rijden op mijn jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Re: rijden op mijn jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:06

Ik ga mee met het commentaar wat gegeven word. Hoe je op je paard zit moet je zelf weten, wat kleding betrefd dan.

een jong paard moet je goed kunnen begeleiden, anders maak je meer kapot dan je lief is. Op het goede been lichtrijden is zeer belangrijk, geloof me anders gaat je paard lopen als een ouwe krant omdat die zijn eigen balans niet kan vinden omdat jij hem daarin moet begeleiden.

doormiddel van het goede been licht te rijden ontlast je ook wat spieren, die je tegenzit als je niet op het goede been lichtrijd. Zoverre ik kan zien kantelt je zadel inderdaad? Dit is zeker niet goed voor zijn rug..

Een jong paard mag je op de juiste druk rijden, zolang je maar niet in zijn mond loopt te mieren en te rukken. Want als je je teugels helemaal lang gooit, bereik je niks.. Je paard moet je hand gaan volgen op zijn tijd, maar dan moet die wel weten waar die naar hij moet gaan zoeken. doormiddel van lichte druk (niet vasthouden) en je been eraan zal die al wat meer gaan zoeken. Mits, alles juist verloopt.. Op het goede been, zadel goed passend, en mits je hem op de lange stukken recht steld. Het recht stellen is ook zeer belangrijk, Ik weet het het is moelijk met een jong paard, Maar aldoende leert men. Probeer hem op licht kuit druk te rijden. Weg is weg, stap is stap en draf is draf, en galop is galop. Een paard zal dat niet in een keer snappen, Maar een zeer voorwaarts paard is goud waard, ik bedoel daarmee te zeggen, een paard die lekker aan je been is, die weet wat de juiste hulpen zijn etc. Ik snap best dat dit niet in een keer kan, maar ga daar naartoe werken.

Dit bericht is niet aanvallend bedoeld Maar probeer die richtlijnen te gaan volgen. Als je dadelijk de basis goed voor mekaar hebt, kan je weer een stap verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:29

zucht.. dit paard is duidelijk nog niet toe aan de wendingen waarin jij hem probeert te rijden.. Hij is onstabiel en wankel, en jij zit hem met je veel te lange beugels en wankele zit heel erg in de weg. Ik zou het zeker dat rustiger aan (gaan) doen, en hopen dat je nog niet te laat bent.. want het is een beetje jammer als anderen jouw "beleren" weer goed moeten rijden.. Voor hen, maar al helemaal voor het paard.

angie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:16

Hele leuke merrie om te zien maar volgens mij nog iets te onzeker moet nog veel leren, Cap is heel belangrijk heb je video gezien dat je les had zag er leuk uit Knipoog

Jenniferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:01

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:13

Ik ben het wel eens met het meeste commentaar wat word gegeven, lees net als cinderella al 7(!!!!) pagina's mee en ben het ook helemaal met haar eens.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat iedereen het vast goed bedoeld maar er zitten ook een paar echt botte reacties tussen!
Daarnaast is het niet zo dat ze een Z proef wil rijden, betere begeleiding met het inrijden ben ik helemaal voor, maar ik denk dat het wel goed komt aangezien de bedoelingen van de TS wel goed zijn!
Er valt nog veel te verbeteren, daar is iedereen (incl. de ts) het mee eens!
Extra begeleiding zal jullie zeker goed doen, dan kan je als de basis er is je kunstjes etc uitvoeren Knipoog

Veel succes.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:56

Vind het een heel leuk paard om te zien met een lekker koppie,

Over het 'rijden' kan ik met de rest meegaan, anders blijft het een herhaalverhaal!
Wel is een andere instructeur(trice) ernsting aan te raden, hier schiet je echt nul komma nul niks mee op, ik weet niet wat je betaald voor een les en daar gaat het ook niet om, maar zowel je paard als jij leren naar mijn idee niet veel bij.
Klinkt misschien hard en niet zo aardig maar als ik zo'n lesklant zo hebben, zou er heel wat moeten veranderen voordat deze uberhaupt op het paard wil gaan stappen.........

