Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:32

ik was er in het begin niet echt bewust mee bezig om helemaal zonder te rijden maar ben al vanaf dat ik hem heb lekker rustig bezig veel verscillende dingen uirproberen en vaak zonder zadel de bossen in enzo, later ging ikook zonder bit de bossen in (met halster om) maar ging ook nog vaak met zadel en hoofdstel . Ik ben ook een beetje lui dus ik spring altijd op mn pony als ik die naar de wei of stal breng Haha! en toen was ik een x de halster vergeten en was ik al bij de wei waar die stond (neem hem ook vaak zonder iets mee maar dan loop ik ernaast en hij loopt atijd zeer braaf mee) dus heb toen een touwtje die daar lag gepakt en om de hals heen gedaan en toen naar stal gestapt )ook daar liep wel iemand naast) de volgende dag ben ik echt serieus aan het werk gegaan zonder hoofdstel en zadel... we zijn er dus een beetje ingerold als het ware en het voelt en gaat super Knipoog

enne die wel goed niet goed reacties/discussie vind ik prima Knipoog iedereen is vrij zn mening te uiten en vind het ook leuk de menng van anderen te lezen en het is ook niet de bedoeling van mij dat die zich aangevallen voelen ofzo, als ik dit niet had gewilt (die discussie) dan had ik hier ook geen foto's geplaatst want overal en aan iedereen valt wel iets aan op te merken, dus ga gewoon lekker door met je mening te geven, ik weet alleen wel dat ik niet van mijn mening hierover verander Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:33

Ik snap echt niet WAAROM je een paard beter terug zou krijgen op een bit dan op een halsring, ALS je je paard met halsring op deze manier beleerd hebt. Want WIJ zijn degene die een jong paard een bit in doen en hem daarop laten reageren.. als wij later datzelfde paard omscholen naar halsring of direct inrijden met halsring, leer je het paard daarop te reageren. Een scherp bit kan je aan trekken wat je wilt, maar daar gaat een paard echt niet stil van staan als hij aan andere hulpen gewend is. Dat geldt andersom ook voor rijden met een halsring.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:40

als ik me niet vergis word deze pony nog niet heel lang met halsring gereden en is normaal altijd met hoofdstel en zadel gereden dus dat geld in dit geval dus niet

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:42

*Zucht* ik wou dat ik zonder zadel kon blijven zitten. Miro kan ik ook rustig met halsring rijden alleen ik kan gewoon niet zonder zadel blijven zitten Scheve mond (in stap gaat het nog net).

Maar ik rijd Miro met een touwhalstertje omdat ik een drukke weg over moet steken en dan vind ik alleen een halsring toch een beetje eng, Miro zal wel niks doen maar toch.....
Ik krijg regelmatig naar mijn hoofd geslingerd: "huh..je hebt helemaal geen bit in! Vind je dat verstandig??"
Antwoord: "Ja ik wel!! Ik heb Miro al 10,5 jaar en ik weet wat ik wel en niet met hem kan doen..."
Maar moet altijd wel lachen als mensen zich zorgen maken Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:50

maar hij reageert wel beter op een halsring, ik ben echt niet gek dat ik zonder dat ik weet of een paard te sturen of te stoppen valt buiten ga rijden hoor.... en ja hij is eerder vooral met hoofdstel en zadel gereden voor zover ik weet, wel is hij super opgevoed en eb daar echt mee geboft ook met dat hij zon ongeloofelijk trouw beest is die je nooit zal laten stikken, hij is bij zijn vorige eigenaren 3 maal z2 geweest en ik had op een gegeven moment dat hij met zijn 21 jaar af en toe het wat beu gaat worden om steeds maar dressuur met zadel en hoofdstel gereden te worden, ik fiets ook met hem en longeer hem en rij er mee buiten dat alles met en zonder zadel en bit, buiten rijden zonder halster doe ik nog niet in mn eentje omdat we daar vind ik nog niet genoeg ervaring in hebben, vandaar ook dat als ik naar buiten ga (bos of dorp) dat er iemand meegaat, gewoon voor mn eigen gevoel ookal weet ik cker dat hij super zou reageren

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:52

en wat moet die gene kunnen doen dan als jou pony er vandoor stuiterd?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:57

Leuk hoor, zo rijd ik Farouche ook wel eens. Maar ik rijd zonder dat ding om de hals. Knipoog
Maar het is inderdaad wel fantastisch om zo te rijden. Je bent veel meer 1 met je paard als dat je met zadel en hoofdstel rijd Knipoog

Breitling: Mopper niet zo, kan Bokt nou niet 1 keer NIET zeuren?
Een paard kan het bit ook vast pakken en wegrennen, en dan is het ineens veel minder erg als met touwtje om ze hals?
Als het paard gaat, gaat ie. Dan houd een ijzertje in ze mond hem net zo min tegen als een touw om zijn hals hoor... Scheve mond

