Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
erleyne schreef:Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.
Juist in een proef ligt er wel druk om figuren/overgangen te doen, ook al heb je je paard daar net op dat moment niet klaar voor ( en zou je het misschien een rondje verder wel kunnen ). En dat is ook te zien in het filmpje, met name bij het aanspringen in galop. Als de amazone de tijd had genomen, om bijvoorbeeld eerst nog een keertje rond te rijden ( zoals je in training wel zou doen ) en hem weer even scherp te zetten, door bijv even vooruit en weer terug te rijden, had het er heel anders uit gezien. Juist bij jonge paarden heb je vaakt gewoon even extra voorbereiding nodig om iets te doen, en die kan je in je proef nu eenmaal niet pakken. De druk is blijkbaar zo groot, dat ze er ook niet voor kiest om het probleem op te lossen, door even extra de tijd te nemen. Rijden in een andere omgeving, of een aangepaste omgeving, zoals in dit geval, is niks mis mee voor zo'n jonkie, daar leren ze alleen maar van. Maar niet op deze manier.
)

) Alane schreef:erleyne schreef:Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.
Juist in een proef ligt er wel druk om figuren/overgangen te doen, ook al heb je je paard daar net op dat moment niet klaar voor ( en zou je het misschien een rondje verder wel kunnen ). En dat is ook te zien in het filmpje, met name bij het aanspringen in galop. Als de amazone de tijd had genomen, om bijvoorbeeld eerst nog een keertje rond te rijden ( zoals je in training wel zou doen ) en hem weer even scherp te zetten, door bijv even vooruit en weer terug te rijden, had het er heel anders uit gezien. Juist bij jonge paarden heb je vaakt gewoon even extra voorbereiding nodig om iets te doen, en die kan je in je proef nu eenmaal niet pakken. De druk is blijkbaar zo groot, dat ze er ook niet voor kiest om het probleem op te lossen, door even extra de tijd te nemen. Rijden in een andere omgeving, of een aangepaste omgeving, zoals in dit geval, is niks mis mee voor zo'n jonkie, daar leren ze alleen maar van. Maar niet op deze manier.
Scherp zetten? hmmzzz
Ik heb helaas niet niet de gehele proef op video staan (filmer vond af en toe plafond en ook het zand wel leuk zo lijkt het, er gebeurde van alles op de achtergrond)
Bij de eerste galop zie je dat er wel een extra rondje wordt gereden... de combinatie heeft alle tijd gekregen, niet allemaal gebruikt... en dat is het leuke van een filmpje... sta je live te kijken is het te veel om te onthouden om na te spreken over te praten... het filmpje kun je tig keer bekijken en uit kauwen tot en met + je wordt niet afgeleid wat er in je omgeving gebeurd als kijker...
Ik heb er bewust voor gekozen om alles te laten zien en niet te gaan knippen in het filmpje
Ik kan een ieder verzekeren dat Casper er niets nadeligs van heeft overgehouden er voldoende van heeft geleerd en nog steeds vrolijk meewerkt...
Hij braaf los in het gangpad staat met opzadelen, braaf stilstaat met op en af stappen... al minder afgeleid is als er wat in zijn omgeving gebeurd, enz enz....
Zal morgen de camera weer meenemen, vandaag ook gedaan maar te erg bewogen om niet zeeziek te worden als je er naar kijkt
Mijn dochter is 13, geen echte held, en ben super trots op haar met wat ze bereikt en hoe het gaat (en ben niet de enige)
ziet er echt al netjes uit
Zie m genieten!! erleyne schreef:Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.
Needje schreef:Leuk voor je pony?Zie m genieten!!
bouierenaat schreef:Leuke pony ziet er echt al netjes uit
Ik snap idd ook niet waarom mensen zo zeuren over die wedstrijd dat is toch hartstikke leuk voor jou en je pony? Weet je ook meteen hoever je al met hem bent
ik denk dat zo'n onderlinge leuker is voor de ruiter als voor de pony... en na 4 weken al kijken hoe ver je met em bent? als je een paard netjes en rustig beleerd ben je na 4 weken echt nog niet wedstrijdklaar hoor

