Allemaal rotzooi op je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Allemaal rotzooi op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:31

Wat is er slecht aan dan? Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:28

Mijn gebruik van hulpmiddelen heb ik eerder in dit topic al besproken, maar mij moet wel van het hart dat het vreemd is dat je een paard rijd waar je alleen met dat ene niet passende westernzadel op kunt rijden. Buiten de gevolgen voor de gezondheid van je paard op lange termijn waar de meeste andere je al op gewezen hebben, vergroot je het plezier in het rijden niet echt op deze manier voor je paard. Als het eerst goed lag en nu niet meer doordat je paard afgevallen is, lijkt mij dat hij toch ernstig vermagerd moet zijn. Misschien heeft het nooit lekker gelegen en is hij daardoor zo wild onder het zadel. Mijn paardje ging ooit spontaan bokken bij het passen van een nieuw zadel, de zadelmaker zei dat het paste, maar normaal bokt ze nooit en toen hield ze niet op. Dat kan dus allemaal aan het zadel liggen. Dat een nieuw zadel een hele kostenpost is en niet altijd op korte termijn te realiseren is dat begrijp ik wel, heb ik zelf ook ooit gehad, maar goed ik ben toen gaan wandelen met haar en heb haar pas met het nieuwe zadel weer gereden. Alles kan als je het zelf er maar voorover hebt. Je huidige zadel verkopen is ook een optie, van dat geld kun je dan een passend zadel kopen, lijkt mij

ilovequinten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:56

pascha7 schreef:
Miss_Maya schreef:
Ik heb heel die boel hier niet nagelezen .

Maar soms doet men bandages aan bij het volgende :

Een jong paard / paard wat pas kan wijken . Als die gaan wijken kunnen ze zich soms stoten met hun hoef tegen hun been en hun bezeren / het been vuil maken . Dit kan een van de redenen zijn om bandages / getten aan de doen .

En als je paard een keer ijzers heeft is hij der aan gewent én kan hij er niet meer zonder ..

gelu l dat als ze een keer ijzer hebben gehad en dan niet meer zonder kan.
want me pony die er nu niet meer is Verdrietig heeft 14jaar op ijzers gestaan en toen 4jaar niet meer en werd gewoon nog dagelijks gereden. zonder ijzers

Dan zal die de eerste weken toch nog veel aanpassing nodig gehad hebben.. en dan zal je ook geen pony gehad hebben met gevoelige hoeven anders staan ze zo kreupel Knipoog

wij zijn toch ook gewoon om altijd op schoenen te lopen als wij dan ineens ALTIJD op blote voeten gaan lopen ...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 23:05

sonjim schreef:
Mijn gebruik van hulpmiddelen heb ik eerder in dit topic al besproken, maar mij moet wel van het hart dat het vreemd is dat je een paard rijd waar je alleen met dat ene niet passende westernzadel op kunt rijden. Buiten de gevolgen voor de gezondheid van je paard op lange termijn waar de meeste andere je al op gewezen hebben, vergroot je het plezier in het rijden niet echt op deze manier voor je paard. Als het eerst goed lag en nu niet meer doordat je paard afgevallen is, lijkt mij dat hij toch ernstig vermagerd moet zijn. Misschien heeft het nooit lekker gelegen en is hij daardoor zo wild onder het zadel. Mijn paardje ging ooit spontaan bokken bij het passen van een nieuw zadel, de zadelmaker zei dat het paste, maar normaal bokt ze nooit en toen hield ze niet op. Dat kan dus allemaal aan het zadel liggen. Dat een nieuw zadel een hele kostenpost is en niet altijd op korte termijn te realiseren is dat begrijp ik wel, heb ik zelf ook ooit gehad, maar goed ik ben toen gaan wandelen met haar en heb haar pas met het nieuwe zadel weer gereden. Alles kan als je het zelf er maar voorover hebt. Je huidige zadel verkopen is ook een optie, van dat geld kun je dan een passend zadel kopen, lijkt mij

Nou kijk ik zal even het proberen uit te leggen qua zadel ed..
ik had er eerst 2 konden nite zonder elkaar
maar de ene werdt ziek en op een gegeve moment moest ze ingeslapen worden
en hij had dus niemand meer want dat was gewoon zijn maatje
hij raakte gestresst en werdt mager ookal kreeg hij 2.5 kg aan goed voer ( speciaal voer)
en 2 keer per dag hooi. maar het hielp gewoon niet en hij bleef mager
en waarom hij niet met een ander zadel te rijden is ?
hij is wel met een ander zadel te rijden maar als hij dan wat doen dan lig je er gewoon af.
en hij doet het niet omdat hij pijnn heeft maar hij doet het omdat hij jolig is of omdat hij je er echt af wil krijgen en aangezien ik met een westernzadel steviger zit als met een boomlooszadel kan ik beter met westernzadel rijden. en we zijn nu voor een maatje aan het kijken voor hem zodat hij hopelijk weer wat vrolijker en dikker wordt
als je nog vragen hebt pb dan even

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:45

beetje raar dit

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:34

quera schreef:
Miss_Maya schreef:
Ik heb heel die boel hier niet nagelezen .

