Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantastico

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:43

Ik nodig degene die wil uit om eens aan mij te laten, hoe Fantast gereden moet worden. Eenmalig aanbod Knipoog laat er namelijk nooit iemand op...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:45

Ik heb je al meerdere dingen qua hulp aangeboden, maar rijden kan ik voorlopig helaas niet zelf Knipoog

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:56

Tja zoals je zelf al zegt je houding is niet erg goed, verder ziet het paard de moeilijk ontspannen te rijden uit.
Verder vind ik het wel een mooi paard.
Suces Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:10

Fantastico schreef:
Ik nodig degene die wil uit om eens aan mij te laten, hoe Fantast gereden moet worden. Eenmalig aanbod Knipoog laat er namelijk nooit iemand op...

Ik denk dat de moeilijkheid is dat dit gewoon een heel moeilijk paard is op nagevelijk te rijden, niet iederaan gaat het dus 'zomaar even kunnen voordoen'. Maar wat je hopelijk wel al weet is dat dit zeker niet de juiste manier is Knipoog .

Ik lees ergens dat je al zegt dat je er iemand eerst lichamelijk naar laat kijken: OK dan! Doen! OK dan!
Jep, het kost je misschien wel geld. Maar ik lees ook in een van de reacties iemand met een paard die hetzelfde gebrek aan zijn rug had, en waarvan de wervels dus vastzaten. àls het bij jou zo is dat je paard inderdaad ergens rugpijn heeft (en zoals eerder gezegd, er zijn genoeg paarden die dit absoluut niet willen laten merken), dan kan je blijven en blijven proberen tot je een ons weegt, je paard gaat nooit of te nimmer fijn lopen.

Dan kan je heel cru gezegd kiezen tussen 2 dingen. Of je denkt aan jezelf en je portemonnee, controleert niets, en rijdt dus maar fijn verder met een paard vol rugpijn waarbij je allerlei gekke dingen moet doen om hem toch maar een beetje 'mooi' te laten lopen.
Of je doet eens een extra inspanning, gaat wat extra werken, koopt dat mooie nieuwe paar schoenen maar eens niet voor een keertje, laat je paard nakijken, behandelen (of met zekerheid vastleggen dat het niet medisch is), en je kan werken met een paardje dat je dankbaar is omdat je eerst aan hem gedacht hebt en dan pas aan jezelf.
Ik heb zo wel het idee dat jij er niet zomaar opzit voor je eigen plezier, maar je ook heel veel om je paard geeft. Dus vertrouw me, gun dit pleziertje van nakijken(+zadel) je paard ook, ookal denk je zelf dat het niet nodig is Knipoog .

En moest het toch allemaal in orde zijn, ik kan met je meepraten. Ik heb een paard die héél moeilijk nagevelijk is te rijden, en die precies hetzelfde doet als die van jou. Minste beetje teugels hangen. En ooh, hoe verleidelijk is het om met je teugels te gaan spelen! Het paard vraagt het gewoon bijna, trek in mijn mond! Ik heb ook wel eens gedacht dat jouw methode wel zou lukken. Inderdaad, je wilt toch immers ook een paard wat zo mooi loopt, waarom lukt het nou iedereen behalve jou niet?

En ik had hetzelfde als jou aan de hand. Ik meende wel dat ik het goed deed, maar achteraf liep mijn paard gewoon met kilo's in mijn handen, volledig op de voorhand, totaal rug opgespannen, niet eens B-waardig.

Weet je wat hèt sleutelwoord voor zo'n paard is? Geduld. Geduuuuuuuuld geduuuuuuld en geduuuuuuld. Ik heb het over een hele andere boeg gegooid. De boeg waar ik mezelf dwong om niet tot nauwelijks meer aan mijn teugels te komen. Dat ik me ging concentreren op mijn eigen houding (want zolang je zelf in de weg hobbelt kàn je paard zich niet ontspannen), me ging concentreren op het met mijn zit rijden, overgangen rijden, correct recht rijden (ook mooi op de cirkel!), en als het paard in mijn teugels ging hangen niet die verleidelijke terugtrekking, maar juist mijn hand openen zodat er niets meer was om op te hangen.

