Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En ik zeg het je , dat is écht heel moeilijk. Afentoe heeft hij nog de neiging om omhoog te gaan, maar niet constant als je hem been geeft (dat was dus) , en dat hebben we omgezet in pas steigeren als wij dat willen, want het afleren ging gewoon niet. Ik heb er wel een foto van dat hij het op commando doet:
Nadya schreef:Wel een mooie foto, hoor. Leuk beestje.
KiWiKo schreef:Ik vind het onzin om een paard iets aan te leren waarvan we blij zijn dat ie het niet doet.
.. 
roosje84 schreef:Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?
Amber_ schreef:roosje84 schreef:Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?
Ik vind dit zon raar antwoord.. Mijn Fjord kan het ook, maar gaat gewoon goed hoor.
Ben ik nu dom ?!
roosje84 schreef:Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?
Amable schreef:Ik denk idd dat als het paard het tegen je gaat gebruiken, dan is er iets mis in de communicatie met je paard. Als jouw paard je accepteert als leider, en het paard is de lagere in de rangorde, zal hij het niet tegen je gaan gebruiken, steigeren recht tegenover een persoon die op de grond staat, is letterlijk en figuurlijk hoger willen staan.roosje84 schreef:Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?
Behalve dan dat je lid bent van de Odin fanclub (steigerende fjord) vraag ik me af bij zulke uitspraken wat je referentie kader is. Hoeveel op commando steigerende paarden heb je gezien en hoe vaak ging het mis? En dat geldt eigenlijk voor iedereen die hier negatief reageert in dit topic. Hoevaak zien jullie het nu daadwerkelijk mis gaan? En bij wie?
Want, ik geloof dat als je je ouder bent dan zeg 16 jaar, je paard diverse oefeningen hebt geleerd en dan vooral de oefeningen naar de grond (buigen, compliment, knielen en liggen) dat steigeren in dat geval geen enkel probleem is. Het paard heeft reeds geleerd oefeningen op commando uit te voeren en is met een enkele aanraking of een enkel commando in een onderdanige positie te zetten. Verder maak je van het steigercommando een "aaneenschakeling" van hulpen waardoor je de hulp niet per ongeluk kan geven en voila, je bent veilig bezig en hebt vrijwel alle risico's uit gesloten.
Amable schreef:Maar daar zeg je het zelf al he, ene vaak commando wat makkelijk onbewust te geven is. En vaak is dat dan ook het enige wat ze kennen. Terwijl als je bijv Jauk in handen zou krijg, dan heb je idd een paard wat overal knopjes op zijn lichaam heeft, het moeilijkst te vinden knopje is steigeren. Makkelijke knopjes zijn schudden, flemen, ja knikken en dat soort oefeningen. Daarbij heeft een paard als Jauke geleerd dat er enkel gevdt wordt als hij los staat. Dus niet tijdens het lopen aan een touwtje, niet aan de poetsplaats enz.
Dus wederom, als je goed bezig bent is het niet gevaarlijk en niet lastig!

Nee, ook ik zou het een paard niet aanleren.Amber_ schreef:KiWiKo schreef:Ik vind het onzin om een paard iets aan te leren waarvan we blij zijn dat ie het niet doet.
Ligt er dus aan waarom je het aanleert.
Ik heb het de mijne aangeleerd omdat hij altijd met alles uit protest deed. Doordat ik het hem heb 'aangeleerd' met commando is hij stukken braver !!
kiss_lotte schreef:Amber_ schreef:
Ligt er dus aan waarom je het aanleert.
Ik heb het de mijne aangeleerd omdat hij altijd met alles uit protest deed. Doordat ik het hem heb 'aangeleerd' met commando is hij stukken braver !!
Als hij het doet zonder dat je het wil, en het niet uit hem/haar kan krijgen is het indd misschien beter.
Mijn paard bokt regelmaatig, maar dat ga ik hem niet leren op commando, mijn paard doet gelukkig niet aan stijgeren, en ben bang als ik het der zou aanleren het verkeerd uit de hand gaat lopen.
Zij zal dan het ook gaan doen zonder dat ik het commando geef.
Nee ik sla af.