aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke__

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:01

coowl Haha!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:09

Ik wil prima vatten dat er mensen zijn die een geweldige vertrouwens band hebben met hun dier, omdat dat gewoon zo is. Dat heb ik zelf met mijn shet. Ik verwacht (want weten kan je het niet, aangezien het een dier blijft en geen enkel dier (of mens) is 100% betrouwbaar) van haar niet dat ze aan de kletter zou gaan of weet ik veel.
ik zet haar zonder halster binnen en buiten, ze loopt zo met me mee, maar echt, geen haar op mijn hoofd dat ik zonder iets de weg op ga, of het bos in ga, of ander terrein waar ik, nogmaals met anderen te maken heb.
En dat schijn jij niet te willen vatten, dat ik het niet heb over de band tussen in dit geval ruiter en paard, maar de situaties waar je door een ander in verzeild kan raken.
Maar goed, dat jij dat niet wilt vatten is dan weer niet mijn probleem, zolang je maar niet op mijn auto (naja, die van mijn man dan, heb er zelf geen Knipoog ) beland.... Want dan ben je van mij![/quote]

maak je geen zorgen stef,
weet perfect wat ik doe met mijn viervoeters Haha!

tja ik snap jou ook hoor, ik kom dikwijls wel eens andere paarden tegen, vooral als het ommegang is kan het druk zijn de zondag,
maar mijn paarden vinden dat allemaal goed, zelfs in groep lukt het met een neckrope perfect en dan mag ik dikwijls nog eens op kop gaan omdat die koppaarden zogezegd ergens niet door willen omdat ze bang zijn Knipoog
ik moet wel zeggen, ik kom ongeveer 15-20uur per week buiten op drukke banen met mijn paarden en dat scheelt enorm.
je kan je er achterste voren opzetten zeg maar.

zitake@ jij hebt veel fantasie, is dat iets typisch aan jullie nederlanders of is dat nu enkel mijn gedacht?
ik hoor hier zoveel van die verhalen dat je echt denkt van amai Haha!
lachwekkend met momenten.
moest die hond hem langs voor aanvallen dan weet ik perfect wat kalife zou doen, met zijn benen der naartoe komen en die hond in stukken maaien Clown
kalife is heel lief en altijd heel aardig als ze hem met rust laten, zodra ze hem komen aanvallen gaat hij ook in de aanval.

zitake@ zippo is van baby af aan bij ons en kent mijn mama door en door, zonder bit heeft ze nog nooit problemen mee gehad.
tja hij heeft in heel zijn leven in totaal maar 2maand een bit in gehad en dat waren de eerste twee maand dat hij zadelmak was.
vanaf daarna met halster de baan op en op zijn vier jaar met neckrope op baan en heeft nog nooit een stap miszet.
toen hij pas zadelmak was ging ik er ook helemaal alleen met op de baan en hij rende geen 1keer weg, waarom niet? omdat hij mij vertrouwt.
en zippo weet heus wel wat respect is hoor, hij zal je wel laten voelen wat hij wel en niet wil.

meetje22@ geen probleem hoor, zodra ze iets zien in de verte trekken ze alle remmen toe en stoppen ze onmiddelijk om te kijken wat het in de verte is en lopen ze er in een grote boog omheen.
ze zijn goed opgevoed hoor.

ik zie niet in wrm ik hier nog zou reageren.
jullie snappen het blijkbaar niet dat mijn paarden niet wegrennen.
ik ben ook al bij lydia thuis geweest en met axel gewandeld met neckrope en zo op baan geweest en hij reageert op elke reactie die je doorgeeft met je lichaam en stem.
zolang mensen blijven denken als jullie zal er nooit verandering in de paardenwereld komen.
bitloos rijden is voor mij niet gewoon in een piste wat rondslenteren met een neckrope of halster.
bitloos rijden is overal gaan zonder dat je met macht moet werken maar waar je samenwerkt met je paard.
ja een mens kan ook schrikken maar ik loop ook niet weg van iets.
als ze schrikken is dit terplaatse en blijven ze onder elke toestand onder volledige controle.
voila verder heb ik er niets aan toe te voegen, nog een fijne avond verder Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:15

muiske07 schreef:
zitake@ jij hebt veel fantasie, is dat iets typisch aan jullie nederlanders of is dat nu enkel mijn gedacht?
ik hoor hier zoveel van die verhalen dat je echt denkt van amai Haha!
lachwekkend met momenten.
moest die hond hem langs voor aanvallen dan weet ik perfect wat kalife zou doen, met zijn benen der naartoe komen en die hond in stukken maaien Clown
kalife is heel lief en altijd heel aardig als ze hem met rust laten, zodra ze hem komen aanvallen gaat hij ook in de aanval.

