Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:32

Ik zeg niet dat jij het fout doet, Nadya. Het is echter wel, wat wil je met een paard? Als je er dressuurwedstrijden mee wilt rijden, is NH niet de manier om ze er klaar voor te krijgen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:35

Wat een onzin. Ik heb nota bene les van iemand die klassieke dressuur en NH combineert. Haha!
En zij is niet de enige.....
Niet dat ikzelf dressuurwedstrijden ga rijden, maar wat basis is wel fijn voor het paard (en mij).
Misschien dat je je toch wat meer in NH moet verdiepen, voordat je zoiets zegt? Knipoog

Lees anders de boeken van Hempfling eens.... Lachen

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:39

suleilitha schreef:
Paard wordt goed van achter naar voor gereden, dus met de basis is niets mis, Lobke... dit is de manier van een paard beleren...

sorry maar ik zie een paard hoog opgekropt lopen en van achter naar vor zie ik zo helemaal niets

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:40

suleilitha schreef:
Ik zeg niet dat jij het fout doet, Nadya. Het is echter wel, wat wil je met een paard? Als je er dressuurwedstrijden mee wilt rijden, is NH niet de manier om ze er klaar voor te krijgen...

sorrry maar ben ik het niet mee eens.
je kan het toch van allebei een stukje doen??
want als je echt aan NH doet dan kan je er geen eens een hoofdstel of zadel opleggen.
ik vind dat je het heus wel kan combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:41

Ik doe het al jaren op de traditionele manier en kan niks met NH. Ik wil er ook niks mee omdat ik zelf wil dat de paarden prestaties leveren.
Verder rij ik met een bit, staan ze op ijzers en gooi ik er ook nog zadels op met een boom erin...

Lobke, een Fries heeft van nature zo'n houding. Als je beter naar de foto's kijkt, zie je dat deze wel goed door de rug loopt en de achterhand goed gebruikt.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:43

ach ik ben het er gewoon niet mee eens.

als je voor de 3e keer der opzit en al zo bij elkaar aan het rapen ben sorry maar daar zie ik het goede niet van in.
sommige fotos zie je wel dat de ontspanning eraan komt hoor.
maar bij andere is het nog verre van,
hoe oud is het beestje trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:45

Staat er boven hoe oud hij is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:50

suleilitha schreef:
Ik doe het al jaren op de traditionele manier en kan niks met NH. Ik wil er ook niks mee omdat ik zelf wil dat de paarden prestaties leveren.
Verder rij ik met een bit, staan ze op ijzers en gooi ik er ook nog zadels op met een boom erin...

Oh, en als je aan NH doet, wil je geen prestaties van je paard? Clown
Doe ik daarvoor zo mijn best. Haha!
NH is iets heel anders dan natural, he. Knipoog
Het is handig als je het verschil wel goed weet, voordat je iets roept.

Ik vind deze Fries allereerst nog erg jong (3 jaar, het is nog een baby) en ik vind het er ook niet echt ontspannen uitzien. Maar dat is mijn mening. Zelfs voor een toekomstig dressuurpaard, zou ik het persoonlijk wat anders aanpakken. Hij heeft ten slotte nog alle tijd qua leeftijd.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:51

suleilitha schreef:
Staat er boven hoe oud hij is.

ohja sorry daar had ik even overheengelezen.

maarja ik vind dit ook hwel hel vroeg, die kan nog nooit uitgegroeid zijn

maarja dat moet ieder voorzich weten.

heb nu mijn zegje gedaan en vind het zo wel welletjes Lachen
nog veel plezier met het beestje!

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:55

Ziet er super uit! Heb zelf betere ervaringen met Friezen die wèl op deze manier naar ontspanning zijn aangemoedigd dan Friezen die traditioneel zijn ingereden. Het lijkt me verstandig als iedereen nu het hele slofteugelgedoe maar eens aan de wilgen hangt en òf naar z'n bed sloft, òf nog bruikbare tips aan TS geeft! TS, ga zo door!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:57

het is inderdaad nog een jonkie, een puppie ....... en daarom mag hij fouten maken, de slof die eraan hangt heeft daat niks mee te maken want die slof laat het dier gewoon zijn fouten maken omdat het zo los hangt..........

Friezen hebben een zelfhouding en de houding waarin dit paard loopt is een tipische frieze zefhouding....... persoonlijik zou ik het dier wat willen zien zakken in de hals, maar dat kan je gewoonweg niet verwachten van een dier dat voor de derde keer ohz iz......... en ZEKER niet een fries........ en daarom ben ik zo te spreken over wat ik hier zie, want ik zie een Fries met bijbehorende beperkingen toch lekker ontspannen door de baan gaan........... en dat zakken komt wel, komt echt Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 01:57

wauw wat een plaatje
ziet er goed uit

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:02

Lobke_ schreef:
suleilitha schreef:

want als je echt aan NH doet dan kan je er geen eens een hoofdstel of zadel opleggen.

