Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:02

Sizzle schreef:
Ik wel. In sommige gevallen mag het paard echt koste wat het kost (tijdelijk) niet met een holle rug lopen om te voorkomen dat de problemen met KS te groot worden en het paard afgeschreven kan worden. Ik weet zelfs een geval waarbij een zeer vaak op bokt geroemde klassieke instructeur (van het losse teugeltje + grondwerk principe zeg maar) een van zijn leerlingen heeft aangeraden met een scherp hefboombit te rijden zodat hij de houding omlaag kan afdwingen om te voorkomen dat het paard zichzelf stuk loopt. Sommige paarden weten helaas niet meer (of hebben nooit geweten door verkeerde bouw) hoe ze hun rug moeten ontspannen. In zulke gevallen zul je een paard noodgewongen tijdelijk moeten forceren zichzelf 'bol' te maken in de bovenlijn zodat de wervels niet de kans krijgen elkaar te raken. Uiteraard is het dan ZEER BELANGRIJK dat dat door een ervaren persoon of onder goede begeleiding gebeurd. Ook moet er binnen enkele maanden zichtbaar verbetering zijn en moet het uiteindelijk uiteraard weer gewoon zonder hulpmiddelen kunnen.

Zo een paard heb ik ook... Hij WIL niet ontspannen en over de rug lopen. Ik moet hem ff helpen zeg maar...
Maar als mensen betere methodes hebben die ik nog niet geprobeerd heb sta ik er uiteraard voor open...

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:09

na mijn idee niet, maar ik ben dan ook van het natuurlijk rijden zonder poespas eromheen

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:05

Heeft een slof, mits je deze op de juiste manier gebruikt, nadelen dan?? Ik heb ze nog niet gevonden!!
Er is zo'n gezegde over... kan er even niet opkomen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:19

Dat kan ook aan jou liggen...;-}

Het gezegde is: waar de rijkunst ophoudt,beginnen de hulpmiddelen.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:35

Elisa2 schreef:
Dat kan ook aan jou liggen...;-}

Het gezegde is: waar de rijkunst ophoudt,beginnen de hulpmiddelen.

Niks aan toe te voegen; helemaal mee eens.. Haha! Haha!
Ik HAAAAAAAAAAAAAAT hulpteugels... Hamer