zitake@ zippo is van baby af aan bij ons en kent mijn mama door en door, zonder bit heeft ze nog nooit problemen mee gehad.
tja hij heeft in heel zijn leven in totaal maar 2maand een bit in gehad en dat waren de eerste twee maand dat hij zadelmak was.
vanaf daarna met halster de baan op en op zijn vier jaar met neckrope op baan en heeft nog nooit een stap miszet.
toen hij pas zadelmak was ging ik er ook helemaal alleen met op de baan en hij rende geen 1keer weg, waarom niet? omdat hij mij vertrouwt.
en zippo weet heus wel wat respect is hoor, hij zal je wel laten voelen wat hij wel en niet wil.

Ik heb fantasie maar niet op dat vlak dat is gewoon wat men noemt realiteit. En bedankt maar ik ben belg net als jij. Dan hoop ik idd dat jou paard reageert zoals jij zegt.
Ivm zippo, hij heeft maar 2 maand in zn leven een bit ingehad en dan plots steek je er een stang in. Ik blijf gewoon bij mn standpunt. Vind ik maar logisch dan dat hij panikeert als je weet wat voor effect zo'n ding heeft. Tuurlijk zullen ze laten voelen wat ze wel willen en wat niet. doet de mijne ook hoor. Ik wil maar zeggen dat een paard het woordje respect niet kent zoals wij het kennen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:28

kyrkelover schreef:
ik dnek dat het ook een beetje met het stereotype te maken heeft.
ZOnder zadel en hoofdstel en zo is anders dus het past niet in het plaatje dus je gaat er wat bij verzinnen waarom het niet kan of wat er allemaal kan gebeuren.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Kijk als je aan de hand met je paard stapt en hij schrikt en hij vliegt aan de kant kun je ook ondersteboven getrokken worden.

lezen kyrke,
Zonder zadel en hoofdstel past prima in mijn plaatje, ik doe het nl zelf ook, alleen dus wel IN de bak (pff, als mensen nu eens zouden lezen wat er gezegt werd.. blijf in herhaling vallen op deze manier.
Je hoeft niet te verzinnen wat er kan gebeuren, er kan ontzettend veel gebeuren, waarom het risico opzoeken?

Muiske: Ik geloof gerust dat je helemaal geweldig bent met je paarden, maar lees nou eens, dat zeg ik toch niet? Ik heb het over situaties die door een ANDER veroorzaakt worden, waar jij noch je paard dus iets aan kunnen doen, maar er wel in verzeild raken.

Laten we hier trouwens de wel of niet bitloos discussie achter wegen laten, want ook daar gaat het niet om.
Het gaat niet om wel of geen bit, het gaat om iets of niets, en dat is wat anders

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:35

zitake@ i know, maar de mama dacht een jong paard die eenhandig is, zij wou meester zijn en ging eens goed tonen hoe dat moest Haha!
zippo heeft haar de les gelezen hoe hij het niet wou!
sindsdien rijd ze altijd bitloos, touwhalster of bosal of iets in die aard.

stef ik begrijp je volledig maar ik verzin helaas niets.
ik kan maar zeggen wat ik zie en meemaak,
ik rij al drie jaar zo met mijn arabische volbloed en 1jaar en half met zippo (is nog maar vijf)

ik zoek nergens risico's op.
in mijn ogen is het gewoon, je paarden doen wat je hen aangeleerd hebt.
ik heb evenveel controle met neckrope als met teugels want als ik met teugels rij hangen deze door met mijn handen in mijn zakken.