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:03

ik mopper niet ik zeg en vraag gewoon wat.
ik denk toch dat je met een bit in net iets meer kans heb dat je nog wat kan doen als dat je zit met een touwtje om. edit en vind het gewoon onverandwoord en denk dat meer dat vinden

en vraag me gewoon af wat de gene die er bij is zou moeten doen als er wat gebeurt.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:05

als hij er echt vandoor gaat? ja dan zou die niets kunnen doen nee maar ik ken mn pony en in de tijd dat ik hem al ken is hij er nog nooit in paniek ervandoor gegaan, hij licht eerder op de grond van de schrik dan dat hij paar een pas verkeerd zet, heb een hele goede band met hem en voel ver van te voren wanneer hij iets eng zou kunnen gaan vinden dan zou ik dus om de halster vragen en verder rijden heb heel vaak met alster alleen door het bos en langs de weg gereden en nooit moeite gehad met iets, hij is eerder gespannen en met zadel en ontspant daarna ook weer moelijker met zadel. we hebben dan minder contact dus kan hij ook moeilijker voelen wat ik doen en of ik gespannen ben of niet

en iid als ik hem met bit buiten rij en we gaan met een groep samen een keer hard in galop om een breed bospad dan heeft hij welleens de neiging om het bit vast te pakken en dan kun je ook alleen maar op zit en rust trug rijden iig wel bij mijn pony. Ik ben heel blij met deze rij methode want ik voel gewoon dat hij het geweldig vind en ontspannender erop loopt. dus ik denk niet echt dat je er echt over kan oordelen je kent het paardje niet zelf. vind het echt niet erg als je je mening geeft, hoop ook niet dat je me vekeerd begrijpt, maar ik wil wel gewoon even duidelijk maken dat ik wel weet wat ik doe en echt geen mensen in gevaar zou brengen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:09

Hoe kon ik het raden
weer gezeur van 7 pagina's vol Clown

Ik vind het leuk wat je doet zo los Haha! ziet er ook netjes uit
alleen door het dorp is wel een beetje gevaarlijk dat wel maar om daar nou 7 pagina's over te gaan zeuren Rolleyes

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:11

__KELLY schreef:
Hoe kon ik het raden
weer gezeur van 7 pagina's vol Clown

Ik vind het leuk wat je doet zo los Haha! ziet er ook netjes uit
alleen door het dorp is wel een beetje gevaarlijk dat wel maar om daar nou 7 pagina's over te gaan zeuren Rolleyes

wacht maar tot je kind er onder ligt dan piep je wel anders

ik snap uberhaupt niet wat je met een pony in een dorp te zoeken hebt maargoed Clown

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:18

rijden Haha! je kent het dorpje niet ofwel? het is heus geen stad ofzo hoor en moet er zowiezo door als ik naar het grote bos wil, en zou je dan nooit meer buiten mogen rijden als er geen bos en andere uitrijmogelijkheden zijn???

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:20

Is zo te zien, jij bent echt wel één met je paard Haha!
ik vind het echt heel erg knap dat je zo weg rijd met 'm zonder iets erop of eraan.
Toppie hoor! ziet er ook heel erg ontspannen uit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:26

tuurlijk maar bedoel jij met dorp echt het dorp of gewoon de wegen er om heen. Want dan kan ik het begrijpen maar in een dorp vind ik niet dat je wat te zoeken hebt met een pony/paard.
Langs de wegen er omheen prima.
ik woon zelf in een klein dorpje dus weet hoe het er uit ziet!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:31

elk dorp is ander en ja ik rij er ook dwars door heen en het gaat altijd prima en nooit geen problemen mee gehad. iedereen heeft hier zo ongeveer wel een pony en ik krijg eigenlijk ook altijd leuke reacties dus begrijp niet waarom dat niet zou kunnen want doe dat altijd

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:39

nou ik zal vertellen hoe ik bij mijn mening kom. wij hebben hier in het dorp mensen wonen met pony's die in hun tuin staan paar 100 meter van het drop (winkelstraat) deze liep ook regelmatig langs de winkelstraat, liep aan een halstertje langs de fiets ze zaten er op deden er alles mee. Ook een pony al wat ouder en liep voor de kar. Prima verkeers mak en bom proof, dachten ze. Ding schrok nooit ergens van ging altijd goed. Tot het 1 keer niet goed ging en die pony alleen de winkelstraat door denderde en mensen kinderen aan de kant moesten trekken zodat ze niet omver gelopen werden.

Een paard of pony kan nog zo braaf zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje. en ik denk dat je zo het risico nog iets vergroot.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:54

iid elk paard kan schrikken maar denk dat het niet uitmaakt waar je dan mee rijdt ik berk dat ik gewoon net zoveel te vertellen heb en vind dat hij nog meer berijd is met mij mee te werken en samen met mij te denken, en ik vind het ook heerlijk om een ommetje te maken door het dorp e zal et ook altijd blijven doen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:17

Breitling: een persoon ernaast kan voor de pony op zich al een geruststelling zijn bij iets eng.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 04:58

poes schreef:
Zo heel knap dat dit lukt Lachen Ik zou idd wel blijven werken naar die ontspanning toe, hij loopt een beetje te sterrenkijken nu Lachen

Volgens mij heb jij nog nooit een ontspannen paard gezien dat loopt in een houden die voor hem het prettigst is... Dit paard is ontspannen, de enige foto maar een tikje meer spanning is is die waar je harder galoppeerd. Een paard kan ook ontspannen zijn zonder dat hij aan de loodlijn loopt, anders hebben alle paarden die in de wei staan wel erg veel spanning.

