Klopt dit plaatje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Klopt dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:22

detour schreef:
Nee, jij snapt het niet, Jasmijn, ik word gewoon een beetje moe van die shots die 1 seconde vastleggen en waarop de combi meteen in het geheel wordt afgekraakt, het zijn momentopnames en geen enkele kur is perfect omdat er met mens en dier wordt gewerkt, dus valt er imo altijd wel zo'n plaatje te schieten.

Wie snapt nu wie niet? Als ik het goed snap denk ik dat wij hetzelfde bedoelen... Want ook ik wordt moe van dat geneuzel over foto's... Natuurlijk kan een plaatje een keer niet kloppen, maar het is een beetje sneu dat velen aan de hand van 1 foto behaalde prestaties bagetaliseren of zelfs afkraken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:26

Ik snap je punt al vind ik wel dat de foto van PP vrij shocking is, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:28

en zoals meerdere malen, of beter tot in den treure is herhaald, gaat het niet over deze ene foto...maar over de algehele rijstijl...en niet alleen van deze man... En dat je dus goed moet googelen om correcte foto's te vinden en dat moet op zijn minst merkwaardig zijn bij de top...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:30

runningkawa schreef:
en zoals meerdere malen, of beter tot in den treure is herhaald, gaat het niet over deze ene foto...maar over de algehele rijstijl...

Dat kun jij wel zeggen, maar daar ben ik het niet mee eens. Niet dat ik fan van EG ben, maar ik hou gewoon niet van op alle slakken zout leggen. De man heeft goede prestaties neergezet en kan goed rijden. Daar veranderd een plaatje voor mij niets aan.

runningkawa schreef:
En dat je dus goed moet googelen om correcte foto's te vinden en dat moet op zijn minst merkwaardig zijn bij de top...

Maar ik wordt juist zo moe van dat geneuzel over die foto's (van wie dan ook!)

Niets is zo flauw om behaalde prestaties te niet te doen door een momentopname als een foto. Want die prestaties zijn zeker niet behaald met een paard dat continu loopt als op de foto. Ja, het is een verkeerd moment. Ja, het plaatje is op de foto niet correct. Maar het blijft een momentopname en meer dan dat kun je er niet over zeggen, tenzij je de hele proef hebt gezien, de score weet en misschien de ruiter nog hebt gesproken. Want misschien is er wel een hele goede reden voor dat moment (bijvoorbeeld een onregelmatige bodem, iets wat langs de zijlijn gebeurd etc. etc.) En ook EG is wel eens met een slechte score uit de baan gekomen. Dus is het ook kortzichtig direct te concluderen dat fouten niet worden afgestraft op hoog niveau (alhoewel jurering natuurlijk altijd een punt van discussie blijft, maar dan hebben we het wel over details. Als een paard een hele proef zo loopt als op de foto, dan zal dat echt niet scoren)

Sja, als er dan echt zo slecht gereden wordt (door EG of topruiters in het algemeen), zullen er ook wel filmpjes van zijn. Alleen zullen de filmpjes ook de goede momenten/dingen laten zien en daarom veel slechter voer zijn voor 'critici' dan momentopnames als foto's. Met een filmpje kun je de zogenaamde fouten veel beter in perspectief zien. Wie zal in een filmpje zeuren over 1 moment van spanning als de rest van de proef super gaat? Kom daar als 'criticus' mee aan en je zal weinig medestanders vinden.
Dus nogmaals: erg gemakkelijk en erg sneu om behaalde prestaties en kwaliteiten van iemand aan de hand van een foto zo te bagetaliseren.

Het is ook net wat je wil zien en waar je je door laat beinvloeden. Ik heb heel veel proeven van topruiters gezien wat echt genieten was om naar te kijken. Een foto van een slecht moment, of zelfs een mislukte proef, een val of een paard dat verschiet maakt niet dat ik ineens direct vergeet wat zij aan mooie en goede dingen hebben laten zien. Ik zie heel veel plussen ten opzichte van enkele minnen. Relativering in mijn ogen... Iemand is niet meteen een slechte ruiter omdat hij als een 'fout' plaatje op de kiek staat. Dat is wat mij betreft kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:52

jasmijn!! Hallo! iemand thuis? Tong uitsteken
Ik heb het niet over deze meneer alleen
Hoe vaak nog?!