ik begrijp je dat je het gevaarlijk vindt maar moest je er echt op trainen he. ik heb een jaar intensief in piste niets anders getraind op gehoorzaamheid en wederzijds respect en eens ik vond dat dit goed ging, dan pas kwam ik naar buiten op baan en dat heeft een jaar geduurd.
ik doe ook geen dingen waar ik niet achter sta.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:45

Punt een snap ik niet waarom je onhandig op een paard wilt gaan zitten met voor de zekerheid een halster in je hand en een touw. Doe dat dan gewoon om met een touw om de nek en laat het daar los hangen, heeft je paard geen last van en jij heb je handen vrij waardoor je beter kunt zitten op je paard.
In mijn optiek is optomingsloos rijden niet alleen onverantwoord ( en nee je krijgt geen verantwoordelijkheids gevoel bij de geboorte van een kind mee, dat heb je of dat heb je niet) maar ook opschepperij.

Ik heb mijn haffie bitloos gereden geen probleem en ook zonder zadel, alleen reageerde ze net als jou paard met de oren in de nek, en dat is niet een paard dat aandachtig luistert, maar een paard wat last heeft van de ruiter, dus gebruik alsjeblieft omwillen van je paard een zadel.

Verder het voorbeeld met de honden is denk ik een heel bekende, wij hebben thuis 5 honden en alle paarden zij hieraan gewend, maar toch toen een paard van mijn zus door 7 optomingsloze honden werd aangevallen was ze blij dat hij een halster om had, hij heeft getrapt dat zeker, maar met zoveel bijtende en aanvallende honden is er maar een ding wat echt werkt en dat is rennen, maar dit gebeurde in een zijstraat van een drukke straat en dan ben je blij dat je je paard vast hebt. Mijn haffie loopt ook los mee, maar dat wil niet zeggen dat ik de goden ga verzoeken door ook alles af te doen in het bos, ik heb namelijk nog altijd het idee dat mocht ze per ongeluk hoewel ik het absoluut niet verwacht weg rennen, ze met halster beter te vangen is en dus ongelukken voorkomen kunnen worden.

Verder is hier een aantal jaren geleden iemand doodgebleven die al jaren zo reedt, maar helaas op een dag wilde zij aan de andere kant langs de boom als haar paard, zij is tegen de boom gevlogen en was op slag dood, hier denk ik altijd over na voor ik buiten iets nieuws probeer en dan denk ik helemaal niks, komt erbij mij niet in.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:56

Pff.. waarom reageer ik nier nog.. Bovendien; het was geloof ik niet de bedoeling van dit topic om een dicussie te starten..
Goedenavond, en slaap lekker alvast Lachen

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:25

elanor schreef:
Citaat:
Wat betreft het zadel, daar denk ik dat men vaker fout in zit. Een perfect passend zadel is zeldzaam, terwijl het lichaam van de ruiter zich zeer goed kan aanpassen aan de rug van het paard. Tel daarbij een vaste zit en goed meebewegen en je bent je eigen stevige zadel.

Het lichaam van de ruiter past zich niet aan aan de rug van een paard hoor. De ruiter heeft een klein oppervlak (de kont Knipoog ) die contact maakt met de paardenrug. Het zadel is er niet voor de ruiter die anders niet stevig zou zitten, maar voor het comfort van het paard. Een ruiter dient daarbij gewoon te zorgen dat het zadel past. Lachen

Verder zijn het mooe foto's, al kan ik me niet vinden in de motivatie. Het gaat niet om het zadel/zadelloos of om het hoofdstel of om het bit of het halster of bitloos. Knipoog

een zadel blijft (mits hij goed past ) beter voor zijn rug ...hij houd namelijk de ruggewervel vrij ..maar goed ik ben nog steeds aan het twijfelen aan een western zadel of boomloos zadel ...

mijn motivatie is laten zien dat het anders kan ...men hoeft niet al die extra`s om te hebben om met je paard bezig te zijn ..(ok dit is weer het alle uiterste ) ...zo als ik het eerder vermeld heb in deze toppic ...men moet meer naar zijn paard luisteren ...men moet meer respecteren wat hij voor je doet ...je moet meer met gevoel gaan rijden en niet met macht en kracht ...en dit kan ook met tuig ...maar waardeer je paard meer laat je paard , paard zijn

tja het is ook ontverantwoord om zo te rijden ....maar er zijn meer dingen wat niet verantwoord zijn ...ik geloof heilig wat ik doe en zal geregeld door de bossen wandelen met neck-rope en m`n hengst met stal halster..zoals vele andere heilig geloven aan een bit ...dat dit ding alles kan bedwingen Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:31

BlazingBoots schreef:
Ik vind het heel knap maar toch ook wel eng, ik doel ENKEL op de foto waar je paard helemaal niets om heeft.

