Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:21

Citaat:
Ik wilde alleen nog even iets over Appie zeggen. Ik weet uit ervaring dat ze ontzettend goed is in longeren. Ze heeft het voorgedaan bij mijn eigen paarden. Ik dacht dat ik altijd wel redelijk goed longeerde, ze luisteren prima aan de longeerlijn, maar toen ik zag wat jij in zo'n korte tijd met ze bereikt, had ik echt zoiets van: jeetje hoe doe je dat?? Achter kwamen ze er veel beter onder en ze werden nog veel gehoorzamer. Bij 1 klikje met je tong kwam er meteen super veel reactie, ze werden echt 'electrisch' maar bleven toch ontspannen. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik wil alleen maar zeggen dat Appie wel weet waar ze het over heeft!

100 % mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:24

Sjuimpje schreef:
ik lees dus geen boeken.
Het enige boek wat ik ooit gelezen heb (over paardrijden dan) was het boekje van het ruiterbewijs toen ik een jaar of 14 was.
Ik zie gewoon dat dit systeem voor mij en mijn paarden in de praktijk werkt, ik heb erg goede begeleiding dus ik rommel niet zomaar wat aan.

Toch kan een beetje theoretische kennis echt geen kwaad hoor.
Waarom zou kennis uit een boek minder zijn dan de kennis die je instructeur aan je over draagt.
Vroeger had ik menles van dhr. Bartels schrijver van o.a "het aangespannen paard", hij is al jaren geleden overleden maar soms loop ik ergens tegen aan en pak dan even weer zijn boek erbij om te kijken of hij er iets over geschreven heeft.
Zo zijn er wel meer boeken die ik af en toe uit de kast trek om even iets na te lezen o.a het longeerboekje van Lammert Haanstra (die trouwens eens is meegeweest met het tandem omdat hij nog nooit tandem had gereden, hij vond het erg fijne paarden die goed in de hand stonden).
Zo combineer ik op mijn eigen manier theorie en praktijk met elkaar.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:26

Citaat:
Ik wilde alleen nog even iets over Appie zeggen. Ik weet uit ervaring dat ze ontzettend goed is in longeren. Ze heeft het voorgedaan bij mijn eigen paarden. Ik dacht dat ik altijd wel redelijk goed longeerde, ze luisteren prima aan de longeerlijn, maar toen ik zag wat jij in zo'n korte tijd met ze bereikt, had ik echt zoiets van: jeetje hoe doe je dat?? Achter kwamen ze er veel beter onder en ze werden nog veel gehoorzamer. Bij 1 klikje met je tong kwam er meteen super veel reactie, ze werden echt 'electrisch' maar bleven toch ontspannen. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik wil alleen maar zeggen dat Appie wel weet waar ze het over heeft!

100 % mee eens.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 20:53

Jura schreef:
Overigens rijden wij (op mijn werk) ook veel met het 'anky-systeem' maar ik vind dat iets heel anders dan in de krul trekken aan een longeerlijn, het paard kan dan geen kant op want het zit gewoon vast.

Wie heeft het nu over "In de krul trekken"?
Ik longeer mijn paard diep en ik heb nu al heel vaak uitgelegd dat hij er naar toe gewerkt is dus dat er niet aan getrokken of gesleurd wordt.

Theoretische kennis is niets mis mee, maar stilstand is achteruitgang...
Dus ik vind dat je juist niet alleen maar in het klassieke moet blijven steken, juist dàn loop je naar mijn idee geheid vast.
Maakt me niet uit als iemand er bij zweert, alleen ik respecteer dat wel terwijl ik dat gevoel andersom niet echt krijg...

Ymke, geen idee hoe deze longeerlijn heet, ik heb hem omdat hij makkelijker door een bit heen glijdt.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:57

Het gaat hier over de manier waarop jij Ozep longeert, niet over het LDR vs klassiek verhaal en dat bedoelt Jura volgens mij ook.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:03

De alinea waarin ik het heb over de theorethische kennis slaat meer op de reacties van onder andere Appie en Ilindra,
alleen wordt Bart neit zo blij als ik blijf quoten.