monikje schreef:Leuk paard !!!
Erg mooi
Maar is na 4 weken onder het zadel niet erg snel??Ik heb ook niet veel verstand van .....
maar als die de beugels grijp kun je ze ook over het zadel leggen of opsteken
Want anders komt het tegen je paard zijn buik aan en gaat die steets harder terwijl het niet nodig is
Mooi verderest wel mooi paard en mooien gangen !!!!
ik heb hem thuis gewoon helemaal goed klaargemaakt en hem eerst lekker leren kennen en wat ik wel of niet van hem kon verwachten.. Ik ben nog nooit zo vaak 1e geweest
.. ben echt blij dat ik het rustig aan heb gedaan.. ookal is hij wel wat zenuwachtiger geworden na al die kampioenschappen.. hij heeft nu een tijdje rust gehad om na te denken
en nu is hij weer helemaal ontspannen en knarstand hij al niet meer..
!
Needje schreef:Leuk voor je pony?Zie m genieten!!

Citaat:Ook vind ik het jammer dat mensen denken je te kunnen beoordelen (veroordelen in dit geval) van een paar minuten film.

maar kan me voorstellen dat hij nog heel veel steun zoekt bij jou en daardoor achter de teugel kruipt
dat komt met de kilometers wel goed. Laat maar zoeken...Beter zo dan een borstelsteel ingeslikt hebben. pharagirlke schreef:pracht van een dier...Jammer dat je het jonkie psychisch nog al wat op zijn bord gooit maar hem geen tijd geeft om het te kauwen...Niet alleen mensen kunnen zich verslikken als ze geen tijd krijgen om te kauwen
vreemde terreinen zijn niets, maar een proefje rijden met een paard dat vier weken onder zadel is, amper zijn evenwicht gevonden heeft enz? In een proefje heb je geen tijd om een paard dat nog niet 200% bevestigd is (de basis) lang voor te bereiden wat zo'n jonkie wel nodig heeft..
Doodzonde dat je hem een vreemde omgeving leert kennen onder druk..Met wat pech linkt je paardenbeest vreemde omgevingen aan druk en ben je nog wel een tijdje bezig met die ontspanning
En ook ik zou hem liever met zijn neusje er wat meer uit zienmaar kan me voorstellen dat hij nog heel veel steun zoekt bij jou en daardoor achter de teugel kruipt
dat komt met de kilometers wel goed. Laat maar zoeken...Beter zo dan een borstelsteel ingeslikt hebben.

maar ook mensen die echt weten waar ze het over hebben.... Alane schreef:Casper is 1.49 m, net 3 weken onder het zadel, ja we hebben hem nu 4 weken... hij is 3 jaar, Aester el Nino X Anjerhofs Rocky. Voor de mensen die op de welshpony HK zijn geweest, yep Hij was daar ook, 2e bezichtiging
Dit was een onderlinge op de pensionstal waarhij tijdelijk staat voor het beleren..
Dit was de allereerste keer dat hij tussen andere paarden gereden werd, daarnaast is Casper de week voor aankomst pas geruind alleen weet hij dat nog niet
Brittje is mijn dochter, ze is 13 jaar, en ook voor haar was het behoorlijk spannend... behalve dat ze nu tussen andere paarden moest rijden, was ze ook de veiligheid van het halstertouw om de hals kwijt...
Casper en Britt krijgen alle tijd om aan elkaar te wennen, en vooral Casper om te wennen aan alles wat hij nog niet kent en waaraan hij zal moeten wennen...
Als wij gedacht hadden dat hij er niet aan toe was om vandaag mee te doen hadden we hem op stal gelaten
Citaat:Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het verschil niet zien tussen gewoon rijden en een proefje. Het hele probleem van een proefje is, dat je de figuren op een bepaald moment, in een bepaalde volgorde moet doen. Als je voor je zelf rijdt ( of les hebt ) dan kan je elk moment besluiten een bepaald figuur wel of niet te doen. Als hij even niet aan het been is, spring je dus niet aan in galop, maar neem je de tijd om dat eerst te herstellen. Als je paard even niet zo smakelijk is in de mond, rijd je eerst een (schijn)overgang alvorens een wending in te zetten etc.