Quike @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieke4quike

Re: Quike @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:26

WowAmigo schreef:
Dus ik zou zeggen (en ja dit is herhaling) eerst zorgen dat ze op je been vlot voorwaarts wil, kleine stukjes, veel overgangen, been = wegwezen en vooral nog niet beginnen met wijken en aanverwante zaken. Leer je paard eerst maar eens vlot rechtuit te lopen! En als ze vlug weg wil op je kuit zul je zien dat je been vanzelf beter komt te liggen. Ik heb op zich overigens niks tegen een spoortje maar de manier waarop je ze hier gebruikt is niet juist.

Ten eerste wil ik eerst even aan iedereen duidelijk maken dat ik 'ooit wel eens' heb gewijkt met Quike, maar dat dit absoluut niet in de 'normale' training voor komt. Dat ben ik ind. bezig met de ontspannenheid en het 'goed op het been zijn'. Ik doe het zo: been = wegwezen. Luistert ze niet, harder been = wegwezen, luistert ze dan nog niet, dan krijgt ze een prikje met de spoor (maar dit komt zelden voor, ik ben niet zo van het 'om de pas prikken' en ook niet zo van het 'om de pas een klap met de zweep'.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:44

Nou, hartstikke goed, dan ben ik benieuwd naar de foto's binnenkort!

Maar heel eerlijk gezegd krijg ik vanaf de foto's toch niet het idee dat je echt zo consequent bezig bent, je gaf ook al aan dat echt vreselijk moet drijven in de galop. En daarbij, als je echt pats, been geeft en je paard daarop vertrekt, zouden er toch foto's bij moeten zitten waarbij je been gewoon goed afhangt en je paard zich wat langer maakt. Op de meeste foto's is de "aanleuning" te gedwongen en ben je met je been aan het duwen.

Ik zou de eerste tijd nog helemaal niet aan de voorkant zitten, laat haar maar met haar neus in de wind lopen wat mij betreft, voorwaarts gaan is gewoon het belangrijkste.

En wellicht ziet het er in "real life" training heeeel anders uit, maar mijn opmerking is gebaseerd op datgene wat ik nu op de foto's zie. En dat komt eerlijk gezegd niet helemaal overeen met wat je hierboven aangeeft te doen in de training Lachen

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:21

WowAmigo schreef:
Nou, hartstikke goed, dan ben ik benieuwd naar de foto's binnenkort!

Maar heel eerlijk gezegd krijg ik vanaf de foto's toch niet het idee dat je echt zo consequent bezig bent, je gaf ook al aan dat echt vreselijk moet drijven in de galop. En daarbij, als je echt pats, been geeft en je paard daarop vertrekt, zouden er toch foto's bij moeten zitten waarbij je been gewoon goed afhangt en je paard zich wat langer maakt. Op de meeste foto's is de "aanleuning" te gedwongen en ben je met je been aan het duwen.

Bedankt, maar het voorwaarts gaat ook nog helemaal niet zoals het zou moeten gaan. Maar ik ben er wel mee bezig, dat is het belangrijkste Haha!

edit: quote deed het niet

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:23

hee lieke,

Leuk paardje!
een tip, probeer haar wat meer van achter naar voor te rijden,
iets lossere teugel en achter opvullen met been.
maar ik vind het er niet eens zo slecht uitzien.
veel oefenen en dan komt alles goed, dat moet ik met mijn lieke ook haha.

Groetjes Winnie

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:20

lieke4quike schreef:
WowAmigo schreef:
Dus ik zou zeggen (en ja dit is herhaling) eerst zorgen dat ze op je been vlot voorwaarts wil, kleine stukjes, veel overgangen, been = wegwezen en vooral nog niet beginnen met wijken en aanverwante zaken. Leer je paard eerst maar eens vlot rechtuit te lopen! En als ze vlug weg wil op je kuit zul je zien dat je been vanzelf beter komt te liggen. Ik heb op zich overigens niks tegen een spoortje maar de manier waarop je ze hier gebruikt is niet juist.