Ik rij mijn paard soms (ligt aan d'r humeur) ook op een halsring in het bos...maar ik weet dat ze er super op reageerd als ik een keer aantrek...(ook als ze schrikt) na bijna 10 jaar vertrouw ik dat nu wel...
Maar zonder halsring zou ik echt niet aandurven...

dat bedoel ik ...je weet wanneer je het wel kunt doen en wanneer niet ...als je paard een slechte humeur heeft , moet je het ook niet doen zulke dingen ...ga wat anders leuk doen ...

zulke dingen moet je aan kunnen voelen ...je instinct gebruiken Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:42

zitake schreef:
Mooi hoor wat je kan met je paarden. Al denk ik niet dat elk paard hiervoor geschikt is. Ik weet het je zal wel het tegendeel denken waarschijnlijk. In het verkeer vind ik het wel ronduit gevaarlijk. De kans dat je je paard (goed opgeleid) sneller onder controle krijgt met bit zal wel groter zijn. Vooral als men op dat vlak het gemiddelde paard bekijkt. daarnaast vind ik het gevaarlijk voor andere weggebruikers. Laat staan voor jezelf. een paard is en blijft een vluchtdier. Je kan idd signalen opvangen, maar vroeg of laat gebeurt het weleens dat je een signaal te laat mist. Ik rijd zelf voornamelijk op gevoel, ik kan mn paard rijden met een simpel halster (zelfs erzonder) en zonder zadel, ik kan hem voluit laten gaan en zonder probleem terugnemen. Maar ik zou het buiten gewoon niet doen. Teveel risico.

klopt niet elk paard is er geschikt voor je heb zeer nerveuze paardjes ..zeer onzekere paardjes , zeer dominate paardjes etc etc ...
en daarbij doe je dit niet op de ene dag naar de andere dag ...dit vergt toch wat tijd en energie ..en veel vertrouwen in een paard ..

tja ooit zal ik zeker een signaal missen ...maar dat is met alles ...

en wat heel belangrijk is ...m`n paardjes staan 24/7 buiten met schuilstal , ze staan met z`n 3en ..eten gezamelijk , spelen gezamelijk ze blijven steeds op zoek naar eten ..(wat ik verstopt) zodat ze bezig blijven ..deze paarden kunnen gerust een mnd stil staan ..en dan kan men ze zo pakken en weg galoperen ...een stal paard zit vol met energie die eerst eruit moet voordat men kan rijden ..

daarbij mogen m`n paarden nooit voluit gaan in galop als ik erop zit ...dat vind onverantwoord ...galoperen in een hoge gras = onverantwoord ..te hoge sprongen vind ik onverantwoord ongeacht met zadel/hoofdstel of zonder zadel/hoofdstel ..zulke dingen doe ik gewoon niet ...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:47

BlazingBoots schreef:
Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...

das waar ...ik hoop dat ze teminste de rest ook lezen ...en als ze het willen proberen doe het met z`n 2en en in een rijbak Knipoog

ik was net zo penny achtig vroeger , had ook een film gezien daarbij ik dacht dat ik het ook kon ...ja ging goed .....eerste 10 min tot dat m`n paardje een bok gaf en ik erlangs lag ...maar ik deed het nooit meer ..af en toe is vallen en opstaan ...al doende leert men ...dit geld met bit net zo Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:56

zitake schreef:
@ponyzotje: idd en dat vind ik ook het risico aan die hele bitloosrage. Want geef toe 4 jaar geleden hoorde je er bijna niks van. Sommigen doen het al langer maar dat waren er niet veel en plots hoor je van alle kanten, bitloos, boomloos, zadelloos,... Ik hou mn hart vast als ik minder bekwame mensen op straat tegenkom die net hetzelfde willen bewijzen maar gewoon niet weten op welke manier ze hiermee om moeten gaan.

