Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: Ziezo Voor het eerst bereden [HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:34

Het ziet er helemaal niet raar uit.
En dat in de mond zitten, ik vind dat erg meevallen.

Tuurlijk vind de pony alles spannend en je kunt toch niet verwachten dat het gelijk op GP-niveau loopt.

Niet elke pony/paard is braaf als je de eerste paar keren erop zit. Dit is volgens mij een pony met wat meer karakter.
Niks mis mee. veel plezier ermee.

Ik ben het btw helemaal eens met SGWuppie....

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:39

Heerlijk weer bokt, iedereen denk het weer te weten omdat ze het zelf anders doen, wie zegt dat anders doen fout is?

ík vind het er wel goed uit zien, waarom eerst tien keer longeren tot hij niet meer bokt met zadel op? Hier bouw je vooral conditie mee op die weer gebruikt kan worden om jou er af te gooien ( krijg door deze opmerking vast half bokt over me heen Clown )
En wat maakt het uit dat hij de eerste keer een wat kleiner rondje loopt, misschien word dat de 2e keer wel uitgebouwd!
En al helemaal dat ontspannen lopen? Verward Ik zit me eigenlijk altijd te ergeren aan de foto's die hier staan waar mensen er voor de 2e of 3e keer op zitten, teugels op maat en kop in de krul (moet ontspannen zijn) Maar jaaa dat zal mijn persoonlijke rare mening wel zijn...
Ik vind het er prima uit zien, ook een leuk paardje hoor!

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:40

Ja, zo kunnen we door gaan! Iedere manier kan, maar er zijn toch manieren die beter zijn dan andere? Manieren waardoor het paard het makkelijker heeft? En die manier wilt iedereen toch naleven? En het is gewoon duidelijk dat kop in de krul gewoon niet goed is, dus dit keuren we toch ook af? Net zoals sommige mensen het niet goed vinden hoe dit gaat, ieder zijn eigen mening Lachen

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:43

Ziet er al aardig uit voor de eerste keer. Altijd spannens als jer er als eerste op moet, ze kunnen raar springen Knipoog dan is controle een beetje meer belangrijk dan die ontspanning
Die ontspanning komt vanzelf als hij die ruiter op zijn rug een beetje normaal gaat vinden Knipoog

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:47

Ook ik vind t er niet vervelend uit zien. Je zus is blijven zitten. de pony liep netjes rond zonder rare sprongen, en hij heeft er daardoor hoogstwaarschijnlijk een prettige ervaring aan over gehouden. En dat is t belangrijkste.

Niet elke pony is keicool en meteen totaal ontspannen bij nieuwe dingen (geen een denk ik wel). Nu longeren wij altijd eerst de pony bijgezet voordat we gaan inrijden. Hierdoor heeft hij al wat meer balans en evenwicht. En meestal loopt hij er ook al door omlaag als je de teugels aanpakt. Maar ik vind dat geen vereiste als je de eerste keer op n pony kruipt Knipoog

Op deze foto's zie je (imo) het belangrijkste, de pony is braaf. Vork

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:03

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, iedereen doet het anders. Alleen vind ik de vergelijking van de ts met andere stallen waar ze pony's zadelmak maken een beetje krom. Je zegt dat ze op bepaalde stallen op een veel 'agresievere' manier zadelmak maken e.d. maar wat heeft dat met jou en je zus te maken? Dat jullie het beter doen? Beter dan andere is niet altijd goed.
Verder, erg leuk beestje en ben benieuwd naar andere foto's.
(Ziezo, leuke naam Knipoog Mn valkparkiet heet Zazoe Knipoog )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:18

Ik weet het niet zo goed...

Persoonlijk kan ik dit vergelijken met de weg die mijn paard heeft afgelegd, die is pas zadelmak (in februari) gemaakt en ik heb het goed kunnen meevolgen.

