fjordenfan schreef:als oudere amazone hobbel ik recreatief rond op een fjordenruin. Die loopt wel zeg maar M, met schoudervoor, appuyeren enzo. Nu zie ik zo weinig mensen nog op zit en benen rijden, het is voornamelijk handenwerk wat ik zie en hoor in de lessen. Onlangs kwam hier iemand een clinic geven, 2 dagen lang, en die zou werken volgens de principes van de klassieke dressuur. Ik heb meegereden en gekeken naar anderen, maar wat ik ervan gezien heb en gehoord heb was het voornamelijk handenwerk en niet van ga eerst eens zitten, sluit je benen. Was vasst een andere klassiekek dressuur dan die ik ken......
Is dat jullie ervaring ook ?
Ik ben het met je eens als je zegt dat er meer op zit en met been gereden moet worden, maar ik wil even een kritische noot plaatsen: Oefeningen als schouder voor en appyueren komen niet voor in de klasse M1. Alleen schouderbinnenwaarts. Wat mij opvalt in het algemeen is dat velen denken dat als ze een oefening als sb of travers of een appuyement kunnen rijden (of iets wat er op lijkt) ze denken dat zij op een bepaald niveau rijden. Helaas is het zo dat bijvoorbeeld sb maar 2 onderdelen zijn in een M1 proef. De nadruk wordt dus veel te vaak op de 'kunstjes' gelegd. Aandacht voor houding en zit, het geven van correcte hulpen, een fijne aanleuning, en de rest van het skala wordt dus veel te vaak en te snel overgeslagen.
Ook vraag ik mij af wat jij daadwerkelijk zelf van de clinic hebt opgestoken als jij steeds op andere ruiters aan het letten was? En welke aanwijzingen werden aan jou gegeven?
Is het niet handiger om tijdens een clinic meer op je eigen paard, houding en zit en rijden te letten dan op die van een ander?