Dit gaat niet goed vanaf minuut 1. Sterker nog, in het begin kreeg ik vaak pas na 50 minuten een beetje resultaat. Het gaat niet in 3 lessen. Hier gaan màànden overheen, soms wel meer dan een jaar.
Maar het resultaat is er, en het resultaat is prachtig. Als je onder de juiste begeleiding jouw paard zo ver kan krijgen dat hij echt over zijn rug loopt, echt op de achterhand, echt aan de teugel, dan voel je jezelf de beste ruiter van de wereld. Maar zoals gezegd, begin niet te wanhopen als het je na 3 keren nog niet is gelukt, concentreer je onder begeleiding heel erg op de ontspanning, onder een gigantische dosis geduld, en ik beloof je dat het alleen maar beter kan zijn dan hoe de rijtechnische band momenteel bij jullie is Knipoog .

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:56

ik zou dit paard weleens willen aanvoelen,want foto's zijn momentopnames.
wat betreft het vw-nw zou dit paard er niet echt veel moeite mee moeten hebben,zijn hals is lang zat en hij heeft geen weke maar wel een lange rug.zoals ik het op de foto's kan zien zou dit paard meer moeite hebben met het bij elkaar lopen,maar wat ik al eerder schreef,de foto's zijn moment opnames.
door de houding van de amazone kan het paard ook niet echt over de rug lopen,de amazone zit met een bolle rug en als het ware tegen de bewegingen van het paard in.
je eigen houding is momenteel belangrijker dan hoe het paard loopt,dus schoenen met stevige zool(zodat je voet stabieler is),chaps of laarzen(zodat je onderbeen stabieler ligt).schouders naar achter(kun je oefenen dmv een flexibele zweep/stokje achter je rug-voor je ellebogen te doen)
ook kun je het paard longeren met een slof,die je aan de onderkant van de singel vastmaakt,door de bitringen en aan de zijkant van de singel ter hoogte van zijn ellebogen weer vastmaakt(zo lang mogelijk),ik ben geen fan van een stiek,omdat paarden daar te makelijk tegin kunnen gaan.een touwtje waar geen of weinig rek in zit wijst zo'n soort paard beter de weg naar beneden,mits hij niet bang word van wat lichte druk in de mond.zodra hij z'n hoofd laat zakken is de druk weg.je moet wel opletten dat het paard voorwaarts blijft,dat is het aller- allerbelangrijkste!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:06

Ik heb 2 pagina's van het topic gelezen en de rest niet (sorry Bloos )
Ik had ook zo'n paard die je niet van voren los kon laten anders ging de neus de lucht in, hij liet voor de rest ook niks merken, geen oren in de net etc.

Toch uiteindelijk een dierenarts erbij gehaald, zijn rug zat vast en hij had een verkeerd zadel.
Dat kan dus ook de oorzaak zijn, ook al lijkt het misschien niet zo.

Probeer hem eerst lekker voorwaarts te rijden en met een rustige hand een beetje omlaag te krijgen, met lekker lange teugel dat lekker dat neusje naar beneden gaat, en vanaf daar beginnen met werken.
Ik weet niet of je het al hebt gedaan maar misschien toch nog even naar het zadel en de rug laten kijken Lachen

Voor jezelf: probeer je hakken te blijven uitdrukken en je handen echt rustig te houden, dat zijn de punten waar je echt aan moet werken, uiteindelijk krijg je er een veel fijner te rijden paard door Lachen

Succes verder met hem, het is een heel mooi paard.

Iriz_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:09

Ik vind het er totaal niet ontspannen uitzien.
Je rijd te streng met je hand en trekt teveel in de mond.
Voor de rest klopt de verhouding met het paard volgens mij niet helemaal een hele lange nek en een klein paard maar lang lichaam weer.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:47

Hmm jullie hebben het wel erg veel over het paard... zou het dan puur toeval zijn dat de ruiter een zeer slechte houding heeft en het paard dus ook? Je kunt wel speculeren over vanalles maar ik gok... dat als je lekker een paar maandjes zitles neemt aan de longe op dit paard en daarna weer aan de slag gaat het rijden, de problemen zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon!!! Veel sterkte!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:07

