Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:42

isadora schreef:
gewoon rustig relaxt gaan buitenrijden

isadora schreef:
en zou zo graag willen dat mijn paard mee kan op buitenrit..

Jou eisen en verwachtingen van je paard zijn heel normaal en simpel, maar deze merrie is daar kennelijk niet geschikt voor. Het is een karaktervolle dame die netjes aan het werk gezet moet worden, waar tijd, heel veel tijd (en ook heel veel geld) in gaat zitten. Zij gaat niet gelukkig worden bij een eigenaresse die alleen maar relaxed buitenritjes met haar gaat maken. Als je echt om haar geeft zoek je een goed tehuis voor haar, waar ze haar ei kwijt kan. Daar wordt zowel jij als je paard een stuk gelukkiger van.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:54

Ik heb het hele topic doorgelezen en heb al vele goede tips/ideetjes langs zien komen.
Mijn idee: Zet het paard lekker een tijdje op rust en begin er na de zomer rustig mee als een groen paard.
Doe dit in een VEILIGE omgeving (geen gras want dat kan glad zijn en de omheining moet ook gesloten zijn zodat ze er niet doorheen kan gaan) en onder professionele begeleiding. Ofwel deze ruiter goede lessen laten nemen of anders op een africhtingsstal zetten. ALLES opnieuw gaan aanleren en met zeer kleine stapjes. Aan de longe van mijn part eerst iemand laten meelopen alsof ze nog niet weet dat ze rondjes moet lopen en na een paar rondjes gewoon stoppen en belonen omdat ze (hopelijk) niet heeft gebokt. Daarna een paar pasjes aandraven en weer stoppen en belonen, en vervolgens de helper steeds meer afstand laten nemen. Probeer haar eerst eens zover te krijgen dat ze aan de longe niet meer bokt.
Dan de ruiter er aan de hand op en gewoon meelopen en na een paar rondjes belonen, vervolgens aan de longe en daarna los.
Bouw alles zeer rustig op en beloon voor elk klein pasje zonder gebok. Als er iemand naastloopt kan de ruiter de handen mooi stil en zacht houden en heeft het paard wat meer ruimte en zal hopelijk beter ontspannen.

Laat de ruiter sowieso een bodyprotector dragen en een CAP opzetten, dit vind ik mega-onverantwoord.
Cap is eigen keus, maar iemand die op mijn paarden rijdt zal van mij altijd een cap moeten dragen en dat is MIJN eigen keus.
Bevalt het je niet dan ga je maar aan de kant staan kijken Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 05:45

anniee schreef:
Laat de ruiter sowieso een bodyprotector dragen en een CAP opzetten, dit vind ik mega-onverantwoord.
Cap is eigen keus, maar iemand die op mijn paarden rijdt zal van mij altijd een cap moeten dragen en dat is MIJN eigen keus.
Bevalt het je niet dan ga je maar aan de kant staan kijken Knipoog

Dat laatste ben ik het helemaal mee eens.
Als eigenaar blijf je verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. Zeker bij dit dier lijkt de kans op ongevallen met letsel me vrij redelijk aanwezig. Dan kan je ruiter geen cap willen dragen, maar als zij door toedoen van jouw paard gewond raakt, zit je wel met de gebakken peren. Je bent aansprakelijk. Ook als jullie nu goed met elkaar overweg kunnen, als er iets gebeurt kan ze wel jou aanklagen en dat zou je nog weleens heel veel geld kunnen kosten...

Verder ben ik erg benieuwd of TS intussen al heeft besloten wat ze met dit paard wil gaan doen?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:11

ehm nee?????

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:19

Ik zou wat vele andere al zeggen, helemaal opnieuw beginnen en hem bij een profesioneel brengen, Als je geld hebt en het er voor over hebt. om een fijn paardje terug te krijgen waar je nog vele jaren plezier van kan hebben.

Wat ik in je eerste berichtje las dat je paard met 2,5 al is ingerdeden bij de vorige eigenaar dat is ook wel heel erg vroeg.

en net als wat de andere zeggen op dat filmpje zit de ruiter er onrustig op je paard en ze heeft haar handen ook niet stil ik vind het niet gek dat een paard daar zenuwachtig van wordt. Haar zou ik er even niet meer oplaten of ik zou zorgen dat ze goed les krijgt op je paard.