Ik heb duidelijk onder Jura haar post uitgelegt dat dit niets te maken heeft met in de krul trekken.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:05

Ik krijg nog steeds geen antwoord, maar goed, so be it. Verward
Ik snap gewoon niet waarom hij zo kort zit. Dat dwingt hem naar mijn idee (naar toegewerkt of niet) wél zo te lopen.
Ik train niet zo, wel dat ldr waar ik met longeren naar toe werk, maar ik heb zelfs dán de bijzets niet strak. En ja, je bent het niet met me eens, maar dat zie ik wel op jouw foto's. Ik denk dat we allebei een ander beeld van strak hebben.
Prima dat het voor jou goed werkt, ieder paard is uiteraard anders.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:06

Maar waarom koppel je theoretische kennis dan aan de klassieke manier?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:20

Anneke,
die touwtjes zitten kort omdat hij wèl aanleuning moet kunnen opzoeken.
Volgens mij is het onmogelijk om een paard in deze houding te werken met de touwtjes langer en nòg minder aanleuning.
Alleen verwar jij aanleuning met druk.

Kayla, hierzo:
Appie schreef:
Als afsluiting van dit onderwerp voor mij wil ik iedereen ervoor behoeden dat als je teveel van de klassieke rijprincipes afwijkt je al gauw op een dwaalspoor komt. Wat ik bedoel met klassiek is ’uit vroegere tijden stammend en toch niet verouderd’ (sla het woordenboek er maar op na), dus niks minder modern Pipo. Dus de klassieke opvattingen zijn door de eeuwen heen ontwikkeld en we hebben nu grootmeesters, maar de klassieken hebben ook hun grootmeesters. En de huidige grootmeesters zijn weer op de basis doorgegaan van de oude klassieken. Het gevaar schuilt zich vooral in het projecteren van systemen zonder dat er een gedegen kennis aanwezig is.

Tot slot hoop ik dat een goede lezer zich gestimuleerd voelt om zich meer te verdiepen in ook wat mindere recente werken, zoals bijv. van de schrijvers Klimke, Musler, van Loon, Watjen, Treffers, Nemethy, Podhajsky en Paalman.
Deze klassieke werken geven een leidraad in de praktijk, die overigens zeer gecompliceerd is. Maar door de klassieke principes voor ogen te houden heb je minder kans dat je te ver van het doel afwijkt.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:25

Maar wat heeft dit met theoretische kennis te maken? Je kan toch ook het LDR systeem uit de boeken halen? Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:29

Ik geloof inderdaad dat Anky er wel wat over geschreven heeft,
maar mijn instructrice heeft het uit eerste hand.
Ik leer het liever in de praktijk als uit een boekje en voor mij is het zo helder als maar zijn kan.
Als ik vragen zou hebben die mijn instructrice niet zou kunnen beantwoorden zou ik zelf wel naar Anky stappen of er op na lezen, maar tot nog toe is het nog niet voorgekomen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:31

Sjuimpje schreef:
Appie,
ik heb gewoon heel sterk het idee dat jij alles oplepelt uit een boekje, ik lees dus geen boeken.
Het enige boek wat ik ooit gelezen heb (over paardrijden dan) was het boekje van het ruiterbewijs toen ik een jaar of 14 was.
Ik zie gewoon dat dit systeem voor mij en mijn paarden in de praktijk werkt, ik heb erg goede begeleiding dus ik rommel niet zomaar wat aan.
Het dwaalspoor wat jij iedere keer aanhaalt snap ik niet, het is wel bewezen dat dit systeem wel werkt, zowel door Anky en Sjef maar ook door mensen die bij hun dit systeem opsteken.
Je kan je theorie nog zo goed voor elkaar hebben, je moet wel weten hoe je het in de praktijk gebruikt...

Nu begrijp ik waarom de discussie zo moeizaam gaat, je leest nooit….

Ik lees wel (naast mijn praktijk), zie bijv. uitspraken van Anky in Onbeteugeld:
“Want bij al onze paarden kunnen wij iedere gewenste seconde de hals op lengte maken, de neus weer voor de verticale lijn brengen, zeer zeker lang maken en uitleggen en ook nog eens laten dalen, als we dat zouden willen. Dit doen we ook regelmatig met behoud van de aanleuning”

“ Het diep rijden is en blijft slechts een onderdeel van de training…..Het gaat verder helemaal niet specifiek om dat diep rijden, het gaat om het gewenste eindresultaat. Dat eindresultaat staat omschreven in het dressuurreglement van de internationale paardensportbond F.E.I.. “ (zie blz, 36/37)

Alle punten die wij naar voren brachten, vind je hierin weer terug.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat een ieder de zuiverheid van de gangen , onafhankelijk van zijn of haar niveau, moet waarborgen en verbeteren en dit komt neer op een harmonieuze ontwikkeling van de spiergroepen.
En dit miste ik in jouw longeerfoto’s.