Het lijkt me ten eerste echt een schat van een paard! Echt.
Nou, je zegt zelf dat je je van de dingen die je doet bewust bent, dus dat laat ik aan jou en je instructrice over. Lachen
Veel aan werken, hij ziet er idd niet erg gemakkelijke uit qua bou enzo. Lachen
Maar gewoon lekker op de volte, kleiner en groter maken, overgangen rijden, dan komt de ontspanning vanzelf. Knipoog
Succes met de knapperd!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:47

Moderatoropmerking:
Bericht dat niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:56

Moderatoropmerking:
Bericht dat niet aan de nieuwe regels van HAW voldoet verwijderd.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:39

Oke, nu raak ik dus in de war.. eerst wordt constant gezegd: teugels niet te kort , laat ze maar wat langer *niet te lang natuurlijk*. Nu krijg ik steeds te horen dat me teugels te lang zijn..

Wat moet ik nou??

Over de zitlessen: Ik kan heel netjes zitten, zolang ik er maar op let;) Ook in het bos zit ik gewoon rechtop, omdat het me hier niet uitmaakt hoe Fantast erbij loopt.. Ik meot er dus gewoon goed op gaan letten Lachen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:45

ik heb zelf globaal de boel gelezen, is eigen 7 pagina's lang hetzelfde. rechtop zitten en niet zo trekken.
Jij zegt zelf dat hij moeilijk de ontspanning in te rijden is..denk je dat trekken dan helpt?
hij knikt trouwens vanachter z'n nek inplaats dat hij volledig vanuit z'n hals rond gaat

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:47

Ik vind jou best netjes zitten, je moet alleen op je handen/armen letten. Voor de rest vind ik dat je houding heel mooi is.

Over de lengte van je teugels. Je hebt ze nu wat aan de lange kant, en toch trek je een beetje. Ik vind dat je je teugels absoluut NIET korter moet pakken. Je moet vanaf deze lengte je paard proberen voorwaarts neerwaarts te rijden, dat lukt niet met een korte teugel. Sowieso is met een korte teugel rijden bij dit paard niet verstandig (nu nog niet) omdat het gewoon nog niet los genoeg is in de rug.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 15:53

Dank je Ashley, eindelijk wat duidelijkheid erover;)
Ik had zelf ook zo'n idee dat ze idd niet korter moesten, en als ik ze nog langer laat dan wordt hij zo moeilijk bestuurbaar.. gewoon deze lengte houden dus

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:54

Absoluut!!!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:03

Ik vind je teugels te lang. Maar ben inderdaad van mening dat ze niet korter moeten. Voorlopig nog niet in elk geval.
Als ik jou was zou ik eerst gewoon aan de ontspanning gaan werken. Laat die galopswissels en dergelijke nog maar even voor wat ze zijn. Knipoog
Ga eerst op je eigen houding en zit letten en je op de ontspanning van het paard focussen. Voor jouw eigen houding lijkt het mij prima om daar tijdens een buitenrit aan te werken, omdat je, zoals je zelf al zegt, er dan niets om geeft hoe jouw paard onder je loopt. En tijdens het rijden er natuurlijk altijd op blijven letten.
Ik denk dat je in zeven pagina's al genoeg commentaar (en tips) hebt gehad dus wil ik het hierbij laten. Maar wel wil ik je even meegeven dat als ik jou was ik écht even terug naar de basis zou gaan de hogere oefeningen even weg zou stoppen.

Het lijkt me wel een óntzettend lief paard trouwens. Kun je heel veel plezier van beleven. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:06

Ilzjuh schreef:
Ik vind je teugels te lang. Maar ben inderdaad van mening dat ze niet korter moeten. Voorlopig nog niet in elk geval.