Zo, jij hebt je duidelijk ingelezen Clown

Ik zie wel degelijk een paard dat van achter naar voren word gereden.
Hij treed al behoorlijk onder, en draagt ook al aardig.
Verder ga ik compleet met het commentaar van KiWiKo mee Ja

PintoNatalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:27

lotjj92 schreef:
bah wat een vervelend gezicht gelijk zeg! het begint al met de eerste foto. dat het bit door zijn mond getrokken word en ik een open mond zie! vervelende manier om het paard aan het bit te leren wennen.

en dan zie ik die slof en dan valt mijn mond echt open van verbazing?!!!! als je er voor de derde keer op gaat ga je toch niet met slof rijden!! het paard hoeft toch helemaal niet aan de teugel te lopen? het heet niet voor niks beleren. rustig aan aan het zadel wennen. leren sturen en reageren op de hulpen. je hebt ook veel te lange beugels voor beleren. je bent nu nog niet aan het 'dressuurrijden'. neem maar een half jaar de tijd om hem te leren wennen aan alles. maar las al dat ie verkocht word. misschien maar beter ook. volgens mij weet jij nog niet wat beleren is.

Dat bit is een moment opname, ik heb van mijn paard ook foto's dat dat zo is, al doe ik niks. En daarbij de slof gebruikt ze toch niet tijdens het rijden? Zie jij gebruik van de slof? Ik zou willen dat iedereen zo met een slof reed. Hij hangt er maar gewoon doet helemaal niks. Alleen omdat ze te lui is om hem eraf te halen. En hij loopt prima zoals ie het doet. En tijdns het longeren staat hij ook niet strak, ja de eerste foto. Maar op de rest is ie toch nageeflijk, gebruikt hij zijn rug tenminste. Wat wil je dan een jong paard die constant zn rug wegdrukt?

En denk dat ze zeker weet wat beleren is.

PintoNatalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:39

Lobke_ schreef:
mooie fries is het wel.

maar sorry vind het belachelijk dat je hem na 3x onderhet zadel al zo bij elkaar probeert terijden.
dat arme beesie heeft nog geen eens door waar die zijn eigen voetjes zo ong heeft zitten.kun je niet gewoon met de basis beginnen,
want ik denk niet dat dit goed is om gelijk al zo tegaan beginnen

Als ie dat niet weet dan si er iets niet goed hoor.. Hij loopt al 3jaar op die voetejs die hij zogezegt nog maar amper zou weten te zitten.

aniquelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:50

tartaarsaus schreef:
Alabaster schreef:
Het longeren met slof en en de longeerlijn over het hoofd geeft een dubble werking in de mond, en geeft extra druk achter de oren wat niet nodig is. De slof dwingt hem naar beneden en de longeerlijn over het hoofd trekt het bit juist omhoog in de mond. Je zou beter kunnen longeren met een tussenstukje dat is wat fijner voor de mond van je prachtige fries.

Je hebt helemaal gelijk.
Normaalgesproken longeer ik op de Lammert Haanstra manier (longeerlijn onder de neusriem door, dus helemaal niet aan het bit), maar omdat hij met opzadelen en naar de bak lopen nogal druk en gek was heb ik de lijn zo vastgemaakt.

mooi paard hoor!!!!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:16

JE HEBT HET HEM SUPER VOOR ELKAAR VOOR EEN 3E KEER OHZ!! Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:28

Lobke_ schreef:
suleilitha schreef:
Paard wordt goed van achter naar voor gereden, dus met de basis is niets mis, Lobke... dit is de manier van een paard beleren...

sorry maar ik zie een paard hoog opgekropt lopen en van achter naar vor zie ik zo helemaal niets

doet ie toch zelf joh meende dat ze dat al ergens gezegd had..
Mijn Asra liep met een los teugeltje ook zo opgekropt.. Komt vanzelf goed want hij doet het nu ook niet meer

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:45

Ziet er goed uit hoor TS! Volgens mij weet jij prima hoe je deze knappe jongeman rijden moet! Vork
Dat zakken komt vanzelf wel, daar is bij friezen gewoon meer tijd voor nodig.
Hou hem gewoon lekker aan het lopen en hou hem fijn bezig, dan gaat hij vanzelf zakken vanuit de dan verkregen ontspanning.