Jura en Anneke, bedankt voor de positieve woorden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 21:37

Appie schreef:
Waar het uiteindelijk om gaat is dat een ieder de zuiverheid van de gangen , onafhankelijk van zijn of haar niveau, moet waarborgen en verbeteren en dit komt neer op een harmonieuze ontwikkeling van de spiergroepen.
En dit miste ik in jouw longeerfoto’s.

Ik begrijp niet hoe jij de ontwikkeling van een paard op foto's kan beoordelen. Als jij dat kan kom ik bij jou in de leer, hoef ik nooit meer op pad!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:52

Sjuimpje schreef:
Ik begrijp niet hoe jij de ontwikkeling van een paard op foto's kan beoordelen. Als jij dat kan kom ik bij jou in de leer, hoef ik nooit meer op pad!

Iedereen die zich met africhten bezig houdt, zou dit moeten zien. Als je het pad van de klassieke methode volgt, kom je vanzelf tot dit inzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:58

en daar gáát ie weer... Slapen Slapen

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:12

Ik vraag me af of Appie wel eens mensen van dichtbij met het Anky-systeem heeft zien werken? Juist doordat het zo belangrijk is dat de paarden los in hun lijf bewegen gaat een paard toch veel beter bewegen dan zo'n stijve hark die bovenin vastgereden is? (op zijn Duits.....)

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:40

Ik train en longeer ook zoals Sjuimpje, tenminste, met mijn meer doorgerede paarden.
Als je wijd zet en teveel vast laat hij de hals niet vallen vanuit de schoft, maar trek je hem naar beneden. Vaak zie je dan dat zit/beenhulpen al helemaal niet meer gegeven worden, zodat een paard LRU loopt: laag, rond en uit elkaar!
Het gaat erom dat je hem op het achterbeen zet, doe je dat niet, dan is het nutteloos...of zelfs slecht.
Alleen het loslaten (licht contact houden) is makkelijker gezegd dan gedaan. Marillion vindt het nog wel eens irritant worden en wil dan onder me uit...alles om van het acherbeen af te komen, maakt niet uit hoe. Mijn eerste reflex is nog altijd: tegenhouden!!!!!! Frusty
Meestal krijg ik hem onder het zadel ook niet zo heel laag als Ozep op die longeerfoto. Was het maar waar dat ik dat elke dag voor elkaar kreeg. Ik streef erna en als het niet goed genoeg lukt is het 9 vd 10 x zo dat ik nog altijd teveel 'pak'op kritieke momenten.
Deze methode moet je onder goede begeleiding doen en niet zomaar omdat je Anky bezig hebt gezien. Bovendien hoeft het ook niet voor ieder paard een geschikte methode te zijn.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:42

Sjuimpje, wat maak je je trouwens toch druk om het iedereen zo uit te leggen. Sommigen willen het gewoon niet snappen, die denken dat er maar 1 weg naar Rome leidt...en dat is nooit die van een ander.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:15

Citaat:
Alleen verwar jij aanleuning met druk.

Tuurlijk. Frusty
Ik weet natuurlijk niet het verschil ertussen. Scheve mond

Ik stop hiermee, wordt niet echt serieus genomen.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:03

Kayla schreef:
Het gaat hier over de manier waarop jij Ozep longeert, niet over het LDR vs klassiek verhaal en dat bedoelt Jura volgens mij ook.

Inderdaad!
Als ik een paard op de 'Anky' manier wil rijden en dus diep erdoorheen (geef het maar een naampje) kan hij in het begin nog zoiets hebben van: auw mijn spieren, dat doet pijn! Je kan een paard nooit dwingen om zo diep te lopen als hij het echt nog niet kan, met veel trainen komt het vanzelf misschien, maar aan de longe dwing je wel. Want die touwtjes zijn zo kort, als het zeer doet kan hij niet zijn neus er meer uit doen, hij moet in die houding blijven lopen. Ik ben niet zo goed in het uitleggen wat ik bedoel geloof ik, maar hier komt het ongeveer op neer. Ik vind het gewoon geen eerlijke manier van longeren. Met touwtjes bijzetten vind ik een goede manier, maar niet zo ontzettend strak.

