Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:58

Mosh schreef:
Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen Bloos

Ik snap nooit zo waar de mensen die dit zeggen zich zo druk over maken. Als je goed rijdt haal je je punten; ga je dan ook nog prijzen winnen en gebeurt dat regelmatig, dan tel je mee. Punt uit.
Als er mensen zijn die volleerde ponies of paarden kopen, voor hun kinderen of voor zichzelf, omdat ze daar het geld voor hebben, dan is dat prettig voor hen. Ik heb dat er niet voor over en begin bij nul.
Iedereen wens ik dan ook altijd veel succes en vooral plezier, op wat voor dier dan ook en ik blijf zelf hard dooroefenen zodat mijn paard steeds beter wordt want daar beleef ik veel plezier aan en daar gaat het toch om?

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:08

Toen ik 2 jaar kreeg ik van mijn ouders een Z2 pony om alles op te leren. Van hem heb ik echt wel veel geleerd hoor. Ik vind dat er niets mis mee is. Als je het kan betalen waarom niet dan? Je kan er echt super veel van bijleren.

MaroDor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:12

Mijn buren hadden het juist anders, nergens naar gekeken en gewoon hop een pony kopen.. En der nu niet op rijden want hij is 'eng ' ^_^ Het is een hardstikke lief beesie! ik rijd hem dan ook wel eens , en als ik dan de stal binnenkom , oortjes naar voren . En zij , oortjes zo ver mogelijk in de nek! hij loopt ook altijd achter me aan Tong uitsteken Ik vind het wel tof, maar dat mensen zo roekeloos een paard kopen , vind ik wel jammer! Had nog even een maandje langer gewacht en had dan een wat (minder bokkend) paard gekocht.. Echt zonde! Want het ruitertje , is echt héél slecht in rijden.. Maarja , het is mijn paard niet , ik zeg er ook niets van want dan ben ik d er niet meer welkom!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:38

Sport pony's worden meestal gekocht door mensen met heel wat centjes, want tegenwoordig zijn de paarden erg duur.
Ik kreeg toen ik 9 was een 7 jarige Arabier nou die was snel weer verkocht omdat hij knetter was. toen kreeg ik een tien jarige pony die alleen overgangen kon en voor de rest niets.
samen met een goede instructeur hebben we samen heel veel geleerd. helaas zijn we niet ver gekomen in de dressuur omdat ze hele slecht benen had ze is wel 34 geworden en er hebben heel veel kindjes op leren rijden daarna.

Dope ik ga er van uit dat je ouders ook paard reden anders snap ik niet dat jij al met 2 jaar een pony kreeg. of je hebt je leeftijd verkeerd opgeschreven. Want als 2 jarig kind kan je niet veel leren op een paard je kan zitten als pappie en mammie je vasthouden en helpen poetsen. En daar heb je ook geen zin in als 2 jarige ja misschien één keer per week maar niet 7 keer.
mijn dochter is drie en ze mag afentoe op ons paard zitten maar het is niet haar paard en het helpen van mijn dochter is nu maar één keer in de week en voor de rest heeft ze nog geen belangstelling om 7 dagen per week voor een paard te zorgen en dat kan ze ook niet en ik ga het niet dwingen, als ze groter is maar ze er zeker op rijden.

Van een Z pony leer je wel veel maar ik vind altijd dat zelf aan leren hoe je de juiste hulpen moet geven, dus samen leren nog altijd het beste. Dan voel je ook veel beter aan hoe je iets moet doen en als je het goed doet en je hebt resultaat dan vind ik dat tien keer leuker dan als iets lukt op een Z pony of paard.

Haha! het maakt echt niet uit of je een hoog opgeleid paard hebt om erbij te horen je komt er van zelf met bijna elk paard als je het maar de tijd geeft en geduld hebt om samen iets te leren en op te bouwen. En wat andere mensen zeggen daar moet je, je niks van aan trekken als je maar plezier hebt met je paard dat is het belangrijkst Knipoog Pling

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:52

Kingsley2 schreef:
Sport pony's worden meestal gekocht door mensen met heel wat centjes, want tegenwoordig zijn de paarden erg duur.
Ik kreeg toen ik 9 was een 7 jarige Arabier nou die was snel weer verkocht omdat hij knetter was. toen kreeg ik een tien jarige pony die alleen overgangen kon en voor de rest niets.
samen met een goede instructeur hebben we samen heel veel geleerd. helaas zijn we niet ver gekomen in de dressuur omdat ze hele slecht benen had ze is wel 34 geworden en er hebben heel veel kindjes op leren rijden daarna.

