Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:25

Wat een geweldig paard,
en wat ontzettend leuk voor jou dat jij deze kanjer mag rijden!
Ik heb zelf ook al een aantal keer de eer gehad om een klassiek opgeleide pre hengst te rijden, en zo makkelijk als het er uit ziet, zo moeilijk is het!
Petje af en laat iedereen maar l*llen.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 15:44

Vanaf nu ben ik jaloers op jou. Ja
Veel succes met startte!
Hij heeft de naam; Koninklijke Hoogheid idd zeer verdiend! *LOL*

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:32

daantjuhhh schreef:
Misschien weet ik inderdaad te weinig van klassieke dressuur!

(overigens heeft mijn schrijfwijze en spelfouten niks te maken met je weten en kunnen van iets)

Ik heb echt altijd geleerd dat zeg maar je motor zit achter die drijf je aan met je been (niet constante kuitdruk, maar aanleggen van de kuit)
Die hou je dus actief en dat vang je op met je hand.
Als je een boogje hebt (zo leggen ze het mij uit) heb je een kink in de kabel
Dan ontbreekt er een stukje.
Van het gedeelte van achter naar voren rijden.

Ik zou overigens graag op de uitnodiging uitgaan van de TS.
Ik ben zeker bereid om te leren.

Maar ik snap het gewoon niet.
ik snap niet dat je zo je paard er van achter onder kan houden als je van voor niet meer begleid..??

Misschien kan ik het leren snappen?

Kijk, nu vind ik je reactie wel redelijk. Er ligt iets buiten jouw kennis, en dat is helemaal niet erg, maar zeg dan niet dat dit niet kan en dat ze hem niet goed rijdt. Sta ervoor open!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:51

Dit vind ik er pas echt lekker uit zien! Ik rijd sinds kort een andalusische hengst (ggk) maar die is zeker nog niet zo ver als jij hem hebt daar! Maar goed, die is ook "pas" 9, dus we hebben nog oefentijd!

Btw, z'n manen... Huilen Dat vind ik juist zo mooi aan deze paarden!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:16

daantjuhhh schreef:
frankiej schreef:
heel simpel, handen slechts enkele mm's naar voren om hem te laten volgen en teugels verlengen voor t hals strekken. Kijk en juist die mm's zijn vanaf de zijlijn dus niet te zien. Het paard voelt wel degelijk elke beweging die jij maakt in de teugel hoor. Dat bedoel ik (en ts ook verwacht ik) met de term contact.

Die enkele mm hebben geen enkel effect als je je teugels ZO los hebt.
Je hebt al geen contact dus je bent m al kwijt!
Je moet je teugels zien als elastische stokjes. (gewoon rechte lijntjes die elastisch meebewegen met de beweging van het paard!)
Doe jij je had naar voren moet je paard zijn hals verlengen en neus naar voren brengen.
Je duwt m als waren naar voren (zonder dwang)

EDIT:
Voor degene die het nog niet snappen dit moet je niet letterlijk zien, maar figuurlijk!

Doordat dit paard op zulke lichte hulpen wordt bereden, zal enkele mm wel degelijk uitmaken!!! Als jij constant 'druk' op je teugels hebt dan zal je paard die mm niet voelen nee. Maar een paard dat zo licht aan de hulpen staat zal enkele mm voelen en elke gewichtshulp!!!

Daarbij vind ik dat de ruiter wel degelijk contact heeft met de paardenmond!! Als zij nog maar een kneepje met haar vingeners in de teugels geeft, zal deze hulp bij de paardenmond aankomen.

Ik vind dat de ruiter hem super rijdt en zou een moord doen om ooit eens op zo'n dier te mogen rijden! Petje af hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:12

Bij zulke doorhangende teugels kan het paard geen onderscheid maken of zij nu in de teugels knijpt of dat ze bewegen door de beweging van het paard en ruiter. Sterker nog, die bewegen zelfs zoveel dat het paard het kneepje in de teugel waarschijnlijk niet eens opmerkt. Wil je dus contact maken met de mond dan zal ze de teugels eerst weer korter moeten nemen.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:16

Tjeee, Noor, wat een prachtpaard heb jij onder je kont! Super zoals je hem rijd. Beer gaat volgende week waarschijnlijk voor het eerst L2! Haha!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:12

@Tarja: Zoals je al hebt kunnen lezen heeft daantjuh haar mening inmiddels wat meer genuanceerd en sluit ik me aan bij Sorriso's gedachte hierover. Dit maakt de boel imo wat makkelijker bespreekbaar.
@Sorriso: goh, 1 van de weinige keren dat ik t met je eens ben joh hihi.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:21

Wat een fantastisch paard Haha!
Echt een geluk dat je daar straks mee mag starten. Veel succes nog met hem, hij is super Haha!!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:49

anneliesdj schreef:
Bij zulke doorhangende teugels kan het paard geen onderscheid maken of zij nu in de teugels knijpt of dat ze bewegen door de beweging van het paard en ruiter. Sterker nog, die bewegen zelfs zoveel dat het paard het kneepje in de teugel waarschijnlijk niet eens opmerkt. Wil je dus contact maken met de mond dan zal ze de teugels eerst weer korter moeten nemen.

