ik kan absoluut NIET doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kollee

Re: ik kan absoluut NIET doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:15

en achter over leunen!! Bloos

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:27

kollee schreef:
en achter over leunen!! Bloos

Je moet rechtop zitten niet achterover leunen Knipoog

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:20

misschien kun je eens proberen zonder zadel te rijden en dan je knieen goed aansluiten ??? Bij mij was het in het begin alleen maar hobbelen maar na een paar minuutjes ging het beter ... Bloos

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:22

Je moet doorhebben hoe je je bekken kantelt, vraag daar maar eens naar als je les hebt, dan leer je hoe dat moet, en als het goed is kun je daarna gewoon doorzitten zonder te stuiteren e.d Vork

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:37

Gewoon een hele maand zonder zadel, wedden dat je daarna goed kan doorzitten. Je wil dan echt niets anders meer!

tequilaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:40

Jezelf zwaar maken en je benen misschien een gaatje korter doen, dan kan je, je beenen beter uitdrukken dus beter zitten. Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:40

Geef mij maar een lekker dressuur zadel en mijn paardje Hyper! en dan gewoon in elkaars gevoelens overgaan Lachen
Trainen trainen en trainen, misschien dat je paard hoog op gooit? Dan vind ik het namelijk ook nog wel eens lastig..
Sorry als het onnodig bericht is, maar ik ehb al die pagina's niet doorgelezen Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:48

euhm, hoe moet ik dit uitleggen Tong uitsteken

ik heb heel wat buikspiertjes gekregen door paardrijden, ik kantel mijn bekken naar voren als het paard omhoog komt zeg maar... Ik kan het zelf ook helemal niet goed, je hoort door je enkels te veren maar dat moet ik goed gaan oefenen.
Ik raad je inderdaad aan om zonderzadel te oefenen Vork en je hakken absoluut niet optrekken Lachen
juist ja Tong uitsteken

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 20:24

ik had dit probleem ook toen ik begon met rijden!
1 zonder beugels rijden
2 in mijn vorige manege waren de zadels kei-hard in mijn manege nu zijn het allemaal dressuur zadels dus een zacht zadel is ook al een oplossing!
3 je helemaal groot maken en uitstrekken zei mijn lerares altijd en dat hielp nog het beste!
4 er goed opletten dat je je tenen naar je scheenbeen toe trekt! dan heb je ook meer steun aan je beugels!
veel suc6 en have fun!

Joy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 19:25

aerdenhout1 schreef:
Leg je platte hand ( maakt niet uit welke ) iets achter je zadel op de rug van je paard. Probeer nu maar eens je hand echt op de rug te laten. Als dat lukt, niet je lichaam teveel naar voren brengen maar alleen je hand weer naar de teugel.
Het heeft n.l te maken met het kantelen van je bekken.
Natuurlijk helpt het een hele hoop als je je paard netjes nagevelijk kan rijden!

Hier ben ik het wel mee eens, de pony ontspant dan ook met zíjn rug waardoor het gemakkelijker zit.
Oefen op een pony met een makkelijke draf ipv zo'n shetlanderdrafje (of gewoon een hobbeldrafje) dat scheelt al een stuk.
En ontzettend veel oefenen.
Veel succes

xBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:28

Riss schreef:
Probeer eens heel erg als een zoutzak te gaat zitten.
Niet klemmen, want zo druk je je zelf alleen maar uit het zadel.
Doe gewoon alsof jij een grote zak bent met allemaal zout, en doe net alsof je zo door het zadel kan zakken.
Je zelf heel zwaar maken zeg maar Tong uitsteken
en dan wel proberen je rug recht te houden.
En het is heel heel heel erg moeilijk, maar ze zeggen dat als je je hakken goed uitdrukt dat je dan ook goed kunt proberen te doorzitten. (ik had er ook moeite mee, en toen ik probeerde mn hakken uit te drukken, wou het al helemaal niet meer, maar je kant het proberen Tong uitsteken )

Helemaal mee eens, dit doe ik ook altijd Lachen. Het werkt echt perfect.
Verder kan ik je aanraden om buiten je lessen evenwichtsoefeningen te doen, dit helpt echt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:51

Ik heb niet alles gelezen maar het kán vanuit je zadel komen.

Als je zadel pijn geeft bij je paard houd hij of zij de rug vast en daardoor zit je op een plank inplaats van op elastiek.

Een controle van je zadel kan overigens nooit kwaad.
Eventueel door een andere zadelmaker. Die heeft waarschijnlijk een ander kijk en werkwijze en kan je misschien wel helpen.

Maar er zijn zat andere oorzaken te noemen....

Jotalovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:42

Ik heb dit probleem ook !
Ik zit op m'n kont, zit ontspannen maar waarschijnlijk tè ontspannen, mijn benen gaan dan meestal uit mijn stijgbeugels terwijl die goed zitten. Ik blijf het gewoon proberen en kijk altijd wel naar degenen die doorgezeten draf wèl kunnen.
Mijn instructeur leert het me ook hoor Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:49

al verandering?

