Ik zou zeggen: Een goede ruiter hoeft niet altijd met alle paarden over weg te kunnen, maar een ruiter die met alle paarden over weg kan is wel zeker een goede ruiter. Als je begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:37

heel goed gezegd annemarieke!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:40

ehm nou leg hem es uit, t wordt laat en zit hier al heel de dag te lezen lol

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:52

annemarieke1 schreef:
Ik zou zeggen: Een goede ruiter hoeft niet altijd met alle paarden over weg te kunnen, maar een ruiter die met alle paarden over weg kan is wel zeker een goede ruiter. Als je begrijpt wat ik bedoel Tong uitsteken

Mooie zin Lachen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:15

...en een ruiter die oud wil worden, weet tegen welke paarden hij: "nee dank je" moet zeggen, als ze hem worden aangeboden om te berijden. Haha!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:17

Zoolgangster schreef:
...en een ruiter die oud wil worden, weet tegen welke paarden hij: "nee dank je" moet zeggen, als ze hem worden aangeboden om te berijden. Haha!

hahaha nou inderdaad!! ROFL

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:19

wat heb ik vaak nee dank je moeten zeggen de laatste tijd....bah wil ook een verzorgdiertje of n eigen maar t moet wel vertrouwd aanvoelen idd

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:28

Ik ken 1 iemand waarvan ik haast zeker ben dat ze met elk paard overweg kan... maar die zijn ERG dun gezaaid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 07:49

annemarieke1 schreef:

Mooi Ja

Eline_Fergie schreef:
Als er geen klik is, kun je een paard nooit lekker aan het lopen krijgen. Het paard gaat dan in verzet en er is alleen maar ruzie tussen ruiter en paard. Hoe goed je als ruiter dan ook kunt rijden, het lukt je dan echt niet

Dat is dan denk ik jouw gevoel... ik denk dat een echt goede ruiter zich over het ontbreken van een klik kan heenzetten, lekker met het paard aan de slag kan gaan en proberen om toch iets leuks aan het paard te ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:05

Citaat:
voila, wat ik dus ook al bedoelde al gebruikte ik het woord 'band' in plaats van 'klik' Knipoog
mja, je zal er wel op blijven zitten, maar of het aangenaam is voor het paard en of je dat dan écht rijden kan noemen....

En daar ben ik het dan niet mee eens.
Ook zonder klik of band kun je een paard netjes rijden zonder gevecht.
Ik heb in het verleden paarden gereden waar ik tranen moest slikken als ze weg gingen, die waren zo leuk.
Ik heb paarden gereden waarvan ik telkens hoopte dat die verkocht werden.
Maar beide paarden kon ik rijden en verder opleren, zonder gevecht.
Als dat niet gaat hoef je niet bij een handelstal te gaan rijden.
Nu heb ik dat geleerd omdat ik veel verschillende paarden heb gereden, niet omdat ik goed ben, maar daardoor heb ik geleerd mijn eigen voorkeur aan de kant te zetten. Want dan krijg je idd gevechten.
En daar heeft het paard niks aan, heb je zelf niks aan.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:23

Runingkawa, idd, als je op paarden gaat rijden die gewoon zijn om verschillende ruiters op hun rug te hebben, of er al verschillende op hun rug hebben gehad, dan ben ik het volledig met jou eens.
maar (buiten de manegepaarden Knipoog ) heb ik vooral eigenaarspaarden gereden, waarvan enkel de eigenaar nog maar op hun had gereden (en diegene die ze zadelmak had gemaakt natuurlijk Knipoog )

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:27

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met de stelling.
Ja, ik geloof dat een goede ruiter wel op véél paarden zou
kunnen rijden, maar alle?
Dat vraag ik me af. Lachen Al weet ik wel 1 ruiter die dat wél zou kunnen. Ja Bloos

Dan hebben we het uiteraard wel over een opgeleidt paard, of een paard dat nog maar net zadelmak is (of zadelmak gemaakt moet worden), dus geen paard dat wild in de natuur staat. Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:29

en ook daar rij je gewoon op weg hoor
waarom niet?
heeft ook gewoon 4 benen en een hoofd.
Voelt ook been zit en teugel hulpen Knipoog

Ook die paarden worden verkocht en komen bij een handelaar.
Als daar niet gewoon op weg te rijden is dan heeft die vorige eigenaar wel hele rare fratsen uitgehaald Lachen
Uit eindelijk leren we toch allemaal dat been bijv de gas is (ff lomp uitgelegd)
Dan is dat paard niet anders van die ene eigenaar hoor Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:31

runningkawa schreef:
en ook daar rij je gewoon op weg hoor
waarom niet?
heeft ook gewoon 4 benen en een hoofd.
Voelt ook been zit en teugel hulpen Knipoog

