Tong vastbinden met pantykous?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esperance

Re: Tong vastbinden met pantykous?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:48

Tja dat is wel lomp natuurlijk, hoe kun je dat vergeten?? Dat merk je toch wel als je het hoofdstel uit pakt? En dat heeft zeker te strak gezeten.

Weet niet hoe het met dravers zit? maar in de rensport komt het sowieso weinig voor dat ze worden gebonden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:05

[quote="giotto"]Ik ga mee met juudje84 .
Bijna alle dravers lopen met hun tong vastgebonden in koers en nog vele ook op training.
Dit doet geen pijn als je de pantykous tenminste nat maakt voor je de tong vastlegt.
Het is ook niet de bedoeling dat je er zo hard mogelijk aan trekt als je de uiteinden vastbindt.
In Duitsland is het zelfs verplicht in de koersen.
[quote]

En waarom denk je dat dat gebeurd dan??

Juist door de pijn of een andere nare reatie bij het paard gooit hij het bit over de tong en daarom word weer die panty gebruikt, als ze al op zo`n manier kunnen trainen dat die tong netje sonde rhet bit blijft , ben je toch veel beter bezig lijkt me.

Ik ben het er dus helemaal niet mee eens , heb dat ook in het betreffebnde topic gezegt Duivel
Ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel mensen toch positief op die panty reageren en dat voor een simpelen recreatie ruiter die oooozoooo veel van hun paardjes houden Koe

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:13

Ach ik denk dat het gebruik van een panty in een bepaalde context gezien moet worden. In de ene zal het beter/anders passen dan in de andere.
In de drafsport wordt volgens mij niet standaard getraind met zo'n panty, maar aangezien de omstandigheden op de drafbaan anders zijn (rumoer, spanning, adrenaline) kan het zorgen voor meer veiligheid, zowel van het paard als degene die er achter zit als ook de anderen op de baan. Of het paardvriendelijk is, is dan misschien een tweede, maar het is ook niet paardvriendelijk om aan de kletter te gaan en benen te breken.
De drafsport zelf zou trouwens niks voor mij zijn, maar dat is een heel ander verhaal.
Voor mij persoonlijk zou zo'n panty geen oplossing zijn, omdat volgens mij de oplossing van een probleem ligt bij het opsporen en aanpakken van de oorzaak en niet de uiting daarvan.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:43

vOOR IEDEREEN DIE HET NIET ZO'N PROBLEEM VINDT:
Probeer eens zelf een elastiekje of panty om je tong te doen.
Moet wel een beetje strak anders blijft het niet zitten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:51

Even een vraagje voor de draf en rensport mensen hier.
Waarom zou een draf of renpaard op de kletter gaan wanneer hij zijn tong over het bit gooit en waarom blijft een dressuur-, eventing-, spring-, men-, western- of endurance-paard wel enigszins onder controle.
Met andere woorden waarom kunnen mensen in de ene discipline wel zonder panty om de tong en is het in de andere discipline 'levensgevaarlijk' zonder panty.
Ik begrijp het verschil even niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:57

Hoewel ik geen tongenband fan ben kan ik wel antwoord op die vraag geven: al die andere paarden lopen hun wedstrijden doorgaans alleen en sommigen in een afgesloten rijbaan, en niet op topsnelheid. Dravers en renpaarden zijn gefokt op korte, felle snelheidsuitbarstingen, niet zoals endurance of eventing een langer stuk in een lager tempo dan topsnelheid. Als er met zulke snelheden iets mis gaat, dan gaat het ook goed mis, zeker met meerdere paarden op een kluitje bij elkaar en bij dravers ook nog eens sulky's ertussen. Het risico is vele malen groter, de paarden onder zulke omstandigheden ook veel feller.

