Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Elliebelle

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:09

Ik gebruik nooit een krukje, want dan springt mijn paard angstig in het rond.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:45

Ik gebruik een krukje om zonder zadel op een paard te geraken, bij een boomloos zadel en als het paard nog niet volledig zadelmak is ga ik er ook niet in liggen prikken met mijn tenen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:49

Horsedances schreef:
Op diverse buitenlandse dressuur-forums is een verhitte discussie ontstaan over het volgende :

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Wat is jullie idee hierover :

POLL

Hij mag dat best voor zichzelf uitmaken Haha!
Alleen een wat bredere visie op hoe het een met het ander te maken heeft zou em niet misstaan Clown

Met een krukje opstappen maakt dat je paard ook voor krukjes schrikbestendig wordt Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:53

Kion99 schreef:
Ik gebruik nooit een krukje, want dan springt mijn paard angstig in het rond.

Dan zou ik daar toch eens werk van gaan maken. Als een paard ergens bang voor is, kun je hem gewoon leren er mee om te gaan.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:55

ik gebruik bij een fries wel een krukje.. Omdat A de eigenaar het wil omdat het voor dat paard zn rug beter is en ook voor het zadel.. en B Omdat ik het gewoon veel makkelijker vind Knipoog Bij mijn eigen fries doe ik het niet want die loopt dan gwn weg haha Tong uitsteken

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:16

Kwestie van opvoeden, mijn paardne vinden het heel normaal om ergens geparkeerd te worden zodat ik op kan stijgen zonder toestanden. Scheelt een stuk hoor, daarom kan ik tijdens buitenritten ook gewoon hekken openen en dichtdoen zonder af te stijgen, zijn goed wereldwijs geworden van zulke dingen!

Het hele idee achter met behulp van een krukje opstijgen moet niet zijn, dat dat voor stijve harken is, maar dat dat is omdat het het behoud van een paardenrug kan zijn!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:18

uhum ga jij nou zeggen dat mijn paard niet is opgevoed ??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:45

Angg schreef:
Bij mijn eigen fries doe ik het niet want die loopt dan gwn weg haha Tong uitsteken

Ja dus.....paard hoort gewoon stil te staan toch?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:52

Horsedances schreef:
Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Zoals ik het lees staat hier alleen maar dat hij stopt met paardrijden als hij een bepaalde fysieke prestatie niet meer kan leveren. Wellicht had er ook kunnen staan, ik stop met paardrijden als ik mijn eigen veters niet meer kan strikken.

De discussie die hier gaat over wel of niet met een krukje opstappen is een heel andere volgens mij. Ik stijg meestal met een krukje op, niet omdat ik niet anders kan, maar omdat ik de rug van mijn paard niet zwaar eenzijdig wil belasten.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:18

Ik gebruik soms een krukje als ik op een paard moet stappen die groter is dan 1.70 (ik ben zelf niet zo heel groot). Ik zie dat zelf eigenlijk alleen maar als een goed ding want om uren aan je paard te gaan hangen omdat je er niet op kunt komen heeft ook geen nut.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:23

Een krukje kan handig zijn, niet alleen als je paard groot is maar ook als je slechte knieen hebt en je dus niet goed omhoog kan drukken!!Dit zou voor mij geen reden zijn om niet te rijden

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:26

daffodil schreef:
Angg schreef:
Bij mijn eigen fries doe ik het niet want die loopt dan gwn weg haha Tong uitsteken

Ja dus.....paard hoort gewoon stil te staan toch?

Nou !! Als ik met een krukje op wil stappen loopt ze weg Tong uitsteken Niet als ik zonder opstap dan blijft ze wel staan hoor Bloos

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:39

Toch een kwestie van opvoeding! Knipoog

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:41

Jaah maar als ik dat krukje nooit gebruik bij haar... Wat boeit mij het dan.. Ik heb dr pas een jaar hoor

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:46

Het hoeft je niet te boeien, jouw fries hoeft het van mij ook niet per-sé te leren.... Haha!
Maar.... als jij zou willen dat je paard er stil bij blijft staan, dan kan die dat met tijd, veel doen en opvoeding wèl leren.