Welke kennis bezit je over klassieke dressuur? Heb je je hier al eens in verdiept? Al eens een klassiek gereden paard ook echt gereden? De doelstellingen van klassieke dressuur zijn heel anders als de moderne dressuur.

En wat bazel je nou, het is de mond van het paard, zeer gevoelig tandvlees en een tong met wel duizenden papillen op de tong, denk je werkelijk dat een paard een kneepje in de teugel niet voelt? Nou van sommige paarden kan ik me dat wel voorstellen, die worden met zo veel druk gereden dat ze dat idd niet meer voelen. Maar een klassiek gereden paard met een mondje van boter (en je kunt het er van af zien dat hij een ''botermondje'' heeft) voelt alles.

Dus ze heeft contact met de mond, en ook al blijf jij steenvast beweren van niet? Terwijl de amazone in dit topic meerdere malen heeft aangehaald wat ze voelde van de mond en dat ze wel daadwerkelijk contact had. Daantjuhh nuanceerde haar mening in ieder geval en gaf toe niet zo veel er van af te weten en er meer over te willen leren, zet je eens over je trots heen en sta open voor dingen.
Ik ben ook hard aan het werken aan zo een teugelcontact met mijn pony en de momenten dat hij het super doet, nou ik kan je zeggen een wereld gaat voor je open!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:11

Mooi paard hoor, ik zou echt niet zeggen dat ie 18 jaar is!

Klassieke dressuur is nou eenmaal anders dan de "gewone" dressuur. Er is wel degelijk aanleuning en als je je paard goed rijdt hoef je in principe alleen maar de schouders te sturen en de hals te begeleiden met je teugels. Alleen op foto 7 vind ik de teugels wel erg "rommelig". Ik mis op sommige foto's een goed ondertredend (dus dragend) achterbeen.

Toch ben ik "jaloers" op je hoor, ik ben bang dat ik het nooit zo voor elkaar zal krijgen met m'n pony, maar ik blijf oefenen. Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:26

Lara_Silver schreef:
anneliesdj schreef:

Welke kennis bezit je over klassieke dressuur? Heb je je hier al eens in verdiept? Al eens een klassiek gereden paard ook echt gereden? De doelstellingen van klassieke dressuur zijn heel anders als de moderne dressuur.

En wat bazel je nou, het is de mond van het paard, zeer gevoelig tandvlees en een tong met wel duizenden papillen op de tong, denk je werkelijk dat een paard een kneepje in de teugel niet voelt? Nou van sommige paarden kan ik me dat wel voorstellen, die worden met zo veel druk gereden dat ze dat idd niet meer voelen. Maar een klassiek gereden paard met een mondje van boter (en je kunt het er van af zien dat hij een ''botermondje'' heeft) voelt alles.

Dus ze heeft contact met de mond, en ook al blijf jij steenvast beweren van niet? Terwijl de amazone in dit topic meerdere malen heeft aangehaald wat ze voelde van de mond en dat ze wel daadwerkelijk contact had. Daantjuhh nuanceerde haar mening in ieder geval en gaf toe niet zo veel er van af te weten en er meer over te willen leren, zet je eens over je trots heen en sta open voor dingen.
Ik ben ook hard aan het werken aan zo een teugelcontact met mijn pony en de momenten dat hij het super doet, nou ik kan je zeggen een wereld gaat voor je open!

Bij jou gaat de wereld dus blijkbaar nog maar net 'open'.
Ik ga op het laatste gedeelte niet inhoudelijk reageren, dat lijkt me de moeite niet waard.

Dat ik bij mijn mening blijf heeft verschillende redenen. Ten eerste heb ik de amazone geregeld irl zien rijden en zegt ze te willen gaan starten met het paard. Als ze wil starten zal ze toch echt volgens de 'moderne' dressuur moeten gaan rijden, klassieke dressuur wordt in de ring niet gewaardeerd. Daarbij is het niet een perfekt gereden paard met alleen een los teugeltje. Ik zie meer dingen op de foto's die beter zouden kunnen, in combinatie met de teugelvoering trek ik dus een conclusie.

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:25

dirke schreef:
wat een mooi paard en ook zo heerlijk licht in de hand Haha!

zo hoort het!