Lang niet alle dravers lopen trouwens met tongenband.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:00

Dank voor je antwoord, maar ik ben geloof ik (nog) niet overtuigd van het nut/noodzaak

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:01

Daarbij hebben degene die er mee lopen die ik ken ze alleen in de koers, niet in de training. Toen ik nog regelmatig op de koers hielp met uitspannen, was het eerste wat los ging de panty.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:19

Woogy schreef:
*zucht* de tong wordt niet alleen vast gezet tegen het over het bit gooien, maar ook zeker zodat hij niet in de keelgang kan vouwen terwijl dravers en renpaarden op tempo lopen. Zo zielig is het overigens niet hoor, zoals eerder in het topic vermeld staat knel je de tong niet af als je hem goed vast zet. Trouwens als je hem vast zet is er nog zeker wel vrijheid hoor alleen niet zo veel dat hij hem over het bit kan gooien. Eigenlijk zijn de bitten met tonglepels(rondje voor het bit en een grotere ronde schijf erachter) zieliger aangezien als het paard z'n gewoonte wil volhouden en z'n tong over het bit wil doen, draait de boel en krijgt hij dus een metalen schijf in z'n gehemelte...
Meid leer wel eerst een goede methode van het vastzetten en breng dat in de praktijk.

amen dankjewel Haha!
nou dit gaat dus over mij libralietje bekijk allemaal gerust de echte topic even hoor
daar staat precies in wat ik allemaal al gedaan heb en er bij gehad heb enz...
en het is geen dierenmishandeling want dan is alles wat je met het paard doet mishandeling het zadel op de rug die hoort daar ook niet hoor een hoofstel ook niet een stal nee dat is niet zijn natuur en bit nee hoort er ook niet in mensen die dit vinden kunnen beter hun paarden altijd in de natuur laten daar waar ze voor gemaakt zijn!!! zeg dan pas dat iets mishandeling is!!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:53

Ik vind een panty in de mond geen dierenmishandeling, net zoals ik een bit geen dierenmishandeling vind. Het probleem is dat het beide soms niet goed aangebracht wordt.
Ik zie liever dat een jong paard zijn tong wordt vastgemaakt, totdat het zadelmak is, waarna het braaf zijn tong binnen houdt, dan een paard waarvan al van jongs af aan de neusriem strak wordt aangesnoerd tot je denkt dat ze bijna geen lucht meer kunnen halen.
Hoeveel ruiters weten nog van de twee vingers regel af bij het aantrekken van de neusriem??

Als een paard zijn tong over het bit gooit kijk ik eerst naar de lengte van de tong en de hoogte van het bit... daarna vraag ik aan andere mensen hoe zij mijn rijstijl vinden en als die vinden dat mijn handen rustig genoeg zijn denk ik pas eens na over een panty. gelukkig ben ik nog maar 1 paard tegengekomen die baat bij een panty had. Die had na een weekje ook wel door dat zijn tong onder het bit moest blijven en kon dus ook weer zonder panty worden gereden. Het probleem werd dus wel opgelost, misschien zijn er andere manieren, maar dan moet iemand me die wel vertellen.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:11

Ik moet nog even reageren hoor op al die reacties van mensen die zo snel roepen dat het dierenmishandeling is Tong uitsteken . Komt ie Cool

Deze mensen:
1. Zetten hun paard niet weg onder een deken zodat ze het zelfregulerende vermogen van hun paard in tact laten zodat hij/zij zelf zijn temperatuur kan regelen? Deze mensen zetten dan 's morgen hun paardje lekker in de wei om het na hun werk er badend in het zweet af te halen omdat het toch warmer werd dan gedacht?

2. Scheren hun paard niet omdat ze hem niet in het zweet werken zodat hij niet ziek kan worden. Een uurtje uitstappen is toch te veel gevraagd, nee een deken is veel makkelijker. zie 1.

3. Gebruiken nooit slof-, pesoa-, bijzet- of wat niet voor andere "hulp"teugels?

4. Gebruiken ook geen adembenemende neusriemen?

5. Hebben zelf geen paard. Want op het moment dat je een paard hebt ben je al een dierenbeul toch Haha! ? Je haalt hem uit zijn natuurlijke omgeving, gooit er een zadel of tuig op en gaat er fijn mee rijden. Dat vind jìj toch zo leuk? Vind je paard dat ook?

