Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

suleilitha schreef:Paard wordt goed van achter naar voor gereden, dus met de basis is niets mis, Lobke... dit is de manier van een paard beleren...

suleilitha schreef:Ik zeg niet dat jij het fout doet, Nadya. Het is echter wel, wat wil je met een paard? Als je er dressuurwedstrijden mee wilt rijden, is NH niet de manier om ze er klaar voor te krijgen...

suleilitha schreef:Ik doe het al jaren op de traditionele manier en kan niks met NH. Ik wil er ook niks mee omdat ik zelf wil dat de paarden prestaties leveren.
Verder rij ik met een bit, staan ze op ijzers en gooi ik er ook nog zadels op met een boom erin...

suleilitha schreef:Staat er boven hoe oud hij is.

Lobke_ schreef:suleilitha schreef:Ik zeg niet dat jij het fout doet, Nadya. Het is echter wel, wat wil je met een paard? Als je er dressuurwedstrijden mee wilt rijden, is NH niet de manier om ze er klaar voor te krijgen...
sorrry maar ben ik het niet mee eens.
je kan het toch van allebei een stukje doen??
want als je echt aan NH doet dan kan je er geen eens een hoofdstel of zadel opleggen.
ik vind dat je het heus wel kan combineren.

lotjj92 schreef:bah wat een vervelend gezicht gelijk zeg! het begint al met de eerste foto. dat het bit door zijn mond getrokken word en ik een open mond zie! vervelende manier om het paard aan het bit te leren wennen.
en dan zie ik die slof en dan valt mijn mond echt open van verbazing?!!!! als je er voor de derde keer op gaat ga je toch niet met slof rijden!! het paard hoeft toch helemaal niet aan de teugel te lopen? het heet niet voor niks beleren. rustig aan aan het zadel wennen. leren sturen en reageren op de hulpen. je hebt ook veel te lange beugels voor beleren. je bent nu nog niet aan het 'dressuurrijden'. neem maar een half jaar de tijd om hem te leren wennen aan alles. maar las al dat ie verkocht word. misschien maar beter ook. volgens mij weet jij nog niet wat beleren is.
Lobke_ schreef:mooie fries is het wel.
maar sorry vind het belachelijk dat je hem na 3x onderhet zadel al zo bij elkaar probeert terijden.
dat arme beesie heeft nog geen eens door waar die zijn eigen voetjes zo ong heeft zitten.kun je niet gewoon met de basis beginnen,
want ik denk niet dat dit goed is om gelijk al zo tegaan beginnen
tartaarsaus schreef:Alabaster schreef:Het longeren met slof en en de longeerlijn over het hoofd geeft een dubble werking in de mond, en geeft extra druk achter de oren wat niet nodig is. De slof dwingt hem naar beneden en de longeerlijn over het hoofd trekt het bit juist omhoog in de mond. Je zou beter kunnen longeren met een tussenstukje dat is wat fijner voor de mond van je prachtige fries.
Je hebt helemaal gelijk.
Normaalgesproken longeer ik op de Lammert Haanstra manier (longeerlijn onder de neusriem door, dus helemaal niet aan het bit), maar omdat hij met opzadelen en naar de bak lopen nogal druk en gek was heb ik de lijn zo vastgemaakt.

Lobke_ schreef:suleilitha schreef:Paard wordt goed van achter naar voor gereden, dus met de basis is niets mis, Lobke... dit is de manier van een paard beleren...
sorry maar ik zie een paard hoog opgekropt lopen en van achter naar vor zie ik zo helemaal niets
Sok schreef:Lobke_ schreef:sorrry maar ben ik het niet mee eens.
je kan het toch van allebei een stukje doen??
want als je echt aan NH doet dan kan je er geen eens een hoofdstel of zadel opleggen.
ik vind dat je het heus wel kan combineren.
Zo, jij hebt je duidelijk ingelezen
Ik zie wel degelijk een paard dat van achter naar voren word gereden.
Hij treed al behoorlijk onder, en draagt ook al aardig.
Verder ga ik compleet met het commentaar van KiWiKo mee

Nadya schreef:Lees anders de boeken van Hempfling eens....
maar ik moet toch even zeggen dat het me de keel uit begint te hangen, het komt me veel te vaak voor dat er commentaar wordt gelevend om mede-bokkers. en niet zozeer commentaar, nee ze worden gelijk onderuit gehaald, tegengesproken..zo zonde van deze leuke site.
heb even gespiekt) en ik zie totaal geen verkeerde aanpak/verkeerde bedoelingen en ook geen onwetendheid van de TS. Iedereen heeft andere manieren van beleren, die zullen er ook altijd zijn.
) om dingen terwijl er ook gewoon over gepraat kan worden.