Ik wil ook het meeste bereiken met mijn pony dmv wederzijds respect en vertrouwen. Maar af en toe zijn er ook botsingen waardoor ik af en toe wat minder lief ben.Ik kan verder niet oordelen over de mening van de TS over je reactie..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik wil ook het meeste bereiken met mijn pony dmv wederzijds respect en vertrouwen. Maar af en toe zijn er ook botsingen waardoor ik af en toe wat minder lief ben.Lauss schreef:http://img267.imageshack.us/img267/9099/53689474bl2.jpg
Middengalop met mijn pony, zonder slof. Staat mijn paard ook zwaar onder spanning en wordt hij slecht gereden?
Alleen omdat hij in de middengalop een gespannen oorwerk heeft?
patsur schreef:Lauss schreef:http://img267.imageshack.us/img267/9099/53689474bl2.jpg
Middengalop met mijn pony, zonder slof. Staat mijn paard ook zwaar onder spanning en wordt hij slecht gereden?
Niet omdat hij in de middelgalop een gespannen oorwerk heeft, maar jouw pony slaat met zijn staart uit protest, en jouw binnenhand zit een stuk lager dan je buitenhand.. Verder zit je niet op je kont en lijkt het alsof je klemt met je benen.
Hier heb ik idd niks op toe te voegen...
Sjuimpje schreef:Ten eerste is het een paard wat super fijn kan bewegen en lang niet altijd sterk of taai is, alleen nu in deze fase van de training waarbij hij weer een stuk verder moet sluiten.
Ten tweede heb ik helemaal niet de intentie om proffesioneel de sport in te gaan, ik wil gewoon lekker knutselen met 1 of 2 beestjes en wil zeker geen druk hebben dat ik er minstens 5 keer in de week op moet zitten.
Daarbij is dit paard absoluut niet te koop.
De fijne paarden die al klaar zijn hebben we ook staan, maar daar ligt mijn affiniteit niet bij.
poes schreef:Ik vind ook best dat je de slof er heel strak aan hebt. Je paard loopt met een valse knik, daar leren ze echt niet beter van sluiten imo. Verder vind ik dat je best veel verwacht van een 5 jarige die al een tijd stil heeft gestaan, als je geen wedstrijden met hem rijdt, waarom moet die nu al op M1 niveau staan?
) Pipo schreef:Maar wat ik nog minder snap, is dat jullie als professioneel bedrijf zoveel tijd stoppen in een dier wat blijkbaar zo stug, sterk en taai is dat hij zo gereden moet worden. Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Een paard wat alleen op deze manier op te leiden is, is voor de verkoop al helemaal niet interessant.
Schaf een stel fijne paarden aan, kan je die hulpteugels verkopen
Het lijkt me juist 1 van de kerntaken van professionele stallen om paarden die wat moeilijker zijn, meer tijd nodig hebben of verreden zijn goed op te leiden.
*Jaloers..*

(ook al is hij niet te koop
) patsur schreef:Lauss schreef:http://img267.imageshack.us/img267/9099/53689474bl2.jpg
Niet omdat hij in de middelgalop een gespannen oorwerk heeft, maar jouw pony slaat met zijn staart uit protest, en jouw binnenhand zit een stuk lager dan je buitenhand.. Verder zit je niet op je kont en lijkt het alsof je klemt met je benen.
Maargoed, ontopic; Sjuimpje, gaaf paard! En het tuig staat hem geweldig!

Lauss schreef:Ik zeg ook nergens dat ik de slof lekker los zit volgens mij
Lauss schreef:slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!
Norway_girl schreef:p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?
Lauss schreef:Dat gaf ze toch als reden om de slof te gebruiken? Om zijn achterhand er beter onder te krijgen?

Norway_girl schreef:Lauss schreef:Ik zeg ook nergens dat ik de slof lekker los zit volgens mij
Dat beweer je toch wel een beetje in je eerste reactie:Lauss schreef:slof staat vrij straks maar de kaak is niet zwaar gespannen (ook niet helemaal ontspannen, maar t kan vele malen erger), het beenwerk ziet er goed uit, de mondhoeken zien er ontspannen uit (geen trekwerk dus) en nek- en hals spier staan er zover ik kan zien netjes op!
Verder vind ik het raar van je om een foto van jezelf te plaatsen hoe kan je dat nu vergelijken? Ik ga dan ook geheel met patsur mee in haar commentaar!Norway_girl schreef:p.s. Verder zie je op de standfoto dat dit paard meer bespiering heeft op de voorkant. Of ligt dat aan mij?Lauss schreef:Dat gaf ze toch als reden om de slof te gebruiken? Om zijn achterhand er beter onder te krijgen?
Zoals je misschien wel kan bedenken is het duidenlijk dat dit paard zo bespierd is aan de voorkant door dit overgebruikt slofgebruik. Ik heb zelf 1 keer 5 minuten met een slof gereden. De pony wilde niet overmatig ondertreden dus wilde de eigenaar er een slof aan. Nou na 5 minuten was ik er echt helemaal klaar mee! Die pony ging alleen maar meer tegen de draad in. En ik had er echt geen overmatige druk op. (maar laten we dat ik het midden laten) Lager instellen, meer ruimte geven, en netjes aan de hulpen rijden kan al genoeg zijn. Maar dit paard kan nooit op zijn achterbenen leren lopen waneer het géén ruimte van voren krijgt. De bespiering die hij nu aan de voorkant heeft zitten zou eigenlijk op de achterhand moeten zitten. Hij heeft amper bespiering op zijn kont. Mijn paard had hetzelfde probleem maar goede instructie en het paard leren "dragen" heeft veel vruchten afgeworpen!
Ik vind het veel belangrijker dat het paard dmv goede rijtechniche oplossingen op zijn eigen benen leert lopen. En NIET gedwongen leert lopen. Weet je wel wat voor consequenties dat voor een paardenrug heeft?
En orenwerk heeft echt wel te maken met spanning of niet.
1) Paard heeft oren opzij = ontspannen
2) Paard heeft oren naar voren = oplettend
3) Paard heeft 1 oor iets naar achteren en 1 ontspannen = oplettend op de hulpen van de ruiter
4) Paard heeft oren naar achteren en loopt iets met mond opengesperd = spanning
En op foto 14 zie ik toch dat nr 4 van mijn voorbeeld word aangegeven. Plus dat er een zwiepende staart aanwezig is. Ja een moment opname......wat ik onzin vind want ook moment opnames zitten in het rijden en dit is er misschien maar 1 van de meerdere.
Vind het er ook niet heel onvriendelijk uitzien om eerlijk te zijn. Slof staat wel strak, maar kan niet zeggen dat het paard er gespannen uitziet oid.