3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RiannevD

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:27

Haflingers hebben vaker wel de neiging om wat dikker in 't vel te zitten. Echt een magere haflinger vind ik persoonlijk ook niet mooi. Nu hou ik sowieso wel van wat stevigers Haha! .

Misschien kun je kijken wat je met voer kunt doen? Sommige paarden kunnen bij of te weinig of 'verkeerd' voer veel rustiger en minder levenslustig zijn dan anderen. Misschien zeg ik nu wel iets heel doms hoor...moet je 't ook gewoon zeggen. Maar 't lijkt me een optie?

Daarnaast is twee weken wel kort. Misschien heeft ze meer tijd nodig. Als je haar vorige eigenaar kent, kun je ook eventueel aan hem/haar vragen hoe ze was? Dan weet je ook of het erg verschilt met nu.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:49

Sfietje schreef:
Kzie het dus officieel nie meer zitten.
Kdacht dak goed bezig was, oke het rijden was egt teveel
Maar blijkbaar doe ik het allemaal verkeerd.
En moet ik hem maar een paar maanden het land ingooien...
Pfff

Ik zou hem iig goed de tijd geven om te herstellen van de castratie, voor zover dat nu nog nodig is. Je hoeft hem niet persie het land in te doen als je dat niet wil. Iedereen heeft tips en ideeen en iedereen weet en bedoeld het beter.
Jij neemt de tips eruit waarvan jij denkt dat jij en paard wat aan hebben.
Die van mij is gecastreerd op zijn derde en kwam toen net van het land. Hij heeft op stalt herstelt en iedere dag even in de wei.
We staan sindsdien nog steeds op dezelfde pensionstal, waar hij van 10.00 tot 16.00 buiten staat en de rest op stal.
Ik ben ook begonnen met longeren, spelen, wandelen enz enz.
Het scheelt natuurlijk wel dat die van jouw al beleerd is.

Dus niet te somber en voel je niet persoonlijk aan gevallen door bokkers. Geniet van je mooie Haf!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:58

je moet hem echt even lekker de tijd geven.
Hij is net ruin geworden, dat heeft op ieder paard weer een ander effect.
Die van jou reageert er dus waarschijnlijk zo op.
Hij moet waarschijnlijk gewoon even tot zichzelf komen, en aan de hele situatie wennen.
Het is ook niet niks voor zo'n jong paardje, ineens een ander huis, en ineens zo'n heftige castratie!
Een castratie kan het karakter van een paard ook veranderen.
Een vriendin van mij had een super heet paardje gekocht (toen nog hengst) Sinds de castratie ( nu zo'n 7 weken geleden) Is hij een stuk rustiger geworden!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 21:38

Bedankt allemaal.
Ook diegene die informatie en tips sturen via pb, ben blij dat tog niet iedereen dezelfde mening heeft om hem zomaar het land in te gooien en er nog zijn die er eigenlijk wel mee zouden rijden.

Egt allemaal bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:13

Hoe ga je nu verder met hem, Sfietje?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:01

Hallo,

Heb dit weekend met hem gereden en het ging egt super.

Binnenkort kan ik meer zeggen.
Diegene die mij pm hebben gestuurd weten het al, want momenteel kan ik er nog niets over zeggen Knipoog

Maar hij doet het super Lachen

Rij nu enorm veel overgangen sneller trager en omgekeerd en als spelende weg en hij gaat er goed mee om en dan hou ik hem een rondje voorruit en als hij egt zin heeft dan blijft hij ook voorruit Lachen

Kiss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:19

Zoalng je niet elke dag rijdt, maar bijvoorbeeld drie keer per week, is dat ook wel goed, die overgangen.
Ik had je overigens ook een PM gestuurd, weet je nog???

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 20:24

Heb even nagekeken, en tegen jou heb ik het nog niet vertreld. Zal even pb sturen Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:07

Ik was ook benieuwd naar je plan van aanpak. Lachen Maar kennelijk vertel je dat nu alleen via pb...?

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:02

ik zou lekker met hem gaan stoeien! met clicker dingen aanleren, heb mijn hafje leren frisbeeen toen ze jaar of 2,5 was, vond ze helemaal geweldig!!!! ook leren schoppen tegen een bal met behulp van clicker...als ik een balkje in de bak legde en ging rennen en over de balk sprong kwam ze achter me aan rennen, gewoon door grondwerk en dergelijke!!! Je kan de gekste dingen bedenken...als ik ga rennen komt ze achter me aan, ik stop staat ze precies naast me stil en omdraaien en weer rennen ze volgt precies! Dit is ook ideaal voor wandelen en een band opbouwen enz. Succes

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:49

Hallo,

Ik had nog even een vraagje, ik heb mijn ruintje nu al een klein maandje en ik vroeg me af wanneer jullie vonden dat het goed was om al eens een galopje te wagen.
Ik heb nog nooit gegaloppeerd met hem, maar hij heeft dit al een paar keer onder de man gedaan.

