Viëgro in de training en op concours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Viëgro in de training en op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:44

Ieder zijn eigen manier Lachen Ik wil ook het meeste bereiken met mijn pony dmv wederzijds respect en vertrouwen. Maar af en toe zijn er ook botsingen waardoor ik af en toe wat minder lief ben.
Ik kan verder niet oordelen over de mening van de TS over je reactie..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:52

Lauss schreef:
http://img267.imageshack.us/img267/9099/53689474bl2.jpg
Middengalop met mijn pony, zonder slof. Staat mijn paard ook zwaar onder spanning en wordt hij slecht gereden?
Alleen omdat hij in de middengalop een gespannen oorwerk heeft?

Niet omdat hij in de middelgalop een gespannen oorwerk heeft, maar jouw pony slaat met zijn staart uit protest, en jouw binnenhand zit een stuk lager dan je buitenhand.. Verder zit je niet op je kont en lijkt het alsof je klemt met je benen.

Maargoed, ontopic; Sjuimpje, gaaf paard! En het tuig staat hem geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:09

patsur schreef:
Lauss schreef:
Middengalop met mijn pony, zonder slof. Staat mijn paard ook zwaar onder spanning en wordt hij slecht gereden?

Niet omdat hij in de middelgalop een gespannen oorwerk heeft, maar jouw pony slaat met zijn staart uit protest, en jouw binnenhand zit een stuk lager dan je buitenhand.. Verder zit je niet op je kont en lijkt het alsof je klemt met je benen.

Nagelbijten / Gniffelen Hier heb ik idd niks op toe te voegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:44

Sjuimpje schreef:
Ten eerste is het een paard wat super fijn kan bewegen en lang niet altijd sterk of taai is, alleen nu in deze fase van de training waarbij hij weer een stuk verder moet sluiten.
Ten tweede heb ik helemaal niet de intentie om proffesioneel de sport in te gaan, ik wil gewoon lekker knutselen met 1 of 2 beestjes en wil zeker geen druk hebben dat ik er minstens 5 keer in de week op moet zitten.
Daarbij is dit paard absoluut niet te koop.

De fijne paarden die al klaar zijn hebben we ook staan, maar daar ligt mijn affiniteit niet bij.

Tja als je op zo'n stugge bok niet minimaal 5 keer per week wil opzitten snap ik wel dat je dit soort hulpteugels nodig hebt om hem een beetje aan het lopen te krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:47

Ik vind ook best dat je de slof er heel strak aan hebt. Je paard loopt met een valse knik, daar leren ze echt niet beter van sluiten imo. Verder vind ik dat je best veel verwacht van een 5 jarige die al een tijd stil heeft gestaan, als je geen wedstrijden met hem rijdt, waarom moet die nu al op M1 niveau staan?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 02:08

Ik wil verder niet ingaan op de discussie die gaande is want er is al genoeg commentaar gegeven, maar wauw, dit paard knalt van mijn scherm!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:11

poes schreef:
Ik vind ook best dat je de slof er heel strak aan hebt. Je paard loopt met een valse knik, daar leren ze echt niet beter van sluiten imo. Verder vind ik dat je best veel verwacht van een 5 jarige die al een tijd stil heeft gestaan, als je geen wedstrijden met hem rijdt, waarom moet die nu al op M1 niveau staan?

Ze rijd wél wedstrijden met hem (iig heb ik 'm op concour in Abcoude gezien Knipoog )

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:22

Super mooi paard, hoe je hem rijdt moet je verder zelf weten. Daar laat ik iedereen vrij in. Maar ik vind het er een beetje uit zien alsof hij " in de krul getrokken wordt". Ik ga er verder niet over discussieren. Begrijp dat het allemaal een beetje aanvallend overkomt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:03

Gaaf paard en je zit er netjes op.
Alleen aan de manier waarop je hem rijd zet ik grote vraagtekens??
Jammer dat je zo'n fijn dier op deze manier op een slof moet rijden.
Op alle foto's is hetzelfde beeld.
Niet even een momentje om hem door te rijden maar steeds weer te veel hand/slofgebruik.
Erg jammer.
Ik ben benieuwd of hij nog heel is als hij 10 jaar is.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:35

Pipo schreef:
Maar wat ik nog minder snap, is dat jullie als professioneel bedrijf zoveel tijd stoppen in een dier wat blijkbaar zo stug, sterk en taai is dat hij zo gereden moet worden. Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Een paard wat alleen op deze manier op te leiden is, is voor de verkoop al helemaal niet interessant.

Schaf een stel fijne paarden aan, kan je die hulpteugels verkopen Knipoog

Verward Het lijkt me juist 1 van de kerntaken van professionele stallen om paarden die wat moeilijker zijn, meer tijd nodig hebben of verreden zijn goed op te leiden.

