Steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:39

Ik was niet van plan mijn paard steigeren aan te leren. Hij heeft het toen ik hem net had, aan de hand 2x gedaan uit pure angst en ik heb het compleet genegeerd (juist omdat het uit angst was, hij was net 2 jaar) en gelukkig heeft hij het nooit meer gedaan. Ik heb ook niet de behoefte om anderen te 'imponeren' met mijn steigerende paard. No, thanks. Ik zou het risico niet durven nemen en aan VD doe ik toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:37

Ik heb het een paard juist áf moeten leren Clown En ik zeg het je , dat is écht heel moeilijk. Afentoe heeft hij nog de neiging om omhoog te gaan, maar niet constant als je hem been geeft (dat was dus) , en dat hebben we omgezet in pas steigeren als wij dat willen, want het afleren ging gewoon niet. Ik heb er wel een foto van dat hij het op commando doet:

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:39

Wel een mooie foto, hoor. Leuk beestje. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:39

Nadya schreef:
Wel een mooie foto, hoor. Leuk beestje. Lachen

Bedankt *LOL*

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:43

KiWiKo schreef:
Ik vind het onzin om een paard iets aan te leren waarvan we blij zijn dat ie het niet doet.

Ligt er dus aan waarom je het aanleert.
Ik heb het de mijne aangeleerd omdat hij altijd met alles uit protest deed. Doordat ik het hem heb 'aangeleerd' met commando is hij stukken braver !!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:51

Die van mij doet het ook wel es zonder commando, maar dat is echt zo een huppeltje, juist omdat hij eigenlijk te lui is om te steigeren en een keer hoog laten steigeren al veel energie kost.
En ach aangezien ik geen sportambities heb maakt het me echt geen bal uit als hij het een keer uit zichzelf doet.Het is nu eenmaal op alle vlakken geen doorsnee pony dus...

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:16

Zelf zou ik een paard of pony nooit aanleren om te steigeren op commando. Als je een paard ziet steigeren vind ik dat er natuurlijk wel 'cool' uitzien. Het paard straalt dan zo iets machtigs uit, maar om het nou een paard of pony expres aan te leren.. Nee dat vind ik nou echt 3x niks ..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:16

Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:01

roosje84 schreef:
Steigeren aanleren is het domste en stomste wat je kan doen. Ook al is je paard nog zo braaf..hij kan het altijd tegen je gaan gebruiken en dan...?

Ik vind dit zon raar antwoord.. Mijn Fjord kan het ook, maar gaat gewoon goed hoor.
Ben ik nu dom ?!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:08

Amber_ schreef:
roosje84 schreef:

Ik vind dit zon raar antwoord.. Mijn Fjord kan het ook, maar gaat gewoon goed hoor.
Ben ik nu dom ?!

Blijkbaar, ikke ook, nou leuk zijn we samen dom. Vork *LOL*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:12

roosje84 schreef:

Behalve dan dat je lid bent van de Odin fanclub (steigerende fjord) vraag ik me af bij zulke uitspraken wat je referentie kader is. Hoeveel op commando steigerende paarden heb je gezien en hoe vaak ging het mis? En dat geldt eigenlijk voor iedereen die hier negatief reageert in dit topic. Hoevaak zien jullie het nu daadwerkelijk mis gaan? En bij wie?

Want, ik geloof dat als je je ouder bent dan zeg 16 jaar, je paard diverse oefeningen hebt geleerd en dan vooral de oefeningen naar de grond (buigen, compliment, knielen en liggen) dat steigeren in dat geval geen enkel probleem is. Het paard heeft reeds geleerd oefeningen op commando uit te voeren en is met een enkele aanraking of een enkel commando in een onderdanige positie te zetten. Verder maak je van het steigercommando een "aaneenschakeling" van hulpen waardoor je de hulp niet per ongeluk kan geven en voila, je bent veilig bezig en hebt vrijwel alle risico's uit gesloten.

