bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 02:21

Ik heb net je uitleg gelezen, en dat geeft een compleet ander beeld! Ik begrijp nu ook beter hoe je traint, en wat je doet.

Naderhand heb ik een reactie gelezen van de eigenaresse van een verkeerd bespierde fjord, waarbij ik me eigenlijk afvraag: waarom niet aan de longe? In mijn ervaring is het vaak zo dat verkeerde bespiering komt door niet kunnen ontspannen. Ik denk dat dat dé sleutel is bij beginnende paarden, hoe ze ook bespierd zijn.

Op de foto's zag het er ook veel meer uit alsof je hem in de ontspanning wilde dwingen, als je dat gegeven krijgt, is het natuurlijk ook wel te begrijpen dat sommige mensen daar feller op reageren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 08:40

longeren gaan we ook doen, maar doe ik dus nog liever onder begeleiding omdat hij daar wel kan ontspannen maar ik het moeilijk vind alles tegelijk te doen en dan iets ga vergeten of op een ding concentreren. De ontspanning die je ziet op de foto's is moeilijker te verkrijgen als aan de hand, alleen deden we aan de hand schouder binnen en andere nieuwere dingen vandaar dat hij daar zo zoekt met zijn hoofd.Ik wil 1x les per week ook gaan uitbreiden naar 2x omdat ik met timo verder ben en andere dingen doe en ik normaal mijn pony's de oefeningen wel kan aanleren maar bont is geval apart met zijn bouw.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:33

Ik ga verder niet oordelen over jou en je pony,
ik vind bontje en die ]bruine pony allebei te gek,
maar mag ik vragen wat er nou helemaal mis is met de bouw van bontje, want op de foto's en filmpjes ziet het er normaal uit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:42

khirshanta schreef:
Naderhand heb ik een reactie gelezen van de eigenaresse van een verkeerd bespierde fjord, waarbij ik me eigenlijk afvraag: waarom niet aan de longe? In mijn ervaring is het vaak zo dat verkeerde bespiering komt door niet kunnen ontspannen. Ik denk dat dat dé sleutel is bij beginnende paarden, hoe ze ook bespierd zijn.

Ik neem aan dat je het over mij hebt? Ik heb niets gezegd over verkeerde bespiering! Pablo heeft zijn bouw tegen voor dressuurmatige oefeningen. Kort nekje, enorme schouder, lang lijf. Door het aan de hand te werken, kan ik hem veel beter modelleren. Hetgeen ik doe is hem zo laten lopen, dat het voor hem prettiger wordt, makkelijker. Onder het zadel heb je daar dan profijt van. En longeren?? Met dubbele longe longeren zie ik het nut nog wel van in. Maar aan de enkele longe valt rijtechnisch voor mij geen eer te behalen. Dan ga ik liever loswerken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:02

lailapri schreef:
met dat meisje zonder omdat ik toen mijn zadels nog niet thuis had en daarna met.
nee ik wil hem niet in de krul, zijn hoofd mag ook op de grond hangen of weet ik waar als hij maar leert ontspannen en juist zijn lichaam te gebruiken. en ook als ik erop ga hoeft hij niet gelijk aan de teugel, dat komt wel als hij zijn lichaam gebruikt. Maar als ik er nu op ga zitten gaat zijn hoofd zo dat zijn neus evenwijdig is aan de horizin, dus het andere uiterste, wat er dan gebeurt in zijn rug is niet echt bevordelijk lijkt me, ook al zit ik er maar een paar keer kort op en moet hij dan laag, fijn voor zijn rug is het niet en het zal zowiezo langer gaan duren als bij een paard dat van zichzelf al anders gespierd is, waarom zou ik bij hem die spieren niet eerst kunnen trainen voor ik erop ga? En dan erop kan het laatste beetje geleerd en getraint worden.

Ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring hebben met schouderbinnenwaarts op de volte aan de hand als onderdeel van de training?