En hoeveel mensen gaan er mét bit de straat op die nauwelijks kunnen rijden? Maakt het veel uit denk je? Domme mensen hou je altijd.[/quote]

Ben juist blij dat steeds meer mensen tot inzichten komen, en daarmee inzien dat het niet draait om alle tuigage en hulpmiddelen, maar aan de communicatie tussen ruiter en paard.
En ik zie duidelijk meer controle zonder bit of met halsring dan menigeen die de straat opgaan behangen met allerlei toeters en bellen.
Bispax, wat een gaaf nieuw paardje heb je erbij. Vindt het altijd weer genieten als ik foto's van jou zie. Wanneer is je dochter weer aan de beurt voor een fotoserie?[/quote]

gelukkig hier iemand die me begrijpt ...is niet dat ik tegen bit ben ...mits het correct gebruikt word ...het gaat me om de communicatie tussen mens en dier ...en dit wilde ik laten zien ...men moet geen dwangmiddelen hebben om je paard correct hebben lopen ...

ik merk gewoon soms is het een mode beeld geworden ..de een neemt een bijzet teugel ..wilt de andere ook hebben want dan loopt m`n paard zo mooi ...en dat vind ik erg onverantwoord...hulpmiddelen opdoen zonder enige idee te hebben waarom het hangt en hoe het moet etc etc ...

dus de meeste zijn onverantwoord bezig als je goed om je heen kijkt ... Knipoog
ik probeer m`n paard een paardwaardig bestaan te geven ...en dat had ook met bit gekund , das waar ...maar niet mijn keuze

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 06:59

voor iederen bedankt voor jullie reacties ...denk dat het voor de meeste een onverantwoord iets is ...maar valt me wel op dat bitloos rijden steeds meer in komt ...gelukkig zijn er mensen die wel de keuze maken voor hun paard en hopelijk in de toekomst ook bitloos dressuur toe gelaten word ...we willen toch allemaal het beste voor onze paarden toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:21

Ik vind het heel knap wat jullie doen hoor, maar zeg nooit - nooit. Het zijn dieren en ook mensen doen dingen die ze niet in hun aard hebben, maar toch door een specifieke situatie daartoe zijn gekomen.

Zo heb ik altijd gezegd dat mijn paard niet trapt, maar sinds 2 weken is hij behoorlijk uit zijn humeur, moet tegen zijn wil in assertief zijn in een kudde waar hij geen plekje heeft gevonden, et voila, al 2 keer zijn achterbeen heel dreigend opgetrokken tegen zijn buik om te kunnen trappen, nu nog een waarschuwing, ik hou rekening met een uitzwaai. Het is een superlief paard, maar wel een dier. Ik zeg nooit meer nooit...
Dat jullie dit graag aan jullie zelf willen laten zien en bewijzen dat je met paarden Cavalia kan nadoen, dan toch echt wel met het idee in het achterhoofd dat het een keer kan fout gaan? Die man van Cavalia zegt ook niet voor niets dat hij alles met ze doet wat ze zelf willen, dat ze het hem aanbieden, dat hij ze niet dwingt en als hij ziet dat het een dag hun niet ligt, laat hij ze staan, soms wel een paar dagen. Dat is verstandig risico's inschatten, omdat je immers met dieren werkt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:30

bispax schreef:
BlazingBoots schreef:
Ik bedoel...ik vind het leuk en knap dat ze het doet maar ik vind het onverantwoordelijk om de noodrem maar gewoon weg te laten...
En...hoeveel penny's denk je dat er nu gemotiveerd zijn om dit meteen te gaan testen?? ik denk heel veel...

das waar ...ik hoop dat ze teminste de rest ook lezen ...en als ze het willen proberen doe het met z`n 2en en in een rijbak Knipoog

ik was net zo penny achtig vroeger , had ook een film gezien daarbij ik dacht dat ik het ook kon ...ja ging goed .....eerste 10 min tot dat m`n paardje een bok gaf en ik erlangs lag ...maar ik deed het nooit meer ..af en toe is vallen en opstaan ...al doende leert men ...dit geld met bit net zo Knipoog

Ben blij dat jij mijn reacties wel leest zoals ik ze bedoel...
Ik vind het echt knap hoor!!
Ik hoop alleen dat 'pennys' het niet meteen gaan proberen, want dan krijgen we ongelukken.
Het heeft bij mijn paardje en ik ook 5 jaar geduurd voordat we dit konden.