Ook die paarden worden verkocht en komen bij een handelaar.
Als daar niet gewoon op weg te rijden is dan heeft die vorige eigenaar wel hele rare fratsen uitgehaald Lachen
Uit eindelijk leren we toch allemaal dat been bijv de gas is (ff lomp uitgelegd)
Dan is dat paard niet anders van die ene eigenaar hoor Lachen

Ja, die gene die ik ken zal daar ook wel mee weg kunnen rijden.. Ja
Alleen of iedereen dat zou kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:32

dat is toch ook niet de stelling dat iedereen dat zal kunnen Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:38

Een goede ruiter kan op elk paard rijden..? Als het paard maar genoeg verprutst is, dan heeft een goeie ruiter er veel werk van om het weer goed te krijgen, vooral als het lichamelijke (rug) problemen heeft gekregen. Het antwoord is dus een dikke NEE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:40

hij heeft er veel werk aan, maar hij kan het paard dan toch verbeteren? (uiteraard na behandeling fysio of wat medisch nodig is)
Waarom dan een Nee?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:59

Omdat dat dat dus helaas niet altijd mogelijk is. De meeste paarden misschien, maar niet allemaal. En ja wat is rijden, stap,draf en galop op elke hand of verwacht je wat meer in welk tijdsbestek..? De stelling zou ook wel wat concreter mogen zijn. Knipoog

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:01

runningkawa schreef:
hij heeft er veel werk aan, maar hij kan het paard dan toch verbeteren? (uiteraard na behandeling fysio of wat medisch nodig is)
Waarom dan een Nee?

Mee eens.
Misschien heeft de ruiter inderdaad erg veel werk aan het paard, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet meer verbeterd kan worden.
Ik vind dat dit een goede ruiter dan ook moet lukken.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:01

Fake schreef:
runningkawa schreef:
Waarom dan een Nee?

Mee eens.
Misschien heeft de ruiter inderdaad erg veel werk aan het paard, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet meer verbeterd kan worden.
Ik vind dat dit een goede ruiter dan ook moet lukken.

Sluit me hier bij aan! Ja

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:05

ik was een redelijk goede ruiter maar door ziekte niet meer
dus op een groot paard kan ik niet rijden om dat ik daar simpel weg niet op kom
en ik ben wat bang geworden
vooral bang om te vallen

als een paard wat kleiner is voel ik me zelf zekerder en rij ik ook veel beter maar hoe groter ze worden hoe meer ik tussen z'n oren kruip
en als een paard veel met been gereden moet worden kan ik het ook wel schuden omdat die dan zoiets heeft wat kriebelt er daar

dus ben het zeker niet met de stelling eens
want ik kan best rijden maar echt niet op elke paard

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:10

Het is maar net wat je onder 'rijden' verstaat. Een paard gewoon door de bak rijden etc kan haast iedereen wel maar om echt iets met het paard te bereiken en hoger te komen moet je wel een bepaalde klik hebben.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:26

silfie35 schreef:
Het is maar net wat je onder 'rijden' verstaat. Een paard gewoon door de bak rijden etc kan haast iedereen wel maar om echt iets met het paard te bereiken en hoger te komen moet je wel een bepaalde klik hebben.

Op een echte dondersteen / probleempaard kan ik niet gewoon de bak doorkomen hoor Lachen. En ik denk dat er heel veel ruiters dat niet kunnen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:42

krak schreef:
Runingkawa, idd, als je op paarden gaat rijden die gewoon zijn om verschillende ruiters op hun rug te hebben, of er al verschillende op hun rug hebben gehad, dan ben ik het volledig met jou eens.
maar (buiten de manegepaarden Knipoog ) heb ik vooral eigenaarspaarden gereden, waarvan enkel de eigenaar nog maar op hun had gereden (en diegene die ze zadelmak had gemaakt natuurlijk Knipoog )

Een paard wat met vertrouwen zadelmak is gemaakt zal geen problemen geven met een ander op zij rug. Misschien even wat meer spanning maar juist een goede ruiter speelt daar op in.

Wat ik versta onder een goede ruiter is iemand die het paard aanvoelt en daarop zijn rijden aanpast. Het heeft naar mijn idee niets te maken met lef, kunst op bokkensprongen uit te zitten of draken aan te kunnen. En ook niet met dressuurproefjes rijden. Wel een paard in de basis goed laten lopen. Dus geen spectuculaire draf maar wel dat een paard tegen het max van zijn kunnen op dat moment kan lopen. Misschien een enkele pas maar zo dat het paard denkt, he dat kan ik ook.