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:43

Moet eerst even zeggen dat je prachtig tuig hebt! en jouw laarzen! Bloos! *Jaloers..*
Je hebt zo je redenen om dit paard met een slof te rijden, en die moeten anderen maar accepteren Lachen
Hier dus geen commentaar over Knipoog
Verder vind ik dat je netjes zit! Succes met hem

Edit: Wat pipo schreef in bovenstaade quote..
Wat je daar zegt slaat werkelijk nergens op. Je ziet op de laatste 2 foto's duidelijk dat het paard zonder slof ook super kan lopen.. Dus in mijn ogen is het paard zeker wel interessant voor de verkoop. Vork (ook al is hij niet te koop Koe )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:56

patsur schreef:
Lauss schreef:

Maargoed, ontopic; Sjuimpje, gaaf paard! En het tuig staat hem geweldig!

Je hebt pm, anders wordt t beetje té offtopic Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:04

Wat een geweldig paard zeg, wauw! Kwijl
Ik ben zelf wel erg tegen dit gebruik van de slof.. op iedere foto staat hij te strak, het paard kan nergens heen en loopt daarom met zijn hoofd op deze manier. Je zet hem gewoon vast, dan is er geen sprake van ontspanning.
Geen mooi beeld vind ik, en als dit op iedere foto zo is lijkt het mij sterk dat dit een momentopname is. Al waren het momentopnames, dan duiden zoveel 'momentopnames' toch op verkeerd gebruik van de slof naar mijn idee. Met je beweegreden om de slof te gebruiken kan ik het absoluut niet eens zijn, overigens..

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:14

sjonge zeg wat een mooi beest zeg echt prachtig Bloos
Normaal houd ik niet van een bruin hoofdstel maar ik moet zeggen het staat hem echt super.

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:22

Erg gaaf paard en mooi tuig Knipoog
Moet eerlijk zeggen dat ik het slof gebruik hier, helemaal nog niet zo verkeerd vind Duivel

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:34

Lauss schreef:
Ik zeg ook nergens dat ik de slof lekker los zit volgens mij

Dat beweer je toch wel een beetje in je eerste reactie:

Lauss schreef:
slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!

Verder vind ik het raar van je om een foto van jezelf te plaatsen hoe kan je dat nu vergelijken? Ik ga dan ook geheel met patsur mee in haar commentaar!

Norway_girl schreef:
p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?

Lauss schreef:
Dat gaf ze toch als reden om de slof te gebruiken? Om zijn achterhand er beter onder te krijgen?

Zoals je misschien wel kan bedenken is het duidenlijk dat dit paard zo bespierd is aan de voorkant door dit overgebruikt slofgebruik. Ik heb zelf 1 keer 5 minuten met een slof gereden. De pony wilde niet overmatig ondertreden dus wilde de eigenaar er een slof aan. Nou na 5 minuten was ik er echt helemaal klaar mee! Die pony ging alleen maar meer tegen de draad in. En ik had er echt geen overmatige druk op. (maar laten we dat ik het midden laten) Lager instellen, meer ruimte geven, en netjes aan de hulpen rijden kan al genoeg zijn. Maar dit paard kan nooit op zijn achterbenen leren lopen waneer het géén ruimte van voren krijgt. De bespiering die hij nu aan de voorkant heeft zitten zou eigenlijk op de achterhand moeten zitten. Hij heeft amper bespiering op zijn kont. Mijn paard had hetzelfde probleem maar goede instructie en het paard leren "dragen" heeft veel vruchten afgeworpen!
Ik vind het veel belangrijker dat het paard dmv goede rijtechniche oplossingen op zijn eigen benen leert lopen. En NIET gedwongen leert lopen. Weet je wel wat voor consequenties dat voor een paardenrug heeft?

En orenwerk heeft echt wel te maken met spanning of niet.
1) Paard heeft oren opzij = ontspannen
2) Paard heeft oren naar voren = oplettend
3) Paard heeft 1 oor iets naar achteren en 1 ontspannen = oplettend op de hulpen van de ruiter
4) Paard heeft oren naar achteren en loopt iets met mond opengesperd = spanning

En op foto 14 zie ik toch dat nr 4 van mijn voorbeeld word aangegeven. Plus dat er een zwiepende staart aanwezig is. Ja een moment opname......wat ik onzin vind want ook moment opnames zitten in het rijden en dit is er misschien maar 1 van de meerdere.

Mocht ik dit fout zien hoor ik graag via PB waarom het niet goed is, ik ben ook maar mens Haha!

*edit*

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:06

Norway_girl schreef:
Lauss schreef:
Ik zeg ook nergens dat ik de slof lekker los zit volgens mij

Dat beweer je toch wel een beetje in je eerste reactie:

Lauss schreef:
slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!