En wederom nog een keer!
Hoe vaak is al gezegt dat die prestaties gehaald worden doordat het punten heden den dage niet meer klopt
En dan blijf jij emmeren over moment opnames??
Het zijn geen moment opnames, dit voorbeen gezwaai zonder rug scoort, helaas maar waar!!

En ja, er zijn filmpjes, van deze meneer en andere en ja, die hebben ook al de revue gepasseerd op bokt, en ja, dan ga je janken...want dan zie je dat het niet toevallig 1 slecht getimde foto is. Maar dat is al 1000000 keer gezegt in dit topic, maar telken weer geleuter over moment opnames...zucht....
maar ja, dat scoort, want blijkbaar willen mensen show en geen goed gaand paard....
Mensen zien het verschil vaak niet eens meer....
Dat is toch om te janken!!

Maar ook maar wederom, dit topic blijft herhalen omdat men niet leest...gewoon niet...

Maar nog maar voor de volledigheid omdat jij denkt dat ik (en andere) wat tegen EG hebben
runningkawa schreef:
Nog sterker..ik denk dat meneer Gal super kan rijden... dat meen ik echt Ja
Maar zoals hij nu rijdt vind ik het echt om te huilen.... dat meen ik ook echt Haha!
Maar ik denk dat hij juist een dergelijk goede ruiter is dat hij kan laten zien wat er nu gevraagt wordt om punten te rammen...

Maar is het dan niet triest dat paarden uit takt, op de voorhand zonder rug gebruik en een achterhand in tokio tegenwoordig punten scoren?

Het gaat mij namelijk niet om wie erop zit...maar om wat je tegenwoordig de punten rijd.
waar is de basis gebleven? Lachen

Ik denk dat meneer Gal (en andere) buiten de ring een veel fijner beeld kunnen geven Ja
Het beeld wat juist de punten zou moeten krijgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:07

En dat ben ik volledig met je eens.
Natuurlijk ga ik geen kritiek hebben op EG persoonlijk, die man kan super rijden, en ik denk dat zijn paarden heerlijke mondjes hebben, en super aan het been zijn... ik heb nog nooit gehoord dat zijn paarden rugklachten e.d. hadden, dus hij zal heus iets goed doen.

Maar DIT plaatje vind ik helemaal niet mooi, geen fijn beeld.
En als dit scoort vind ik dat wel om te huilen ja.

Maar ik blijf een groot fan van Anky.
Denk ook niet dat het er hier om gaat topruiters af te katten, ik zou het niet durven. Want ik heb geen rijtechnische tips of zo Clown

Maar ik zie liever een bolle rug ipv een holle, en ik zie liever een been wat minder ver naar voren zwaait, en een achterbeen wat fijn draagt. Mss oogt dat wat minder spectaculair, maar dat vind ik fijnere plaatjes Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:56

En daar komt het probleem om de hoek. Want helaas worden de holle rugjes, de tot verminderd dragen te motiverende achterhandjes, de neusjes die ver achter de ll schieten, de takt die ver te zoeken is, de dribbelende paardevoetjes bij het halthouden, de van de spanning stijf staande paardjes vaak genoeg wel beloond omdat ze normaal gesproken het toch zo goed doen of omdat ze toch al zo ver gekomen zijn.

Daar is gewoon een probleem en niet omdat ik hem er graag zoek maar omdat je hem er gewoon kunt vinden. En bepaalde problemen zouden op bepaalde niveaus uit de wereld geholpen moeten ziijn.
En ik vind ook dat je als jury het verplicht ben aan de ruiter hem eerlijk te beoorden op wat je ziet of dat in verhouding staat met dat wat in theorie beschreven staat. En dan moet het geen ene moer uit maken of dit nu toevallig Klara Koe is of een bekende grand prix ruiter.

De een kan tegenwoordig bij wijze van spreke achterstevoren de proef rijden terwijl de ander standaard een punt minder krijgt want onbekend maakt onbemind.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:05

runningkawa schreef:
jasmijn!! Hallo! iemand thuis?

