Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:39

SuperPepeijn schreef:
Het lijkt de laatste tijd een trend om foto's te plaatsen van ruiters waarvan we weten dat ze leuk kunnen sturen in niet zulke fijne momenten. En dat noemen we dan training en opbouwen, zonder positieve afsluiting op de foto. Dat is bewust provocerend en agressief en het levert een sfeer op om van te huilen. De ene kant maakt de ander voor penny uit en de ander dierenbeul. Je zou verwachten dat een moderator juist de sfeer zou moeten verbeteren en dit soort dingen niet doet.

Ben ik mee eens, voel mij geen penny, ben geen penny, maar door dit soort topics, waar de inhoudt die van belang is, achter wordt gehouden, krijg je wel het idee dat je als zo wordt gezien.

Volgens mij is dit gedaan nav een topic op FZ waar ook over HAW wordt gepraat, het commentaar e.d. Iedereen weet dat dergelijke fotoos wat oproept. Het begin en einde even weglaten en dan krijg je iets wat wat oproept, zeker als je de amazone niet kent.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:42

Nee, ik vind het er niet uitzien. Ongeacht de uitleg die eraan gegeven wordt.
Ik heb ook mijn paard een tijdje door iemand anders laten rijden. En daar waren ook de nodige problemen. (En zo te lezen, gelijkaardig aan die van deze pony) Maar moest die ruiter zo met mijn paard gereden hebben, stond mijn beest een half uur later weer op de trailer richting huis.
Het ziet eruit alsof het vooral snel moet gebeuren. (ik vraag me af, welke termijn jullie hier aan gegeven hebben?) Ik hoop voor jullie dat ie het pikt, anders ben je nog verder van huis.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:43

Maar geef dan commentaar hoe het wel moet, de meeste reacties zijn gewoon een immitatie van hun voorgangen.
Daar veranderd niks mee, en daar zal ook niks mee geholpen worden. Word er soms zo moe van.... voor sommige is de kick van een reltopic vaak genoeg denk ik.

Geef het paard meer hals, zo heb ik het bij mijn pony die er telkens onder kroop omdat hij het aangeleerd was ook gedaan, lange teugel en dan opwaarts. Beter een beetje boven daar kan je makkelijker aan werken, dan onder te teugel

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:44

het paard kan nu geen kant op en wordt hier niet beter van. een paard hoor je van achteruit naar voren te rijden en als je dat dan rustig opvangt krijg je een betere houding waardoor je paard van oren tot staart ontspannen wordt. denk je dat je paard nu ontspannen wordt? Totaal niet want hij gaat nu zijn rug wegdrukken en maak je het alleen maar erger. Een paard moet plezier hebben om te gaan werken. dit werk je nu alleen maar tegen. je paard gaat nu steeds vaker in verzet. gelukkig heeft die in de galop eindelijk zijn neusje meer naar voren zodat hij wat ruimte gaat krijgen. zo moeilijk is het niet om zo je paard te rijden maar ik kan het geen rijden noemen. met die lengte op een pony moet je een pony makkelijk in de krul trekken maar rijden is geen kracht sport. vooledige ontspannenheid wordt beloond

DIT IS NIET OM AAN TE ZIEN!!! Hamer Boos! Hamer

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:45

Sjuimpje schreef:
Redrumfox schreef:
Oke, de uitleg is duidelijk. Vind je 'trainingsmethode' alleen niet gepast, persoonlijk zou ik weer helemaal bij het begin beginnen; grondwerk, NH etc.. Dan zorgen dat hij op een normale manier en ontspannen in de bak kan lopen, en pas als dát allemaal werkt hem rond laten lopen. Je zegt wel dat dit goed helpt (zal best), maar het lijkt me niet de goede weg om iets te bereiken.

Hebben paarden en pony's een reset knop dan Verward

Haha, nee zo bedoel ik het niet. Knipoog
Ik bedoel dat je 'back to basics' gaat en vanuit dat weer opbouwt.