Ik vind het beestje er erg gespannen uitzien: het bokken bij het longeren, lijkt een beetje opgekropt en oren liggen naar achteren. Sowieso zou ik nooit op een paard kruipen als die met longeren het zadel nog niet accepteert. Dan vraag je imo een beetje om problemen. En ook al ging het nu goed: hij was misschien van de kaart en wist niet wat er gebeurde en gedroeg zich goed. Maar: ik ben benieuwd wat hij over enkele keren (of weken) doet, als hij doorheeft dat hij ook met iemand erop kan bokken.

Bij mijn paard is het zo gegaan dat hij gelongeerd werd tot hij het zadel volledig accepteerde en gewoon was. En ja, toen de ruiter er dan opging, was dat meteen volledig ontspannen, geloof het of niet.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:20

het is allemaal wennen met zon zadel. als ze zo gek doen met zon zadel op is niet zo erg. verder vind ik het er niet verkeerd uit zien hoor. hij is rustig als jij er op zit. en hij kijkt angstig lijkt het doordat het nieuw is. maar heel veel succes met je paardje

verder moeten sommige mensen niet te snel commentaar geven

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:28

Ik denk dat dit absoluut een topic is waarbij de beste stuurlui aan wal staan Schijnheilig. Hoeveel mensen die hier gereageerd hebben hebben ook daadwerkelijk (méérdere) paarden zadelmak gemaakt, vanaf 1e keer longe tot B-proef klaar? Denk weinig Ja...

Over dat bokken, ik heb met genoeg paarden gewerkt die aan de lijn het eerste rondje ALTIJD bokten op het zadel, verder is het niet meer dan normaal dat ze een keer een rare sprong maken.... Als je moet wachten tot ze zoiets helemaal niet meer doen weeg je straks nog maar een ons Clown

Verder vind ik de foto's echt niet schokkend, las ergens een opmerking dat 'ze' het paardje maar meer moest laten ontspannen met het halsje naar beneden maar daar gáát het de 1e paar keren erop echt niet om hoor . Dan moet je gewoon zorgen dat je boven blijft en dat je met de beweging meezit, hij ziet er erg 'schieterig' uit en dat zal ook verklaren dat het been van de amazone soms wat minder perfect ligt (je moet wat hè om jezelf in evenwicht te houden na een onverwachtse versnelling/sprong) maar het is verre van een storend beeld!

Enige opmerking waar ik me wel in kan vinden is de voet in de beugel tijdens het opstappen, zo haal je hem meteen uit balans. Beter is idd een voetje (ben nu bezig met een die dat eng vind en die gaan we aan een ton laten wennen om vanaf te gaan hangen), goed verdeeld gaan hangen en dan het puntje van je voet in de beugel.

Ga gewoon lekker zo door, komt goed!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:36

Remember schreef:
Ik denk dat dit absoluut een topic is waarbij de beste stuurlui aan wal staan Schijnheilig. Hoeveel mensen die hier gereageerd hebben hebben ook daadwerkelijk (méérdere) paarden zadelmak gemaakt, vanaf 1e keer longe tot B-proef klaar? Denk weinig Ja...

Over dat bokken, ik heb met genoeg paarden gewerkt die aan de lijn het eerste rondje ALTIJD bokten op het zadel, verder is het niet meer dan normaal dat ze een keer een rare sprong maken.... Als je moet wachten tot ze zoiets helemaal niet meer doen weeg je straks nog maar een ons Clown

Verder vind ik de foto's echt niet schokkend, las ergens een opmerking dat 'ze' het paardje maar meer moest laten ontspannen met het halsje naar beneden maar daar gáát het de 1e paar keren erop echt niet om hoor . Dan moet je gewoon zorgen dat je boven blijft en dat je met de beweging meezit, hij ziet er erg 'schieterig' uit en dat zal ook verklaren dat het been van de amazone soms wat minder perfect ligt (je moet wat hè om jezelf in evenwicht te houden na een onverwachtse versnelling/sprong) maar het is verre van een storend beeld!

Enige opmerking waar ik me wel in kan vinden is de voet in de beugel tijdens het opstappen, zo haal je hem meteen uit balans. Beter is idd een voetje (ben nu bezig met een die dat eng vind en die gaan we aan een ton laten wennen om vanaf te gaan hangen), goed verdeeld gaan hangen en dan het puntje van je voet in de beugel.