Zelf heb ik de pessoa teugel helemaal gevonden, dat vind ik een ontzettend fijne manier om bij te zetten. Als ik bijzet dan, want soms longeer ik ook alleen maar voor de beweging en afwisseling. Ik zit er liever op! Lachen

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:18

suzanne schreef:
Sjuimpje, wat maak je je trouwens toch druk om het iedereen zo uit te leggen. Sommigen willen het gewoon niet snappen, die denken dat er maar 1 weg naar Rome leidt...en dat is nooit die van een ander.

Ik spreek nu even voor mezelf maar ik vind het juist heel erg leuk om te leren van anderen. Ik hoor het altijd graag als anderen een mening of advies hebben, ik heb ook al veel ideeen opgedaan door bokkers.
En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar globaal gezien vind ik dat de opleiding van een paard ongeveer zo gaat:

Een groen paard leer je eerst voorwaarts op je hulpen en stap, draf, galop. Hierbij heb je wel aanleuning maar laat je het neusje er een beetje uit, rijdt van achter naar voren en het paard zoekt vanzelf je hand op zodat je een lichte aanleuning hebt (je voelt ze dan licht trekken aan het bit).
Als het paard verder doorgereden is maak je hem losser en soepeler door lang/laag/diep te rijden (hoe je het wilt noemen *LOL* ) en bij het ene paard doe je dit meer dan bij een ander. Bij het ene paard hou je meer het neusje eruit en een ander laat je bijv. wel 'achter' de loodlijn lopen. Dit verschilt gewoon per paard. Als dit in orde is en het paard laat los kan je meer op richten aan het eind van de training, hoe snel dit gaat hangt ook van het paard af, soms doe je het ook gewoon niet.

Het is onvoorstelbaar hoeveel paarden er slecht worden ingereden, daar kom ik de laatste tijd pas achter. Zo was er eentje die in de krul was getrokken met slof en alleen met een valse knik liep en waarbij je dus geen aanleuning kon krijgen. Of paarden die helemaal vast zitten op 1 kant. Het is echt niet normaal. Ik merk wel dat ik het een uitdaging vind om dat goed te krijgen. We rijden met het anky systeem maar ik vind dat nog heel moeilijk. Ik reed de paarden wel altijd lang en laag los, maar niet zo diep erdoorheen zeg maar. Ik vind het leuk om steeds meer te leren over allerlei manieren om paarden te trainen en wanneer je wat doet. Eigenlijk is het net alsof ik in het diepe ben gegooid en er langzaam weer uit klim, maar er wel beter van wordt. Eigenlijk is paardrijden toch de meest interessante sport die er is! Je bent gewoon nooit uitgeleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:25

Je werkt dan ook niet voor niks op een handelsstal. Die paarden zijn niet voor niks te koop Knipoog

Nee grapje, je bent idd nooit uitgeleerd. Beetje open-minded blijven kan idd geen kwaad. (innovatie was 1 vd kenmerken van sport, weet je nog Knipoog )

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:29

Zep"]
en daar gáát ie weer... Slapen Slapen
[/quote]

Nog wat zinnigs toe te voegen Zep?

[quote="suzanne schreef:
Sommigen willen het gewoon niet snappen, die denken dat er maar 1 weg naar Rome leidt...en dat is nooit die van een ander.

Ik weet niet of je op mij doelt, maar anders heb jij mijn verhaal ook totaal niet begrepen. Ik heb nooit gezegd dat er maar 1 weg is die naar Rome leidt!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 09:35

Appie"]
Ik weet niet of je op mij doelt, maar anders heb jij mijn verhaal ook totaal niet begrepen. Ik heb nooit gezegd dat er maar 1 weg is die naar Rome leidt!
[/quote]
Een paar pagina's terug heb je het nog over afdwalen en een paar posts terug zet je dit neer:
[quote="Appie schreef:
Iedereen die zich met africhten bezig houdt, zou dit moeten zien. Als je het pad van de klassieke methode volgt, kom je vanzelf tot dit inzicht.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:39

Anders gaan jullie even met de bal spelen ipv met de man...