steigeren.. hoe af te leren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: steigeren.. hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:58

antjendjo schreef:
ik weet niet of het al gezecht is maar je kan een ei op zn hooft kapot slaan al komt ie omhoogdan denken ze namelijk dat ze bloeden en dat ze zich dus verwond hebben.dan doen ze het niet meer omdat dat bloeden toch wel eng is

misschien handig om het topic even door te lezen.....
Hoe moet je tijdens het stijgeren een ei op z'n kop stuk slaan?
En het meisje heeft niet eens les, dus is de kans groot dat zij iets verkeerd doet en niet het paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:59

antjendjo schreef:
ik weet niet of het al gezecht is maar je kan een ei op zn hooft kapot slaan al komt ie omhoogdan denken ze namelijk dat ze bloeden en dat ze zich dus verwond hebben.dan doen ze het niet meer omdat dat bloeden toch wel eng is

hihi het blijft gezegd worden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:00

ja, dat is al gezegd....

Waarom denkt er niemand bij tussen de oren slaan aan dat gevoelige botje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:20

Dat zal je met een ei niet gevaarlijk raken dat botje
Maar zonder eerst een oorzaak te vinden is advies met iets op de kop slaan natuurlijk not done

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:21

zonder oorzaak, is elk advies fout

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:27

@ superwoman
Ik heb er een deskundige naar laten kijken en ook laten zien wat ze deed bij het aansingelen e.d. Zij zei wel dat ze pijn had bij het aansingelen en dat dat kwam doordat ze haar buik zo erg uitzet dat er heel veel spanning op komt te staan. Toen heb ik overal en nergens een beetje naar tips gezocht om te voorkomen dat ze haar buik uitzet. Wat het meest naar voren kwam was afleiden en dat probeer ik nu dmv van biks. Een andere tip was kriebelen onder haar buik, dan zou ze haar buik niet uit kunnen zetten, maar dat had bij mijn pony weinig zin.

Er werd mij geadviseerd dat ik alsnog moest controleren of het zadel ergens drukt of dat ze ergens pijn had. Ik heb een nieuw zadel gekocht, die nergens raakt, alles bij de kussens, dus een drukplek oid is het niet. Ik kan hard met mijn vuist over haar ruggengraat zonder dat ze raar doet. Absoluut niet gevoelig ofzo. Onder haar buik heb ik ook hard gewreven om maar te kijken hoe ze reageerde, maar daar reageerde ze ook niet vreemd op.

Dus uiteindelijk ben ik voor het eerste geval van buik uitzetten gegaan en na vandaag ben ik daar wel zekerder van geworden, al is pijn moeilijk uit te sluiten na 1 dagje proberen.

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:31

@ kiwiko
Als ik het goed begrijp heb je jouw pony/paard ook zo van singeldwang (als ik het ook zo mag noemen) afgeholpen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:36

het zou natuurlijk ook gewoon dominantie kunnen zijn. Dat was bij die van mij het geval. Die kwam op een gegeven moment ook heel hoog omhoog..Met een arm aan zijn hals vast gehouden met de andere, zijn achterwerk een keer goed bewerkt zodat hij vooruit MOEST..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:45

merrieveulen schreef:
nounou het gaat hier de goede kant op. ik heb ook nog wel een tip, een paar flinke stenen blokken aan de voorbenen... *zucht*.

Moet dat dan niet aan zijn hoofd? zo aan je hoofdstel ofzo. Dan loopt ie ook gelijk netjes met zn koppie naar beneden, en als je dan een beetje aan je teugels trekt loopt ie gelijk aan de teugel toch Clown

haha nee zonder grapjes. Ik zou er echt iemand bijhalen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:08

superwoman schreef:
gaat goed hier?

Merrieveulen, als je paard bokt, kun je die stenen dan ook aan de achterbenen vast maken? Clown

ja hoor dat kan. wel goede zware blokken nemen, anders helpt het niet. je kunt bij bokkende paarden ook stenen aan de staart maken, dat helpt ook.

@ muppetmayo, als je je paard aan de teugel wilt hebben kan je beter een slofteugel gebruiken, eventueel kan je wel blokken steen aan de slof maken, ipv de slof tussen de voorbenen door te doen. zo kan je het paard zo laag mogelijk instellen.

nu weer even serieus, ik vind het toch wel raar ook, een ei. je paard laten denken dat ie bloedt is zowiezo niet echt mijn stijl, genoeg andere mogelijkheden of niet? een verwonding, hoe nep ook, kan ook trauma's veroorzaken die je niet wilt, en dan ben je nog verder van huis.
ik zou ook weleens antwoord willen hebben op de vraag waarom de TS wel met andere paarden lest, maar niet met haar eigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:11

nouschka87 schreef:
@ kiwiko
Als ik het goed begrijp heb je jouw pony/paard ook zo van singeldwang (als ik het ook zo mag noemen) afgeholpen?

inderdaad, maar was niet mijn paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:26

