Prinses Donja@DresuurWork (Les)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Re: Prinses Donja@DresuurWork (Les)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:02

De rijfotos zien er niet allemaal top uit maar ik denk dat je als je heel erg veel aan je houding gaat werken je al veel beter in contact gaat komen met je paard. Dan zal ze ook makkelijker ontspannen in de rug en gaan nageven Haha!. Houding en zit is echt erg belangrijk, vraag aan je juf :p of ze daar met je aan wil werken.

Ik wil graag even zeggen dat ik het niet helemaal netjes vind dat er gezegd wordt dat de instructrise niet kan lesgeven. Misschien geeft ze wel hele goede aanwijzingen en vindt de TS het nog moeilijk om dit 1,2,3 op te volgen, wat ik erg goed begrijp want paardrijden leer je niet in een uurtje les.

Veel recreatie ruiters rijden hun paard niet over de rug en 4 benen, simpelweg omdat ze dit niet nodig vinden en misschien sommigen het niet kunnen. Zoals ik het lees zijn al die paarden ongelukkig?? Of begrijp ik jullie verkeerd. Ik vind de fotos niet beeldig maar vele wegen leiden naar Rome, en geduld is een schone zaak.. Kritiek ontvangen trouwens ook......

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:07

Tuurlijk dat de foto's nog niet fantastisch zijn, ze heeft nog amper les gehad van deze dame.
Ik rijdt ook op deze manier, je laat zien waar jij je paard willen hebben en dat is ontspannen naar beneden.
Met inrijden heb ik ook laag en wijd, en daarna weer gewoon wat meer bij elkaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:22

Het kan ook heel goed, dat ze daar aan moet werken.
Daar heb je les voor, sowieso al super dat je neemt aangezien vele mensen zich daar te goed voor voelen.

Ik denk dat het nu meer over de ontzettende koppigheid van de TS gaat.
Ze wuift alle tips weg en weet het toch alleen maar beter.
Als je zo goed rijd dat je geen tips meer nodig hebt, lijkt me een topic op HAW overbodig.
Dan kun je beter die tijd aan je paard besteden aangezien je dat toch zo geweldig doet.
De TS wil niks horen, hoe zij het doet is het goed en that´s it.
Ergens vraag ik me af hoe groot het bord voor haar kop is.....die foto´s spreken toch boekdelen........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:26

ladylay schreef:
Tuurlijk dat de foto's nog niet fantastisch zijn, ze heeft nog amper les gehad van deze dame.
Ik rijdt ook op deze manier, je laat zien waar jij je paard willen hebben en dat is ontspannen naar beneden.
Met inrijden heb ik ook laag en wijd, en daarna weer gewoon wat meer bij elkaar.

Dus je dwingt het paard om te ontspannen (!) en naar beneden te lopen?
nageeflijkheid is iets wat vanzelf komt als de rest van je hulpen in orde is.

Btw: je profielfoto's daar zitten nette foto's tussen Ja

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:24

Ik heb nooit gezegt dat ik wil laten doordringen dat ik goed kan rijden want anders had ik geen les gehad dacht ik zo maar kan het verkeerd hebben hoor maar kan het gewoon niet hebben hoe mensen hierop reageren want het is de 2de keer mijn paard heeft problemen daar kan ik allemaal niets aan doen dat is nou eenmaal zo.
Als ik het zo terug lees denk ik ook nu van ja ik ben iets te snel geweest met mijn reacties.
Sorry daar voor.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:30

Dat is in ieder geval fijn om te horen vind ik!
Veel plezier nog met je paard Anne Lachen

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:32

siko schreef:
Dat is in ieder geval fijn om te horen vind ik!
Veel plezier nog met je paard Anne Lachen

dankje Ik zou het uitprinten alles en het voorleggen aan me instructrise hoop dat mensen hier dan weer wat blijer met me zijn Lachen ik ben nu toch wel blij dat ik zo iets te horen heb gekregen ookal ging het niet elke keer even aardig

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:37

Dat is een fijne reactie om te lezen.
Succes ermee.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:46

Ik sluit me aan bij al het voorgaande commentaar. Daar zal ik je niet mee lastig vallen, dat heb je nu genoeg gehoord. Heel goed plan trouwens om alles even uit te printen en met je instructrice te overleggen. Wie weet verandert ze haar plan van aanpak of doet ze er iets anders mee. Ja
Het is in de paardensport in ieder geval altijd nuttig om tips en adviezen van een ander nog eens goed te bespreken en een keertje uit te proberen. Haha! Is het nix of vind je het nix, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, toch?

Verder vroeg ik me af of je haar met de ingezakte ruggewervel hebt gekocht of dat dat later is gebeurd. Als je een paard net hebt is het toch een hele klus om het goed op te vangen zo'n ingezakte ruggewervel.

In ieder geval leuk paardje en doe je best, maak er wat moois van!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:03

Silence schreef:
Succes ermee.

idd toppie OK dan!