Snap wat je bedoeld. Dat komt denk ik ook omdat ze haar ellebogen achter haar lichaam heeft.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 16:07

Fantast is idd superlief.. Wordt hij dressuren alsnog niks dan heb ik in ieder geval een grote knuffelbeer en een bosritten partner;)
Maar denk dat het dressuurmatig wel goed zal komen:D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:46

Volgens mij is dit een sterk diertje, ofniet? Knipoog
Ik zou je mee willen geven, om niet teveel aan de mond te zitten. Een paard moet van achter naar voren lopen. Je wil dus de achterhand activeren. Maar allereerst moet het paard op je hulpen reageren. Als 'ie te sterk wordt in de mond, los je het niet op door 'm eens goed naar beneden te 'zagen' en te gaan hangen; maar door overgangen te rijden en 'm goed aan je hulpen te maken. Gewoon overgangen rijden van draf naar stap, naar halthouden naar draf etc. Hij moet vertrekken voor je been.
Verder kun je ook oefeningen gaan rijden; slangevolte, gebroken lijn, grote volte etc. Maar, dit alleen als je stelling en buiging ook in orde is. Je paard van links naar rechts 'trekken' is uiteraard niet de oplossing.
En van tijd tot tijd je hand ook 'ns ontspannen. Niet losgooien, maar ontspannen. Geef je paard een beetje lucht en de kans om zich los te laten.

Want wat ik aan je foto's zie, is dat het paard achter je been loopt, door je overmatig handgebruik.

Gewoon lekker van achter naar voren laten lopen en dan 'm voorzichtig aan de voorkant wat ronder te maken. Je hoort gewicht in je handen te hebben. In het begin is het bij sommige paarden best veel wat je in je handen krijgt, maar je moet absoluut niet gaan 'zagen' oid om 'm van je hand af te krijgen. Dat is echt niet wat je wil!

Daarbij mogen je teugels wat korter, zodat je je handen vóór je gaat houden.

Succes!
Ohja, tip; neem een paar keer goed les! Dat werkt echt 1000x beter dan tips van mensen die beoordelen adhv een foto. Lachen Dat is altijd lastig om te beoordelen, dus ga er ook niet blind van uit.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 06-06-08 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:48

smeetjoew schreef:
Volgens mij is dit een sterk diertje, ofniet? Knipoog
Ik zou je mee willen geven, om niet teveel aan de mond te zitten. Een paard moet van achter naar voren lopen. Je wil dus de achterhand activeren. Maar allereerst moet het paard op je hulpen reageren. Als 'ie te sterk wordt in de mond, los je het niet op door 'm eens goed naar beneden te 'zagen' en de gaan hangen; maar door overgangen te rijden en 'm goed aan je hulpen te maken. Gewoon overgangen rijden van draf naar stap, naar halthouden naar draf.

Want wat ik aan je foto's zie, is dat het paard achter je been loopt, door je overmatig handgebruik.

Gewoon lekker van achter naar voren laten lopen en dan 'm voorzichtig aan de voorkant wat ronder te maken. Je hoort gewicht in je handen te hebben. In het begin is het bij sommige paarden best veel wat je in je handen krijgt, maar je moet absoluut niet gaan 'zagen' oid om 'm van je hand af te krijgen. Dat is echt niet wat je wil!

Daarbij mogen je teugels wat korter, zodat je je handen vóór je gaat houden.

Succes!
Ohja, tip; neem een paar keer goed les! Dat werkt echt 1000x beter dan tips van mensen die beoordelen adhv een foto. Lachen Dat is altijd lastig om te beoordelen, dus ga er ook niet blind van uit.

Wat denk jij dat het paard gaat doen als de teugels korter genomen worden?? Is even iets wat ik me af vraag.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:50

Niets, want de druk verander je in principe niet. Je maakt je teugels korter, maar dat wil niet zeggen dat je dan meer gaat hangen! Ze zou haar handen vóor haar lichaam moeten houden. Op schofhoogte ongeveer; want dit zie ik niet overal terug op de foto's. Knipoog

Wat denk jij dan?

//Edit: Had je post erboven even gelezen en denk dat ik wel weet waar je met die opmerking op doelt; laag en op de voorhand laten denderen om 'm los te krijgen in de rug is ook niet altijd de oplossing hoor. Knipoog Dat is voor ieder paard anders, maar niet elk paard moet je laag en diep rijden.
En met teugels korter bedoel ik niet gelijk dat z'n kop erop moet... haar teugels zijn gewoon te lang om goed te kunnen ziten.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 06-06-08 16:59, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:27