Er is al een keer gevraagd of zijn tanden zijn nagekeken maar hier heb je geen antwoord op gegeven, ze kan ook aan het wisselen zijn of een hangend rooster hebbeb of haken. En wat de andere al zeiden laat een fisio of ostiopaat naar het beestje kijken en vraag dan ook aan hun of je zadel echt goed ligt.

succes met je paardje ik hoop dat je een goed keuze maakt, want het gaat tenkoste van je paardje en net als iedereen we hebben het beste met onze beetjes voor. Knipoog Pling

NIET MEER BLIJVEN TOBBEN!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 04-03-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:29

Als ik het topic doorlees krijg ik toch het gevoel dat er voorbij gegaan wordt aan de mogelijkheid van angst. Er wordt veel gesproken over ruiter, medische oorzaken en het zadel.
Het paard is met 2,5 jaar ingereden, wat ik persoonlijk véél te vroeg vind. Daarnaast is het paard in omgang heel lief naar mensen toe. Dus het is geen angst voor de mens op zich. Mogelijk komt de reactie voort uit de angst om aan het werk te zijn. Dit is natuurlijk ook actie reactie: paard is lastig - slof wordt gebruikt. Paard vertoond vluchtgedrag - reactie is veel aan de voorhand rijden. Ook geef je aan dat bij het longeren het paard al heel hard bokt. Volgens mij is dit ook typerend vluchtgedrag.

Is er een mogelijkheid om haar vertrouwen en de lol in het werk weer terug te geven?? De enige manier is volgens mij om helemaal opnieuw te beginnen. Te kijken wat je paard wél leuk vind en héél langzaam opbouwen. Vertrouwen bevestigen en angst onderkennen.

Succes!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:48

Topic deels doorgelezen , en zou wat al meerdere mensen je adviseren haar een tijd stilzetten.(wat betrefd onder de man rijden) Verder wel aan de basis werken, de verhoudingen in dominantie goed krijgen .Verder observeren, hoe loopt ze in de kudde , hoe gedraagt zij zich t.o.v. de leidende merrie , of is zij de leidende merrie.
Verder zou mij benieuwen of weer invloed heeft op haar toegankelijkheid. ( in geval dat je met head shaker te doen zouhebben)
Werken aan de lange lijnen , door iemand die daar goed thuis mee is.
Je kan zien wat er gevraagd wordt , hoe zij haar lijf inzet en of er sprake is van protes/fysieke tekortkoming.
Osteopathe vragen haar constitutie te bekijken.(en zeer compleet doornemen wat jou paard doet-veulen gehad?-gebit- heeft zij voor een blessure stilgestaan-zadel - bitkeuze)
En verder geen haast hebben met haar , en gestructureerd werken , dus in een goed afgebakende bak , met een ruiter welke een cap en body protector draagt.( en ga ervann uit dat zij door de vorige eigenaar niet is ingereden , dat is een verhaal ,wat je erbij gekocht hebt , maar je zou het je af kunnen vragen).
Veel succes en hoop nog eens te vernemen hoe het gaat en of je wat met de gegeven bokt tips kan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:53

isadora schreef:
Hallo,

Ik heb een jonge merrie van 5jaar, ze is zadelmak vanaf haar 2,5 en ingereden, maar volgens mij is dat bij de vorige eigenaars volledig fout gelopen. In omgang is ze rustig en lief, soms is ze wel wat bruut, maar ze weegt dan ook om en bij de 700kg en houdt zelf geen rekening met haar gewicht. Problemen komen voor tijdens het rijden, bokken tot je eraf valt, er in galop vandoor gaan en niet meer willen stoppen, hoofd op en neer gooien, en steigeren heeft ze ook al gedaan. Nu wordt ze sinds korte tijd met een slof gereden en dit lijkt haar te kalmeren, maar ze durft dus nog steeds zeer moeilijk doen, stoppen en omhoog willen gaan, bokken en echt tegendraads doen. ik heb haar nu 1.5 jaar en is in die tijd amper vooruit gegaan op gebied van rijden. Aan de ruiter ligt het niet, want dat is een bekwame dressuurruiter, medische problemen zijn het ook niet want ze is gezond. Iemand hier soms ervaring mee en oplossingen, want ik wil er binnenkort zelf mee gaan rijden, maar vanwege een blessure kan ik het mij niet veroorloven om eraf gegooid te worden, dit zou voor mij zeer nadelige gevolgen hebben. Het is dus enkel tijdens het rijden, in de omgang en met het borstelen/zadelen is ze zeer braaf en rustig. Ook buitenrijden is hopeloos en zeker niet aangeraden!!!