Ten eerste wil ik eerst even aan iedereen duidelijk maken dat ik 'ooit wel eens' heb gewijkt met Quike, maar dat dit absoluut niet in de 'normale' training voor komt. Dat ben ik ind. bezig met de ontspannenheid en het 'goed op het been zijn'. Ik doe het zo: been = wegwezen. Luistert ze niet, harder been = wegwezen, luistert ze dan nog niet, dan krijgt ze een prikje met de spoor (maar dit komt zelden voor, ik ben niet zo van het 'om de pas prikken' en ook niet zo van het 'om de pas een klap met de zweep'.

Dit klinkt in ieder geval al goed! Je weet wat de bedoeling is en zo te horen ga je hier ook aan werken/werk je hier aan. Probleem is denk ik dat je vaak wel weet hoe het moet, maar dat de uitvoering minder makkelijk is dan bedenken hoe het moet Clown. Ben al blij te horen dat je weet hoe het hoort en hopelijk doe je wat met de tips (voor los laten, en eerst maar haar wat actiever laten worden).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:41

lieke4quike schreef:

Je praat de foto's heel erg tegen. Je bent niet zo van het om de pas prikken, maar op elke foto zit je spoor in zijn buik. Ik probeer je alleen maar te helpen, dus ipv al het commentaar te weerleggen, kun je ook proberen te luisteren. Ik weet echt wel waar ik het over heb.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:37

Citaat:
Dit klinkt in ieder geval al goed! Je weet wat de bedoeling is en zo te horen ga je hier ook aan werken/werk je hier aan. Probleem is denk ik dat je vaak wel weet hoe het moet, maar dat de uitvoering minder makkelijk is dan bedenken hoe het moet Clown. Ben al blij te horen dat je weet hoe het hoort en hopelijk doe je wat met de tips (voor los laten, en eerst maar haar wat actiever laten worden).

het is ind. makkelijker om te bedenken hoe het moet, als dat je het ook daadwerkelijk doet, maar oefening baart kunst Haha!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:38

Saskiaatje schreef:
lieke4quike schreef:

Je praat de foto's heel erg tegen. Je bent niet zo van het om de pas prikken, maar op elke foto zit je spoor in zijn buik. Ik probeer je alleen maar te helpen, dus ipv al het commentaar te weerleggen, kun je ook proberen te luisteren. Ik weet echt wel waar ik het over heb.

over het spoortje heb ik ook al vaker gezegt:
ik heb hem wat hoger gedaan, ik houd mijn voeten stillen (dat gaat natuurlijk niet in een keer, maar het gaat al een stuk beter) dus het komt wel goed met die sporen Haha!

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:40

als je hem hoger doet prik je hem juist erin hoor lijkt mij...
mijne zakken soms heeel erg af en dan raak ik joy niet eens meer... want als je aan spoor houd je je hakken laag Knipoog

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:41

lieke4quike schreef:
Saskiaatje schreef:

over het spoortje heb ik ook al vaker gezegt:
ik heb hem wat hoger gedaan, ik houd mijn voeten stillen (dat gaat natuurlijk niet in een keer, maar het gaat al een stuk beter) dus het komt wel goed met die sporen Haha!

Luister nou eens naar het advies dat wordt gegeven. Je doet (nog lang) niet aan de hogere oefeningen dus je sporen zijn NERGENS voor nodig, doe ze dan gewoon af!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:46

Ik vind dat je aan je houding moet werken, je hebt geen goede zit. probeer hier aan te werken, op de foto's ziet t dr allemaal nogal verstijfd uit

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:11

Heb even meegelezen, de sporen zitten nu hoger?
Fijn, eerst ging het nog, maar met jou beenhouding betekend het dat ze nu dus wel in de buik van het paard prikken, dat ze afzakten was dus eigenlijk veel beter... Scheve mond Wat reageer je overigens agressief, omdat jij weet waar je aan moet werken betekend dat nog niet dat wij geen commentaar mogen geven!
Je bent al van voren aan het werken terwijl het achter niet mee komt...
HAW is voor rijtechnisch commentaar, niet verwachten dat iedereen gaat zeggen ooh aah wat prachtig, er wordt hier met een kritische blik naar je foto's gekeken, leer dat toch eens te aanvaarden en niet iedere keer een weerwoord te geven!