Dope ik ga er van uit dat je ouders ook paard reden anders snap ik niet dat jij al met 2 jaar een pony kreeg. of je hebt je leeftijd verkeerd opgeschreven. Want als 2 jarig kind kan je niet veel leren op een paard je kan zitten als pappie en mammie je vasthouden en helpen poetsen. En daar heb je ook geen zin in als 2 jarige ja misschien één keer per week maar niet 7 keer.mijn dochter is drie en ze mag afentoe op ons paard zitten maar het is niet haar paard en het helpen van mijn dochter is nu maar één keer in de week en voor de rest heeft ze nog geen belangstelling om 7 dagen per week voor een paard te zorgen en dat kan ze ook niet en ik ga het niet dwingen, als ze groter is maar ze er zeker op rijden.

Van een Z pony leer je wel veel maar ik vind altijd dat zelf aan leren hoe je de juiste hulpen moet geven, dus samen leren nog altijd het beste. Dan voel je ook veel beter aan hoe je iets moet doen en als je het goed doet en je hebt resultaat dan vind ik dat tien keer leuker dan als iets lukt op een Z pony of paard.

Haha! het maakt echt niet uit of je een hoog opgeleid paard hebt om erbij te horen je komt er van zelf met bijna elk paard als je het maar de tijd geeft en geduld hebt om samen iets te leren en op te bouwen. En wat andere mensen zeggen daar moet je, je niks van aan trekken als je maar plezier hebt met je paard dat is het belangrijkst Knipoog Pling

Ik was gek van mijn pony en ik wou er gewoon 7 keer per week op rijden en ik wou heel de tijd naar hem toe om hem te verzorgen. Mijn ouders rijden zeker ook paard, anders had ik hem waarschijnlijk niet gekregen. Het was een hele dure pony en als 2-jarige kan je er idd niet veel mee doen, maar ik ben opgegroeid met paarden en of het nu een Z pony is of een B pony, hij had ook zo zijn kuren hoor.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:58

ik ben het helemaal met je eens!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:05

mijn dochter zou ook wel elke dag naar king willen maar ze wil er dan voor vijf minuten op zitten en daarna zijn alle andere paarden van andere mensen veel belangrijker vooral de mensen.
als 2 jarige ben je daar echt niet zo mee bezig dat je elke dag je pony wil verzorgen ik ben ook met paarden opgegroeid en ik weet niks meer van toen ik twwe jaar was. maar aangezien jullie mega veel paarden op stal hebben staan zal je wel elke dag mee zijn gegaan naar de paarden maar niet veel mee gedaan hebben. Een twee jarig kind doet dat echt niet zo met een pony bezig zijn maar dat onder vind je zelf wel als je kinderen hebt
het is allemaal niet onaardig bedoeld maar het is gewoon zo.

Het heeft te maken dat een kind van twee nog heel weinig concentratie heeft om langer dan tien min met een bepaald iets bezig te zijn.

maar dat leer je wel als je ouder bent, ik weet niet hoe oud je nu bent?

Sorry het is echt niet bot bedoeld allemaal maar sommigen mensen schrijven altijd dingen op die niet waar kunnen zijn.
Vraag maar eens aan je ouders hoe het vroeger was.

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:08

Kingsley2 schreef:
mijn dochter zou ook wel elke dag naar king willen maar ze wil er dan voor vijf minuten op zitten en daarna zijn alle andere paarden van andere mensen veel belangrijker vooral de mensen.
als 2 jarige ben je daar echt niet zo mee bezig dat je elke dag je pony wil verzorgen ik ben ook met paarden opgegroeid en ik weet niks meer van toen ik twwe jaar was. maar aangezien jullie mega veel paarden op stal hebben staan zal je wel elke dag mee zijn gegaan naar de paarden maar niet veel mee gedaan hebben. Een twee jarig kind doet dat echt niet zo met een pony bezig zijn maar dat onder vind je zelf wel als je kinderen hebt
het is allemaal niet onaardig bedoeld maar het is gewoon zo.