Ik houd het trouwens voor gezien hier, volgens mij is dit meer een test dan een normaal HAW topic.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:46

Ik vind het vreselijke foto's en ik geloof dat ik er verder niets aan toe te voegen heb, want ik zie genoeg mensen die mijn mening delen (gelukkig). Met die uitleg hierover kan ik persoonlijk helemaal niets, ik denk daar heel anders over, zou voor een hele andere methode gekozen hebben (NH/grondwerk e.d.).
Ik zou iemand die mijn paard zo zou berijden er hoogst persoonlijk van af sleuren. Ja
Gelukkig heb ik hele goede, fijne instructrices, die het nooit zo aan zouden pakken, dus ik hoef me daar geen zorgen over te maken. Lachen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:48

SuperPepeijn schreef:
Het lijkt de laatste tijd een trend om foto's te plaatsen van ruiters waarvan we weten dat ze leuk kunnen sturen in niet zulke fijne momenten. En dat noemen we dan training en opbouwen, zonder positieve afsluiting op de foto. Dat is bewust provocerend en agressief en het levert een sfeer op om van te huilen. De ene kant maakt de ander voor penny uit en de ander dierenbeul. Je zou verwachten dat een moderator juist de sfeer zou moeten verbeteren en dit soort dingen niet doet.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Het is provocerend. Vragen om dit soort reacties. En daardoor wordt het voor de gewone "recreatie ruiter" een stuk minder leuk om foto's te plaatsen als je met je paardje lekker aan t rijden bent. En dat vind ik jammer.
En dat geldt niet alleen voor HAW maar ook in andere sub-fora is het een trend om zinloze topics te plaatsen.

Maar weer even on-topic.

Ik begrijp best dat je een paard/pony een keer moet aanpakken, maar werk dan ook naar die ontspanning toe aan het eind van zo'n training. Daar doe je het paard ook een plezier mee.
ik beweer niet dat dit niet gebeurd is, maar lees ook niet terug dat het wel de bedoeling was...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:49

Katja schreef:
Dierenbeul aka wannabee-Anky meldt zich.

Ik vind het altijd weer knap wat mensen aan de hand van een paar foto's kunnen zien. Met name het gedeelte waarop ik beschuldigd wordt van trekken begrijp ik niet zo goed in het drafgedeelte waar zelfs een foto tussenzit waarop de binnenteugel doorhangt.
In galop is het nog alle zeilen bijzetten om niet uit de bocht te vliegen dus daar komt op dit moment m'n hand nog te sterk in maar dat zal de komende dagen zeker verbeteren.

Grappig dat iedereen ervanuit gaat dat mijn hand de oorzaak van het verzet is want dat is (de paar keer dat het in een half uur voorkwam) iedere keer tegen mijn been geweest en soms tegen de zweep (ja ja, die misbruik ik ook nog) Bloos!

De reden waarom hij nu even zo diep loopt is omdat het de enige positie is waarin hij het stuk voor de schoft rond wil maken. Je ziet ook op een paar foto's dat ik probeer om de hals weer meer naar boven en vooruit te krijgen maar ik wil wel dat hij rond voor de schoft blijft omdat hij anders niet voldoende over de rug loopt.

Lijkt me logisch dat ik het niet binnen een paar dagen voor elkaar heb om deze pony in de lage en ronde lijn ook nog zover te hebben dat het achterbeen super met afdruk ondertreedt. Dat is ook niet iets waar ik naar streef omdat het nog te zwaar zou zijn en ik geen schade aan zijn lijf wil ontwikkelen.
Daarom wordt hij ook korte stukken op deze manier gereden en loopt hij ook maximaal een half uur.

Las ook nog dat de ts geen profijt zou hebben omdat zij het niet zelf heeft gedaan. Mijn ervaring is (en ik doe dit werk inmiddels heel wat jaren) dat 99 van de 100 paarden blijvend beter te rijden zijn voor hun ruiter mits ze goede begeleiding krijgen nadat ze het paard of in dit geval de pony weer hebben opgehaald.
Deze pony heeft geleerd dat hij het op kracht kan winnen omdat de ts door fysieke problemen niet in staat is hem de baas te kunnen. Dit leverde niet alleen soms gevaarlijke situaties op maar zorgde ook ervoor dat hij zijn lichaam op een verkeerde manier is gaan gebruiken waar hij zelf weer klachten van kreeg.

Hoop dat het zo wat duidelijker is als er nog vragen zijn dan beantwoord ik die graag.