Ik plaats nog wel een keertje foto's...(maar dan wel in een rijbak).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:59

stef schreef:
kyrkelover schreef:
ik dnek dat het ook een beetje met het stereotype te maken heeft.
ZOnder zadel en hoofdstel en zo is anders dus het past niet in het plaatje dus je gaat er wat bij verzinnen waarom het niet kan of wat er allemaal kan gebeuren.
Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Kijk als je aan de hand met je paard stapt en hij schrikt en hij vliegt aan de kant kun je ook ondersteboven getrokken worden.

lezen kyrke,
Zonder zadel en hoofdstel past prima in mijn plaatje, ik doe het nl zelf ook, alleen dus wel IN de bak (pff, als mensen nu eens zouden lezen wat er gezegt werd.. blijf in herhaling vallen op deze manier.
Je hoeft niet te verzinnen wat er kan gebeuren, er kan ontzettend veel gebeuren, waarom het risico opzoeken?

Muiske: Ik geloof gerust dat je helemaal geweldig bent met je paarden, maar lees nou eens, dat zeg ik toch niet? Ik heb het over situaties die door een ANDER veroorzaakt worden, waar jij noch je paard dus iets aan kunnen doen, maar er wel in verzeild raken.

Laten we hier trouwens de wel of niet bitloos discussie achter wegen laten, want ook daar gaat het niet om.
Het gaat niet om wel of geen bit, het gaat om iets of niets, en dat is wat anders

was niet zo zeer om jou reactie bedoelt maar ook op reacties van andere.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:02

maar zowiezo als nou een beroemdheid dit zou doen.
KEn er wel eentje die vrij in de natuur rijdt met zijn paarden en waar zowat heel bokt bij zegt wow wat goed en dat is nog eens vertrouwen en bla bla bla. En dan zet ts zoiets op bokt en dan is het levensgevaarlijk om met niks over de weg te gaan.
En zo bedoel ik het eigenlijk.
Zo is het ook met dressuur springen eventing alles.
Je bent het of je bent het niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:07

Vind het helemaal leuk dat je zo kunt rijden met je paard, die band en dat vertrouwen in elkaar zijn goud waard!
Ik rijd zelf ook bitloos en doe ook veel grondwerk, dus de insteek spreekt me aan.

Maar ... ik rij echt echt niet zonder cap! Dat heeft nl niks met vertrouwen in of luisteren naar je paard te maken! Ze kunnen gewoon altijd schrikken van iets en wegspringen (zelfs als je zo'n goeie band hebt, het blijft een (vlucht) dier), en als je valt hoor je gewoon je helm te dragen. Natuurlijk is het je eigen keus, maar ik vind persoonlijk dat het wel of niet dragen van een cap niks te maken heeft met de band met je paard en het vertrouwen. Het getuigt juist van realiteitszin om hem wel op te hebben ... Knipoog , zeker als je ook nog een gezin hebt waar je verantwoordelijk voor bent, toch? Ik wil niks afdoen aan je plezier met je paard en nogmaals, vind het helemaal top wat je bereikt hebt, maar verlies gewoon je eigen veiligheid niet uit het oog.

Mooie bonte trouwens (ik ben gek van bonte paarden, heb zelf een paint!)!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:10

een vriendin van mij heeft afgelopen zaterdag toen we aan het rijden waren zelfs een boete gekregen toen ze haar Fries alleen met een halsring reed!