Het heeft te maken dat een kind van twee nog heel weinig concentratie heeft om langer dan tien min met een bepaald iets bezig te zijn.

maar dat leer je wel als je ouder bent, ik weet niet hoe oud je nu bent?

Sorry het is echt niet bot bedoeld allemaal maar sommigen mensen schrijven altijd dingen op die niet waar kunnen zijn.
Vraag maar eens aan je ouders hoe het vroeger was.

Ik ben nu 16 (bijna 17). Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ik al paarden gek was vanaf ik geboren ben, daarom hebben ze ook een pony gekocht voor mij. Ik was er dan maar mss 10 minuten mee bezig, maar dan wel elke dag 10 minuten en niet maar 1 keer in de week. Ik heb er 2 jaar niet echt op gereden, maar dan ben ik toen ik 4 jaar was meteen les gaan volgen. Ik ging als baby al mee naar wedstrijden van mijn ouders, ik ben gewoon al heel mijn leven paardengek. Vanaf het moment dat ik echt kon rijden (toen was ik ongeveer 4 jaar) reed ik elke dag op mijn pony en kreeg ik 3u per week privéles.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:29

Tsja.. ik vind het eigenlijk een beetje onzin.
Zolang ik plezier kan maken met mijn paarden en we samen gewoon heerlijk kunnen werken kan het mij echt niet schelen dat we slecht scoren en andere mensen beter. Jammer dan dat mijn pony niet zo ervaren is, zolang je samen plezier maakt is het toch prima!
Laatst nog reed ik een weliswaar onderlingen wedstrijd op een nogal hyper haflinger die altijd vrolijk is maar o zo lomp en totaal geen dressuur paard, we hebben samen plezier gehad en dat gaf mij al een goed gevoel. Jammer dan dat toevallig degene met de goed opgeleide pony eerste werd.

Sabine_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:34

Nou... ik heb een haflinger rijd daar wedstrijden mee gaat helemaal super.. maar ik vind dat als je met een mooie kwpn of met een haflinger binnenkomt voor de jury wel een verschil.. al loopt die kwnp voor geen meter en mijn haflingertje wel wint 9 van de 10 keer die kwpn, ik vind dat oneerlijk en ik vind dat de jury moet kijken hoe het paard loopt en niet naar het uiterlijk of wat voor ras het is!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:42

pluklief schreef:
Jammer dan dat toevallig degene met de goed opgeleide pony eerste werd.

goed opgeleid was dat beest zeker anders had ie niet bovenaangestaan Knipoog neem aan dat je hoog opgeleid bedoelde...

Dope schreef:
Vanaf het moment dat ik echt kon rijden (toen was ik ongeveer 4 jaar) reed ik elke dag op mijn pony en kreeg ik 3u per week privéles

ik zou een kind van 4 echt afremmen met zulke dingen! het is niet bepaald gezond om een kind al zoveel te laten rijden... het kindje van mijn zus mag vanaf haar 5de verjaardag max 1 keer per week op een pony zitten...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:14

Een jong kind kan een heleboel leren van bv een Z-pony, maar is het nodig? Wil je dat je kind met 6 al op M of Z niveau rijdt? Daarbij is een pony op dat niveau meestal vrij duur. En denkt een kind van 4 al aan wedstrijdrijden? Meestal zijn dat de ouders... Ik heb als 4-jarige een pony van mijn opa gekregen, heb haar zelf beleerd (zonder zadel). Wedstrijden heb ik nooit met haar gereden, vond ik persoonlijk niet leuk.
Ik ben van mening dat het een veel mooiere winst is als je wist boekt op een wedstrijd met een paard wat je zelf opgeleid hebt....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:08

Het is pas gezond om een kind vanaf 12 jaar dagelijks te laten rijden (als het kind dat wil nog het moet nooit onder dwang)want dan zijn de heupen en bekken volgroeid. De kans is namelijk heel groot zoals bij mij als je te vroeg begint met rijden als kind dat je later een gekanteld bekken krijgt (hebt)
en als je dan zlef moet bevallen dan is dat knap zwaar.