Ga zo door zou ik zeggen! Ik vind het een bijzonder mooie fries (en ik ben eigenlijk niet zo'n friezenfan..)!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:59

Ik vind het er onwijs netjes uit zien voor de derde keer! En die ontspanning en het zakken van z'n nekkie komt vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:51

Sok schreef:
Lobke_ schreef:

Zo, jij hebt je duidelijk ingelezen Clown

Ik zie wel degelijk een paard dat van achter naar voren word gereden.
Hij treed al behoorlijk onder, en draagt ook al aardig.
Verder ga ik compleet met het commentaar van KiWiKo mee Ja

Idd goed ingelezen....

Ja, Nadya, je doet het idd hélemaal verkeerd Haha!

Goed naar Lobke luisteren, die weet hoe het moet ROFL

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:54

Nadya schreef:
Lees anders de boeken van Hempfling eens.... Lachen

van de week een special op Tv over hem gezien, hij doet pas wat met paarden sinds hij 33 is en is nog nooit gestart op wedstrijden, sorry maar ik vind dat nou niet bepaald een CV voor de dressuurruiter die wedstrijden wil rijden.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:30

Ik vind het er ook niet ondspannen uitzien,
teneerste mag je een fries eigenlijk ook pas na zijn 4e betrijden omdat ze laat rijp zijn.
Ten 2de! spieren kweken? dat beest is der nog tejong voor.
Neem lekker de tijd om hem tebeleren en zorg dat ie eerst goed op zijn eigen benen kan lopen. Ga daarna pas leren aan de teugel rijden, Zoiezo is in de krul lopen niet aan de teugel lopen.
Een paard moet echt zich zelf ontspannen en gaat dan aan de teugel lopen, Het moet fijn voor zijn rug zijn als die aan de teugel loopt, Een paard moet je nooit dwingen om aan de teugel telaten lopen|( in de krul) laat zien dat het fijn is voor zijn rug.
Verder vind ik ook niet als je hem beleert om hem al zo erg telaten zweten dat hij zelf schuimt? :S zoiezo laat je je paard niet zo zweten.
Mijn friesjes laat ik amper zweten ze mogen beetje nat zijn maar echt niet druip nat een beetje vochtig kan best maar laat ik ze niet zweten.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:38

ik heb alle 7 pagina`s gelezen Clown
van te voren dacht ik..of het is een super, geweldig mooie, prachtige zwarte parel..of er is weer eens wat mis.
goed, in dit geval is het eigenlijk een beetje beide Cool maar ik moet toch even zeggen dat het me de keel uit begint te hangen, het komt me veel te vaak voor dat er commentaar wordt gelevend om mede-bokkers. en niet zozeer commentaar, nee ze worden gelijk onderuit gehaald, tegengesproken..zo zonde van deze leuke site.
Ik vindt het erg jammer dat er gelijk conclusies worden getrokken zonder dat men de echte achtergrond informatie weet..foto`s zijn en blijven moment opnamen en kunnen het beeld ook heel goed verdraaien. zolang wij er met zn allen niet bij zijn geweest vindt ik niet dat wij conclusies kunnen trekken en hierbij de TS aan vallen.
Wat het beleren betreft: ik heb alles gelezen en vindt dat je het heel goed aanpakt, met veel rust en geduld. je hebt een geweldig mooi dier (trouwens, allemaal in je profiel, voor jolien Haha! heb even gespiekt) en ik zie totaal geen verkeerde aanpak/verkeerde bedoelingen en ook geen onwetendheid van de TS. Iedereen heeft andere manieren van beleren, die zullen er ook altijd zijn.
we zullen het op verschillende vlakken ook nooit eens worden, en dat is maar goed ook, anders zou deze wereldbol heel wat saaier zijn dan hij nu is.
wat ik wel vindt is dat je er vroeg bij bent, 3 jaar, ik zou met koudbloeden toch wachten tot het 4e jaar, maar dit is ook per persoon verschillend.
en wat lottj betreft (kan zijn dat ik de naam verkeerd spel), ik zie in je profiel dat je ook heel goed weet waar je over praat. je antwoorden komen wat aanvallend over, maar ze zijn vast en zeker bedoeld als hulp. iedereen heeft andere manieren, en we kunnen alleen maar leren van elkaar.
jammer dat ik toch vaak zie dat er op bokt wordt gebekvecht (verkeerd woord Clown ) om dingen terwijl er ook gewoon over gepraat kan worden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:50

Ik vind het er supernetjes uitzien! De slof hangt helemaal los dus ik zie het nut van al het commentaar absoluut niet in.
Veel succes nog met hem, gaat helemaal goed komen. Het is een prachtig stoer paard!