Ja hoor! Joehoe Doei! Haha!

runningkawa schreef:
Ik heb het niet over deze meneer alleen

Ik ook niet, ik heb het over geanalyseer van foto's in het algemeen.

runningkawa schreef:
Hoe vaak is al gezegt dat die prestaties gehaald worden doordat het punten heden den dage niet meer klopt

Al wordt het hier duizend keer gezegd, ik vind het te kort door de bocht om te stellen dat de jurering helemaal niet deugt. Ruiters in de top, zeker diegene die daar al jaren rijden, zijn daar niet gekomen doordat ze alleen maar bij sinterklaasjury's hebben gereden. Isabell Werth bijvoorbeeld scoort anders ook nog steeds goed, die rijdt al jaren aan de top en heeft vaak hele degelijke paarden. Ik vind dat zij haar paarden niet met voorbeenzwaaien voorstelt. Dus dat voorbeenzwaaien altijd scoort, daar ben ik het niet mee eens.

Dit zei ik daarover:
jasmijn78 schreef:
(alhoewel jurering natuurlijk altijd een punt van discussie blijft, maar dan hebben we het wel over details. Als een paard een hele proef zo loopt als op de foto, dan zal dat echt niet scoren)

runningkawa schreef:
En ja, er zijn filmpjes, van deze meneer en andere en ja, die hebben ook al de revue gepasseerd op bokt, en ja, dan ga je janken...want dan zie je dat het niet toevallig 1 slecht getimde foto is. Maar dat is al 1000000 keer gezegt in dit topic, maar telken weer geleuter over moment opnames...zucht....

Dat die filmpjes er zijn geloof ik zeker. Gribaldi in Las Vegas bijvoorbeeld was duidelijk geen succes. Maar werd ook als zodanig beoordeeld door de jury. Maar ik vind dat enkel een foto te weinig ruimte biedt voor discussie. Klopt dit plaatje? Nee. punt. En deze discussie hier is wel gebaseerd op die ene foto. En wellicht heb jij wel verder gekeken dan je neus lang is en verschillen wij gewoon van mening. Een hoop anderen baseren hier in dit topic wel slechts hun mening op basis van dit ene plaatje.

Zouden we hier een fimpje bediscussieren, dan zou dat al heel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:21

die filmpjes zijn al genoeg voorbij gekomen, daarom kun je ook gerust stellen dat het geen moment opname is.

En dat is waar het in dit topic omgaat....dat dit geen losstaande foto is.

Verder denk ik idd dat tegenwoordig teveel jury's maar ook gewoon mensen zijn die niet meer zien wat rug en achterhand gebruik nu is.
Ik denk dat veel mensen niet zien wat er op deze foto nu loos is en daarom ook niet kunnen zien wat er in een proef loos is. En ja ik ben dus van mening dat er daarom veel fout wordt gejureerd.

maar goed...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:30

Topic starter vroeg of het plaatje klopte. Daar is maar één antwoord op mogelijk.

Met alle DVD's die op dit moment te koop zijn, kan je haarscherp zien of er goed gereden wordt en kan je tot een oordeel en conclusie komen.

Als je weet waarop je rijkunstig en bewegingstechnisch vanuit een paard geredeneerd zou moeten letten, dan kan je tot een gefundeerd oordeel en een conclusie komen.

Veel mensen identificeren zichzelf met een idool en roepen precies hetzelfde wat de omgeving roept. Als iets naast de boot valt, komt "de fanclub" in opstand zonder enige vorm van onderbouwing of enig argument. Alleen ongebreidelde emotie komt boven, het heeft weinig met inzicht in dressuur te maken. Het geeft wel de emotionele gebondenheid weer, maar dat is een ander onderwerp. Haha!

Ik zou voor de afwisseling best eens een paar links naar goede video momenten willen zien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:27

Me toooo me toooooo.
Goed gesproken Goofy, ben het er helemaal mee eens

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:04

Zoek maar eens op youtube dan naar Anky met de Bonfire Symphony of Salinero op de OS. Of Edward Gal met Lingh tijdens beiden Wereldbeker Finale's.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:11

De houding van de ruiter is niet super. Maar misschien moet je meer foto's zien om te kunnen oordelen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:12

Citaat:
Maar ik vind dat enkel een foto te weinig ruimte biedt voor discussie. Klopt dit plaatje? Nee. punt. En deze discussie hier is wel gebaseerd op die ene foto.