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:00

Dinsdagavond heb ik weer gereden. Het ging best goed, ze was best ontspannen en ik heb heeel erg goed op mijn voeten gelet, ook daarmee ging het heeeeeeel goed!

Woensdag heb ik gelongeerd met dubbelen longeerlijn. De buitenste lijn had ik achter de achterbenen gedaan. Het ging best goed. In het begin dacht ze wel van, wat heb ik nou weer achter mun benen?
Maar later ging het best goed, ze zette haar benen al veel verder onder haar lichaam. We blijven eraan werken! Haha!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:05

ook de sporen al afgedaan ?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:47

Sorry, maar als ik jou hoor praten en de foto's erbij bekijk heb ik niet echt het idee dat je serieus bezig bent. Je praat jezelf tegen, eerst zeg je ik doe sporen hoger om hem te prikken, nu zeg je ik prik niet om de pas.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:23

Wanted2003 schreef:
Sorry, maar als ik jou hoor praten en de foto's erbij bekijk heb ik niet echt het idee dat je serieus bezig bent. Je praat jezelf tegen, eerst zeg je ik doe sporen hoger om hem te prikken, nu zeg je ik prik niet om de pas.

Deze foto's zijn ondertussen van 2 maanden geleden.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:24

Soraya92 schreef:

Nee, mijn sporen niet afgedaan, ik moet ze namelijk om van mijn instructrice

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:32

Verschillende mensen hebben al uitgelegd waarom je juist niet met sporen moet gaan rijden. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Je moet eerst oefenen zonder, zodat je je benen stil kunt houden. Vind je het eerlijk naar je paard toe om te gaan oefenen met sporen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:35

lieke4quike schreef:
Soraya92 schreef:

Je MOET niets. Het is jóuw les, jóuw beslissing, jóuw paard.

Zeg je instructrice eerst maar eens dat je niet kan oefenen je tenen naar binnen te draaien, met sporen om.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

lieke4quike schreef:
Soraya92 schreef:

Tsja, dan kun je beter geen les nemen, want dit is dan blijkbaar een slechte instructrice. Hier ga je niks van leren, hoogstens foute dingen.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:38

Citaat:
Je MOET niets. Het is jóuw les, jóuw beslissing, jóuw paard.

Zeg je instructrice eerst maar eens dat je niet kan oefenen je tenen naar binnen te draaien, met sporen om.

Nouw, het is wel mijn les en mijn beslissing, maar het is níét mijn paard, en de instructrice is de eigenares van Quike.

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:39

Citaat:
Tsja, dan kun je beter geen les nemen, want dit is dan blijkbaar een slechte instructrice. Hier ga je niks van leren, hoogstens foute dingen.

Het is absoluut geen slechte instructrice, maar goed, ik zal het er eens met haar over hebben. Maar ze is ECHT geen slechte instructrice.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:11

Hee wat een knap paardje zeg! Ik ga mijn best doen niet aanvallend over te komen (want dat is dus ook echt niet mijn bedoeling, als je het wel zo opvat moet je even tot 10 tellen en weer opnieuw kijken Ja )

Op die laatste foto loopt ze heerlijk. Ruim met haar benen, naar beneden met haar hals, neusje eruit, precies datgene waar veel friezen moeite mee hebben. Ze kán het dus wel, ook met jou erop, je moet alleen zorgen dat het ook gebeurt als je echt aan het rijden bent. Het grootste probleem bij jullie is denk ik het voorwaartse en het neerwaartse. En als ik me niet vergis, is dat ook precíés waar je bij jonge paarden aan werkt.