Ik vind het zelf altijd prettig dat de paardjes die ik rijd van alles zien, leren, kennen enz. Daar worden ze wijs van. En persoonlijk vind ik dit een onderdeel van de opvoeding van een paard. Ik zeg zelf vaak: dan wennen ze er maar aan Knipoog

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:38

hahah nou mijn paard vind alles best je kan er ondersteboven op gaan zitten je kan er onder gaan hangen alleen dat krukje moet ze gewoon niet lekker boeiend denk ik dan maar Tong uitsteken ze is 9 jaar ze doet alles wat ik vraag van haar dus dat ene ding daar maak ik me dan niet druk om

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:41

Tja, aan de ene kant kan ik begrijpen wat de dressuurruiter bedoeld,
aan de andere kant: als je aan 1 kant van het paard hangt lijk je voor het paard 3 x zo zwaar als wanneer je er op zit.
Daarnaast is de paardensport zo oudbollig dat wij alles links doen (sommige paarden worden gewoon para wanneer je rechts het zadel er op gooit). Daardoor wordt het paard - door het opstappen - steeds aan dezelfde kant belast en dat is niet goed.
Dus opstappen met trapje / krukje of zoiets zou eigenlijk helemaal niet verkeerd zijn!
Op mijn stage moest ik op paarden klimmen waarvan er 1 uitzondering was met een stokmaat van 1.67m, want de rest kwam allemaal ver boven de 1.80m uit en ik moest daar dan ook op elk paard opstappen MET een trap, om zo het paard te ontlasten.
Bij mijn paard wil ik ook zelf leren om ook rechts op te stappen, zoat ik dat kan afwisselen en ik wil nog een extra plankje in de bak gaan maken, zodat ik ook gemakkelijk met hulpmiddel op en af kan stappen om hem te sparen.

En Irma-Maandag:
Ik ben het HELEMAAL met je eens: dan wennen ze er maar aan.
Sommigen vermijden alles waar het paard bang voor is en dan nog vinden ze het gek DAT het paard overal bang voor is.
Zoals pas ook: ben ik met die van mij aan het wandelen terwijl de buurvrouw met haar Tekkel (hoe schrijf je dat?) aan het wandelen is, hij begint te blaffen en moet meteen weg bij mijn paard. Ik zeg: laat hem maar blaffen, dan went mijn paard er tenminste aan!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:31

Zelf gebruik ik nooit een trapje maar om de rug van het paard te ontlasten vind ik het ook wel weer goed..

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:35

xMariekee schreef:
Zelf gebruik ik nooit een trapje maar om de rug van het paard te ontlasten vind ik het ook wel weer goed..

Daar ben ik het mee eens. Ik gebruik nooit een krukje of iets dergelijks. Maar voor het paard zijn rug zou het misschien beter zijn.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:41

Aranel schreef:
Zonder zadel spring ik er meestal zo op, soms vraag ik een voetje van iemand.

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Hier ben ik het dan ook wel mee eens Clown

En bedankt... Ik ben niet dik... en niet oud... en ik stap met een krukje op. Sorry maar deze uitspraak schiet mij in het verkeerde heelgat.

Ten eerste is het Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter voor de paardenrug en je zadel.
Ten tweede zou jij het zelf fijn vinden als iemand met zijn volle gewicht aan je rug gaat hangen om erop te komen???

Verder maak ik hier geen woorden meer aan vuil, maar het is diegene zijn eigen keus. En ik moet zeggen paarden mogen blij zijn als hun baasje WEL met een krukje opstappen.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:55

tsja judje ik doe het niet om te vermijden ik gebruik het nooit dus waarom zou ik?? Ik beslis zelf wat ik met mijn paard doe en ze doet alles en alleen om zo een stom krukje ?? Wat een gel*l zeg

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:56

gebruik soms een speciekuip om erop te komen maar dat is dan als we zonder zadel gaan rijden anders altijd zonder.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:27

Wat een krukje al niet te weeg kan brengen Tong uitsteken

Wat is eigenlijk het doel van dit draadje ? Dat degenen die opstijgen middels een krukje om wat voor reden dan maar acuut moeten stoppen met paardrijden ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:41

Ik gebruik wel es krukje hoor, niet omdat ik zo'n stijve hark ben, maar omdat ik er anders boven de 1.70 niet binnen een kwartier op kom, en dat kunnen we tog wel 1zijdige belasting noemen hea Tong uitsteken Ik laat ook altijd iemand hangen, want ik singel liever aan als ik er al op zit om te voorkomen dat ze zadelangst krijgen, of gaan bijten met aansingelen. Want als je er eenmaal op zit geven ze er niks meer om. Natuurlijk zit ie dan met opstappen niet op het 1e gaatje ofzo. Maar het echt strak doen doe ik pas na een rondje stappen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:20

Ikzelf ben nog jong en flexibel genoeg om mezelf op het paard te krijgen zonder krukje of trapje.
Als het paard echt torenhoog is (ben maar 1.65) dan zou ik wil graag een duwtje onder de kont willen.

Als ik later "ouder" ben en minder flexibel en ik zou een krukje nodig hebben dan zou ik die ook gewoon gebruiken Ja geen probleem lijkt me.