6. en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Steek eerst eens de hand in eigen boezem eer je iemand ergens van beschuldigt. Vroeger zou een bit of zadel ook als martelwerktuig aangemerkt zijn, nu niet meer, waarom niet??? Omdat het zijn nut heeft bewezen.

libralietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:20

Judith_VB :
geweldig omschreven ben der helemaal mee eens!!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:48

Hmm ik weet het toch niet ,
Ik blijf het raar vinden ,
Kdenk dat het toch altijd op een andere en beter manier kan worden opgelost !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:01

Judith_VB schreef:
Ik moet nog even reageren hoor op al die reacties van mensen die zo snel roepen dat het dierenmishandeling is Tong uitsteken . Komt ie Cool

Deze mensen:
1. Zetten hun paard niet weg onder een deken zodat ze het zelfregulerende vermogen van hun paard in tact laten zodat hij/zij zelf zijn temperatuur kan regelen? Deze mensen zetten dan 's morgen hun paardje lekker in de wei om het na hun werk er badend in het zweet af te halen omdat het toch warmer werd dan gedacht?
Nog nooit gehad

2. Scheren hun paard niet omdat ze hem niet in het zweet werken zodat hij niet ziek kan worden. Een uurtje uitstappen is toch te veel gevraagd, nee een deken is veel makkelijker. zie 1.

deken of scheren kan gezond zijn...doet men ook bij een draver
Geen verschil dus

3. Gebruiken nooit slof-, pesoa-, bijzet- of wat niet voor andere "hulp"teugels?
klopt

4. Gebruiken ook geen adembenemende neusriemen?
Klopt ook, alles zit heel ruim

5. Hebben zelf geen paard. Want op het moment dat je een paard hebt ben je al een dierenbeul toch Haha! ? Je haalt hem uit zijn natuurlijke omgeving, gooit er een zadel of tuig op en gaat er fijn mee rijden. Dat vind jìj toch zo leuk? Vind je paard dat ook?
Ja mijn paard vind het idd leuk...wellicht omdat ik hem nergens vast snoer

6. en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Steek eerst eens de hand in eigen boezem eer je iemand ergens van beschuldigt. Vroeger zou een bit of zadel ook als martelwerktuig aangemerkt zijn, nu niet meer, waarom niet??? Omdat het zijn nut heeft bewezen.

En verkeerd gebruik van een bit is ook niet oke
En een panty is sowieso niet oke...
Verzin wat anders, wij mensen zijn zo slim, waarom dan oertijdmiddelen gebruiken?

dus goede argumenten..nee erge flauwe omdat men op geen andere manier het gebruik van een pany goed kan praten...dan haal je de rest flauw naar beneden...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:10

Even nogmaals een goed argument om het niet te doen: Het is symptoombestrijding. Net zoals hulpteugels symtoombestrijding zijn en aansnoerneusriemen. Dat ene gegeven zou al genoeg moeten zijn om het niet te doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:17

maybritt schreef:
vOOR IEDEREEN DIE HET NIET ZO'N PROBLEEM VINDT:
Probeer eens zelf een elastiekje of panty om je tong te doen.
Moet wel een beetje strak anders blijft het niet zitten.

tsja, wij mensen hebben een hele andere mond dan paarden.

[edit] goed het is geen excuus maar wel realiteit, onze tanden en kiezen zijn immers ook zo gepositioneerd dat we onmogelijk een bit in kunnen.

Het is niet nood zakelijk symptoom bestrijding, er zijn te veel dingen/afwijkingen die beginnen als probleem(weven, luchtzuigen, scheef lopen, kreupelen, tong over het bit gooien etc etc) en uiteindelijk een gewoonte worden...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:25

Plus, rijden jullie dan ook nooit? Want ja, leg zélf maar eens een zadel op je rug en laat er iemand opzitten die je met zijn benen laat rennen en dan ook nog eens je kin naar je borst trekt. En jullie paard wordt dan zeker ook nooit in de stapmolen gezet? Want stel je voor dat je zélf een kwartier alleen maar rondjes moet lopen. En jullie paard wordt dan ook nooit een beetje opgejaagd, want stel je voor dat iemand achter jóu aangaat met de zweep, zodat je gaat rennen.

Ik praat dat gedoe met die kous niet goed, maar dat is het meest hypocriete argument wat ik ooit heb gehoord.

naatasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:28

ik ken ook een pony die dat heeft gehad, zijn tong over het bit doen maar dat kwam omdat bit te groot was misschien is het dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:29

trek jij je paard dan naar beneden?
Nee idd...dat lijkt me niet leuk voor een paard...gelukkig zijn er ook mensen die dat ook niks vinden Lachen

Ik denk dat de meeste wel weten dat ik totaal niet tegen de draf of rensport ben.
Het zou van mij wat later qua leeftijd mogen, dat vind ik wel.
Dat er een scherper bit inhangt bij een paard in het tuig kan ik me ook voorstellen..gewichtshulpen gaan nu eenmaal niet.
Maar een panty...nee.
Ik heb het zo vaak gezien...maar nee vind het gewoon niks...