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:49

Ik heb hetzelfde probleem!
Iedereen die op mijn paard heeft gereden had dit probleem gelukkig.
Ik heb alles laten nakijken, zijn rug en zijn zadel. Ze hebben 3 lendewervels weer goed gezet en nu is het afwachten of dit probleem opgelost is straks.
Ik denk dat het misschien wel wat minder wordt, maar hij gooit ontzettend hoog op! Lichtrijden is al zwaar genoeg, ik moet niet eens aan doorzitten denken! Op mijn pony gaat het perfect en zit ik ook veel mooier!
Echt zwaar hoor als je paard/pony hoog opgooit! Meestal ziet het er vanaf de zijkant helemaal niet zo zwaar uit, maar als je er op zit, pfff...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:45

ik had er eerst ook moeite mee maar toen werd mij een tip gegeven
dat ik naar achteren moest gaan zitten en dan mee in de beweging gaan ofzo Tong uitsteken

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:18

Altijd lastig, doorzitten. Maar probeer niet te gefixieerd te zijn op het stilzitten, daardoor ga je juist stuiteren. Het doorzitten is namelijk geen passieve zit, maar een actieve zit. Je bekken kantelen mee in de beweging van je paard. Dit doe je met je buikspieren, je trekt zeg maar je kruis naar je navel. Soms zie je dat ruiters hun rug strak gespannen hebben, dan kan je je bekken niet kantelen

Nu is het wel zo dat het ene paard veel gemakkelijk doorzit dan de ander. Als het paard een zweefmoment in de draf heeft en daarbij hoog opgooid is het een hele opgave!!

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:49

misschien kan je het is aan een instructrice / instructeur vragen ?

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:11

Is een lastig probleem. Als je paard hoog opgooit is oefenen op een ander, vlak paard een optie. En het is belangrijk dat je paard lekker los door de rug loopt anders kan je sowieso niet doorzitten. Dus niet te vroeg gaan doorzitten en zorgen dat eerst je paard los en voor elkaar is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:13

Op sommige pony's/paarden kun je bijna ook niet doorzitten maar op andere weer wel heel goed. Of je hebt net een paardje getroffen waarop het bjna onmogelijk is om door te zitten of je doet iets verkeerd Tong uitsteken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:16

Ik heb een arabisch volbloed dus die gooit door zijn rastypische gangen heel hoog op, hierdoor is het alleen maar gestuiter. Op de andere paarden op stal kan ik prima doorzitten; liever dan lichtrijden trouwens. Maar op Pardusz wil het gewoon niet doordat hij zo hoog opgooit. Scheve mond

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:54

Kom effe oefenen op mijn bewegingssimulator! Hierboven is geschreven dat het te maken heeft met de juiste manier van het bekken kantelen, en dat is inderdaad zo. Op de simulator kun je ongestoord aan jezelf werken zonder dat je de controle over je paard verliest. Je leert hoe je je lichaam moet gebruiken waardoor je paard ook sneller zal ontspannen en je weer makkelijker door kunt zitten, dat is de vicieuze cirkel!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:02

Heb geen idee of het allemaal al gezegd is hoor.

-Liedje zingen
(kan je je adem niet vasthouden en daardoor verkrampen)
-Je benen in tegen gestelde richting heen en weerzwaaien
(linkerbeen naarvoren rechterbeen naar achteren en omgedraaid. Dan kan je je bovenbeen spieren niet aanspannen en daardoor jezelf omhoog knijpen >stuiteren)
-1,2,3,4 hoedje van, hoedje van papier zingen (hoeft niet haard Knipoog). Helpt een bepaald ritme te vinden waardoor je je makkelijker kan gaan zitten.

Dit heeft bij mij heel erg geholpen, en kan daardoor nu al flinke stukken doorzitten (denk aan 15minuten)

m_pcpp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:14

'gewoon' lekker ontspannen!
vraag anders een keer les aan de longeerlijn, dan kun je je helemaal op je zit concentreren.
let op dat je je billen ontspant, als je ze gespannen houdt, duw je jezelf omhoog en ga je stuiteren. probeer zo diep mogelijk in het zadel te zitten, splijt zoveel mogelijk in tweeen. en probeer met het paard mee te bewegen. voel een beetje in je zit alsof je rechterzitbeenknobbel en je linkerzitbeenknobbel om de beurt met de benen van je paard meebewegen. dit moet je niet overdrijven, je moet alleen met het paard meebewegen. vooral ook niet met je knieen/benen vast proberen te klemmen, want dan kun je je niet goed ontspannen.

als je eerst eens in de stap begint met meevoelen en meebewegen met je paard en daarna kleine stukjes draf probeert? (aan de longeerlijn) en altijd blijven ontspannen;)

suc6 ermee!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:12

ga eens op een dravend paard aan de longeerlijn zitten, zonder beugels en handen los. gewoon ontspannen en heel veel oefenen!