Tuurlijk mag je niet oordelen na een paar foto's, maar toevallig zijn deze foto's wel redelijk shockerend. Je zegt dan wel dat je niet altijd trekt, want de teugel hangt zelfs op een aantal foto's. Dat is toch helemaal niet de bedoeling van paardrijden? De teugels horen nooit in een boog te hangen, misschien met uitdraven ja, maar daar ben jij hier duidelijk niet mee bezig. Wanneer je pony nageeft en je, je hand wilt ontspannen gooi je de teugels toch niet meteen in een boog? Dan houd je lichtjes contact. Daarbij vind ik het niet zo gek dat je pony tegen het been in komt, want wanneer je met deze strakke/sterke handhouding been gaat geven kan de pony niet anders dan flippen/steigeren/bokken/in verzet komen. Waar moet die anders heen? De pony ontploft als je m zo met "druk" rijd. En dan lees ik ook nog dat de pony uit de bocht vliegt, dat betekent dus dat die nog niet fatsoenlijk op eigen benen kan galloperen? Dus moet jij hem maar met zon harde hand ondersteunen? Dan loopt die dus NOOIT op eigen benen maar op jouw handen. Als doel wil jij een ronde lijn creeëren en dus ben ik het wel een beetje eens met de wannabe anky opmerkingen, want jij wil dat dus creeëren, alleen weet Anky hoe ze het gewenste effect krijgt, en jij dus niet, de basis is altijd VAN ACHTER NAAR VOREN RIJDEN, en wat jij doet is dus precies het tegenovergestelde, arme pony.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:50

haw is tegenwoordig een afzeik topic inderdaad,

de ruiter is inderdaad een beetje een aan de grote kant en dit is niet fijn rijden ook, maar zoals er gezegd wordt is dit niet voor altijd, maar gewoon dat hij ook leert te luisteren als er een ruiter op zit.

ik snap wel dat het de eerste paar keer er zo uit kan zien.
en dan werd er hier in het topic ook nog door iemand gezegd dat je juist gas moet geven, zodat een pony niks kan doen. maar deze pony schijnt juist extra gas in zich in te hebben en wat terug gereden moest worden volgens mij. of heb ik dat dan weer verkeerd gelezen.

als de pony eindelijk door heeft dat het beloond wordt met loslaten in de hand als hij braaf is, dat hij over een tijd gewoon ontspannen kan lopen.

jullie kunnen mij niet vertellen dat elk paard meteen rond en laag met een goed achterbeen en ruggebruik loopt.
dit moet opgebouwd worden. en dat horsemanship en grondwerk hebben misschien mensen goede ervaringen mee, maar het kan ook allemaal zonder dat.
jullie zeuren allemaal, maar er komen vrij weinig nuttige tips binnen. dan kan het ook niet beter worden he Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:51

Raja schreef:
SuperPepeijn schreef:
Het lijkt

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Het is provocerend. Vragen om dit soort reacties. En daardoor wordt het voor de gewone "recreatie ruiter" een stuk minder leuk om foto's te plaatsen als je met je paardje lekker aan t rijden bent. En dat vind ik jammer.
En dat geldt niet alleen voor HAW maar ook in andere sub-fora is het een trend om zinloze topics te plaatsen....

Dat is dan meer see no evil here no evil, ik heb liever dat deze topics voorbij komen zodat je goed commentaar kan leveren, en dat hier wat aan gedaan word. Dan een perfect ruitertje waar je alleen mooi paard kan zeggen. Dat het een rel topic word ligt alleen aan de gebruikers. Als iedereen goede tips gaf had dit niet zo geworden, maar dit is voor vele toch veel leuker....

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:52

JuuLePuuL schreef:
Ik schrik gewoon van deze foto's...

Eindelijk wordt hij eens aangepakt?? Je paard wordt helemaal vastgezet van voor en loopt met zn kin op de borst...en op de foto's is te zien dat hij in verzet gaat tegen deze manier van rijden, dat moet wel genoeg zeggen toch? Volgens mij wordt er niet op de juiste manier met dit paard gecommuniceerd en wordt hij verkeerd begrepen. Ook vind ik het oneerlijk dat er zon grote ruiter opgezet wordt en het een spel is geworden van: wie is de sterkste?. Laat hem alsjeblieft van voor wat losser en rij je paard van achter naar voren. Zo help je je pony de vernieling in. Ook al was het maar een eenmalige actie en zijn het momentopnames, dit verdient je pony niet!

Succes!!