Tja, dat is toch dit topic? Doe gewoon niet mee als het je zo stoort, dat komt de sfeer en de leesbaarheid vooral ten goede (en je eigen gemoedsrust ook!). Sigaar

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:30

Als je weet hoe een paard beweegt en hoort te bewegen, dan kan je van een enkele foto heel veel afleiden. De gevleugelde uitspraak van verkeerde of slechte momenten is altijd, het is slechts een moment opname. Is er wel eens nagedacht hoe groot een moment opname bij een paard minstens is, voordat het paard een fout in de bewegingsafwikkeling kan corrigeren ?
Het paard heeft een aantal mogelijkheden maar ook beperkingen tot zijn beschikking om fouten op te lossen ....

Foto's geven onverbloemd weer wat het oog vaak niet registreert. YouTube is aardig maar om de performance van een paard te bepalen zou ik geen YouTube gebruiken.

Van al die finales die genoemd worden zijn voortreffelijke video opnames van een voortreffelijke kwaliteit die door YouTube niet geevenaard kan worden. Je kan op een groot LCD of Plasma scherm de boel zeer gedetailleerd bekijken en ervan genieten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:40

Nu ik ziek ben, heb ik de oude stapel Bitten eens uit de doos gehaald, om wat te lezen te hebben. Leuk, ook de foto's van allerlei ruiters.
Ik ben meer dan 10 jaar abonnee geweest, dus...

Het valt echt op dat in de oude Bitten de foto's veel meer het beeld geven van zeg maar de klassieke uitgangspunten en dat in de loop van de laatste 10 jaar er steeds meer, steeds extremer, steeds spectaculairder wordt getoond. Ten koste van die klassieke uitgangspunten.

Ooit moet er toch een moment komen, dat het hoogtepunt/dieptepunt bereikt is?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:53

Om te kunnen vergelijken 'oud ' versus ' nieuw' - plaats ik hier deze oude filmpje van maestro Nuno Oliveira (overleden 1989).
Ik blijf het bewonderen.
Jammer genoeg is het nog met oude filmkamera gemaakt , zodat we niet de volledige beweging per seconde kunnen zien - maar ja - dit is dus ook een 'moment' opname..

Balans, stille hand, losheid van het paard.
http://www.youtube.com/watch?v=NtFm-1NT940

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:20

jirina schreef:
Om te kunnen vergelijken 'oud ' versus ' nieuw' - plaats ik hier deze oude filmpje van maestro Nuno Oliveira (overleden 1989).

Om aan te duiden dat goed en slecht niet altijd zwart wit is; klik eens een van de andere filmpjes van hem aan op Youtube met bijvoorbeeld de schimmel; een stuk minder indrukwekkend... De schimmel maar duidelijk een gespannen indruk, stapt gespannen en in telgang. Maakt hem dat minder indrukwekkend? Volgens mij niet... Het toont alleen maar aan dat een topruiter niet altijd perfecte plaatjes laat zien.

Of ontleed het filmpje met het zwarte paard eens in stills... Wedden dat je een imperfect plaatje aantreft? Ook die zie je af en toe met de oren in de nek, met het hoofd schudden of met de staart zwiepen... Muggenzifterij m.i. als je zo iemand ziet rijden. Maar als we over plaatjes zeuren, moeten we dat natuurlijk wel consequent doen Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:26

Oren in de nek, zwiepende staart etc. is toch nogsteeds wel wat anders dan een onregelmatige tact, de rug wegdrukken etc.