Voor het probleem aan de hand: gewoon een paar keer een hengsteketting gebruiken en als ze dan normaal doet met een normaal touw.
Voor het steigerprobleem: elke keer als hij/zij ook maar een beetje omhoog gaat teugels los en schop hem/haar maar. Als hij/zij niet vooruit wilt kan je hem/haar ook een tik met de zweep geven. Zo heb ik het op moeten lossen. Dit klinkt hard maar dat valt wel mee, steigeren is iets wat heel gemeen is en je kan niks in de lucht doen.
Oja, neem aub les, dat helpt ook al enorm

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:42

merrieveulen schreef:
nu weer even serieus, ik vind het toch wel raar ook, een ei. je paard laten denken dat ie bloedt is zowiezo niet echt mijn stijl, genoeg andere mogelijkheden of niet? een verwonding, hoe nep ook, kan ook trauma's veroorzaken die je niet wilt, en dan ben je nog verder van huis.
ik zou ook weleens antwoord willen hebben op de vraag waarom de TS wel met andere paarden lest, maar niet met haar eigen.

zal dat niet ooit een beginnersgrapje geweest zijn, over dat ei?
Dat ze een beginner voor de gek wouden houden?

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:46

@ kiwiko
Beter zeg, nu maar hopen dat het bij mij ook gaat lukken :d

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:26

Ik zou er niet eens bij nadenken om een ei op het hoofd van mn paard stuk te slaan als hij zou steigeren. Ik ben met heel andere dingen bezig.
Les nemen lijkt mij echt de enige oplossing. Steigeren is een gevaarlijk iets, en alleen een ervaren persoon zal je ermee kunnen helpen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:03

__Marloes schreef:
Voor het probleem aan de hand: gewoon een paar keer een hengsteketting gebruiken en als ze dan normaal doet met een normaal touw.
Voor het steigerprobleem: elke keer als hij/zij ook maar een beetje omhoog gaat teugels los en schop hem/haar maar. Als hij/zij niet vooruit wilt kan je hem/haar ook een tik met de zweep geven. Zo heb ik het op moeten lossen. Dit klinkt hard maar dat valt wel mee, steigeren is iets wat heel gemeen is en je kan niks in de lucht doen.
Oja, neem aub les, dat helpt ook al enorm

meisje toch, het dikgedrukte stukje is het enige waar de TS wat aan heeft. de oorzaak van het steigeren is niet eens bekend, dus waarom gelijk aankomen met geweld? ik hoop niet dat jij zo met alle paarden omgaat, dan krijgen de echte trainers het nog druk, en dierenartsen ook. steigeren hoeft helemaal niet gemeen te zijn, misschien heeft het paard immers ergens last van? een paard kan dat niet vertellen, dus uit dat op een andere manier dan een mens zou doen he? stel nou eens dat het paard pijn heeft, kom jij aan met je zweepje. arm arm paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:22

Mensen op pagina 5, schamen jullie je niet enorm? De ts heeft absoluut niks, maar dan ook NIKS gedaan waardoor jullie zo moesten reageren, zij vroeg serieus om advies en jullie begonnen gewoon ronduit bot te doen! Tuurlijk dat het vervelend is als iedereen over de rug begint en sommige mensen hier zelfs na een reactie van de ts weer over beginnen. Maar ze bleef iedere keer netjes maar jullie.. Jullie zijn verdorie VOLWASSEN! Of nou ja hebben de leeftijd van een volwassen, want ik een ''kindje'' van 16 vind dit zelfs zielig voor de ts. Ik weet dat ik dit topic weer omhoog haal maar ik werd gewoon woedend na het lezen van die reacties!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 22:28

lees goed, er wordt commentaar gegeven op degenen die met rare adviezen om de hoek komen, niet op de TS.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:34

Steigerd je paard alleen als je iets van hem vraagt... of ook zomaar uit het niets??

Die van mij stond ook rechtop op zn achterbenen.. nou vind ik steigeren zelf niet eng, maar als je bijna met paard en al achterover valt wordt het een andere zaak.

Je paard kan steigeren omdat er iets aan de hand is.. denk aan rug klachten e.d

maar je paard kan ook steigeren omdat hij onder het werk wil uit komen.
dat deed dat loeder van mij dus Tong uitsteken

Sluit eerst alle mogelijke medische problemen uit..

als je zeker weet dat dat het niet is kan je het steiger probleem gaan aanpakken..

beste tip... BLIJVEN RIJDEN..
houd je gedachten constant bij je paard... op een gegeven moment ga je aanvoelen wanneer die wilt gaan steigeren.. als je zover ben, kan je het vor zijn...

bij mij was dat ook het geval... ik voelde dat tie omhoog wou gaan... been en doorrijden...
Deed hij het daarna weer dan was het handnaar voeren en spoor erin...

Die van mij is er bijna vanaf... allleen als ik iets te fel met mn hand reageert wilt hij nog wel eens omhoog gaan maar bijna nooit meer...