@ magreet: Je hebt 'm goed klem zo te zien! Duivel Is dat even een tegenvaller voor 'm... Pech voor de stoute pony Dat zal 'm leren! Hier heb ik al helemaal geen woorden voor...

hier heb ik idd ook geen woorden voor!!! en ik ga ook met de rest mee!
dit verdient die pony niet!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:52

* Pakt er een bakkie koffie bij..

Op de keeper beschouwt komt het erop neer wat jij zou doen als je zelf fysiek je knol niet aan kan pakken, deze je daardoor gigantisch in de maling neemt en je lust tot rijden een beetje vergaat.
Het dier is erg aan het uitproberen en neemt een loopje met je.

Wat doe je dan?
Met een worteltje voor zijn neus en vragen of hij er alsjeblieft mee op wilt houden?
Soms moet je heel duidelijk zijn in wat de grenzen zijn, wat wel en niet kan....
En vandaar uit verder werken in ontspanning en beloning als het dier het goed oppakt.

De foto's zien er niet fraai uit, maar paardrijden is nu eenmaal niet altijd fraai.
Niemand rijdt 100 % correct, is altijd geduldig en heeft een gouden stalletje.
Maar iedereen die van zijn of haar paard houdt probeert wel het beste te doen in hun optiek.

Ben erg benieuwd hoe deze training verloopt.
Worden vorderingen ook geplaatst?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:53

Milly_ schreef:
OMG! Mensen waar gaan we naartoe?
Wat een manier van reageren Bloos!
Ben er zelf helemaal mee eens dat ze veeel te diep loopt, maar moeten we dat echt op zo'n manier zeggen?Heb trouwens ook nog niet veel 'tips' gezien, alleen maar verwijten.
Ik denk dat iedereen op bokt ontzettend veel van paarden houd, en dan uitgemaakt worden voor dierenbeul? terwijl we allemaal het beste voor hebben met onze paarden!
Zo'n commentaar werkt alleen maar averrechts, is dat het gene wat we willen bereiken?
Ik vind het vooral belangerijk op HAW dat we mensen kunnen helpen, of het nu om een beginneling gaat of een Z-ruiter of whatever, IEDEREEN maakt fouten!

ik quote mezelf maar nog eens Knipoog
Is het nu niet genoeg geweest? er word al 7!! paginas hetzelfde geroepen!
De sfeer op bokt word er echt niet fijner op!
Heeft iemand al getemt?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:54

Ukster schreef:
haw is tegenwoordig een afzeik topic inderdaad,

de ruiter is inderdaad een beetje een aan de grote kant en dit is niet fijn rijden ook, maar zoals er gezegd wordt is dit niet voor altijd, maar gewoon dat hij ook leert te luisteren als er een ruiter op zit.

ik snap wel dat het de eerste paar keer er zo uit kan zien.
en dan werd er hier in het topic ook nog door iemand gezegd dat je juist gas moet geven, zodat een pony niks kan doen. maar deze pony schijnt juist extra gas in zich in te hebben en wat terug gereden moest worden volgens mij. of heb ik dat dan weer verkeerd gelezen.

als de pony eindelijk door heeft dat het beloond wordt met loslaten in de hand als hij braaf is, dat hij over een tijd gewoon ontspannen kan lopen.

jullie kunnen mij niet vertellen dat elk paard meteen rond en laag met een goed achterbeen en ruggebruik loopt.
dit moet opgebouwd worden. en dat horsemanship en grondwerk hebben misschien mensen goede ervaringen mee, maar het kan ook allemaal zonder dat.
jullie zeuren allemaal, maar er komen vrij weinig nuttige tips binnen. dan kan het ook niet beter worden he Knipoog

Rond en laag met een goed achterbeen kan idd niet meteen, maar als je de ruiter ziet wil die dat wel a-la-minute bereiken, dat rond en laag word er gewoon in-ge-TROKKEN.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:55

Milly ik heb getemt Lachen Na sturing van sommige bokkers blijft het gewoon doorgaan, hier heeft niemand iets aan, tips zijn hier ook bar weinig te vinden. Voor mij zijn de meeste posten louter sensatie posten.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-07-07 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:56

katiavl schreef:
Dat is dan meer see no evil here no evil, ik heb liever dat deze topics voorbij komen zodat je goed commentaar kan leveren, en dat hier wat aan gedaan word. Dan een perfect ruitertje waar je alleen mooi paard kan zeggen. Dat het een rel topic word ligt alleen aan de gebruikers. Als iedereen goede tips gaf had dit niet zo geworden, maar dit is voor vele toch veel leuker....