Groetjes

Hoi, vraagje: In hoeverre is dit paard medisch onderzocht?...

Tussen de regels door krijg ik de indruk dat er toch iets met dit paard in de hand is, fysiek dan wel mentaal of beide; als je maar lang genoeg lijdt gaat het welzijn van het dier ook wat achteruit, vrees ik..

Vandaar mijn vraag! Knipoog

Gedrag van paarden is nooit "toevallig".

Jammer dat het dier zo vroeg is ingereden, en dat het daar al fout is gegaan.

Idd helemaal overnieuw beginnen is een optie (inrijden) maar verkeerd gedrag afleren is moeilijker dan aanleren.

Toch zou ik het dier echt van top tot teen helemaal laten onderzoeken, dan wel regulier, dan wel alternatief...

Sterkte!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:36

Misschien kun je een filmpje maken waarbij het paard wel moeilijk doet want op jouw filmpje is niks te zien...
Ik zie dat de ruiter behoorlijk stuitert en de handen stuiteren enthousiast mee.
Het is al eerder gezegd, als je wil weten of er iets mis is met je paard laat hem dan gewoon eens rijden door een beroepsruiter.

Daarnaast, Als je een evenwichtsprobleem hebt en eigenlijk niet van je paard mag vallen zou ik het paard verkopen en een heel mak en ervaren oud paard ervoor terugkopen Ja Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:57

Volgensmij is ts al ff niet meer langsgeweest
De adviezen van eens zoeken naar een fatsoenlijke ruiter zullen wellicht niet goed zijn gevallen?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:43

runningkawa schreef:
Volgensmij is ts al ff niet meer langsgeweest
De adviezen van eens zoeken naar een fatsoenlijke ruiter zullen wellicht niet goed zijn gevallen?

Ik heb het hele topic ook even doorgelezen en ik denk inderdaad ook dat ze het niet wil horen. Maar het lijkt mij ook dat ze heel snel een ander moet zoeken, want iemand die een jaar terug (geloof ik) na een val nekletsel heeft opgelopen en nu weigert met een cap te rijden weet naar mijn idee ook totaal niet waar ze mee bezig en diep in haar hart zal de TS dat vast ook wel weten. Mij lijkt het ook zaak om dat paard naar een goede africhtingsstal te brengen of in elk geval een instructeur zoeken die verder kan helpen, want ik begrijp ook best dat niet iedereen een even gevulde portemonee heeft. Mocht de TS hier niet voor willen kiezen omdat ze vind dat het paard dat niet nodig heeft dan zou ik persoonlijk een wat strengere aanpak kiezen en het dier aan de longe lekker uit laten razen tot het moment dat het beestje moe wordt en eigenlijk niet meer wil en dan de longeur het beest nog even aan het werk laten zetten, tot ze echt niet meer kan. Als het uiteraard zo als de TS zo stellig beweert wangedrag van het paard is, wat mij overigens sterk lijkt.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:52

en ook dan is werken voor t opaard niet leuk supertinkie en zal dit paard ook niet met plezier gezadeld en gereden gaan worden. de ervaringen met het rijden zijn tot nu toe slecht en daardoor verzet diertje zich. Moet er weer lol in krijgen!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:41

Ik heb het filmpje eens bekeken en mijn conclusie is:
Dit paard heeft (o.a.) een gigantisch (spier) probleem!!
loopt linksachter en rechtvoor kreupel,in de wendingen
Ze beweegt haar staart totaal niet, wat weer duid op een rugprobleem!
Ik vind het best moeilijk om aan te moeten zien, dat een paard zijn uiterste best doet om te bieden wat de ruiter vraagt...ook al is dat erg oneerlijk,
Dit omdat dit paard zeker weten ontzettend pijn in haar lijf heeft
als ze dat duidelijk probeert te maken door "stout" te worden, wordt dat helaas totaal niet begrepen.
wat een ellende voor dat dier Huilen
Neem eens contact op met iemand van http://www.happy-athlete.nl
Want deze problemen zijn zeker oplosbaar Ja

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:53

kim1207 schreef:
en ook dan is werken voor t opaard niet leuk supertinkie en zal dit paard ook niet met plezier gezadeld en gereden gaan worden. de ervaringen met het rijden zijn tot nu toe slecht en daardoor verzet diertje zich. Moet er weer lol in krijgen!!

*LOL* ben ik met je eens, daarom zeg ik er ook bij dat het mij ook geen wangedrag lijkt, maar dat lijkt de TS wel van mening te zijn.