Ik ben heus niet te beroerd om te corrigeren.
Maar een trap in de buik is niet echt functioneel, wel?
Daarentegen kan een goeie mep met een touw heel effectief zijn als een paard naar je steigert...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ook het inrijden kan dan veel beter gaan. Ik heb al bjina 3 paarden zo zonder enige tik opgevoed en je kon gewoon zo op hun rug springen.
terwijl ik sommige echt dagen bezig zie "worstelen" met hun paard.
heb je ook het klaus boek gelezen? 
die film is ook echt geweldig! 2008 april komtie naar nederland en hoop hem te zien daar... 
nicky_f schreef:vaak vind ik dat er hier op bokt juist zo zacht wordt gedaan tegen paarden.
Soms wel TE zacht.
Ik zie noooit voorbij komen : doe er een scherper bit in , of sla hem met de zweep.
Ik ben het wel eens met de anderen

waarom slaan en alles snel willen als het ook met liefde en geduld kan wat veel leuker is.

ja omdat hij ze waarschuwt zoals in een kudde. Mensen snappen dat vaak niet en slaan gelijk wat voor het paard idd heel verwarrend is en nog steeds niet luisteren om dat ze niet snappen waarom.
haha maar echt heel mooi hoe dat klinkt ook hij in eens veranderd

eigenlijk was je heel lief want het paard weet nu eindelijk waar hij staat en naar wie hij moet luisteren

zie je hem ook nog wel eens? Loowis schreef:"Maar je hebt er ook tussen zitten ( zoals mijn pony ) die gewoon vrolijk met de oortjes strak naar voren volledig in de staak gaan ( lees; rodeo ( bok stijger bok stijger ) slidings maken om nog te kunnen weigeren ga zo maar door ) en dit heeft echt totaal geen reden!"
Voor je paard is het toch een reden om nie tte gaan en zo moeilijk te doen. Afstappen kan bijv. helpen. Soms heeft een paard een leider van de grond nodig.
Ik zie dat je ook zei dat hij na de zweep opeens weer heel lief is. Wat denk je? Hij is net een paar of een keer flink geslagen. Dan zou ik ook ffe braaf doorlopen ja. Maar je paard is dan niet "blij"waarom slaan en alles snel willen als het ook met liefde en geduld kan wat veel leuker is.
En ik ben meer dan een jaar bezig geweest om hem over een parcoursje van alleen maar balkjes op 40 cm hoogte ( kan er over heen stappen dus ) te krijgen. Dus het moet helemaal niet snel, maar een paard dat mij uitprobeert, terwijl ik hem dondersgoed ken dat hoeft van mij niet, en dat hoef ik ook niet te pikken
En lief zijn en veel geduld zijn helpt niet bij Mandour als ie zo'n bui heeft
Sommige paarden moeten nou eenmaal op hun donder hebben als ze een bepaalde bui hebben. Ieder paard is anders en heeft dus ook een andere behandeling nodig. Als ik alleen maar lief ga zijn en geduldig en alles maar laat gebeuren, nooit zweep of spoorgebruik dan wordt t een monster die totaal geen respect meer voor me heeft, dwars over me heen loopt, en niets anders doet dan protesteren. Hij heeft zo nu en dan gewoon een pak op zn donder nodig. En een paar flinke tikken is heel iets anders dan je paard afranselen
( een tik hoef je niet te geven als het geen goeie is, muizetikjes WERKEN NIET namelijk.. Daar worden ze alleen maar vervelend van ) Maargoed, ieder zijn eigen manier
Als jij alles met liefde en geduld wil doen, zonder ooit spoor of zweep te gebruiken ga je gang
Niemand die je tegen houdt. Net als dat niemand mij tegen houdt om het te doen op mijn manier