En dat wil niet zeggen dat je alles wat dressuur heet wel goed vind... maar dat veranderd dan nog niet je mening over een panty Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:33

runningkawa schreef:
trek jij je paard dan naar beneden?
Nee idd...dat lijkt me niet leuk voor een paard...gelukkig zijn er ook mensen die dat ook niks vinden Lachen

Ik denk dat de meeste wel weten dat ik totaal niet tegen de draf of rensport ben.
Het zou van mij wat later qua leeftijd mogen, dat vind ik wel.
Dat er een scherper bit inhangt bij een paard in het tuig kan ik me ook voorstellen..gewichtshulpen gaan nu eenmaal niet.
Maar een panty...nee.
Ik heb het zo vaak gezien...maar nee vind het gewoon niks...

En dat wil niet zeggen dat je alles wat dressuur heet wel goed vind... maar dat veranderd dan nog niet je mening over een panty Lachen

Dat was even één van de uitersten. Typisch dat je me dan meteen daarop moet pakken.

Dat is net zoiets als mensen die zeggen dat iets in het dagelijks leven onnatuurlijk is, maar tegelijkertijd wel met een - volledig ingepakt - paard gaan springen in een bak van 20x40m. Peeskappen, springschoenen, zadel, hoofdstel, oxers van 1.40m springen, is dat zo natuurlijk?

En dat is niet voor jou bedoeld, dat is over 't algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:36

op pakken?
jeee.... sorry pak je niet hoor Ach gut

Maar niemand zegt hier dat op een renpaard zitten onnatuurlijk is
Niemand zegt hier dat een sulky erachter hangen onnatuurlijk is.
Niemand heeft het hier over de bit(ten) dat die onnatuurlijk zijn.
En ook niet over de bescherming die de paarden aan hebben.

Dus waarom dat dan wel vergelijken bij de spring en dressuur paarden?
Dan vergelijk je toch hetzelfde met elkaar?? Lachen

Het gaat over de panty...en nee in geen een discipline vind ik die oke....
oke niet bij een dressuur paard

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:38

Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik doelde alleen op de mensen die zeggen "Knoop zelf maar eens een pantykous om je tong, kijken of jij het zo lekker vindt". Het ging erom dat ik dat heel erg hypocriet vind, van mensen die waarschijnlijk dagelijks rijden/mennen/longeren/enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:41

En dan snap ik jou niet Lachen

Die mensen zeggen toch niet dat je er niet op mag gaan zitten
Zeggen toch niet dat je er niet een sulky achter mag gooien.

wat jij nu wel als tegen argument gebruikt.

het gaat ze niet om het erop zitten...het gaat ze om die panty, niet meer niet minder.
Dan kun je toch geen argumenten aan gaan halen als gooi er dan geen zadel op...ze zeggen toch ook niet dat op het renpaard geen zadel mag liggen? Lachen

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:43

Nee, dat bedoel ik ook niet. Clown Volgens mij lopen we elkaar mis.

Zij zeggen dat het een paard het geen fijn gevoel vindt om een pantykous om z'n tong te krijgen. Dus ik zeg, wie zegt dat ze het wel fijn vinden om bereden te worden en dat doen zij toch ook?

Edit
Misschien is het zo duidelijker; in feite wordt er gezegd "De tong vastbinden met een pantykous is onnatuurlijk" en ik vind paardrijden an sich net zo onnatuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 21-02-08 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:44

Nog nooit van gehoord dat deze methode weleens gebruikt wordt in de draf/ rensport. Dit vind ik inderdaad een beetje ver gaan, vooral als je van dieren houdt doe je het een dier niet aan om een tong vast te binden.
Hoezo is het hypocriet, ik berijd paarden op een manier waardoor het paard zich het meest comfortabel voelt door mijn eigen zit zo optimaal te maken en de teugels zo min mogelijk te gebruiken.