Ik vind het top wat je doet en vind het er goed uitzien, je kunt duidelijk zien dat je pony plezier heeft en goed oplet wat jij wilt (op vrijwel elke foto heeft ze een oor naar vooren en een naar achteren).

En wat je zegt, als je hem zo niet kunt houden houd je hem ook niet met een zadel en hoofdstel om, het is maar net waar je paard naar heeft leren luisteren.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:43

dank jullie wel Haha!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:11

Ik zie een uitstekende communicatie tussen ruiter en paard meer kan ik niet zeggen Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:45

Wat een heerlijk gezeur weer hier.

IK vind het prachtig hoe je je paard rijd, ik rijd mijn oudste pony ook vaak alleen met een halstertje en zelfs op buitenrit en door de drukke buurten. Ik heb mijn pony al 15 jaar en inmiddels is zij al 29(toch loopt ze nog graag) mijn pony geniet er van als ik haar lekker zonder zadel en hoofdstel rijd, ook loopt zij keurig met mij mee als ik er naast loop(los) als ik stop stopt zij ook en als ik ga rennen draaft ze naast mij mee.
Als je zo met je paardje om kunt gaan heb je de ideale band met je paard.
En over het gevaar: als je je paard niet zou vertrouwen zou je het ook niet doen, ik heb hier in de straat al heel wat paarden zonder ruiter naar stal zien rennen(volledig in het tuig) en ook dan is het gevaarlijk. Het is niet alleen gevaarlijk voor het verkeer maar ook voor je paard, vorig jaar is hier nog een paard afgemaakt omdat hij zijn ruiter had afgegooid en als een wilde naar stal rende, vervolgens stapt hij met zijn achter been in de teugel en slaat over de kop.
Als je paard er vandoor wil gaan doet hij dat toch wel, en waarom is een bit dan veiliger? omdat je dat stukje metaal even flink door zijn mond kan trekken!Als je paard echt blind van angst aan het rennen gaat voelt hij dat bitje ook niet meer, het is mij met mijn 60 kilo nog nooit gelukt een paard van 500 kilo tegen te houden.
Ik zie dit toch 10x liever als die paarden die met stang en trens een buitenritje mogen maken met hun koppie in de krul, waar de ruiter lekker met de sporen loopt te prikken als het paard ergens angstig voor is. Of van die ruiters die lopen te krijsen tegen hun paard als ie ergens van schrikt, veel mensen kunnen hun paard keurig rijden in de bak maar eenmaal buiten is de controle volledig weg, dan zie ik toch liever de TS rijden lekker ontspannen en vol vertrouwen in elkaar.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:58

wendyashley: AMEN

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:16

Graag gedaan meid.

Ik irriteer me gewoon aan mensen die denken dat je pas goed kunt rijden als je paard in de krul loopt.
Een paard loopt eigenlijk helemaal niet goed als hij met zijn hoofd in de krul loopt, een paard moet namelijk zijn hoofd omhoog brengen om iets te kunnen zien. Vandaar dat een springpaard zijn hoofd omhoog gooit voor een hindernis, zo kan hij de hoogte inschatten.Ik zie mijn paarden in de wei toch echt niet met hun hoofd in de krul lopen, een paard loopt van nature altijd met zijn hoofd omhoog om te kunnen zien. Een paard in de krul ziet niet meer dan zijn eigen voorbenen en de ondergrond waar hij op loopt.
Mijn insructeur zei altijd: mensen die kunnen rijden, rijden zonder zadel, als je dan kunt blijven zitten zie je een ruiter die kan rijden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:53

wendyashley schreef:
Graag gedaan meid.

Ik irriteer me gewoon aan mensen die denken dat je pas goed kunt rijden als je paard in de krul loopt.
Een paard loopt eigenlijk helemaal niet goed als hij met zijn hoofd in de krul loopt, een paard moet namelijk zijn hoofd omhoog brengen om iets te kunnen zien. Vandaar dat een springpaard zijn hoofd omhoog gooit voor een hindernis, zo kan hij de hoogte inschatten.Ik zie mijn paarden in de wei toch echt niet met hun hoofd in de krul lopen, een paard loopt van nature altijd met zijn hoofd omhoog om te kunnen zien. Een paard in de krul ziet niet meer dan zijn eigen voorbenen en de ondergrond waar hij op loopt.
Mijn insructeur zei altijd: mensen die kunnen rijden, rijden zonder zadel, als je dan kunt blijven zitten zie je een ruiter die kan rijden.

Wie hebben gezegd dat je pas goed kunt rijden als je je paard in de krul trekt? Volgens mij niemand hier, hoor.
Mijn instructeur zegt trouwens altijd dat veiligheid boven alles gaat.