Op het land schiet ik weinig mee op, hij vind rijden en werken erg leuk maar hij kan het nog gewoon niet kwa houding en spieren en natuurlijk zal hij nog wat groeien.

hmm, was het ooit je eigen idee om hem erlangs te gaan trainen of die van iemand anders?
ik denk dat als jij er dalijk op gaat zitten als het voor jou zover is, dat hij ook die holle rug houd en dat hij nog steeds gespannen is. zoveel paarden zijn gespannen, kijk maar eens naar de topics van mensen die voor de 1e of 2e keer op hun paard zitten.. ik heb geleerd om mijn paard rust te geven als ik erop zit, lekker los teugeltje en lekker over zijn hele manenkam heen wrijven en een klopje in zijn nek.. nou was het een ietsje anders bij mij omdat ik hem al langer reed, maar als je keek hoe hij liep, je hebt nog nooit zo'n gespannen paardje gezien! phoe, nou toen heb ik van een nieuwe instructrice les gekregen en die wou dat ik dat ging doen; losse teugeltjes en lekker door zijn manen vegen, en het zelfde in draf en galop, aan het eind van de les was het gespannen paard een ontspannenpaard, en de 2e les liep hij mooi over zijn rug.. sindsdien heeft hij zoveel spieren bijgekregen want mijn paard wilde je niet zien in het begin, wacht hier heb je de foto trouwens, ook wat jij zeg over jouw pony weinig spieren etc..
Afbeelding
(ps. hier was mn paardje al zowat 4 jaar oud!! hij is overal heel laat mee geweest en heb hem langer laten staan voordat ik wat deed met rijden ofzo, lekker poetsen en spelen was ook goed voor het wennen aan later)
het is allemaal helemaal goedgekomen, en hij loopt nu echt als een trein! ik denk zelf, dus dat is mijn mening dat een paard toch wel wat kan hebben, en ik denk dat je hem gewoon lekker moet laten lopen, lekker voorwaart, halt kunt laten houden en sturen.. en dan kun je daar tussen door nog altijd wel je grondwerk doen, maar ja..
ik heb trouwens nog 1 vraag, dat snap ik niet helemaal en het kan best zijn dat veel mensen zoiets hebben van huh, hoezo snapt ze het niet maar goed, wat bedoel je met revalideren? is er iets in het verleden gebeurd ofzo? ik revalideer als ik mijn been heb gebroken ofzo.. maarja, ik ben dr wel benieuwd naar eigelijk! verder nog veel succes en ik hoop dat je echt iets aan iedereen zijn tips hebt, want ik heb bij andere mensen zoveel goede dingen zie staan waar ik het 100% mee eens ben.. ik persoonlijk zou er wel echt wat mee doen, t is niet voor niets dat er zoveel van deze zelfde/op elkaar lijkende tips binnekomen in je topic!!
groetjes!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:26

wat is dit voor ziekelijke training Verward

laat zn hoofd maar eerst eens met rust!
en dan ook nog zeggen dat het moeilijk is om je camera in te stellen, naar je pony heen te lopen en hem naar beneden te TREKKEN ( want dat doe jij )

schandalig. zoek eens een fatsoenlijke instructie.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:36

heey, ik neem 1 ding terug over mijn bricht hier boven, ik laat die foto zien en ik zeg dat jou paard net als mij niet zo bespierd was toen ie jong was, dit neem ik terug, ik heb nu pas je fotos en filmpjes gezien maar ik vind het bij je pony reuze meevallen hoor, het is een hele mooie volle pony! en ik vind dat ie gewoon zijn rug normaal heeft enzo, ik denk dat het allemaal wel errug meevalt! maar dan nog, hier en je een voorbeeld van mijn eigenste die dus wel echt extreem is, en totaal geen bespiering, en ik hb nooit blessuren of een probleem gehad! het valt echt mee denk ik,, geloof me maar!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:38

Irene2 schreef:
wat is dit voor ziekelijke training Verward

laat zn hoofd maar eerst eens met rust!
en dan ook nog zeggen dat het moeilijk is om je camera in te stellen, naar je pony heen te lopen en hem naar beneden te TREKKEN ( want dat doe jij )

schandalig. zoek eens een fatsoenlijke instructie.

kan je niet even normaal reageren. Msisschien moet je het topic eerst even doorlezen. Er zijn al genoeg van deze negatieve opmerkingen gemaakt, dus hoeft er niet nog 1 bij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:47

First_Unique schreef:
ik hoop dat je echt iets aan iedereen zijn tips hebt, want ik heb bij andere mensen zoveel goede dingen zie staan waar ik het 100% mee eens ben.. ik persoonlijk zou er wel echt wat mee doen, t is niet voor niets dat er zoveel van deze zelfde/op elkaar lijkende tips binnekomen in je topic!!