Ga gewoon lekker zo door, komt goed!

hier ben ik het helemaal mee eens ja

die van mij ga ik volgende week zondag mijn eerste profje starten en die maakt soms nog steeds gekke sprongen. zelfs een paard wat al jaren ervaring heeft kan schrikken of rennen. het is en blijft een dier. dit moet niet vergeten worden en een paard voelt zich soms gewoon ff lekker als ze een bokje geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:43

Ik ben er nu met eentje bezig die nog erg 'ril' is, maar goed, die moet er toch echt een keer aan geloven hoor dat ik erop ga Ja.... Als ik 'm aan de lijn heb met het zadel geeft hij nergens om, superbraaf, zodra je hangt wordt hij schieterig en gaat hij het eng vinden. Kun je wel gaan zeggen dat je dan nog maar 3 weken moet gaan longeren met zadel en hangen, maar dit is er zo eentje waar je dan gewoon op moet gaan zitten zodat 'ie is een keer voorwaarts weg kan Ja.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:45

ik heb ook al veel paarden beleerd, en ik vind het er niet onaardig uitzien! Knipoog
hij/zij is lekker eigenwijs, bokken mag best wel, paard loopt braaf als de ruiter erop zit, verwacht niet dat hij direct voorwaarts-neerwaarts loopt.
plaats alsjeblieft foto's als hij 4 maand onder het zadel is, dan herken je dit paard niet meer!
veel plezier ermee, en wil niet te snel, je hebt een leuk paardje!!! Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:52

Nog even over dat bokken...
Mijn welsh B hebben we in januari 2005 beleerd voor de wagen.

Gisteren heb ik hem gelongeerd met een longeersingel, normaal gebruik ik mijn schoftje daarvoor.
Hij bokte daar verschrikkelijk op. Moet ik hem nu eerst longeren zodat hij niet meer bokt en daarna weer aanspannen. Wat een onzin.
Die beste stuurlui Boos! heb ik ook al aan gedacht.
Veel mensen denken dat het altijd in harmonie moet gaan. Dan kan gewoon niet altijd. Hoe wil je dat doen. Vragen of hij aub voorwaarts wil??
Of een wortel ervoor hangen en zeggen dat als er niet gebokt wordt, er extra biks in het bakje ligt???
Kijk, het "breken" van paarden hoeft voor mij ook niet maar kom me niet aan met "de pony is wel erg gespannen"" of "je komt teeel in de mond"
Er zal heus wel een keer wat teveel druk op het mondje komen maar daar leren ze ook alleen maar van.

Je hebt een leuke pony en het komt allemaal weer goed.
trouwens erg leuk dat jullie hem zelf kunnen beleren.
*zit me toch wel erg op te winden over de manier waarop er hier weer gereageerd wordt*

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:23

iik zou je teugels wel even aan het halster knopen Knipoog stel je voor dat hij bokt dan trek je aan het halster en wordt het wat strakker bij zijn neus en niet bij zijn mond Knipoog
verder over het hangen.. ik zou niet gaan leunen op die beugel Knipoog maar echt even hangen.. over de rug heen! mischien ook handig dat je hem longeert tot hij bomproof is en er dan op gaat.. want er zit veel spanning in gezien die fotos
ook snap ik niet dat je metteen gaat draven Verward tijdens het stappen ziet hij er al gespannen uit, maar dan ook nog gaan draven ?
nouja je moet het zelf weten.. maar ik zou hem laten ontspannen, okee dat is erg moeilijk voor de eerste keer met iemand op de rug maar, het kan wel een stuk minder!
verder vindt ik het er goed uitzien.. en een mooie pony of paard?
veel sucses!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:26

_Charlotte_ schreef:
ook snap ik niet dat je metteen gaat draven Verward tijdens het stappen ziet hij er al gespannen uit, maar dan ook nog gaan draven ?