Nu laat ik hem juist nog maar galopperen aan de longe omdat hij er wel snel uitvalt en moeilijkheden heeft met zijn evenwicht te houden.

Daarom dacht ik bij mezelf dat ik hier nog even mee wacht tot hij zijn evenwicht kan houden aan de longe zonder iemand erop.
Maar ik dacht ik zet deze vraag hier even zodat jullie ook je mening kunnen geven of voorbeelden uit de praktijk.

Groetjes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:57

Voor jonge paarden is het vaak het gemakkelijkst om rechtuit te galopperen. De bochten brengen ze snel uit balans, daarom zal het ook aan de longe lastig gaan. Met mijn jonge ponnies heb ik voor het eerst onder het zadel op een recht stuk op buitenrit gegaloppeerd. Je zult zien dat, naarmate je pony meer bespiering en conditie krijgt, de galop vanzelf makkelijker zal gaan. Ik zou er gewoon nog even mee wachten als ik jou was en in de andere gangen zijn balans verbeteren.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:59

Okej bedankt.
Daarom dat ik hier ook die vraag poste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:36

Ik leer ze het eerst aan de longe: niet bijgezet, vanuit een rustige draf, hebben ze daar echt wel snel de balans voor Ja Pas als ze aan de longe, lichtjes bijgezet, een goede galop kunnen onderhouden test ik het onder de man. Maar gewoon rechtuit buiten is ook goed Ja

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:42

Vooral rechtvooruit. Dan kan je nog overgangen nemen .. op de lange zijde galop, bocht draf en dan weer lange zijde galop als je merkt dat hij er moeite mee heeft.

Die van mij gaat nu pas zichzelf dragen in de galop. Zijn we een half jaartje aan het oefenen....

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 08:08

hoe gaat het nu met het rijden??

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:49

Mijn 3 jarige ruin was ook verschrikkelijk sloom, maar op een goed moment sloeg hij volledig om en was het net een bommetje, geen houden aan, super druk en ik was alleen maar bezig om hem terug te rijden. Terwijl iedereen zei dat dit echt een slome fries zou zijn.

Laat je niet in de maling nemen door je paard, want je paard hoeft niet sloom te zijn. Hij kan zich ook afsluiten voor jou. Hij krijgt spierpijn omdat hij dingen doet die hij niet gewend is, gun hem daar voor de tijd!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:55

Hij is zo te lezen nog erg jong en heeft een hoop meegemaakt in dat korte levertje van hem. Als ik jou was zou ik hem lekker hele dagen op de weide zetten en hem dagelijks gaan bekijken. En een beetje borstelen en doen. Laat hem lekker eerst aan jouw wennen... Ik zou niet meteen aan de slag gaan met rijden, hij moet toch nog wel 30 jaar mee?

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:32

Hallo,

Ik wil hier iedereen nog even vertellen over het mysterieuze geheim dat ik eerst niet kon vertellen.

Ik heb hem namelijk verplaatst van stal.
Hij staat nu volle dagen op de wei in een kudde van 7 ruinen.
Waaronder ook een hafxbwp van zijn leeftijd, ze zijn ondertussen ook al onafscheidelijk geworden.

We zijn al een paar keer gaan wandelen en hij doet het egt super.

Hij ontplooit zich helemaal en is happyer dan ooit Lachen

bedankt iedereen voor de toffe en soms minder toffe reacties Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:01

Wauw dat is een superbericht meis! Ik ben vreselijk blij dat je wat gedaan hebt met alle tips, hoe vervelend ze soms ook overkwamen. Ik ben trots op je!

juul1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:41

Grondwerk !
Met grondwerk leer je elkaar goed kennen, en elkaars reacties.
Zoals parelli, emiel voest, etc.

genoeg boeken en topics over te vinden. Succes !

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:07

Joepie! 't Is gelukt met je verhuizing. Ben blij voor je dat je je paardje nu zo happy ziet, je hebt er erg je best voor gedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:13

Klinkt veel beter Haha! Veel plezier met je hafje!