Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Saskiaatje schreef:Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:
- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken
En that's it. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?

Daarbij (nogmaals) het paard heeft de basis nog niet onder controle dus waarom dan verder door vragen? Het paard is er duidelijk nog niet klaar voor. Breitling schreef:Saskiaatje schreef:Ja, dat heb ik gedaan, ik heb op vier verschillende manieren uitgelegd waarom ik het absoluut niet wil. Maar de instructrice kan niet heel de les aan haar aanpassen. Want dit zijn zo'n beetje de dingen die ze van mij mag:
- de basis (stap, draf, galop, middendraf, enz.)
- schouderbinnenwaarts
- schoudervoor
- wijken
En that's it. Maar het is wel een gevorderde les en ze doen ook andere dingen, kan ik haar die dan gewoon 'verbieden'?
Dit bedoelde ik, ik vind dat vreemd.

Breitling schreef:Als je zo gaat kijken moet je niemand anders op je paard zetten. Want dan kun je van alles wel wat gaan zeggen.
Mijn paard nam ook mijn bijrijder in de maling. En ging dat ineens ook bij mij proberen. Nadat ik haar een paar keer geholpen had wist ze hoe ze het moest oplossen en was het klaar. Als je niet wilt dat je paard verkeerde dingen perongeluk mag aanleren moet je er alleen op rijden en er niemand anders op zetten. Zo zie ik dat.
edit en als er in de les van haar gevraagt word een oefening te doen,wat moet ze dan zeggen nee dat mag niet van de eigenaar? Als haar een oefening gevraagt word in de les waar ze als combi nog niet aan toe zijn dat vind ik de fout liggen bij degene die les geeft niet bij de bijrijder. En ik vind het alleen maar netjes dat ze gezegt heeft van goh in de les moesten we een wissel doen en die heb ik ook gedaan. Ik zou zeggen als ik dat niet zou willen van ik zou het op prijs stellen als je dat niet meer doet. En ik zou mezelf achter me oren krabben en denken van nou mijn paard is er niet aan toe, de bijrijder is er niet aan toe, waarom laat intructrice dat dan toch doen?
Ik zou de fout daar eerder zoeken als bij de bijrijder. Als bijrijder het stiekem gedaan zou hebben had ze er vast niks over gezegd denk ik.
Bienotje schreef:Nadeel is denk ik dat niemand precies het contact weet dat tussen beide is geweest..
Ik neem aan dat de bijrijder niet vooraf een lijst heeft gehad met ´dit mag wel, dit mag niet´
ts schreef:Nu krijg ik dus net te horen dat ze gisteren in de les het changeren geoefend heeft, terwijl ik heel duidelijk ben geweest daarover, ik wil dat niet.
Breitling schreef:Dat klopt maar als de bijrijder dat niet weet en dat in de les van haar gevraagd word bij wie ligt dan de fout? Even niet uitgaande dat het wel of niet mocht. Als je les krijgt ga je er toch vanuit dat degene van wie je les krijgt weet wat je wel en niet kan doen? En als eigenaar laat je je bijrijder toch lessen bij iemand van wie je weet dat die wel weet wat wel en niet kan. Gebeurd er toch iets wat in eigenaars ogen nog lang niet had mogen gebeuren vind ik dat de schuld bij lesgever ligt.
En uiteraard als je iets word verboden mag je dat niet doen je moet je bijrijder kunnen vertrouwen maar toch vind ik dat niet alleen bijrijders schuld

Breitling schreef:Ik kan me voorstellen dat je niet de wijsneus gaat uithangen in een les en bij elke oefening zegt nee dat mag ik niet doen.
griebels schreef:Feit blijft... dat wij maar 1 kant van het verhaal horen. Ik denk me ook in, in het verhaal van de bijrijder. Breitling en Bienotje denk ik ook
Het moet van 2 kanten leuk blijven.
Wil ze iemand die precies doet wat zij wil, dan moet ze iemand maar ervoor betalen ipv geld ervoor te ontvangen
griebels schreef:Ik geloof niet dat de instructeur bij elke oefening gaat vragen of bijrijder dat wel mag van de eigenaar
griebels schreef:dan moet je alle regels duidelijk opstellen op papier.
Ik lees bijv in het rijtje ook geen achterwaarts of middengalop.
Neem aan dat dat dan ook niet mag
Breitling schreef:wij denken er zo over ja maar als bijrijder nog niet genoeg ervaring heeft zal die dat niet zo even aankaarten denk ik zo.