dit is mij verteld door mijn chiropractor en het ziekenhuis waar ik loop voor mijn reuma. Daarom mag mijn dochter er maar één a twee keer per week alleen even op zitten en met echt rijden beginnen we pas als ze twaalf is. Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:53

ik heb nooit een kant en klaar paard/pony gehad alleen maar jonge, dus moest altijd alles zelf doen en ze dat leren. Maar zo vind ik het eigenlijk ook wel weer leuk om zelf de paarden op te leiden. en dan dit indoorseizoen LK kampioen geworden kan ik wel zeggen dat heb ik zelf gedaan.
De mensen met een kant en klaar paard die dan hun prijzen en titels winnen kunnen dat niet zeggen, je hebt de titels al zo ongeveer gekocht toen je je kant en klare paard kocht...
en als ik hier rond kijk, kopen ze een z spring pony en dan in de B beginnen (voorheen manege en even een pony van iemand anders die ze niet eens over de hindernis kreeg) en dan boos zijn als ze geen prijs hebben of een fout hebben, pony zeik nat op de trailer laden, tja al koop je een paard met de knopjes erop, dat wil niet zeggen dat je vanaf dan ieder weekend er vooraan bij rijdt, en moet je zelf een paard opleiden leer je gelijk dat niet alles in 1 keer kan.

dior_sgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:04

MaroDor schreef:
Mijn buren hadden het juist anders, nergens naar gekeken en gewoon hop een pony kopen.. En der nu niet op rijden want hij is 'eng ' ^_^ Het is een hardstikke lief beesie! ik rijd hem dan ook wel eens , en als ik dan de stal binnenkom , oortjes naar voren . En zij , oortjes zo ver mogelijk in de nek! hij loopt ook altijd achter me aan Tong uitsteken Ik vind het wel tof, maar dat mensen zo roekeloos een paard kopen , vind ik wel jammer! Had nog even een maandje langer gewacht en had dan een wat (minder bokkend) paard gekocht.. Echt zonde! Want het ruitertje , is echt héél slecht in rijden.. Maarja , het is mijn paard niet , ik zeg er ook niets van want dan ben ik d er niet meer welkom!

dat is nog erger ja, nouja erg is het natuurlijk niet als mensen een "opgeleid" paard kopen dat moeten ze zelf weten, maar laat de ruiter het paard kiezen denk ik in somige gevallen

friesabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:37

Als ik dit zo lees, denk ik: ik heb een makke, lekker luie Fries en daar ben ik gelukkig mee.
En als je gelukkig bent met een Z2 paard, ook goed.
Ieder zijn voorkeur Haha!

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:39

Hier lopen er ook zoveel van die verwende kids rond. Met een minder hoog opgeleid paard tel je meer mee dan met een hoog opgeleide die je zo hebt gekocht. k heb meer aanzien voor mensen die hun paard zelf naar het z rijden dan mensen die ze kant en klaar kopen zeg maar

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:30

Ik denk dat het heel leerzaam is om een paard of pony te hebben dat al hoog heeft gelopen.

Zelf heb ik nooit zo een pony gehad,
eerst had ik een welshje, hiermee kon je fijn wegrijden,
maar springen, longeren, echt dressuurmatig rijden en buitenrijden zat er niet in.
Ik heb het haar zelf allemaal geleerd en dat vind ik toch ook wel leuk,
dat je het resultaat ziet,
alleen ja je zult niet zo snel door de klasse vliegen als iemand met een hoger opgeleid paard.

Nu heb ik een KWPN'er die kwam op z'n 5de, was toen een maandje onder het zadel.
Kon springen als de beste maar dressuur kwam niet in z'n woordenboek voor.
Was ook heel sterk en dominant, ontzettende onderhals etc.
Nu 3,5 jaar later hebben we al wat onderlinge wedstrijden gewonnen en zijn we
B+1 het gaat misschien niet zo snel, maar ik vind het resultaat toch leuk om te zien.