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:14

Je moet je paard wel echt vertrouwen. Je hebt paarden die er mis bruik van make.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:43

Ik had het mijn pony vroeger ook geleerd. Gewoon omdat ik het wel leuk vond en hij het eigenlijk vrijwel meteen door had.
Ik reed ook gewoon in de dressuur Z2 met hem dus had er verder geen last van.
Met mijn paarden die ik nu heb ga ik het alleen niet doen. Ik ben toch wel bang dat deze het ook zullen doen wanneer het niet de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:27

Amable schreef:
roosje84 schreef:

Behalve dan dat je lid bent van de Odin fanclub (steigerende fjord) vraag ik me af bij zulke uitspraken wat je referentie kader is. Hoeveel op commando steigerende paarden heb je gezien en hoe vaak ging het mis? En dat geldt eigenlijk voor iedereen die hier negatief reageert in dit topic. Hoevaak zien jullie het nu daadwerkelijk mis gaan? En bij wie?

Want, ik geloof dat als je je ouder bent dan zeg 16 jaar, je paard diverse oefeningen hebt geleerd en dan vooral de oefeningen naar de grond (buigen, compliment, knielen en liggen) dat steigeren in dat geval geen enkel probleem is. Het paard heeft reeds geleerd oefeningen op commando uit te voeren en is met een enkele aanraking of een enkel commando in een onderdanige positie te zetten. Verder maak je van het steigercommando een "aaneenschakeling" van hulpen waardoor je de hulp niet per ongeluk kan geven en voila, je bent veilig bezig en hebt vrijwel alle risico's uit gesloten.
Ik denk idd dat als het paard het tegen je gaat gebruiken, dan is er iets mis in de communicatie met je paard. Als jouw paard je accepteert als leider, en het paard is de lagere in de rangorde, zal hij het niet tegen je gaan gebruiken, steigeren recht tegenover een persoon die op de grond staat, is letterlijk en figuurlijk hoger willen staan.
Maar als je de andere oefeningen eerst aanleert, zou het gewoon goed moeten gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:36

ik heb heel lang op een handelsstal gewerkt, en weet je wat zo zielig was, als er een paard binnenkwam die aangeleerd had te steigeren op commando......... en dan natuurlijk zo een vaag commando, die je makkelijk onbewust geeft.

Moet ik zo een dier op zn klote geven omdat hij feitelijk doet wat ik vraag, maar zo wel onverkoopbaar is.......

is niet gaaf

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:40

Maar daar zeg je het zelf al he, ene vaak commando wat makkelijk onbewust te geven is. En vaak is dat dan ook het enige wat ze kennen. Terwijl als je bijv Jauk in handen zou krijg, dan heb je idd een paard wat overal knopjes op zijn lichaam heeft, het moeilijkst te vinden knopje is steigeren. Makkelijke knopjes zijn schudden, flemen, ja knikken en dat soort oefeningen. Daarbij heeft een paard als Jauke geleerd dat er enkel gevdt wordt als hij los staat. Dus niet tijdens het lopen aan een touwtje, niet aan de poetsplaats enz.

Dus wederom, als je goed bezig bent is het niet gevaarlijk en niet lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:48

@ KiWiKo: nee, dat is zeker niet gaaf. Ik geloof ook niet dat ik het een paard zo zou aanleren, als ik met VD bezig zou gaan wel, maar dan zou ik wel een combinatie van hulpen aanleren, die je niet onbewust geeft.

Ik ben er niet op tegen om het aan te leren op commando, maar ik vind wel dat als je het doet, je moet weten waar je mee bezig bent. Ik vind het voor 14- jarige meisjes niet zo geschikt, die zijn jong, zien de gevaren niet en zijn zich (evenals het grootste deel van volwassen ruiters) totaal onbewust van hun eigen lichaamstaal en non-verbale signalen die ze daarmee afgeven.
Als je weet waar je mee bezig bent, de lichaamstaal van het paard begrijpt, en je bent je bewust van je eigen lijf, begrijpt het "spel" van dominantie/onderdanigheid, en de bijbehorende signalen, is het heel iets anders. Maar VD is geen spelletje, het is een doelbewuste training, van jezelf en je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:54

Amable schreef:
Maar daar zeg je het zelf al he, ene vaak commando wat makkelijk onbewust te geven is. En vaak is dat dan ook het enige wat ze kennen. Terwijl als je bijv Jauk in handen zou krijg, dan heb je idd een paard wat overal knopjes op zijn lichaam heeft, het moeilijkst te vinden knopje is steigeren. Makkelijke knopjes zijn schudden, flemen, ja knikken en dat soort oefeningen. Daarbij heeft een paard als Jauke geleerd dat er enkel gevdt wordt als hij los staat. Dus niet tijdens het lopen aan een touwtje, niet aan de poetsplaats enz.

