Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) beland.... Want dan ben je van mij![/quote]
muiske07 schreef:zitake@ jij hebt veel fantasie, is dat iets typisch aan jullie nederlanders of is dat nu enkel mijn gedacht?
ik hoor hier zoveel van die verhalen dat je echt denkt van amai![]()
lachwekkend met momenten.
moest die hond hem langs voor aanvallen dan weet ik perfect wat kalife zou doen, met zijn benen der naartoe komen en die hond in stukken maaien![]()
kalife is heel lief en altijd heel aardig als ze hem met rust laten, zodra ze hem komen aanvallen gaat hij ook in de aanval.
zitake@ zippo is van baby af aan bij ons en kent mijn mama door en door, zonder bit heeft ze nog nooit problemen mee gehad.
tja hij heeft in heel zijn leven in totaal maar 2maand een bit in gehad en dat waren de eerste twee maand dat hij zadelmak was.
vanaf daarna met halster de baan op en op zijn vier jaar met neckrope op baan en heeft nog nooit een stap miszet.
toen hij pas zadelmak was ging ik er ook helemaal alleen met op de baan en hij rende geen 1keer weg, waarom niet? omdat hij mij vertrouwt.
en zippo weet heus wel wat respect is hoor, hij zal je wel laten voelen wat hij wel en niet wil.
kyrkelover schreef:ik dnek dat het ook een beetje met het stereotype te maken heeft.
ZOnder zadel en hoofdstel en zo is anders dus het past niet in het plaatje dus je gaat er wat bij verzinnen waarom het niet kan of wat er allemaal kan gebeuren.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Kijk als je aan de hand met je paard stapt en hij schrikt en hij vliegt aan de kant kun je ook ondersteboven getrokken worden.

elanor schreef:Citaat:Wat betreft het zadel, daar denk ik dat men vaker fout in zit. Een perfect passend zadel is zeldzaam, terwijl het lichaam van de ruiter zich zeer goed kan aanpassen aan de rug van het paard. Tel daarbij een vaste zit en goed meebewegen en je bent je eigen stevige zadel.
Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past.
Verder zijn het mooe foto's, al kan ik me niet vinden in de motivatie. Het gaat niet om het zadel/zadelloos of om het hoofdstel of om het bit of het halster of bitloos.
BlazingBoots schreef:Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.
Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...
Maar zonder halsring zou ik echt niet aandurven...
zitake schreef:Mooi hoor wat je kan met je paarden. Al denk ik niet dat elk paard hiervoor geschikt is. Ik weet het je zal wel het tegendeel denken waarschijnlijk. In het verkeer vind ik het wel ronduit gevaarlijk. De kans dat je je paard (goed opgeleid) sneller onder controle krijgt met bit zal wel groter zijn. Vooral als men op dat vlak het gemiddelde paard bekijkt. daarnaast vind ik het gevaarlijk voor andere weggebruikers. Laat staan voor jezelf. een paard is en blijft een vluchtdier. Je kan idd signalen opvangen, maar vroeg of laat gebeurt het weleens dat je een signaal te laat mist. Ik rijd zelf voornamelijk op gevoel, ik kan mn paard rijden met een simpel halster (zelfs erzonder) en zonder zadel, ik kan hem voluit laten gaan en zonder probleem terugnemen. Maar ik zou het buiten gewoon niet doen. Teveel risico.
BlazingBoots schreef:Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...
zitake schreef:@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.
bispax schreef:BlazingBoots schreef:Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...
das waar ...ik hoop dat ze teminste de rest ook lezen ...en als ze het willen proberen doe het met z`n 2en en in een rijbak![]()
ik was net zo penny achtig vroeger , had ook een film gezien daarbij ik dacht dat ik het ook kon ...ja ging goed .....eerste 10 min tot dat m`n paardje een bok gaf en ik erlangs lag ...maar ik deed het nooit meer ..af en toe is vallen en opstaan ...al doende leert men ...dit geld met bit net zo
stef schreef:kyrkelover schreef:ik dnek dat het ook een beetje met het stereotype te maken heeft.
ZOnder zadel en hoofdstel en zo is anders dus het past niet in het plaatje dus je gaat er wat bij verzinnen waarom het niet kan of wat er allemaal kan gebeuren.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Kijk als je aan de hand met je paard stapt en hij schrikt en hij vliegt aan de kant kun je ook ondersteboven getrokken worden.
lezen kyrke,
Zonder zadel en hoofdstel past prima in mijn plaatje, ik doe het nl zelf ook, alleen dus wel IN de bak (pff, als mensen nu eens zouden lezen wat er gezegt werd.. blijf in herhaling vallen op deze manier.
Je hoeft niet te verzinnen wat er kan gebeuren, er kan ontzettend veel gebeuren, waarom het risico opzoeken?
Muiske: Ik geloof gerust dat je helemaal geweldig bent met je paarden, maar lees nou eens, dat zeg ik toch niet? Ik heb het over situaties die door een ANDER veroorzaakt worden, waar jij noch je paard dus iets aan kunnen doen, maar er wel in verzeild raken.
Laten we hier trouwens de wel of niet bitloos discussie achter wegen laten, want ook daar gaat het niet om.
Het gaat niet om wel of geen bit, het gaat om iets of niets, en dat is wat anders
, zeker als je ook nog een gezin hebt waar je verantwoordelijk voor bent, toch? Ik wil niks afdoen aan je plezier met je paard en nogmaals, vind het helemaal top wat je bereikt hebt, maar verlies gewoon je eigen veiligheid niet uit het oog.bispax schreef:voor iederen bedankt voor jullie reacties ...denk dat het voor de meeste een onverantwoord iets is ...maar valt me wel op dat bitloos rijden steeds meer in komt ...gelukkig zijn er mensen die wel de keuze maken voor hun paard en hopelijk in de toekomst ook bitloos dressuur toe gelaten word ...we willen toch allemaal het beste voor onze paarden toch
_Skess_ schreef:een vriendin van mij heeft afgelopen zaterdag toen we aan het rijden waren zelfs een boete gekregen toen ze haar Fries alleen met een halsring reed!
De politie vond dit erg gevaarlijk en overantwoord...op zich wel te begrijpen
(hiermee zeg ik niet dat ik dat ook vind, maar het is hier dus strafbaar en dat zou mij er toch wel een beetje van weerhouden)
_Skess_ schreef:(edit) even opgezocht...volgens de wet is het verplicht om met degelijk tuig te rijden, een zadel en hoofdstel en een cap op, want zonder cap rijden is ook strafbaar. Bitloos leren hoofdstel mag wel. Alle andere optomingen zijn strafbaar als je buiten rijdt.
dovish schreef:Bah, ik vind het niks. Als je jezelf in gevaar wilt brengen, prima, maar zo breng je ook anderen in gevaar.