HELEMAAL MEE EENS Vork
goed dat je getemt hebt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:56

TS is moddie, dus temmen hoeft volgens mij niet, wordt vanzelf wel ingegrepen als ze het nodig vinden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:57

russel schreef:
TS is moddie, dus temmen hoeft volgens mij niet, wordt vanzelf wel ingegrepen als ze het nodig vinden.

ben dus wel benieuwd wat er in zon situatie gebeurd...
TS/mod had kúnnen weten dat dit zo zou uitpakken, gezien de andere HAW waar regelmatig getemd wordt..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:58

Dat hier nog op wordt gereageerd... en zo'n diepgaande discussie over gevoerd wordt... Scheve mond

Is mijn commentaar niet eens waard (nou ja, buiten deze post dan).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:59

Fijn hoor, een TEM. Maar ik ben het er wel mee eens, heel eerlijk gezegd.
Je mag wel 'penny' en weet ik veel wat aanhoren als je er anders over denkt, maar andersom mag niet?
Beetje vreemd, hoor...... Verward

En Jacimatho; wat heb jij een nare benadering van paarden, zeg. Brrrrr, ik ben blij dat ik mensen ken die gelukkig wel geduld kunnen opbrengen en paarden niet onder dwang 'helpen'.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:59

Duke schreef:
Dat hier nog op wordt gereageerd... en zo'n diepgaande discussie over gevoerd wordt... Scheve mond

Is mijn commentaar niet eens waard (nou ja, buiten deze post dan).

Gelijk heb je, maar zoiets roept gewoon een vorm van woede op

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:00

Wat heeft dat nu weer anders mee te maken, het gaat hier om constructieve commentaar. Nadya jij maakt er weer wat anders van...

Op iemand hakken heeft geen zin, gaat zeker het paard niet helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:00

Liezel1 schreef:
russel schreef:

ben dus wel benieuwd wat er in zon situatie gebeurd...
TS/mod had kúnnen weten dat dit zo zou uitpakken, gezien de andere HAW waar regelmatig getemd wordt..

Daarom vind ik het ook een beetje flauw dat het zo gegaan is. Alleen de insiders weten de aanleiding en die reageren ook duidelijk in het topic, voel mij een beetje genept. Zeker als duidelijk is achter de schermen hoe dergelijke topic deze loop kunnen nemen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:01

Ik snap best wel dat een pony soms iets meer moet worden aangepakt.. of even ergens doorheen gereden moet worden en de eigen amazone dat niet lukt. Maar de methode stuit mij een beetje tegen het hart. Je kan een pony er ook doorheen rijden met meer ontspanning aan de voorkant en met power vanuit de achterkant zodat je een minder gedwongen beeld krijgt en het dier ook minder in verzet zal komen omdat er ruimte aan de voorkant is.
Als je foto's zou hebben van een rondrennende, bokkende, stijgerende pony en daarna deze foto's waarin de pony 5 minuten even zo werd doorgereden zou ik er minder problemen mee hebben, even op de plaats zodat hij even niet kan etteren. Maar absoluut niet een volle training

Owjah nog iets, als je het een keer niet met foto's eens bent wil niet gelijk zeggen dat je een Penny bent of wat dan ook. Het is zeer vervelend als je met commentaar komt en dat dan gelijk de term penny tevoorschijn wordt getoverd Huilen van het lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:01

Sjuimpje schreef:
Redrumfox schreef:
Oke, de uitleg is duidelijk. Vind je 'trainingsmethode' alleen niet gepast, persoonlijk zou ik weer helemaal bij het begin beginnen; grondwerk, NH etc.. Dan zorgen dat hij op een normale manier en ontspannen in de bak kan lopen, en pas als dát allemaal werkt hem rond laten lopen. Je zegt wel dat dit goed helpt (zal best), maar het lijkt me niet de goede weg om iets te bereiken.

Hebben paarden en pony's een reset knop dan Verward

Je kan hem ZELF zo weer gaan rijden, dus eerst laag laten lopen voor een ontspannen rug. Gewooon wat je doet met een net ingereden pony, maar dan bij deze pony.
Trouwens, als hij niet wilt nageven; recht hem richt.