Héél veel paarden gaan juist (meer) ontspannen in een versnellinkje hoger Knipoog , ze kunnen dan wat spanning van zich af lopen.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:41

_Charlotte_ schreef:
iik zou je teugels wel even aan het halster knopen Knipoog stel je voor dat hij bokt dan trek je aan het halster en wordt het wat strakker bij zijn neus en niet bij zijn mond Knipoog
verder over het hangen.. ik zou niet gaan leunen op die beugel Knipoog maar echt even hangen.. over de rug heen! mischien ook handig dat je hem longeert tot hij bomproof is en er dan op gaat.. want er zit veel spanning in gezien die fotos
nouja je moet het zelf weten.. maar ik zou hem laten ontspannen, okee dat is erg moeilijk voor de eerste keer met iemand op de rug maar, het kan wel een stuk minder!
verder vindt ik het er goed uitzien.. en een mooie pony of paard?
veel sucses!

lekker gevaarlijk teugels alleen aan het halster, heb je echt helemaal niks te vertellen als er echt wat goed fout gaat Clown

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:54

en aan het bit wel?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:14

leandros schreef:
straks zet ik nieuwe foto's erop.

Spannend ben heel erg benieuwt.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:43

Ja, inderdaad spannend, ik ben ook erg benieuwd.

Commentaar op deze foto's:
Paard heeft zijn hoofd niet ontspannen naar beneden hangen en draait zijn ogen ook wat weg. Vind het niet echt een fijn beeld geven.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:14

anniee schreef:
en aan het bit wel?

Nou ik denk aan allebei niet veel Clown Maar ik denk dat je ze nog beter aan het halster kan hebben... Anders trek je direct in z'n mond terwijl ie nog niet eens weet wat de betekenis er van is? En zowiezo, in het begin zal je het toch echt moeten hebben van je longeur die je paard naar voren jaagt mocht hij gaan bokken ed.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:31

Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Dit is de eerste keer dat er op dit paardje wordt ''gereden''. Dan kan je er toch niet meteen vanuit gaan dat hij ontspannen en laag loopt? Ik denk dat elk paard wel is bokt als hij een zadel op de rug heeft.
Verder ben ik het met Germatje eens.

Mooi paardje Pling

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:33

Mooi paardje hoor! Leuke gangen ook zo te zien.Ik weet niet of het al was gezegt(voordat ik weerh eel bokt over me heen krijg..) maar het beste is om iemand jou een voetje te geven om erop te komen.Dit voor het evenwicht van het paard.Veel succes evrder met je prachtpaard Haha!!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:34

heey.
ik had volgens mij een tijdje niet gereageerd.
ik was dus de foto's op de comuter aan het zetten toen die craschte is geen banketstaaf verhaal hoor.
dus van de week zou ik het nog een keer proberen om weer nieuwe foto's te maken.
dank jullie voor de leuke reactie's.

en over de wat negatieve
er zijn altijd wel mensen die het beter weten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:42

leandros schreef:
heey.
ik had volgens mij een tijdje niet gereageerd.
ik was dus de foto's op de comuter aan het zetten toen die craschte is geen banketstaaf verhaal hoor.
dus van de week zou ik het nog een keer proberen om weer nieuwe foto's te maken.
dank jullie voor de leuke reactie's.

en over de wat negatieve
er zijn altijd wel mensen die het beter weten.

Ik zeg niet dat ik het beter weet, ik heb gewoon een andere mening Lips are sealed

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:27

Ik zelf denk persoonlijk dat als je het rustig opbouwd, je paard of pony er stuk rustiger door wordt. Zeker als je paard/pony zo gespannen is zal ik er niet gelijk de 1ste keer op gaan zitten. Neem na een paar keer erop gehangen te hebben genoeg en doe dat een paar dagen nog eens. Zo kan ie er rustig aan wennen. Dit lijkt me fijner voor beiden. En over wat 't bit betreft, was misschien ook verstandiger om daar eerst aan te laten wennen zonder dat je erop zit. Misschien hebben je dit al wel gedaan, dan moet je het maar beschouwen als niet getypt... Verder vind ik het knap hoe jullie dit toch voor de eerste keer zo goed voor elkaar hebben gekregen! Veel succes nog verder met dit mooie paardje! En zie het niet als kritiek ofzo, maar dit is meer gewoon mijn idee over het inrijden...