Ik schaam me dood....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Ik schaam me dood....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:55

maakt niks vergeven hihi!!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:01

Waarom reageren de meeste hier zo luchtig op? Ik snap er niet zoveel van hoor...
Ik vind dat als een paard wondjes heeft van het aanpakken niet echt goed of normaal hoor.. Lips are sealed

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:03

das ook denk ik t discussie probleem, in hoeverre mag /moet je een paard aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:06

juudje84 schreef:
je kan zker een paardenliefhebber zijn. wat wil je, verongelukken met je paard, kopstoten krijgen of iets dergelijks. of je paard goed onderhouden genieten van je paard en sport zonder ongelukken? doe mij maar t laatste.

je meot gewoon eens rondkijken overal wat er gebeurd, wij wonen aan t bos, hoe vaak wij niet een paar/pony aan onze wei of pad hebben gehad waar de ruiter eraf gegooit was door verschillende redenen.
veiligheid is prio nummer 1.
en tis psies hoe Yamcha hierboven ook al een keer zei daar ben ik t helemaal mee eens dat je bij paarden die slecht opgevoed zijn niet anders kunt... en hoeveel zijn er dat?? veel, mensen fokken ,veulen op de wei kijken er 3 jaar niet na, begin maar eens op te voeden, verkeerd opvoeden , niet opvoeden maar uiteindelijk meot er mee gewerkt worden en wil iemand hier zijn hobby of sport mee gaan drijven.

je hebt mishandelijk en je hebt een paard aanpakken oftewel duidelijk op zijn nummer zetten.
stel je hebt een pony of paard die je aan iemand verkoopt, je wil toch dat die gene er blij mee is en niet dat je later hoort dat er ongelukken gebeuren toch....

heb net op de home pagina ook wel t fimpje gezien van de duitse mevrouw dat gaat mij zeker veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ste ver dat is geen corrigeren meer maar afbeulen alleen maar voor je eigen prestatie, zon punt wil ik niet duidelijk maken.
trainen moet gebeuren op een ontspannen en juiste manier maar ik vind zeker dat er gecorrigeerd mag worden en duidelijk.

ik ben absoluut geen dierenmishandelaar of wat dan ook want jou reactie maakt mij heel kwaad, ik hou net zo goed van mijn paarden zoals iedereen, maar ik wilde op het begin alleen maar duidelijk maken dat ik vind dat een duidelijke aanpak meer effect heeft dan iedere dag maar een tik je van mag niet.

Dat ben ik zeer zeker met je eens, en ik geloof ook wel dat als je met een onopgevoed paard werkt, je soms harder in moet komen, dan je eigenlijk wilt, omdat het op dat moment gewoon nodig is. Ik heb op een manege gewerkt en daar was een ruin die gewoon geen manieren had geleerd, en over alles en iedereen heen liep.
Ik pak een paard aaltijd zo van : Kom mee, zelfverzekerde houding, en zelfverzekerd stemgebruik, etc. Daar was meneer de eerst paar dagen wel van onder de indruk, en toen besloot hij dat ook ik maar eens naar hem moest luisteren.
Paar keer ruzie met hem gehad in de stal, tot het moment kwam dat ik hem uit de paddock kwam halen en hij het verzon om gericht naar me te steigeren... toen heb ik hem wel een goeie klap verkocht.
1 keer was genoeg, het was zó duidelijk, dat hij het nooit mee gedaan heeft. Hij liep als een hondje achter me aan, en pas toen kon ik hem echt belonen en leuke dingen doen... mss kwam ik over als een softie, dat ben ik niet.
Maar de laatste keer dat ik zoiets heb hoeven doen is 4 jaar geleden... het is een laatste redmiddel, en een touw is zeker niet het eerste waar ik naar grijp.

Het begint bij opvoeding. Heb je een paard goed opgevoed, en ben je duidelijk, dan zal het nooit tot dat punt komen...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:08

Helaas heb je de opvoeding van je paard vaak niet meegemaakt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:12

@Yamcha: hehe iemand ie t met me eens is hihi.
maar ja t is gewoon zo, als altijd je zelfde huis tuin keuken ponytje hebt (nog al belediging bedoelt) merk je waarschijnlijk niet dat er veel vervelendere paarden bestaan. maar alles komt goed zegge we maar

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:14

juudje84 schreef:
als altijd je zelfde huis tuin keuken ponytje hebt (nog al belediging bedoelt) merk je waarschijnlijk niet dat er veel vervelendere paarden bestaan. maar alles komt goed zegge we maar

oooooooooooooooow sorry niet als belediging bedoelt pfff dat typen wordt er niet beter op!!
sorry!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:18

@ Farouche: Nope, klopt. Opvoeden begint al met veulens, je moet vanaf het begin heel duidelijk zijn en consequent. En dat kan heel liefdevol, hoor. Ja
Meestal ben ik bij paarden een heel aardig persoon, ik beloon heel veel, dat voorkomt al een hoop straf. Maar ook op de kop geven doe ik, maar als je consequent bent, zul je mss eens een tik moeten uitdelen, maar vaak is "NEE!" al genoeg...
Je stem is je allereerste middel, dan pas komen alle andere dingen, en dan heb je nog een heel scala, voordat je een touw of een zweep überhaupt nodig hebt.
Maar als je straft, is het gewoon super belangrijk dat je niet te zacht (10 kleine tikjes hebben echt geen nut) maar ook niet te hard straft. Waarom zou je een paard lens slaan als je het ook met een "NEE!" af kan? En dat is een stukje gevoel...