Ga haar eens zien als een 4 jarige. Alles heel rustig aan opbouwen, en álles gewoon echt los aan de voorkant. licht contact mag, maar handen zacht, naar voren, en niet in d'r mond zitten. Nageeflijk lopen heb je nog helemaal niet aan te denken, ze moet eerst voorwaarts. Ook jonge paarden hebben moeite met voorwaarts én nageeflijk, en omdat we haar op dit moment even als een jong, onervaren paard zien, nemen we aan dat ook Quike dit lastig vind om te doen. Wat het natuurlijk ook is, want ze begrijpt het gewoon niet. Dan kan jij wel harder met je hand gaan worden, maar als ze niet begrijpt dat ze naar beneden moet, wordt ze daar alleen maar gefrustreerd van, net als jij.

Zie het als dat jij in groep 3 zat, en je leraar vroeg: "wat is 10-7?" Natuurlijk begreep je dat niet meteen, en elke keer als je zei: "Ik snap het niet..", zou je leraar harder gaan schreeuwen. Echt niet dat als hij harder "10-7!!!!" schreeuwt, jij het beter begrijpt, neem dat maar van me aan Knipoog
Wat hij dan beter had kunnen doen, is een korte introductie geven, je stap voor stap begeleiden en samen tot het juiste antwoord komen, toch? Bespaart hem een zere keel, en jou een hele hoop angst/onbegrip.

Hetzelfde als de sporen. Als ze niet begrijpt dat been voorwaarts is, gaat ze dat echt niet beter begrijpen als je er met je sporen in ramt. Knipoog Laat ze alsjeblieft af, heb het er echt over met je instructrice, want dit is echt fóút. Op jonge, onwetende paarden, stap je niet met sporen. Gewoon not-done. En ondanks dat Quike niet jong is (niet héél jong, neem ik aan?) maar wel onervaren, moet je dat ook bij Quike niet doen. Het is niet voor niks pas verplicht vanaf de M-dressuur. Dán pas heb je ze nodig: om je hulpen te verfijnen, niet om je paard voorwaarts te houden.

Kent ze wel stemcommando's tijdens het longeren? Ga daar anders mee werken! Jij erop, iemand anders longeren, en dan samen werken. Jij geeft druk met je been, als ze daarop niet reageert geeft de longeur de stemhulp, en als ze weer niet reageert, een lichte zweephulp (van de longeerzweep. Niet slaan, dat heeft weer geen nut (= het schreeuwen van de meester), maar gewoon een zwiepje in de lucht, of op de grond, heel voorzichtig).
Dan werk je zeg maar in fases voor haar, en gaat ze echt snel begrijpen dat na been, stem komt, en daarna pas zweep! Al gauw zal ze op stem gaan reageren, want die zweep is niks. En hoe vaker je het oefent, hoe scherper ze zal worden.

Dwingen heeft geen zin, nooit niet. Quike zal voor je moeten willen werken, anders wordt het niks Lachen Dus sporen eraf, los laten van voren. Voorwaarts leren op een leuke manier, en dán pas van áchter naar vóren haar nageeflijk laten lopen.
Nageeflijk is geen kwestie van: trek=krul. Maar: ontspanning+voorwaarts paard+vriendelijke begrenzende hand+licht indrijven met been=langzaam over de rug lopen+door de hals.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:21

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:22

hoi hoi

het ziet er inderdaad niet erg fijn uit zoals sommige al zeiden probeer hem eerst eens laag en rond te rijden , maar let op een fries kropt erg snel op dus rijd hem er ook genoeg met zijn neus uit . als je paard ontspannen over de rug loopt kan je naar mijn idee pas beginnen met oprichting