Dus wederom, als je goed bezig bent is het niet gevaarlijk en niet lastig!

maar hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk feitelijk goed bezig, steigeren wordt meestal aangeleerd door huppeldoosjes die het wel stoer vinden...

de enkeling die hier heel bewust mee bezig is, zal ik geen strobreed in de weg leggen........

maar omwille de huppeldoosjes, zeg ik standaard... NEE niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 11:58

Daar geef ik je gelijk in, als die huppeldoosjes het gaan doen, is het vragen om ongelukken... die hebben geen flauw idee waar ze mee bezig zijn...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:34

We zijn het dus helemaal eens Lachen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:40

Nee, ook ik zou het een paard niet aanleren.
Je weet nooit hoe het uit gaat pakken en hij misschien op eigen houtje steeds stijgerd.
Vind het zowel gevaarlijk als voor ruiter, paard en omstanders.

hexje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:02

ik zal het alleen aanraden bij mensen die lang ervaring hebben en er capabel voor zijn,zoals mensen van cavalia e.d. zoals frederiek pignon dan nog is er altijd een risico....maar ja dat ist hele paardrijden!

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:45

Amber_ schreef:
KiWiKo schreef:
Ik vind het onzin om een paard iets aan te leren waarvan we blij zijn dat ie het niet doet.

Ik heb het de mijne aangeleerd omdat hij altijd met alles uit protest deed. Doordat ik het hem heb 'aangeleerd' met commando is hij stukken braver !!

Als hij het doet zonder dat je het wil, en het niet uit hem/haar kan krijgen is het indd misschien beter.
Mijn paard bokt regelmaatig, maar dat ga ik hem niet leren op commando, mijn paard doet gelukkig niet aan stijgeren, en ben bang als ik het der zou aanleren het verkeerd uit de hand gaat lopen.
Zij zal dan het ook gaan doen zonder dat ik het commando geef.

Nee ik sla af.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:24

kiss_lotte schreef:
Amber_ schreef:

Als hij het doet zonder dat je het wil, en het niet uit hem/haar kan krijgen is het indd misschien beter.
Mijn paard bokt regelmaatig, maar dat ga ik hem niet leren op commando, mijn paard doet gelukkig niet aan stijgeren, en ben bang als ik het der zou aanleren het verkeerd uit de hand gaat lopen.
Zij zal dan het ook gaan doen zonder dat ik het commando geef.

Nee ik sla af.

Tja, maar aangezien je mijne in begin gewoon toetakelde bij alles, heb ik er een commando aan geplakt. Zodra je maar in de bak alleen als iets vroeg zoals in draf een gebroken lijn, kwam die omhoog... bij stilstaan, kwam die omhoog. Al was het alleen maar om te etteren. Nu als hij het doet wanneer het niet mag, krijgt hij een klap. En het wordt ook steeds minder. Maar door hem af en toe te laten steigeren op commando, krijg ik het bijna nooit meer uit protest.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 01:03

mijne doet het ook maar niet op een comando dat je zegt woooow dat is gevaarlijk. Het is een stemhulp incl. hand hulpen die je niet zomaar maakt.

mijne heeft heel erg uit zichelf gesteigerd waardoor ik telkens wanneer ze dat deed mijn comando erbij legde dan kreeg ze een snoepje af en toe deed ze het bijv. als ik niks zei kreeg ze niks. nu weet ze dat als ik het zeg dat ze wat krijgt en wanneer ik niks doe ze niks krijgt enzo.