Ik denk dat dat meer komt omdat iedereen dezelfde methode volgt en er nauwelijks iemand een beetje "outside the box" denkt Scheve mond
Ik heb persoonlijk nog weinig goed advies gezien, maar ok. Ik ben het compleet met haar eens de pony eerst op de grond op te leiden, dus al het advies over rijden is niet echt nuttig voor haar. Daarnaast longeert ze gewoon, nota bene onder begeiding.. Verder wordt er wat gezegd over een pessoatuig, dat zou ik ook heel snel naast me neer leggen Nagelbijten / Gniffelen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:52

ik doe dit ook met mijn paardjuh maar dan om hem te leren wennen aan het hoofdstel en druk op de mond.. mijn paardj is nog jong

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:57

heey sanne83! tsja ik zeg niet dat het verkeerd is wat jullie zeggen, maarja mijn gevoel gaat zo en ik waardeer jullie mening ook wel over dit grondwerk! maarja, ze wil tips dusja dan wil ik alles wat in me opkomt ook graag kwijt begrijp je, en meerdere met mij dus dat is dan tog alleen maar fijn en goed, toch???

Groetjes Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:01

Armani88 schreef:
ik doe dit ook met mijn paardjuh maar dan om hem te leren wennen aan het hoofdstel en druk op de mond.. mijn paardj is nog jong

hoe oud is je paard dan??
en wat doe je dr dan mee??
zet je je paard al in een pasoatuig?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:05

ik krijg zowiezo de kriebels van de combinatie: groen paard EN hulpteugels! Paarden krijgen tegenwoordig niet meer de mogelijkheid ZELF nog ontspanning en balans te zoeken, want het moet allemaal maar snel snel en mooi zijn voor het plaatje.. Gek he dat er tegenwoordig zoveel ostheopaten e.d. nodig zijn... Iedereen moet het zelf maar weten, bij mij komt er pas ALS ALLERLAATSTE redmiddel een (lichte) hulpteugel aan te pas, en dit is zeer zeldzaam.. onze paarden mogen het zelf aanleren! en daar krijgen ze alle tijd voor..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:14

Squit schreef:
Armani88 schreef:

hoe oud is je paard dan??
en wat doe je dr dan mee??
zet je je paard al in een pasoatuig?

ik denk dat het om het laatste paardje gaar in haar profiel en daarstaat dit bij:
Hij is van 17 juni 2005 en is nu 1.50

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:59

lailapri schreef:
foto's van vandaag komen eraan geeft een beter beeld, en moet ik op een jonge pony gaan zitten die nog niet voldoende bespierd is?
ik wil trouwens wel eens iemand een camera zien instellen, naar pony lopen, teugels aannemen en dan voorwaarts sturen want dan is het ineens al flits maar nu dus foto door iemand gemaakt.

hier de foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IHUBWBSE

Hij moet idd naar de osteopaat maar commentaar aan het begin van mijn les:
zo die is verandert in zijn achterhand heb je zo hard getraint (ehm nee eigelijk maar 3x 10 minuten en paar keer los gegooit).
Hij accepteerd het bit ook al een stuk beter (ja dat heb ik rustig geoefend)
dus we gingen verder met andere oefeningen weer eerst aan de hand op de neus, dan met alleen buitenbijzet. Ook zijn we weer even verder gegaan met longeren maar dit doe ik liever niet alleen gezien zij daar zelf ook moeite mee heeft vanwege zijn bouw en ik train hem dus voornamelijk aan de hand.

Ik heb even die foto's bekeken. Meid, waar ben je in vredesnaam mee bezig. Wat een kwelling voor dat beest.

Elk jong paard heeft weinig bespiering, die krijg je heus niet op jou manier.

Zoek een deskundig iemand en stop met deze methode.