Een jong paard rijden is leuk en leerzaam, maar vooral een serieuze aangelegenheid, die je dus ook al deze moet nemen!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 07:34

SGWOllie schreef:
Wat een braaf paard!

ik ben blij dat ik het paard niet ben, want lang had je niet op mijn rug gezeten.
Ik vind het er erg slordig en onverantwoord uitzien. Als je zo van je paard afvalt mag je heel blij zijn dan je blijft leven.
Ik vind jou houding heelonrustig en je paard goed in de weg zitten.
heb je les??? Zo te horen wel? Waarom reageerde je lesgeefster niet op het feit dat je in die kleding uit rijden ging??
ik hoop dat je de tips en opmerkingen op de voorbije pagina's eens goed bekijkt en opvolgt! Ik wens de volgende keer heel andere foto's te zien, en ik denk ook dat dit moet lukken voor je paardje en jezelf.

veel succes

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:05

Hansje, ik begrijp niet zo goed waarom je mij quote??
Ik schreef dit overigens ook met de bedoeling aan te geven dat de meeste paarden ondere deze omstandigheden niet zo braaf zouden zijn.

Verder vind ik ook dat TS op zich goed omgaat met de gegeven reacties. Ik hoop dat je er ook echt iets mee gaat doen want het is sneller verprutst dan weer goed gemaakt!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:14

Citaat:
ik ben blij dat ik het paard niet ben, want lang had je niet op mijn rug gezeten.
Ik vind het er erg slordig en onverantwoord uitzien. Als je zo van je paard afvalt mag je heel blij zijn dan je blijft leven.

overdrijven is ook een kunst..
zoveel mensen hier kraken TS dr manier van rijden volledig af, maar komen vervolgens niet met ook goede punten en wat opbouwend kritiek (tips en tops theorie).. zo jammer! ik zou zeggen: reageer dan niet! Als je niets kunt 'toevoegen' laat het dan zoals het is, er staat al voldoende 'nutteloos' kritiek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:04

Allereerst mijn complimenten dat je paardje je zo vertrouwt en andersom ook. Dat is het begin van het halve werk.

Veel mensen hebben het over op het verkeerde been lichtrijden en te lange teugels (de eerste posts waren (zeer) terecht maar moet dan nu 10 x achter elkaar gezegd worden?) maar wat dacht je van paarden die zo strak gereden worden dat ze tot het uiterste van hun kunnen gaan? Paarden die alles heel snel en goed aangeleerd worden en het daardoor mentaal misschien aankunnen maar fysiek niet? Die kunnen net zo goed kwetsuren oplopen..

Je hoeft alles niet meteen perfect te doen als er maar progressie in zit en als je maar inziet waar je verbeterpunten zitten. Rustig aan dan breekt het lijntje ook niet. Met goede instructie, goede rijkleding - zoals eerder genoemd goede (leren) laarzen kunnen je beenligging zeker verbeteren, een goede instelling en wat extra tijd komen jullie denk ik een heel eind. Ben daarom erg benieuwd naar een nieuwe update.

Veel succes en leerplezier de komende tijd voor jullie beiden.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:06

heej!
Geweldig leuk paard.
Spijkerbroek rijd lekker he Lachen
Ik vind dat je misschien nog niet super rijd, maar je doet wel je best!
Soms vind ik de reacties hier een beetje ver gaan , Tot aan afkraken toe.
Niet zo leuk voor de ts.
Maar iedereen moet zn mening kunnen geven natuurlijk.
Verder is alles kwa rijstijl wel gezegd.
Ik wens je veel succes met je mooie paardje!

Lisa_xs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:30

ik vind het paardje een leuke uitstraling hebben maar zou jij niet beter voor een paard gaan met al iets meer ervaring? ik vind je niet goed genoeg rijden voor zo een jong paard! in het tweede filmpje(wel met cap en bodyprotector) stoor je het paard enorm met je handen en doordat je benen zo liggen te wiebelen kan het paard ook niet fantsoenlijk wennen aan de hulpen. dit paard zit nu in een cruciale fase!

verder kan je met goede begeleiding inderdaad een heel eind komen maar je zal heel hard moeten werken aan je houding.
nog heel veel plezier met je paardje

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:07

Citaat:
ik vind het paardje een leuke uitstraling hebben maar zou jij niet beter voor een paard gaan met al iets meer ervaring?