Maar soms doet men bandages aan bij het volgende :

Een jong paard / paard wat pas kan wijken . Als die gaan wijken kunnen ze zich soms stoten met hun hoef tegen hun been en hun bezeren / het been vuil maken . Dit kan een van de redenen zijn om bandages / getten aan de doen .

En als je paard een keer ijzers heeft is hij der aan gewent én kan hij er niet meer zonder ..

Hier ben ik het niet mee eens
heb er namelijk 1 staan die kan en met en zonder ijzers(wedstrijd paard rijd in de zomer rondom en in de winter alleen voor

Ik veronderstel dat je niet vaak op verharde weg rijd ?
Dan zie ik het probleem ook niet Lachen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:35

sonjim schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.
En je zit idd wel allemaal redenen te bedenken waarom je met een slecht passend zadel rijdt.
Maar 1x met een slecht passend zadel rijden is 1x teveel.
Dan verzin je maar een andere oplossing, ook al is hij te druk, maar op lange termijn krijg je hier alleen maar meer problemen mee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:39

Karin_deB schreef:
sonjim schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.
En je zit idd wel allemaal redenen te bedenken waarom je met een slecht passend zadel rijdt.
Maar 1x met een slecht passend zadel rijden is 1x teveel.
Dan verzin je maar een andere oplossing, ook al is hij te druk, maar op lange termijn krijg je hier alleen maar meer problemen mee.

Het past wel maar nu gaat het iets schuiven,en dit probleem wordt allemaal opgelost maar hij moet gewoon minimaal 1X per week gereden worden
en we rijden nu 1 keer per week totdat hij wat dikker is geworden en het borsttuig niet meer nodig is. de rest van de dagen is het losgooien en wandelen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:45

Als een zadel schuift en op zn plek moet worden gehouden door een borsttuig, ligt het dus niet goed.
En als je de hele week al wandelt losgooit, waarom dan nog die ene keer rijden, die ene keer kan hij dan ook wel niet rijden.
Zolang een zadel niet goed ligt is het onverantwoord om ermee te rijden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:01

Karin_deB schreef:
Als een zadel schuift en op zn plek moet worden gehouden door een borsttuig, ligt het dus niet goed.
En als je de hele week al wandelt losgooit, waarom dan nog die ene keer rijden, die ene keer kan hij dan ook wel niet rijden.
Zolang een zadel niet goed ligt is het onverantwoord om ermee te rijden.

:N hij moet bereden worden want hij kan zn ei gewoon niet kwijt
en met rijden wel. met losgooien doet hij dit ook niet en met wandelen heb je een bom naast je

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:17

Ok lees heel dit topic nu al mee, Ben de eigenaar van ragebol. Mijn zadel heb ik laten passen door stefiie vd laarse en het lag toen goed. Hij is extreem afgevallen door stress. Het zadel ligt nu losser op zijn rug, een westernzadel hoor je niet zoals een dresuurzadel superstrak aan te singelen. Doordat ie nu zoveel afgevallen is is het zadel iets te ruim geworden, heb nu een speciale pad aangeschaft waardoor die stabiel en weer redelijk goed ligt. Borsttuig is stukje zekerheid, roby heeft al eens een keer een les gehad, singel niet goed aangesingeld en meneer scrok en draait om, roby hing aan de zijkant en trok door de gewicht het zadel een stukje opzij. Meneer ging rennen met alle gevolgen van dien, singel raakte los. Ze had geen veiligheidknoop gemaakt in de singel en niet goed aangesingeld.
Als een paard aankomt of afvalt bespiering krijgt of bespiering vermindert. Dit zijn allemaal, dingen die het goed passende zadel die aangemeten is, niet goed passend maken, En er is een duidelijk verschil met een westernzadel en vz of dresuurzadel. Die zadels steunen en klemmen meer op de schouders ligt meer om het paard heen gebouwd zeg maar. Een westernzadel niet, dus bij extreem gewicht verlies krijg je dat gevoel direct. En nee wil me ponny niet aanwurgen met een strakke singel. Hij zit goed vast. Hij bokt af en toe uit joligheid, fisio en masseur komen 1 keer per half jaar en tandarts ook. Als er een ponny is die alles krijgt wat ie nodig heeft is hij het wel. Maar rijd nu af en toe om zijn conditie weer op te bouwen. En met een boomlooszadel, blijven degene die hem rijden niet zitten als ie een vreugdelanceerbok geeft. Ik heb ook gevraagd of het kwaad kan, maar met die pad kan het geen kwaad, ze zei dat het met een paar maanden wel weer hersteld was, als ie aan het werk wordt gezet en bespiering krijgt. Daarvoor adviseerde zij een borst tuig.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:58