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:22

Sunshine80 schreef:
Ik sluit me aan bij al het voorgaande commentaar. Daar zal ik je niet mee lastig vallen, dat heb je nu genoeg gehoord. Heel goed plan trouwens om alles even uit te printen en met je instructrice te overleggen. Wie weet verandert ze haar plan van aanpak of doet ze er iets anders mee. Ja
Het is in de paardensport in ieder geval altijd nuttig om tips en adviezen van een ander nog eens goed te bespreken en een keertje uit te proberen. Haha! Is het nix of vind je het nix, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, toch?

Verder vroeg ik me af of je haar met de ingezakte ruggewervel hebt gekocht of dat dat later is gebeurd. Als je een paard net hebt is het toch een hele klus om het goed op te vangen zo'n ingezakte ruggewervel.

In ieder geval leuk paardje en doe je best, maak er wat moois van!!!

we hebben haar daar mee gekocht vedere informatie daar van weet ik niet de fysio zou eerst moeten komen van de vorige eigenaar met met het rijen en trainen ging de buld weg naja weg niet helemaal maar werd in iedergeval kleiner en me instructrise zei dat het niet nodig was om een fysio er bij te halen.
Er kwam laatst een fysio bij ons op stal en die heeft gelijk even naar donja gekeken en alles was goed
Haha! dus wij zijn blij der mee dat het helemaal goed is gekomen Haha! veel gelongeerd toen kon je der alles weer mee doen

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:23

superwoman schreef:
Silence schreef:
Succes ermee.

idd toppie OK dan!

Dankje ben blij dat ik het toch zo heb gedaan

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:29

Goed van je dat je er nu iets anders tegen aan kijkt en het "volwaasen"aanpakt..
Zo een bobbel had/heeft mijn fries ook, Osteopaat is net geweest, die zei ook dat een bult aangeeft dat er iets niet helemaal goed zit met de wervels maar dat dat vaker voo rof achter de bult zit en iet op de bult zelf..Die van mij was niet gevoelig als je op die bult duwde..
Misschien een idee om de rug wat meer te trainen, met pessoa te longeren om ze onbelast wat lager en ronder te krijgen en op die manier haar leert de rugspieren uit te rekken..
en dus sterker te maken..

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:32

viv77 schreef:
Goed van je dat je er nu iets anders tegen aan kijkt en het "volwaasen"aanpakt..
Zo een bobbel had/heeft mijn fries ook, Osteopaat is net geweest, die zei ook dat een bult aangeeft dat er iets niet helemaal goed zit met de wervels maar dat dat vaker voo rof achter de bult zit en iet op de bult zelf..Die van mij was niet gevoelig als je op die bult duwde..
Misschien een idee om de rug wat meer te trainen, met pessoa te longeren om ze onbelast wat lager en ronder te krijgen en op die manier haar leert de rugspieren uit te rekken..
en dus sterker te maken..

Ja donja heeft helemaal geen last meer van der rug allemaal dankzij het longereen en stappen over de weg en rustig aan draven heb ik 3 weken gedaan en het zit nu allemaal weer goed

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:43

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien. Ik denk dat deze manier van rijden verkeerd begrepen wordt. En misschien ook niet goed te zien is op foto´s. Je dwingt het paard helemaal tot niets. Je vraagt met de zelfde druk als dat het paard in jou handen legt laag te gaan lopen. Je paard zal merken dat als hij daar loopt jij zal ontspannen en hij het prettig vind. Dan zal hij daar gaan ontspannen.

Toevoeging: Een afgestompt paard? Kom op zeg. Ik zie een paard dat probeert te begrijpen wat de ruiter bedoelt. Een paard dat op de ruiter let heeft de oren niet recht naar voren maar let op. Ik vind dat hier wel heel erg overdreven wordt. Zeker aan de hand van enkele foto´s.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:47

superwoman schreef:
ladylay schreef:

Dus je dwingt het paard om te ontspannen (!) en naar beneden te lopen?
nageeflijkheid is iets wat vanzelf komt als de rest van je hulpen in orde is.

Btw: je profielfoto's daar zitten nette foto's tussen Ja

nee vandaar het woordje ontspannen...
ontspannen en dwingen gaat niet echt samen Knipoog
je begeleidt met je handen waar je het paard naar toe wil, dus niks strakke hadnen of vastzetten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:49

Kijk anders even in het topic van ladylay @ work. Dan zal je zien waar de instructrise naar toe wil. Bovendien is het geen dwingen omdat je net zoveel druk in je handen blijft houden als het paard je geeft en zal ontspannen als beloning.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:53

toch ben ik het daar mee eens, je paard hoort zelf aan te bieden, en jij hoort er geen drk op te zetten. Heb je t al eens geprobeerd met het bit op je scheenbeen, dan voel je precies hetzelfde als het pard in zijn mond voelt. Ik heb zelf met het rijden maar heel weinig druk. Dat komt omdat het achterbeen van mijn paard zijn werk doet, als dat niet het geval is, dan wordt je paard zwaar in de hand. En dat is echt waar !!! In alle gevallen met mijn paard geldt voor mi":
Less is more en het is een kunst alles zo verfijnd mogelijk te maken!!
dat wil ik je graag meegeven. Als het hang trek en pluk werk wordt dan is het voor zowel jou als je paard niet fijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:36

ladylay schreef:
nee vandaar het woordje ontspannen...
ontspannen en dwingen gaat niet echt samen Knipoog
je begeleidt met je handen waar je het paard naar toe wil, dus niks strakke hadnen of vastzetten.