Welja.. ruilen we die hap toch gewoon in? Dag paard.. Doei!

Met wat begeleiding komt het helemaal in orde met dit paardje..
Nobody's perfect toch?! En tja, foutjes worden door wel meer mensen gemaakt maar dat wil niet zeggen dat het paard niet goed beleerd kan worden, het zal hooguit wat langer duren en misschien wat moeilijker.. Maar is toch heerlijk als je je eigen paardje beleerd-? zij moet er mee rijden.. Knipoog

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:35

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:05

Citaat:
Dat vraag ik me ook af, het ziet er alles behalve ontspannen uit

weer zo'n post waar niemand wat aan heeft, kom dan met advies en tips! ipv ts uit te lachen..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:13

Ik lach helemaal niemand uit Verward Ik zeg alleen dat het er totaal niet ontspannen uit ziet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:34

nou.. daar heeft TS wat aan..! kom dan met advies?
(lachende smilie erachteraan komt toch beetje over als uitlachen)

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:44

Calanddra schreef:
Jennifer23 schreef:
Sorry maar wat ben je op dit filmpje aan het doen????

http://www.youtube.com/watch?v=VAvtiMEwQC0&NR=1

Dat vraag ik me ook af, het ziet er alles behalve ontspannen uit Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind ook dat het er erg slecht uitziet.. Probeer prive-lessen met het paard te nemen of laat iemand anders hem een beetje beter de basis aanleren.. jullie weten beiden nu niet wat te doen.. In galop? Ok een klein stukje.. paard heeft er genoeg van hoppa over in draf.. En het paard valt op de volte terwijl jij rechtuit wil (als ik het goed zie..)

Verder is het een leuk paard om te zien, en met veel tijd/begeleiding zal het allemaal wel goedkomen!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:37

Waar ik vooral op zou letten om de benen van mijn paard te sparen, is om in niet zo'n slechte baan met al die gaten te rijden. Is echt funest voor je dier. En zo leert hij nooit de juiste balans te vinden.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 23:49

Leuke merrie!
Goed dat je haar niet gelijk in de krul trekt, probeer er idd op te letten om op het goede been te lichtrijden, en probeer je benen wat meer naar achter te plaatsen, en niet van je paard af te houden, dus (licht) aangedrukt houden, dan storen je benen al een stuk minder!
Succes Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:02

Jennifer23 schreef:
Sorry maar wat ben je op dit filmpje aan het doen????

http://www.youtube.com/watch?v=VAvtiMEwQC0&NR=1

Dat had ze uitgelegd hoor eerste keer galop rechterhand was dat paardje zn moeilijke hand

@ts .. naast wat er al gezegt is Wil ik je even meegeven dat ik het heel knap vindt dat je ondanks je spierprobleem je paardje zelf in wil rijden het is trouwens zo te zien wel een braaf paardje ,

Let alleen op wat te zien is in je galop filmpje dat het geen klever wordt

Succes verder

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:58

Jemig zeg wat een geze*k weer allemaal.
Ten eerste zijn het geen gympies maar timberlands met hak.
Cap was handig geweest maar wel eigen verantwoording en eigen keuze.
En altijd maar dat door blijven zagen over wel of geen cap dragen,kap er eens mee.
Wat ik zie op de film is een meisje dat het hartstikke naar haar zin heeft met haar paardje en het beestje heeft 80% van de tijd zn oortjes naar voren en komt niet gestresd over.
Waarom moet er nou altijd gezeik komen zodra iemand een topic opent met een jong dier.
Soms zie ik topics met "populaire"personen die een jong dier inrijden met sporen en slof,dan word er geen commentaar geleverd,helemaal niks.
Dit meisje is er trots op dat ze em redelijk door de bak gereden krijgt zonder de nodige bok en stijgerpartijen.
En natuurlijk kun je commentaar verwachten als je in HAW een topic opent maar je vraagt er toch niet om om door de stront getrokken te worden.
Heb gewoon een beetje respect voor andermans ideeen en manier van rijden.
Wie kan er bepalen wat de juiste manier is van een paardje inrijden en de basis erin brengen.
Dit is echt weer een typisch geval van er begint er eentje te blerren en de rest doet weer mee.