Maar: Sluit eerst alle mogelijke medische klachten uit, daarna pak je het probleem pas aan!!!!

succes

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 16:46

Promessa schreef:
Steigerd je paard alleen als je iets van hem vraagt... of ook zomaar uit het niets??

Die van mij stond ook rechtop op zn achterbenen.. nou vind ik steigeren zelf niet eng, maar als je bijna met paard en al achterover valt wordt het een andere zaak.

als je zeker weet dat dat het niet is kan je het steiger probleem gaan aanpakken..

houd je gedachten constant bij je paard... op een gegeven moment ga je aanvoelen wanneer die wilt gaan steigeren.. als je zover ben, kan je het voor zijn...

bij mij was dat ook het geval... ik voelde dat tie omhoog wou gaan... been en doorrijden...

Die van mij is er bijna vanaf... allleen als ik iets te fel met mn hand reageert wilt hij nog wel eens omhoog gaan maar bijna nooit meer...

Maar: Sluit eerst alle mogelijke medische klachten uit, daarna pak je het probleem pas aan!!!!

succes

AMEN! Ik rijd ook zo'n 'loeder' - nu zo'n 5 jaar geloof ik. 1 keer omgeklapt in de bak, 1 keer schuinopzij de sloot in gekieperd (ze draait tijdens het steigeren ook graag weg en zet het op een holletje Knipoog ) Tig keer mijn kop gestoten tegen een tak v/e boom (ze steigerd ook erg graag onder bomen), paar keer een druk kruispunt geblokeerd omdat ze niet meer voor of achteruit wilde- alleen maar omhoog. Ik voel het ondertussen wel aan, ben haar 8 á 9 van de 10 keer voor maar het gaat nog steeds wel eens mis. Peerd heeft ondertussen wel geleerd dat ze neit meer écht hoog hoeft te gaan, ze komt meestal nog maar een paar cm van de grond af (en dat geeft mij genoeg voldoening, 2 jaar geleden vond ik het nog zó eng dat ik op een gegeven moment een waterbalonnetje mee had genomen tijdens het rijden - hielp érg goed Rolleyes )

mijn ervaring: hoe minder reactie ik op haar kuren/streken en bevliegingen geef - des te sneller is de pret over en werkt ze weer normaal Knipoog maar nu moet je niet vergeten dat ik daar meer dan 3 jaar over heb gedaan *zucht*

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:13

Als ze niets meer horen ineens vinden ze dat ook erg eng, dus je zou je hand op het oor kunnen leggen zodatie niks meer hoort Pling

Succes ermee!! Ach gut

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 17:25

Promessa schreef:

houd je gedachten constant bij je paard... op een gegeven moment ga je aanvoelen wanneer die wilt gaan steigeren.. als je zover ben, kan je het vor zijn...

succes

Maar denk je nu echt dat het door je paard (loeder)kwam?
Want nu je meer ervaring heb, gaat het beter. En dat hij reageerd op je hand, zegt mij ook iets, maar ik ken je verder niet. Tong uitsteken
Vaak is het een signaal wat het paard geeft.
Net als mensen kunnen paarden ook zeikerig zijn. (overdreven reageren) Wel iets om rekening mee te houden, want en paard werkt allleen goed als hij voor je wíl werken. Een paard dat moet werken zal je eerder in verzet komen en eerder je laten zitten (op bijv een wedstrijd).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:59

Maar denk je nu echt dat het door je paard (loeder)kwam?
Want nu je meer ervaring heb, gaat het beter. En dat hij reageerd op je hand, zegt mij ook iets, maar ik ken je verder niet. Tong uitsteken
Vaak is het een signaal wat het paard geeft.
Net als mensen kunnen paarden ook zeikerig zijn. (overdreven reageren) Wel iets om rekening mee te houden, want en paard werkt allleen goed als hij voor je wíl werken. Een paard dat moet werken zal je eerder in verzet komen en eerder je laten zitten (op bijv een wedstrijd).[/quote]

Sorry, tijdje niet meer gereageerd..
Die ik rij is een Jazz, dus zowiezo al snel over de zeik...
maar indd wat je zegt. het was de combinatie van mij en hem in het begin ook wel.

Het grootste gedeelte was uitproberen, maar ik was in het begin ook iets harder in de hand.

De laatste paar maandjes gaat het super en wilt hij ook echt voor mn werken, ik ben nu minder hard en hij werk harder... we hebben een deal gesloten Haha!

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:46

zorg dat ze goed voor het achterbeen is en niet teveel aan de de voorhand zitten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:14

dorieeen schreef:
Als ze niets meer horen ineens vinden ze dat ook erg eng, dus je zou je hand op het oor kunnen leggen zodatie niks meer hoort Pling

Succes ermee!! Ach gut

uh... die snap ik niet.
Moet je dan op het moment dat je paard steigerd zijn oren vastpakken???