Helemaal mee eens:)

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:21

Ik had nog een vraag, misschien dat deze al gesteld is in de eerdere pagina's, maar dan moet ik alle berichten over wel contact/ geen contact lezen. Dus stel ik hem zelf; Wat is Arré ?

Xx

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:33

Lara_Silver schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ga op het laatste gedeelte niet inhoudelijk reageren, dat lijkt me de moeite niet waard.

Dat ik bij mijn mening blijf heeft verschillende redenen. Ten eerste heb ik de amazone geregeld irl zien rijden en zegt ze te willen gaan starten met het paard. Als ze wil starten zal ze toch echt volgens de 'moderne' dressuur moeten gaan rijden, klassieke dressuur wordt in de ring niet gewaardeerd. Daarbij is het niet een perfekt gereden paard met alleen een los teugeltje. Ik zie meer dingen op de foto's die beter zouden kunnen, in combinatie met de teugelvoering trek ik dus een conclusie.

Jij reageert niet echt relevant, ik heb het niet over de aanpassing op wedstrijden, dat lijkt me vrij logisch, nee ik heb het specefiek op het contact tijdens het rijden. Daarbij zie ik idd ook foutjes hoor maar daar gaat het allemaal niet om. Je gaat niet in op mijn reactie je bent gewoon dingen aan het vertellen die wel waar zijn maar geen relevantie hebben...

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:38

Wauww! Wat een geweldig mooi paard, en wat kan die lopen zeg, echt super netjes..Haha!!! Petje af!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:40

Het is wel degelijk relevant. Ze zegt zelf ook op concours te willen met hem, dan heeft het geen zin om zo te trainen. Daarbij mag het rug en achterhand gebruik ook beter en ik denk dat dat deels voortkomt uit een foute aanleuning.
Als ze hem volgens klassieke dressuur wil rijden snap ik niet waarom ze wedstrijdambitie's heeft, dan kan ze beter clinic's en shows gaan rijden.

En je wilt toch niet serieus dat ik inga op het 'gebazel' 'over trots heen stappen' en 'openstaan voor dingen'? wordt volwassen meid.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:58

tja je blijft altijd "baas boven baas" houden he Tong uitsteken

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 21:23

anneliesdj schreef:

Nu weet ik zeker dat het afgunst is, want in de tijd dat jij mij irl hebt zien rijden had ik Rainman, die grote bruine, waar ik elk weekend mee won, met meerdere winstpunten per proef doorgaans. Je hebt blijkbaar nu iets gevonden waar je me op denkt te kunnen pakken, helaas gaat dat je niet lukken. Demo's en clinics rijden we al, maar bedankt voor de tip.

Ik rij al jaren concoursen en al jaren doe ik leuk mee, ook op Z1/Z2 niveau(6 paarden zelfstandig naar de Z gereden), dus je hoeft mij niet te vertellen hoe ik een paard in de ring moet laten zien. Ik train zonder druk en wil ze licht van voren hebben. In de ring hoef ik alleen mn teugels meer op maat te nemen, zodat het er daar modern uitziet. Dat heeft verder niets te maken met dat klassieke dressuur niet geschikt is voor concoursen, dus dat je dat blijft aanhalen zegt al genoeg over jouw kennis van klassieke dressuur eigenlijk he.

Het paard in dit topic is 18 jaar oud en heeft een halfjaar niets anders gedaan dan gras eten. Dat hij na zo'n lange tijd van weinig doen zichzelf zo onder het zadel laat zien, zegt dat hij heel fijn opgeleid is, in de klassieke dressuur wel te verstaan. Elk paard heeft zijn zwakke punten, bij dit paard is dat zijn lendenpartij en achterbeen. daar werken we dus aan. Perfect hoeft hij van mij niet te lopen als ik er voor de tweede keer op zit, wat op deze foto's dus zo is. Ik heb nergens gezegd dat dit mijn idee van perfectie is, alleen dat ik ze licht en zonder druk rij.

Ohja, en de uitnodiging staat hoor, kom hem maar een keer rijden, dan maak ik daar ook foto's van en dan zetten we die hier ook neer. Want als je er zoveel vanaf weet, dan kun je hem vast ook veel beter rijden dan ik toch?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:51

Mindfields ,laat ze lekker miepen over jou rijkunsten ze kunnen het niet verkroppen en trekken liever een paard in de krul (zoals zovelen)
Ik heb jou zaterdag en zondag met Horst gezien, en het zag er ontspannen en fijngevoelig uit.

Anneliesdj
ga idd zelf eens een keer rijden op de hengst , en bewijs dat jij het echt beter kunt..................