Daarom snapte ik jou al niet.
Echter wanneer je je handen breed zet, ben je veel sterker. Zelf ben ik niet zo van het druk zetten. Wanneer je het paard naar beneden wil sturen, kun je dat ook goed doen met wat stelling en ruimte geven.

Maar goed, genoeg off-topic

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:01

Wat een lang topic zeg! Ik heb met mijn pony hetzelfde probleem een beetje, en ben al bijna een jaar bezig hem via de ontspanning nageeflijk te rijden, maar het wil gewoon niet.. Maar ik heb wel wat aan een hoop tips die hier staan!

mijn topic: [HAW] Sjapaz @ work in de les
Inmiddels hebben we na de fysio het rijden dus weer flink opgepakt, en het gaat al stukken beter dan op de foto's!

Voor Anne: Probeer je paardje vooral gewoon goed voorwaarts te rijden... dat helpt bij mijne heel erg, dan gaat hij uiteindelijk wel zakken. steeds maar die achterhand eronder proberen te rijden, heel veel figuren en dan handen gewoon bij elkaar, en af en toe zachtjes vragen. Zo wilt die van mij dan uiteindelijk komen inmiddels, zelfs redelijk snel al. Gewoon hard dor werken, het duurt nog wel even misschien maar uiteindelijk krijg je er wel wat voor terug!

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:42

Dankjewel allemaal

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 16:45

kim1207 schreef:
toch ben ik het daar mee eens, je paard hoort zelf aan te bieden, en jij hoort er geen drk op te zetten. Heb je t al eens geprobeerd met het bit op je scheenbeen, dan voel je precies hetzelfde als het pard in zijn mond voelt. Ik heb zelf met het rijden maar heel weinig druk. Dat komt omdat het achterbeen van mijn paard zijn werk doet, als dat niet het geval is, dan wordt je paard zwaar in de hand. En dat is echt waar !!! In alle gevallen met mijn paard geldt voor mi":
Less is more en het is een kunst alles zo verfijnd mogelijk te maken!!
dat wil ik je graag meegeven. Als het hang trek en pluk werk wordt dan is het voor zowel jou als je paard niet fijn.

met dat bit heb ik niet gedaan maar begrijp wel waar jullie heen willen zou het uitprinten zoals ik eerder had gezegt en aangezien ik volgende week woensdag weer les heb zou ik het voorleggen aan der hoop dat jullie met z'n alle weer en beetje blijer met mij zijn geworden

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:54

probeer t maar eens, dat is echt wat een paard voelt, de lagen van het paard zijn net zo gevoelig en bestaan als het ware uit hetzelfde weefsel: been met daaroverheen een dun velletje, net als je scheenbeen. ik vind altijd dat elke ruiter dat zelf gewoon eens op zijn scheen moet ervaren, dan leer je wel voorzichtiger zijn met je hand.

Je paard verdient dat die heeft er immers nooit om gevraagd dat er iemand op zijn rug ging zitten om rondjes te rijden....

Dus als je hem kunt helpen het werk plezieriger te maken, dan vind ik dat je dat altijd moet doen!! Veel succes verder anne, ik ben blij dat je toon verandert is en dat je nu wel serieus met het gegevene aan de slag gaat!! Goed zo
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 29-04-08 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne14061993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:07

kim1207 schreef:
probeer t maar eens, dat is echt wat een paard voelt, de lagen van het paard zijn net zo gevoelig en bestaan als het ware uit hetzelfde weefsel: been met daaroverheen een dun velletje, net als je scheenbeen. ik vind altijd dat elke ruiter dat zelf gewoon eeen sop zijn scheen moet ervaren, dan leer je wel voorzichtiger zijn met je hand. Je paard verdiend dat die heeft er immers nooit om gevraagd dat er iemand op zijn rug ging zitten om rondjes te rijden....

Dus als je hem kunt helpen het werk plezieriger te maken, dan vind ik dat je dat altijd moet doen!! Veel succes verder anne, ik ben blij dat je toon verandert is en dat je nu wel serieus met het gegevene aan de slag gaat!! Goed zo

dankje ik ben ook blij dat sommige mensen toch nog wel het terug nemen van hoe ze gereageerd hebben

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:42

meid fijn dat je dr iets mee wilt doen Knipoog
ook fijn dat je de dingen extra wilt uitprinten en aan je instructrice voor wilt leggen voor overleg enz Lachen
en met veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen kom je er wel Knipoog