TS,ik vind het er zeker niet rot uitzien,je hebt er plezier in en probeer dat ondanks dit topic te behouden.
Let wel goed op je zadel want die past erg slecht.
Wil je nou niet meteen een zadel laten aanpassen ( wat ik goed snap met een dier dat nog zo gaat veranderen qua bouw) probeer dan desnoods het probleem tijdelijk met een bontje onder het zadel op te lossen.
Je benen iets stiller proberen te houden ondanks dat zo'n jong dier alle kanten op beweegt behalve de goede en erg hobbelig loopt doordat het zn evenwicht nog onder controle moet krijgen.
Ga zo door,neem wat lessen( dan gaat het ook allemaal iets sneller,qua onder controle krijgen) dan komt het zeker goed.
Ben benieuwd hoe het er over een maand of drie uitziet.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:08

Meetje22 schreef:
Jemig zeg wat een geze*k weer allemaal.
Ten eerste zijn het geen gympies maar timberlands met hak.
Cap was handig geweest maar wel eigen verantwoording en eigen keuze.
En altijd maar dat door blijven zagen over wel of geen cap dragen,kap er eens mee.
Wat ik zie op de film is een meisje dat het hartstikke naar haar zin heeft met haar paardje en het beestje heeft 80% van de tijd zn oortjes naar voren en komt niet gestresd over.
Waarom moet er nou altijd gezeik komen zodra iemand een topic opent met een jong dier.
Soms zie ik topics met "populaire"personen die een jong dier inrijden met sporen en slof,dan word er geen commentaar geleverd,helemaal niks.
Dit meisje is er trots op dat ze em redelijk door de bak gereden krijgt zonder de nodige bok en stijgerpartijen.
En natuurlijk kun je commentaar verwachten als je in HAW een topic opent maar je vraagt er toch niet om om door de stront getrokken te worden.
Heb gewoon een beetje respect voor andermans ideeen en manier van rijden.
Wie kan er bepalen wat de juiste manier is van een paardje inrijden en de basis erin brengen.
Dit is echt weer een typisch geval van er begint er eentje te blerren en de rest doet weer mee.

TS,ik vind het er zeker niet rot uitzien,je hebt er plezier in en probeer dat ondanks dit topic te behouden.
Let wel goed op je zadel want die past erg slecht.
Wil je nou niet meteen een zadel laten aanpassen ( wat ik goed snap met een dier dat nog zo gaat veranderen qua bouw) probeer dan desnoods het probleem tijdelijk met een bontje onder het zadel op te lossen.
Je benen iets stiller proberen te houden ondanks dat zo'n jong dier alle kanten op beweegt behalve de goede en erg hobbelig loopt doordat het zn evenwicht nog onder controle moet krijgen.
Ga zo door,neem wat lessen( dan gaat het ook allemaal iets sneller,qua onder controle krijgen) dan komt het zeker goed.
Ben benieuwd hoe het er over een maand of drie uitziet.

Hier ga ik in mee. (maar goed ik ben dan ook een roker en indirect betalen jullie natuurlijk allemaal voor mijn komende ziekte, dus ik heb zeker geen recht van spreken)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:34

@ meetje.. jij zegt precies wat ik bedoel.. had het niet beter kunnen verwoorden.. 'men denkt het altijd allemaal maar beter te doen'.. heb respect voor elkaar..

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:17

Ik ga echt helemaal mee met meetje,
misschien rijd ze niet perfect, nobody's perfect toch?
ze probeert teminste, de eerste paar maanden dat sommige hier
op hun paarden zaten was er toch ook niet gelijk ontspanning.
niet iedereen heeft er ervaring mee, ik moet togeven dat je beter
begeleiding kan kiezen voor als je begint.
maar zo ''verschrikkelijk'' ziet het er echt niet uit hoor.
waar al die 7 pagina's dus voor nodig zijn...
sommige reacties zijn echt over de top vind ik..