De vraag was alleen maar hier of dit een goed plaatje is of niet en waarom niet, dat er dan mensen zijn die daar geen antwoord op geven maar alleen maar er tegen in gaan en zitten muggenziften dat het een momentopname is en blablabla, heeft er dus niks mee te maken met wat de TS vraagt.
Dus als je zo graag wil discussieren over dat mensen in jouw ogen momentopname's afkraken, maak daar dan zelf een topic over, en houdt de discussie hier ontopic, en niet over momentopname's en dat soort sh*t, want dan zouden we bij HAW ook geen rijtechnish commentaar etc. meer mogen geven omdat het momentopname's zijn Knipoog.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:48

x_Marr schreef:
Oren in de nek, zwiepende staart etc. is toch nogsteeds wel wat anders dan een onregelmatige tact, de rug wegdrukken etc.

Bekijk de schimmel op Youtube, ook een filmpje van Nuno en dan zie je duidelijk een onregelmatige tact. Bovendien wordt oren in de nek en staartzwiepen als HET bewijs gezien dat de topruiters van nu slechte dressuur laten zien. Maar daar gaat het mij ook om in deze discussie; als een ruiter die als 'klassiek' te boek staat dat laat zien zegt men: ja maar zij trainen veel vriendelijker en geduldiger dus dan is het niet erg als zij niet elke seconde een perfect moment laten zien. Terwijl de 'moderne'dressuurruiter er op afgerekend wordt.

x_Marr schreef:
De vraag was alleen maar hier of dit een goed plaatje is of niet en waarom niet,

Dat is een gesloten vraag en het antwoord was nee.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:01

femmefatale1 schreef:
Equidea schreef:
Ik zie toch echt een onderhals en weggedrukte rug... (of ik zal het grandioos fout hebben).

Maar als ik het goed heb, is dit dat echt de top?

Ik zal je uit de droom (of nachtmerrie) helpen.. een hele hoop ruiters in de top rijden op deze manier..
Ik kan er zo nog een aantal noemen.. doe ik niet want daar gaat het niet om..

Prestatie gaat tegenwoordig vóór het welzijn van een paard, maarja.. wie ben ik om er iets van te zeggen.. ik ben maar een simpele ruiter die jonge paarden leert wel goed over de rug te lopen, van achter naar voor.. Vork

Hier ben ik het mee eens.

Wat ik me alleen afvraag: HOEVEEL vergelijkbare foto's moeten er gemaakt worden voordat het geen momentopname meer is?
Dan wordt er hier alleen nog maar gepraat over het rug- en achterhandgebruik, maar heb je gezien hoe die stang staat? MEN! Ik krijg al last van mn mond als ik het zie!

Voor de rest sluit ik me aan bij RK. De dressuursport van nu is niet meer wat het geweest is. Een mooi voorbeen is ineens belangrijker dan dat een paard ontspannen van achter naar voren wordt gereden!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:25

In de ST Georg staat een interview met monica theodorescu waarin ook zij aanhaalt waarom er tegenwoordig zo vastgehouden wordt de paarden lopen niet meer losgelassen. En schreef ze dat is jammer het lijkt wel eerder het aanleren van kunstjes teneinde de 6 minuten viereck vol te maken zonder dat het paard ontploft.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:13

runningkawa schreef:
ga je ff googelen, dan zie je dat je meer van dit soort foto's vind. Dus gaat het niet meer over toeval. Dat is als er eens eentje zo tussen staat Lachen

Ja inderdaad, kijk ook eens op jou tube bij dressuur, nou ik vind het 3 keer niks om je paard zo te rijden maar ja zolang het big bussines is zal het de ruiters echt een worst zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:43

Ik denk dus dat die ruiters zo getalenteerd zijn dat ze het ook anders kunnen. Maar dat scoort niet. En dan ben je natuurlijk gek om het anders te doen. Lachen
En dat het goede niet scoort...dat klopt imo niet....

Maar goed dat mag je niet zeggen.
Denken ze dat je het zelf beter kunt, dat je alleen maar af wilt kraken enz enz...
Dat je gewoon graag een goed gereden paard zit mag niet, moet je maar naar wat anders kijken Verward

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:13

Wellicht is het voor het topic zinniger om te kijken of het plaatje van Nuno klopt. Wat er wel en wat er niet goed aan is.

Dat is leuker dan met elkaar harrewarren.
Mensen die dit een onzinnig topic vinden omdat je niet op een foto mag beoordelen zouden dan bijvoorbeeld òf mee kunnen doen, òf weg kunnen blijven?