Verder vind ik het raar van je om een foto van jezelf te plaatsen hoe kan je dat nu vergelijken? Ik ga dan ook geheel met patsur mee in haar commentaar!

Norway_girl schreef:
p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?

Lauss schreef:
Dat gaf ze toch als reden om de slof te gebruiken? Om zijn achterhand er beter onder te krijgen?

Zoals je misschien wel kan bedenken is het duidenlijk dat dit paard zo bespierd is aan de voorkant door dit overgebruikt slofgebruik. Ik heb zelf 1 keer 5 minuten met een slof gereden. De pony wilde niet overmatig ondertreden dus wilde de eigenaar er een slof aan. Nou na 5 minuten was ik er echt helemaal klaar mee! Die pony ging alleen maar meer tegen de draad in. En ik had er echt geen overmatige druk op. (maar laten we dat ik het midden laten) Lager instellen, meer ruimte geven, en netjes aan de hulpen rijden kan al genoeg zijn. Maar dit paard kan nooit op zijn achterbenen leren lopen waneer het géén ruimte van voren krijgt. De bespiering die hij nu aan de voorkant heeft zitten zou eigenlijk op de achterhand moeten zitten. Hij heeft amper bespiering op zijn kont. Mijn paard had hetzelfde probleem maar goede instructie en het paard leren "dragen" heeft veel vruchten afgeworpen!
Ik vind het veel belangrijker dat het paard dmv goede rijtechniche oplossingen op zijn eigen benen leert lopen. En NIET gedwongen leert lopen. Weet je wel wat voor consequenties dat voor een paardenrug heeft?

En orenwerk heeft echt wel te maken met spanning of niet.
1) Paard heeft oren opzij = ontspannen
2) Paard heeft oren naar voren = oplettend
3) Paard heeft 1 oor iets naar achteren en 1 ontspannen = oplettend op de hulpen van de ruiter
4) Paard heeft oren naar achteren en loopt iets met mond opengesperd = spanning

En op foto 14 zie ik toch dat nr 4 van mijn voorbeeld word aangegeven. Plus dat er een zwiepende staart aanwezig is. Ja een moment opname......wat ik onzin vind want ook moment opnames zitten in het rijden en dit is er misschien maar 1 van de meerdere.

En hier ben ik het volop mee eens

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:40

En ik vind het gewoon een supergave bok. Ja Vind het er ook niet heel onvriendelijk uitzien om eerlijk te zijn. Slof staat wel strak, maar kan niet zeggen dat het paard er gespannen uitziet oid.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:44

Ik ben het helemaal eens met Norway girl

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:47

Prachtig paard!
Ben het eens met de commentaar van Norway_girl

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:48

Prachtig paard!
Ben het eens met de commentaar van Norway_girl

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:59

Het wordt wat langdradig,maar ik vind het slofgebruik ook niet helemaal fijn om te zien... Kijk, mishandelen doe je hem zeker niet, maar ik zie bijvoorbeeld in je profiel foto's van hetzelfde paard waar hij in mijn ogen een fijner en losser beeld geeft dan de foto's in je topic.
Waardoor ik dan het idee krijg - hij spant zich enorm en toont moeilijk. Maar misschien zit ik wel verkeerd, ik heb de wijsheid niet in pacht tenminste...

Verder toch één klein ding dat mij bij jou vaker opvalt - je neigt nogal naar een stoelzit en duikt daarbij naar voren, erg jammer.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:37

Heej Sjuimpje, is die slof niet te koop? Hij is toch wel bruin?
Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:17

Voor een 5 jarige vraag je wel erg veel van je paard zeg. Maar goed, dat ter zijde..
Op bijna alle foto's is te zien dat je helemaal geen ontspannen zit hebt. Je armen zijn er gespannen en het lijkt alsof je behoorlijk wat kracht zet. Je slof is op alle foto's bijna gewoon weg te straks, zeker voor een 5 jarige! Dit is een heel jong paard, ik zou daar een stuk voorzichtiger mee omgaan.. Daarnaast denk ik niet dat dit de juiste manier is om aan de achterkant te werken. Er zijn zoveel manieren, maar ik zou zeggen gun je paard lekker de tijd.. Waarom moet hij M lopen op zijn 5de jaar als hij zelf aangeeft er niet klaar voor te zijn? ( omdat er nog veel is om aan gewerkt te worden, zoals je zelf zegt)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:19

Moet er niet aan vrijwel ieder paard nog veel gewerkt worden?
Tis natuurlijk maar net wat je doel is.
Denk dat er weinig ruiters in de M rijden die vinden dat hun paard klaar is. Lachen