Elke dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelliiee1993

Re: Elke dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:08

Het is ook zeker geen mishandeling nee, wat jij al zegt. Zolang je paard het aankan dan is het goed.
Als ze het leuk vindt al helemaal ja

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:10

Mijn haflinger rijd ik 5 keer per week. De andere dagen longeer ik, wandel ik of laat ik hem vrijspringen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:15

Waar hebben we het over met een dagje vrij? Als een paard dan lekker op het land kan staan, prima. Daar lijkt mij niets mis mee.

Als ik mijn pony ingereden heb, ga ik zeker niet elke dag rijden de eerste jaren. Deze winter wil ik zelfs alleen maar grondwerk blijven doen en als hij dan 4 pakken we het weer verder op. Hij staat buiten en rent heel wat af op het land. Haha!
Voor stalpaarden vind ik het een ander verhaal. Ik ken mensen die ze rustig een dagje (of langer!!) binnen laten staan 's winters (zelfs in het voorjaar, heb ik meegemaakt). Dat vind ik absoluut niet kunnen. Ga dan even een uurtje rijden, longeren, los werken of zet je paard in de paddock/bak, als de wei niet kan.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:20

Haha ja inderdaad.

Hij moet dan ook wel op het land staan ja, daar krijgt hij ook wel beweging.
En sommige stalpaarden (lees: sommige manegepaarden) die komen zowat nooit buiten. Gewoon te zielig. Die zien de zondagen ook als vrijedag, die moeten ook elke dag lopen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:35

Ja, zulke manege heb ik in mijn directe omgeving. De paarden werken zich rot, elke dag weer en op zondag staan ze binnen 'uit te rusten'. Zet ze dan in de wei, zodat ze ook nog eens kunnen genieten van hun 'paard zijn'. Maar ja, veel maneges hebben geen wei, dus dan is mijn conclusie (geen wei, geen manege).

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:39

ja, inderdaad.
de manege waar ik heb gereden, had mooie weides. en waar stonden ze: Binnen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:40

kelliiee1993 schreef:
ja, inderdaad.
de manege waar ik heb gereden, had mooie weides. en waar stonden ze: Binnen!

Dat vind ik ook niet kunnen. Zet ze dan lekker in de wei, dat verdien manegepaarden toch? Die werken keihard, elke dag weer. Triest, hoor. Nee , ik ben duidelijk geen manegefan en zal het ook niet worden ook.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:43

ik rijd 5 dagen in de week, 2x les daarvan en altijd ruim een uur. de andere 2 dagen gaat ze (zoals alle dagen) sochtends een half uur in de molen,en voor de rest van de dag lekker op de paddock! Haha! Als ik bv een maand geen wedstrijd heb geef ik haar wel eens een week totale rust,en dan mag ze ook lekker halve dagen op de wei! Vind het belangrijk dat paarden die constant moeten presteren en actief moeten blijven af en toe lekker kunnen uitblazen dmv een weekje niks!

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:46

Ik rijd mijn paard elke dag maar bijvoorbeeld als het erg slecht weer is of ik kan echt niet dan rijd ik een keer niet. Ze staat nu toch lekker buiten op de wei. Maar als ze in de winter op stal staat dan probeer ik toch ff met haar te stappen of lekker in de bak samen lol te maken dat ze er toch ff uit is geweest.
Ze krijgt dan wel afwisseling met het rijden(springen, buitenrijden, wedstrijden, soms eens een keer naar het bos ect.)

nicolaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:47

ik rijd nou 4 pony's:
bij 1tje zijn we goede conditie aan het op bouwen, 6x per week ongeveer.
1tje is in wedstrijd conditie ook ongeveer 6x per week.
1tje is ook in wedstrijd coditie,ongeveer 6x per week.
en de andere ok 6x per week. Tong uitsteken

Clown sorry ik kon ook zeggen 6x per week Koe

ze staan in iedergeval elke dag een uur buiten ofzo Pling

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 11:54

Nadya schreef:
Dat vind ik ook niet kunnen. Zet ze dan lekker in de wei, dat verdien manegepaarden toch? Die werken keihard, elke dag weer. Triest, hoor. Nee , ik ben duidelijk geen manegefan en zal het ook niet worden ook.

Inderdaad, ik ook niet nee.

nicolaii schreef:
ik rijd nou 4 pony's:
bij 1tje zijn we goede conditie aan het op bouwen, 6x per week ongeveer.
1tje is in wedstrijd conditie ook ongeveer 6x per week.
1tje is ook in wedstrijd coditie,ongeveer 6x per week.
en de andere ok 6x per week. Tong uitsteken

Clown sorry ik kon ook zeggen 6x per week Koe

ze staan in iedergeval elke dag een uur buiten ofzo Pling

Haha, ja inderdaad.
Maarja, uitgelegd nog ook

IlbaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:08

Ik rijdt toch minstens 3/4 x in de week met mijn paard,maar ik rijdt alleen bij goed weer..Niet te koud,ook niet te warm,dus..