Ik zou een stal/manege/paard zoeken waar je zitles kan krijgen. Iemand die het paard longeert en waar jij dus alleen maar op je zit hoeft te concentreren Lachen
Je paardje: ik zou hem eerst een tijd gaan longeren zodat hij weer op zn benen leert lopen en een goede houding aan kan en durft te nemen. Of doet hij dit al aan de longe?
Als ik de foto's (momentopnames...) zie dan zou ik idd de galopwissels en dergelijke laten voor wat ze zijn, wijken etc. ook en alleen aan de ontspanning gaan werken door eigk alle oefeningen te doen aan een 'halsstrek teugel'. Geen getrek, alleen vragen om halsstrekken, maar wel nageeflijk halsstrekken, als je begrijpt wat ik bedoel Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:48

Je paardje kan prachtig lopen, alleen kan jij niet rijden.
Astjeblieft werk aan je handen. Nagevelijkheid, galopwissels & wijken ben jij zeker niet aan toe.
Je paard kan het misschien wel, maar leer eerst eens normaal zitten, en LET OP JE HANDEN.
Denk eens aan je paard, die heeft een stuk ijzer in zijn mond, waar jij ontzettend aan hangt, zal dat prettig zijn? NEE, dat doet hardstikke veel pijn bij je paard!

Ga nu maar eens verder topic doorspitten, dus kan zijn dat ik straks edit!

Edit;

Als je heel netjes kan zitten als je erop let, waarom let je er dan niet op als je het weet van je zelf?
En als je er echt helemaal extreem op moet letten,wil je beter zitten dan dat je nu doet, ga dan toch maar wel zit lessen nemen, want je hoort 'automatisch' netjes te zitten.

En je aanbod, ik zou het zo doen, alleen woon je veelste ver weg. Knipoog

Verder over de teugels;
Ik snap dat je er door in de war raakt, maar ik zou eerst vw-nw oefenen.
Je handen hoger, BOVEN de schoft, netjes bij elkaar.
Dan op een volte gaan rijden, en met je buiten teugel íets spelen (kneepjes geven etc) en met je binnenbeen wat drijven.
Dat rustig aan doen, niet er vanuit gaan dat het binnen 2x rijden perfect is, want dat is het zeker niet.
Pony die ik rijd, Julia, heb ik ook zo gereden, doe ik nog steeds, en die kan nu keurig lekker laag lopen(had 8 voor halsstrekken). Moet je het topic maar bekijken. Lachen

Verder; Werk aan een eigen juiste houding, dat maakt het voor je paard al een stuk makkelijker.
Zelfde met een fiets; als jij niet in evenwicht zit, kan je fiets ook niet recht uit. Lachen

Succes ermee, als je iets van mijn uitleg oid niet snapt, mag je me altijd PBén hoor! Haha!
Sorry als mijn reactie heel bot overkomt, zo bedoel ik het niet, maar schrok toch best wel van de foto's. Bloos
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 06-06-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:49

smeetjoew schreef:
Niets, want de druk verander je in principe niet. Je maakt je teugels korter, maar dat wil niet zeggen dat je dan meer gaat hangen! Ze zou haar handen vóor haar lichaam moeten houden. Op schofhoogte ongeveer; want dit zie ik niet overal terug op de foto's. Knipoog

Wat denk jij dan?

//Edit: Had je post erboven even gelezen en denk dat ik wel weet waar je met die opmerking op doelt; laag en op de voorhand laten denderen om 'm los te krijgen in de rug is ook niet altijd de oplossing hoor. Knipoog Dat is voor ieder paard anders, maar niet elk paard moet je laag en diep rijden.
En met teugels korter bedoel ik niet gelijk dat z'n kop erop moet... haar teugels zijn gewoon te lang om goed te kunnen ziten.

Dat ben ik niet met je eens Tong uitsteken

Ze kan haar handen best verder naar voren plaatsen met de lengte teugels die ze nu heeft. Ze heeft nu haar ellebogen ook achter haar lichaam. Die moet ze iets gestrekter houden, dus dat er een rechte lijn in komt met iets een buiging.

Ik weet dat het niet bij elk paard hetzelfde werkt, maar 1 ding is zeker, je moet je paard eerst goed voorwaarts neerwaarts kunnen rijden (het liefst met wat langere teugel, zodat je goed kunt uitschuiven) voordat je wat korter en opgerichter kunt beginnen. En bij ieder paard werkt dat toch door hem/haar richting het halsstrekken te rijden?