Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Woogy schreef:*zucht* de tong wordt niet alleen vast gezet tegen het over het bit gooien, maar ook zeker zodat hij niet in de keelgang kan vouwen terwijl dravers en renpaarden op tempo lopen. Zo zielig is het overigens niet hoor, zoals eerder in het topic vermeld staat knel je de tong niet af als je hem goed vast zet. Trouwens als je hem vast zet is er nog zeker wel vrijheid hoor alleen niet zo veel dat hij hem over het bit kan gooien. Eigenlijk zijn de bitten met tonglepels(rondje voor het bit en een grotere ronde schijf erachter) zieliger aangezien als het paard z'n gewoonte wil volhouden en z'n tong over het bit wil doen, draait de boel en krijgt hij dus een metalen schijf in z'n gehemelte...
Meid leer wel eerst een goede methode van het vastzetten en breng dat in de praktijk.

. Komt ie
? Je haalt hem uit zijn natuurlijke omgeving, gooit er een zadel of tuig op en gaat er fijn mee rijden. Dat vind jìj toch zo leuk? Vind je paard dat ook?
Judith_VB schreef:Ik moet nog even reageren hoor op al die reacties van mensen die zo snel roepen dat het dierenmishandeling is. Komt ie
![]()
Deze mensen:
1. Zetten hun paard niet weg onder een deken zodat ze het zelfregulerende vermogen van hun paard in tact laten zodat hij/zij zelf zijn temperatuur kan regelen? Deze mensen zetten dan 's morgen hun paardje lekker in de wei om het na hun werk er badend in het zweet af te halen omdat het toch warmer werd dan gedacht?
Nog nooit gehad
2. Scheren hun paard niet omdat ze hem niet in het zweet werken zodat hij niet ziek kan worden. Een uurtje uitstappen is toch te veel gevraagd, nee een deken is veel makkelijker. zie 1.
deken of scheren kan gezond zijn...doet men ook bij een draver
Geen verschil dus
3. Gebruiken nooit slof-, pesoa-, bijzet- of wat niet voor andere "hulp"teugels?
klopt
4. Gebruiken ook geen adembenemende neusriemen?
Klopt ook, alles zit heel ruim
5. Hebben zelf geen paard. Want op het moment dat je een paard hebt ben je al een dierenbeul toch? Je haalt hem uit zijn natuurlijke omgeving, gooit er een zadel of tuig op en gaat er fijn mee rijden. Dat vind jìj toch zo leuk? Vind je paard dat ook?
Ja mijn paard vind het idd leuk...wellicht omdat ik hem nergens vast snoer
6. en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Steek eerst eens de hand in eigen boezem eer je iemand ergens van beschuldigt. Vroeger zou een bit of zadel ook als martelwerktuig aangemerkt zijn, nu niet meer, waarom niet??? Omdat het zijn nut heeft bewezen.
maybritt schreef:vOOR IEDEREEN DIE HET NIET ZO'N PROBLEEM VINDT:
Probeer eens zelf een elastiekje of panty om je tong te doen.
Moet wel een beetje strak anders blijft het niet zitten.

runningkawa schreef:trek jij je paard dan naar beneden?
Nee idd...dat lijkt me niet leuk voor een paard...gelukkig zijn er ook mensen die dat ook niks vinden
Ik denk dat de meeste wel weten dat ik totaal niet tegen de draf of rensport ben.
Het zou van mij wat later qua leeftijd mogen, dat vind ik wel.
Dat er een scherper bit inhangt bij een paard in het tuig kan ik me ook voorstellen..gewichtshulpen gaan nu eenmaal niet.
Maar een panty...nee.
Ik heb het zo vaak gezien...maar nee vind het gewoon niks...
En dat wil niet zeggen dat je alles wat dressuur heet wel goed vind... maar dat veranderd dan nog niet je mening over een panty

Ik doelde alleen op de mensen die zeggen "Knoop zelf maar eens een pantykous om je tong, kijken of jij het zo lekker vindt". Het ging erom dat ik dat heel erg hypocriet vind, van mensen die waarschijnlijk dagelijks rijden/mennen/longeren/enz. 
Volgens mij lopen we elkaar mis.