@ juudje: dat is het ook... en de meeste paarden zijn ontzettend lief en schattig en leuk, Lovers en er zitten een paar onopgevoede dieren tussen.
Ik vind eigenlijk een slechte opvoeding het gemeenste wat je een paard aan kunt doen...
Dan heb je later veel hardere maatregelen nodig, terwijl het zó makkelijk te voorkomen was geweest... dat vind ik erg.
Haha grappig, hoe je met een fikse discussie begint, en dan toch uiteindelijk wel weer een hoop gemeen hebt...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:29

@Yamcha dat is ook zo maar vaak reageren mensen te snel zonder even duidelijk na te denken, ik ook hoor Tong uitsteken
maar hoe je zegt een slechte opvoeding is t gemeenste wat je een paard aandoet, in feite wel, een paard is vanaf de geboorte afhankelijk van de mens, de mens wil um in de wei dan op stal dan naar e keuring en dan mag ie eindelijk 2,5 (maar) genieten, want waarschijnlijk moet weer naar een keuring of klaar gemaakt worden in iedergeval weer luisteren naar de mens.
als dat vanaf veulen aan goed gebeurd prima, zul je minder problemen hebben, maar hoe vaak worden ze op de wei gegooit hopelijk in een koppel waar ze nog een beetje ontzag leren, maar ook vaak maar met 2e of alleen, niks geleerd, 2,5 -3 jr van de wei af en moeten ineens helemaal begrijpen wat er van hem verwacht wordt, het ene paard heeft er geen moeite mee de andere dus wel en deze paarden als ze net op de verkeerde plaats zijn worden ze al ram verknoeit!
en ga met die paarden maar eens werken op een hele zachte manier van foei mag niet, gaat je nooit lukken.
en die paarden hebben gewoon nodig 1x heel duidelijk zodat je zonder gevaar voortaan ver kunt werken, ik zou me schuldig voelen als ik een onopgevoed of halfopgevoede pony aan een kind zou verkopen... wie weet wat er gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:48

En daar heb je exact het punt te pakken waar het om draait...
Een paard in de opfok gooien is op zich niet verkeerd, maar zorg wel dat je zeker weet dat het een koppel is met oudere paarden erbij... en dat nog, moet je er regelmatig heen.
Een veulen moet al netjes mee kunnen lopen, gepoetst kunnen worden (en dat hoeft dan maar 5 minuutjes) en voetjes kunnen geven...
En als je een jonkie weer ophaalt, moet je met heel veel geduld die dingen aanleren.
Ik vind de leeftijden waarop die keuringen zijn al waanzinnig, dat werkt imo overvragen, en frustratie en ongeduld in de hand...
geduld, geduld... dat is waar je een eindeloze dosis van nodig hebt als je een paard opvoedt. Al moet je iets 100 keer herhalen... dan doe je dat.
Maar wat gebeurt er? Als een paard iets niet begrijpt, krijgt ie een map, is ie bang, krijgt ie een mep, als ie aangeeft dat ie iets nog niet aankan krijgt ie een mep... raar hè dat sommige paarden onzeker zijn...
Een paard paard laten zijn, paardgericht opvoeden, eerlijk zijn... daar hebben veel mensen een hoop moeite mee.

Weet je wat het punt is? Er wordt zo vaak onterecht gestraft... als ik ergens van zou schrikken, en dat heeft een sprong tot gevolg, zou ik daar bang en onzeker van worden... wat mij nog veel schrikkeriger zou maken...
Daarom vind ik straffen in geval van dominantie vrij zinvol, maar in alle andere gevallen niet.... en idd, dan moet je 1x heel duidelijk zijn.
Maar ben je verder consequent, dan is 1x ook genoeg. En dan kun je lekker werken en een hoop belonen, maar dat gaat niet zonder duidelijk te zijn...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:58

precies Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:02

Wij begrijpen elkaar Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:06

zie je komt t toch nog goed Haha! eerst flink in de haren hebben en dan... hey heeft toch wel een beetje dezelfde ideeen hihi Knipoog geweldig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:10