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:32

ik ga me niet in de discussie mengen over wel of geen contact...

maar ik vind het wel wat bot om te zeggen dat iedereen die het paard op de "moderne" manier rijd, dus met erhmm(, hoe zeg ik dit zonder dat het op verschillende manieren te interpreteren is.... ) Met lichte druk op de teugels, het paard in de krul trekt. Tuurlijk, het paard zal dan meer druk voelen (doh) maar dat wil niet zeggen dat je het paard niet vanuit ontspanning en activiteit vanuitachteren naar beneden laat komen.

En, ik beweer totaal absoluut niet dat ik het beter kan!!!, ik zou al blij zijn als ik een rondje netjes kon stappen op z'n paard... Maar denken jullie niet dat mensen die goed opletten, veel lezen, veel kijken naar andere (betere) ruiters, van verschillende stromingen... Soms in theorie best dingen kunnen weten, zonder dat ze het ook maar in de verste verte kunnen uitvoeren nog? Ik weet in theorie hoe je een paard actief en nagevelijk rijd... In praktijk is het me nog niet gelukt...
Waarom word er altijd meteen aanvallend geroepen dat mensen het niet kunnen, of fout doen... Misschien zijn er meerdere manieren die beide goed zijn?
Ik kan me overigens voorstellen dat met "losse teugel" een paard nagevelijk rijden... iets is wat je pas kan snappen als je het gedaan hebt. Omdat je alleen bij een paard die het kan, kan voelen hoe het is.

(dit is geheel onafhankelijk van wat goed en fout is, in voorzoverre 1 van beide goed of fout is)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 22:53

Ik heb nergens geroepen dat het op een andere manier niet kan of dat iedereen die het anders doet, zijn paarden in de krul trekt. Ik zeg alleen dat ik het zo doe en dat het mij en de paarden erg goed bevalt. En de jury's ook nog op concours. Ik val niemand aan, ik leg alleen uit hoe en waarom ik het zo doe.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:29

hmm, Mindfields, ik had het niet specefiek over jou, meer mensen in het algemeen. Mijn post was dan ook absoluut niet aanvallend bedoelt. Hehe, misschien wel beetje kritisch, maar dan meer op de manier waarop mensen in het algemeen met elkaar omgaan tegenwoordig.

Overigens, zou ik heel graag een foto zien van hetzelfde paard als hij beter getraint is zodat hij zijn achterhand beter onder plaatst, ben heel heel benieuwt naar dat plaatje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:37

Mindfields schreef:
Nu weet ik zeker dat het afgunst is, want in de tijd dat jij mij irl hebt zien rijden had ik Rainman, die grote bruine, waar ik elk weekend mee won, met meerdere winstpunten per proef doorgaans.

Ik zie gewoon een paard wat niet correct loopt en dus zeg ik dat. Dat ik het beter zou kunnen heb ik nooit gezegd.

Je zou ook gewoon het commentaar wat je krijgt kunnen accepteren, daar is HAW tenslotte voor.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 25-10-07 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 23:50

anneliesdj schreef:
Mindfields schreef:
Nu weet ik zeker dat het afgunst is, want in de tijd dat jij mij irl hebt zien rijden had ik Rainman, die grote bruine, waar ik elk weekend mee won, met meerdere winstpunten per proef doorgaans.

In de tijd dat ik jou heb zien rijden had je er altijd een stang en trens in, de stang altijd horizontaal, altijd 2 dressuurzwepen erbij en in bijna alle gevallen ook nog een slof eraan. Slof strak, sporen erin, bit achter z'n oren en aan beide kanten een zweep 'om hem actief te krijgen van achter'. Ik wilde het niet aanhalen omdat het niet relevant is maar je wilt het blijkbaar heel graag. Ik hoop van harte dat je het nu anders doet, wat waarschijnlijk ook zo is als ik het zo zie maar daarom hoef ik niet te staan juichen als ik een paard zie wat niet correct loopt. Jij wilt perse horen dat je 't zo goed doet en dat hij super loopt omdat het je ego streelt maar ik zie gewoon een paard wat niet correct loopt en dus zeg ik dat. Dat ik het beter zou kunnen heb ik nooit gezegd.

Je zou ook gewoon het commentaar wat je krijgt kunnen accepteren, daar is HAW tenslotte voor.

Ik heb nog nooit met twee zwepen gereden, laat staan met een stang horizontaal en een slof heb ik bij rainman misschien 4 keer in de 4 jaar dat ik hem reed gebruikt. Dus waar je je verhaal vandaan haalt weet ik niet.. Verward
Echt, dit verzin je. Gelukkig weet ik, en heeeeeel veel andere mensen, dat wat jij nu vertelt een leugen is. Is er op Bokt een regel voor smaad? Onwaarheden vertellen over mensen is smaad namelijk.

Je komt over als zeer gefrustreerd.