Even voor de duidelijkheid: ik vind het niet verkeerd als mensen een hoog opgeleid paard kopen en hier mee ook veel leren, maar ik vind dit persoonlijk leuker Knipoog

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:41

Ik vind het bewonderenswaardig als je zelf je jonkie naar de hogere klasses rijdt.
Maar ik kan zeker niet zeggen dat ik dat niet vind als je een hoger opgeleid paard koopt, want die kunnen ook behoorlijk lastig zijn en vergen ook een bepaald niveau van de ruiter! Bovendien kan een goede leermeester in de vorm van een paard je echt een hoop leren.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:11

Als je de luxe hebt om een leerpaard of leerpony te kunnen veroorloven, super!! Zou ik ook doen/ hebben gedaan als er de mogelijkheid was. Ik vind wel door het veel wisselen van paarden en pony's (te klein, te oud) kinderen/mensen de waardering van het hebben/rijden van een paard/pony verliezen. Het moet niet te vaak vanzelf gaan, dan wordt je snel verwend en verlies je respect eerder voor paard/pony.

Uiteindelijk is het natuurlijk een uitdaging om met 1 (of meerdere?) paard, die jezelf opgeleid hebt iets te bereiken. Met een paard die zijn bouw, gangwerk en karakter meeheeft is dit natuurlijk makkelijker dan een paard waar je meer aan moet werken.

Je moet overal de uitdaging van inzien. En op elk niveau met elk paard is er wel een uitdaging om jezelf en je paard nóg meer te verbeteren, in welke mate dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:06

Mosh schreef:
Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen Bloos

Ik ben het wel met je eens, dat deze meiden me een beetje irriteren.
Maar eigenlijk ken ik dit soort meiden amper, de meeste mensen hier zullen toch echt alles zelf uit de kast moeten halen, willen ze de top bereiken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:34

Ik hou ervan om ze iets te leren en een paar maand daarna trots te zijn als je ziet dat ze het helemaal onder de knie hebben. Toen ik een paar jaar geleden Becca begon op te leren was ze enkel zadelmak en kon ze draven en galopperen; maar dan wel als ze naar een ander paard ging. Alleen voorop deed ze niets. Nu springt ze over 75 cm en dat vind ik goed voor een pony van 1.24. Ze wil ook voorop draven en je kan haar alles vragen. Ik ben er dan ook trots op Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:03

Dat lijkt mij inderdaad ook veel leuker als maar meteen een perfecte rij pony onder je kont te krijgen. Bloos
Maar wat ik wel moet zeggen, met een pony die al heel wat kan, of gelopen heeft, kan je natuurlijk alsnog van alles samen ontdekken. Het zal alleen waarschijnlijk wat makkelijker gaan. Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:09

Ik weet wat je bedoeld, en ik vind het ook.

Daarnaast zie ik mensen met hoogopgeleide paarden vaak opscheppen en hun neus in de wind steken naast mij en mijn paard, of naar anderen toe.
Maar wat is er knap aan om op een hoogopgeleid paard te rijden als je het niet zelf bereikt hebt?

Mijns inziens is het veel knapper als jij je paard zelf hebt opgeleerd op dat niveau, in plaats van de knopjes hebt gevonden op een paard dat alles al kan!

Daar kan je pas trots op zijn!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:09

Ik vind het niet

hoe leren kinderen van de manege dan rijden die kunnen ook niet op een paard dat niets kan rijden die rijden ook al op een 'kant' en klaar paard laat ik het zo zeggen
een opgeleide pony kan ook super eigenwijs zijn
ik heb zelf ook een Z dressuur en M spring pony maar die is ook zo super eigenwijs ik moet daar ook helemaal onderaan mee beginnen ik kan ook niet gelijk alles goed doen ik bouw een band op en samen met mijn pony leer ik elke les weer wat nieuws dus zo makkelijk is een opgeleide pony ook weer niet je hebt makkepony's maar mijn volbloedje is echt zo makkelijk nog niet (niet opschepperig bedoelt) maar manege kinderen die leren het ook allemaal op manege pony's en ja die hebben ook niets te klagen vind ik

ik wil niet opschepperig over komen ofzo..

maar ik vind het ook super knap van de mensen die hun paarden gewoon zelf in rijden enzovoort daar heb ik RESPECT voor ik heb zelf ook paarden ingereden dus ik weet ook hoe het voelt maar er is ook niets verkeerd met een opgeleid paard.Knipoog