De politie vond dit erg gevaarlijk en overantwoord...op zich wel te begrijpen

(hiermee zeg ik niet dat ik dat ook vind, maar het is hier dus strafbaar en dat zou mij er toch wel een beetje van weerhouden)

(edit) even opgezocht...volgens de wet is het verplicht om met degelijk tuig te rijden, een zadel en hoofdstel en een cap op, want zonder cap rijden is ook strafbaar. Bitloos leren hoofdstel mag wel. Alle andere optomingen zijn strafbaar als je buiten rijdt.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 26-11-07 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:14

bispax schreef:
voor iederen bedankt voor jullie reacties ...denk dat het voor de meeste een onverantwoord iets is ...maar valt me wel op dat bitloos rijden steeds meer in komt ...gelukkig zijn er mensen die wel de keuze maken voor hun paard en hopelijk in de toekomst ook bitloos dressuur toe gelaten word ...we willen toch allemaal het beste voor onze paarden toch

Ik ben een groot voorstander van bitloos rijden, maar vind wel dat dat binnen een plaatje moet passen. Je moet eerst een hele goede band met je paard hebben door bijv grondwerk en een behoorlijke dosis gehoorzaamheid en vertrouwen voordat je bitloos moet gaan rijden en helemaal daarmee naar nuiten gaan.
Het risico bestaat dat mensen zo enthousiast worden bij het zien van zulke mooie fotos dat ze te makkelijk denken 'dat ga ik ook doen' met alle gevaren van dien. Zoals jij zelf ook al aangeeft, gaan er jaren van training aan vooraf. Ik hoop dat 'men' dat wel inziet. Wat jij doet is niet voor de doorsnee ruiter weggelegd vrees ik ...

Het is idd zo dat veel paarden (ook de mijne) fijner loopt zonder bit, maar toch wissel ik het af en toe af, omdat ze ook moet luisteren met bit in.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:15

_Skess_ schreef:
een vriendin van mij heeft afgelopen zaterdag toen we aan het rijden waren zelfs een boete gekregen toen ze haar Fries alleen met een halsring reed!

De politie vond dit erg gevaarlijk en overantwoord...op zich wel te begrijpen

(hiermee zeg ik niet dat ik dat ook vind, maar het is hier dus strafbaar en dat zou mij er toch wel een beetje van weerhouden)

Daar zit wel wat in: je hebt niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf en je paard, maar ook voor anderen in je omgeving. Je moet je paard wel in alle situaties kunnen sturen en stoppen en ik vraag me af of dat buiten in de grote wereld ook altijd lukt met alleen een halsring (ik weet bijna zeker van niet als een paard echt schrikt en in paniek zou raken).

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:16

precies....heb mijn vorige bericht even ge-edit, heb het nu opgezocht op internet wat wel en niet strafbaar is van tuig.

Als je paard schrikt, kun je hem niet terugkrijgen met alleen je zit.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:19

Bah, ik vind het niks. Als je jezelf in gevaar wilt brengen, prima, maar zo breng je ook anderen in gevaar.
Mijn fjord is zo goed als bomproof. Ik wandelde met hem aan een touwhalster, ik er naast, mijn zusje er op. Niks aan de hand, reageerde overal op. Tot er ineens twee shetten uit de bosjes stoven en ons in en harde galop inhaalden. Mijn fjord ging toen heel erg aan de kletter, ik moest loslaten en mijn zusje zat er los boven op. Je wilt niet weten wat voor doodsangsten ik heb uitgestaan.

Maar succes er maar mee. Ik hoop niet dat ik je tegenkom in een vervelende situatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:20

_Skess_ schreef:
(edit) even opgezocht...volgens de wet is het verplicht om met degelijk tuig te rijden, een zadel en hoofdstel en een cap op, want zonder cap rijden is ook strafbaar. Bitloos leren hoofdstel mag wel. Alle andere optomingen zijn strafbaar als je buiten rijdt.

Dan ben ik heel benieuwd waar dat in de wet staat?

Ontopic: ziet er goed uit! Vind het wel verstandig dat je aangeeft dat het ook van het paard afhangt wat je op een bepaalde dag kunt doen. Kijken naar je paard dus Haha!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:21

dovish schreef:
Bah, ik vind het niks. Als je jezelf in gevaar wilt brengen, prima, maar zo breng je ook anderen in gevaar.

dat is de reden waarom het strafbaar is....