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:11

Nah, te koud rijd ik soms, maar dan heel goed instappen en uitstappen ja

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:16

Mijn paard word 5 dagen bereden. 1 dag longeren en 1 dag losgooien

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:17

Ja dat kan wel ja, dan krijgt hij wel elke dag beweging maar hij doet zeker niet hetzelfde.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:20

verschilt zeker per paard en vooral ook met de omstandigheden. Mijn paarden staan bij elkaar op een grote paddock (formaat buitenbak) en enkele uren op het land. Ze lopen dus zelf al de hele tijd heen en weer. Zij kunnen makkelijk een paar dagen stilstaan. Laatst is onze merrie gedekt en heeft ze een maand niet gewerkt. Mijn zusje kon zo opstappen en wegrijden, niks aan de hand, terwijl als onze paarden 1 dag op stal (een normale stal van 3*3 staan) dan zijn ze al flink wild, ook als ze elke dag bereden worden. Gewoon omdat ze dan hun energie niet kwijt kunnen en zich dood vervelen....

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 13:24

Ja, maar dat snap ik wel.
Een paard zou zich ook dood vervelen op stal. Kan je nagaan wat die manegepaarden meemaken

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:41

Ik rijd mijn paard (5 jaar) 4x in de week en de andere dagen heeft die lekker vrij.
Hij loopt sowieso nu in het weiland en in de winter komt die ook elke dag buiten.
Hij gaat nu ook wedstrijd rijden en als we die hebben zal die 5x rijden/ longeren

LufBeAuTyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:44

JaHh Ik RyD ElkE DaGg WanTT mIjyN GrAnd=PrIxxXXxxxXXxxxXx PAardtJeuhhsSS mOeDen IiedEEReEe DaChh BeWeGiiIiNg KryIjgeN. Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Haha! Haha! Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken Haha! Boos! Bloos Haha! Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken Bloos Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken Cool Pling Tong uitsteken Haha! Bloos Pling Pling Cool

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:40

_LizA_ schreef:
JaHh Ik RyD ElkE DaGg WanTT mIjyN GrAnd=PrIxxXXxxxXXxxxXx PAardtJeuhhsSS mOeDen IiedEEReEe DaChh BeWeGiiIiNg KryIjgeN. Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Haha! Haha! Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken Haha! Boos! Bloos Haha! Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken Bloos Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken Cool Pling Tong uitsteken Haha! Bloos Pling Pling Cool

Oh, gefeliciteerd Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:44

_LizA_ schreef:

KuNnEn JoU GrAnDpRiXpAaRdJeS dIt OoK lEzEn DaN tOeVaLlIg?????

Voor de gemiddelde mens is het knap irritant namelijk...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:48

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om niet om dergelijke reacties te negeren en verder on topic te blijven.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:55

Dat hangt geheel van je paard af !!
Wij hebben er eentje gehad die minimaal 2x per dag een uur moest werken ( wel vervelend als je maar ammateur bent). Liet je die een dag "stil" staan (alleen in de stapmolen en weide) dan kon je weer van vooraf aan met je training beginnen. ( loswerken en maar hopen dat hij al die gespaarde energie van de dag ervoor bij zich hield) Deze had nl een zelf lopende moter (heel lief en braaf maar zéér werklustig)
Dan hebben we er die je gewoon beter maar 4x per week kunt rijden ( rest in de wei en in de stapmolen of even los in de bak)
Alle paarden die we berijden komen elke dag minimaal 3 á 4 uur per dag op de wei. ( mits 't weer toelaat).
Maar goed gelukkig hebben wij die mogelijkheid en dat heeft niet iedereen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:59

Ik geef mijn paardjes vaak rust, omdat ik er 3 heb om te rijden Knipoog..

Maar al zou ik er 1 hebben, dan had ik iedere dag gereden.. (Rij ook iedere dag hoor, maar niet op ieder paard iedere dag Haha! )
Wat maakt het uit; 23 uur p/d stilstaan, of 24 uur Tong uitsteken...
En als hij/zij op de wei staat, dan stapt hij/zij de hele dag, dus dan kan iedere dag rijden ook niet erg kwaad Knipoog. En ik weet wel dat het paard anders wel los gegooit word, of longeren etc.. En als het paard geen conditie heeft (of amper), dan vind ik het wat anders Knipoog, dan moet het opgebouwd worden...

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:03

Ik rij niet elke dag Lachen
elke vrijdag heeft mijn paard rustdag en soms wandel ik met haar,longeer haar en gooi haar los Lachen