Altijd toch? Maar ik kan een stootje hebben, en jij ook wel... komt helemaal goed Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:14

echt interessante discussie vind ik nog steeds!
Ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen, ik vind vooral dat je eerst moet kijken waarom een paard iets doet, voor je er op reageert. Of je paard iets uit angst, onbegrip of simpelweg dominantie/brutaliteit doet maakt een wereld van verschil. Ik probeer onder het zadel altijd alles rijtechnisch en vriendelijk op te lossen, maar als ze geen respect voor me hebben op de grond geef ik ook wel eens een klap hoor..en idd, dat is meestal maar 1 keer nodig. De vierjarige waar ik nu mee bezig ben liep ook door je heen en lette totaal niet op je, had absoluut geen respect. die heb ik één keer duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was, en is sindsdien niet meer nodig geweest, en ik heb ook het idee dat ze het nu veel leuker vind met/voor me te werken, nu het duidelijk is dat ik haar leider ben is het goed, en ook fijner voor haar denk ik..net als met kinderen, ze hebben gewoon leiding nodig, dan weten ze ook waar ze aan toe zijn..onder het zadel en erop vind ik 2 hele andere dingen. het enige waar ik een keer flink op aan zou pakken met rijden (alleen als het echt niet anders kan, en mits ik zeker zou weten dat het niet uit pijn, angst of onbegrip is) zijn steigeren enzo. Daarnaast vind ik dat je met been best een keer hard mag zijn, met handen absoluut niet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:16

haha vooral jullie discussie vond ik leuk om te volgen yamcha en juudje84!
Op een normale manier discussiëren vind ik ook net interessant, elkaar naar beneden halen is iets anders, maar dit was een goede discussie Lachen

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:18

iedereen heeft wel eens een slechte dag ook paarden waarom zouden ze zich altijd moeten gedragen? ik ga meestal iets heel anders doen als mijn pony zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:21

merel90 schreef:
echt interessante discussie vind ik nog steeds!
Ik ben het ook helemaal eens met wat jullie zeggen, ik vind vooral dat je eerst moet kijken waarom een paard iets doet, voor je er op reageert. Of je paard iets uit angst, onbegrip of simpelweg dominantie/brutaliteit doet maakt een wereld van verschil. Ik probeer onder het zadel altijd alles rijtechnisch en vriendelijk op te lossen, maar als ze geen respect voor me hebben op de grond geef ik ook wel eens een klap hoor..en idd, dat is meestal maar 1 keer nodig. De vierjarige waar ik nu mee bezig ben liep ook door je heen en lette totaal niet op je, had absoluut geen respect. die heb ik één keer duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend was, en is sindsdien niet meer nodig geweest, en ik heb ook het idee dat ze het nu veel leuker vind met/voor me te werken, nu het duidelijk is dat ik haar leider ben is het goed, en ook fijner voor haar denk ik..net als met kinderen, ze hebben gewoon leiding nodig, dan weten ze ook waar ze aan toe zijn..onder het zadel en erop vind ik 2 hele andere dingen. het enige waar ik een keer flink op aan zou pakken met rijden (alleen als het echt niet anders kan, en mits ik zeker zou weten dat het niet uit pijn, angst of onbegrip is) zijn steigeren enzo. Daarnaast vind ik dat je met been best een keer hard mag zijn, met handen absoluut niet.

Hmmm ja helemaal met je eens dus. Maar dat zal wel te maken hebben met dat jij het ook met ons eens was Haha!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:28

hihi Haha! zijn we het allemaal met elkaar eens, einde discussie? Haha!

Over wat jij zegt marouschka02: dit ligt eraan vind ik..een paard mag zijn dag niet hebben, als hij een dagje stijver is of minder lekker loopt, niet goed wil zakken, prima, dan geef ik je helemaal gelijk en ben ik de laatste die dat dan toch af wil dwingen.
Maar hij mag nog zo'n ochtendhumeur of weet ik wat hebben, been=altijd voorwaarts en aan de hand mag hij niet door/over me heen lopen, daar ben ik heel consequent in, goed humeur of rothumeur, hij heeft zich wel te gedragen Haha!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:31

Weet je zeker dat deze er niet al zaten voordat je ging rijden??
En mag ik vragen wat jij vind dat op zn donder geven inhoudt ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:33

@ merel90: Bij mij ook. Lopen = lopen, en door de hand heen is nooit OK. Maar ben dan wel weer zo aardig, dat als ie het goed gedaan heeft, dan ga ik uitstappen... maar dat heeft dan uiteraard waar een opvoedkundige functie...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:34

ja precies.. en idd, stoppen als het goed gaat, dan houdt je paard er plezier in en is een goede les.
wat zijn we het weer eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:35

Harmonisch en gezellig hier... iemand een kopje thee erbij?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:38

lekker! merci'tje? *ben er zelf al misselijk aan gegeten Haha! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:57

Oh, heerlijk!!! Smaakt mij goed!!