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:03

hallo
ik wil je zeggen laat ze allemaal maar banketstaaf jij weet wel beter
ik heb op je foto's je instructie gezien
zij weet echt wel waar ze mee bezig is
ik heb ook les van haar met een jong paard
het gaat echt super
ik zou zeggen ga zo door de rest weet niet waar ze over praten

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:17

nou, bloem 79, ze weten het wel, jullie hebben misschien iets anders dan.. maarja, je hoeft het zo ook niet te zeggen of dat de rest die iets anders zegt gek is ofzo.. ik denk eerlijk gezegt van mensen die reacties geven het met zn eigen paard zo doen zoals hun een tip geven en als dat dan helpt dan is dat zeggen dan is dat geen geklets uit hun nek ofja uh.. "banketstaaf" Verward

das mijn mening...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:59

over de osteopaten: vroeger moest een paard werken zo niet bracht hij geen geld op alleen nog bij de slager. Ze zorgden natuurlijk ander en ook goed voor hun dieren want het was hun bron van inkomsten, maar een osteopaat en een tijd revalideren zou kwa geld en tijd niet kunnen. Nu is een paard een luxe middel en gaan we steeds meer en beter naar het dier kijken en het mag ook allemaal best wat geld kosten. Een paard is niet om op te rijden de meeste kunnen ook zonder osteopaat een eind komen maarja we willen graag een goed gezond paard om op te rijden hoewel zijn lichaam daar niet voor gemaakt is, en we willen dat hij zo goed mogelijk alles kan doen dus vandaar de osteopaat etc. Natuurlijk zijn er ook wel trauma's van buitenaf gekomen of door verkeerd rijden maar bijna ieder paard heeft wel een blokkade en meestel in het heup/bekken gedeelte, dat wat hij moet kantelen om onder te treden.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:50

maar wat is er dan zo specifiek mis met jou paardje,
ik zie op de foto's en filmpjes een leuke jonge pony,
met nergens te weinig of te veel spieren???

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:21

Is dit niet richting de klassiek weg?
Buiging vragen en gelijk weer los laten zodra je dit krijgt? (zodat je zonder druk kan werken?)
Waarschijnlijk zijn de foto's net gemaakt op het moment dat de buiging gevraagd wordt...
Volgens mij is het heel belangrijk om gelijk los te laten zodra het parad inbuigt, dat moment zie ik niet op de foto's.... Zal toeval zijn.
Ik ben net begonnen met grondwerk, moet er zelf erg aan wennen maar heb al wel geleerd dat men niet veel druk gebruikt, echt maar een seconde ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:26

Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit diervriendelijk noemen.
Aan de hand is lopen, aan een halstertouw, of des noods aan een hoofdstel, maar niet bij zijn schouder lopen en aan zijn teugels trekken?!
Ik heb weinig ervaringen met het inrijden van jonge paarden, of het leren om ze nagefelijk te laten lopen, maar als het echt over een jaar of 2 nog niet gaat, probeer dan eens gewoon je handen aan het dekje te zetten (gewoon met de teugels in je hand het dekje vasthouden) en kijk dan verder, maar als hij net 3 keer onder het zadel is geweest ga je toch niet op zo'n brute manier een paard in zijn nagefelijkheid "trekken"?

Amen.

ladylau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:50

Ik doe sinds kort klassieke dressuur, en wij werken ook eerst los aan de hand voordat
we erop gaan. We oefenen aanleuning, schouderbinnenwaarts, travers enz.
Dit doen we overigens wel bitloos met een bitloos hoofdstel of een kaptoom.
Maar het werkt erg goed, en je pony word er erg los van.
Misschien dat dit een soort zelfde metode is?
Laatst bijgewerkt door ladylau op 03-08-07 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:54

Die van mij wordt ook aan de hand getaint wel met een kaptoom omdat je dan niet in zijn mond hoeft te zitten.
Hij reageert daar perfect op....

Idd aanleuing, schouder binnenwaarts.. gaat echt super maar je moet wel heeeeel veeeeel geduld hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 14:05

ikowtje schreef:
maar wat is er dan zo specifiek mis met jou paardje,
ik zie op de foto's en filmpjes een leuke jonge pony,
met nergens te weinig of te veel spieren???

de spieren naast zijn staart zijn overontwikkeld en verder de rest van zijn achterhand niet. en zijn onderhals spieren mede omdat hij zijn voorbenen daarmee naar voren trekt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 14:55