Bandages vind ik wat onnodig.
Alleen als de oefeningen moeilijk worden zoals bij western rijden de spin...Dan lijkt het me wel verstanding.
En borsttuig wist niet eens dat dat nodig is voor een schuivend zadel Bloos ik doe het altijd om bij wedstrijden omdat het zo supermooi staat.Hoefijzers vind ik ook onnodig als je paard goede hoeven heeft.
Dekens vind ik ook niet nodig. Ben er niet tegen zeker niet. Maar mensen gaan er niet altijd goed mee om.En weten het nut niet van een deken.Dan hoeft het voor mij niet.........Tsja ieder zijn eigen ding...Maar het lijkt mij het gezondst een beetje puur natuur te doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:17

Begrijp ik het goed dat we het de hele tijd hebben over een paard en zadel wat niet van degene is die erover schrijft. Nu snap ik waarom ze geen nieuw zadel kan kopen, wie dot dit wel voor zijn verzorgpaard?
Ik vraag me wel heel stiekum af wat het rijtechnische niveau is van de berijders als ze alleen op een westernzadel kunnen blijven zitten, mijn paard bokt ook wel eens en toch val ik er niet vanaf ondanks mijn veelzijdigheidszadel, maar goed dat was de discussie eigenlijk niet. Ik blijf erbij ondanks de stres waardoor het paard vermagert is, dat je niet moet rijden met een slecht passend zadel. Ik ben geen heilige en heb dit in mijn onkunde ook een keer gedaan, tot ik de veearts erbij haalde en die zei dat het aan mijn zadel lag, toen ben ik gaan wandelen met het paard en heb gespaard voor een nieuw zadel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 23:40

sonjim schreef:
Begrijp ik het goed dat we het de hele tijd hebben over een paard en zadel wat niet van degene is die erover schrijft. Nu snap ik waarom ze geen nieuw zadel kan kopen, wie dot dit wel voor zijn verzorgpaard?
Ik vraag me wel heel stiekum af wat het rijtechnische niveau is van de berijders als ze alleen op een westernzadel kunnen blijven zitten, mijn paard bokt ook wel eens en toch val ik er niet vanaf ondanks mijn veelzijdigheidszadel, maar goed dat was de discussie eigenlijk niet. Ik blijf erbij ondanks de stres waardoor het paard vermagert is, dat je niet moet rijden met een slecht passend zadel. Ik ben geen heilige en heb dit in mijn onkunde ook een keer gedaan, tot ik de veearts erbij haalde en die zei dat het aan mijn zadel lag, toen ben ik gaan wandelen met het paard en heb gespaard voor een nieuw zadel.

Op een normaal paard zou ik blijven zitten
maaar bij hem niet hij geeft een rodeo en niet zomaar 1
en met westernzadel zit je gewoon steviger
kom wel thuis met blauwe bovenbenen van de knop maar lang leve de knop want anders vlieg je eroverheen
wat ook een keer met knop is gebeurt trouwens

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:13

bandages, nee die zijn in mijn ogen eigenlijk nergens goed voor Clown Ze zijn wel grappig en het is leuk om een setje te hebben maar meer niet. Geef mij maar peeskappen, dat vind ik (vooral bij springen etc.) erg belangrijk Ja
Opzich ben ik het met je eens, puur natuur maar spullen zijn ook nuttig, jij gaat toch ook niet op je teenslippers paardrijden en jij laat je paard toch ook niet springen zonder peeskappen ?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:16

Ik ben het met je eens hoor Ja gezien de beginpost zowiezo want ik heb het niet doorlezen allemaal Haha!

Ik rijd met eigenlijk heel weinig, bitloos hoofdstel, boomloos zadel met dekje en veder niks.

froutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:59

ik ben er niet mee eens. omdat de bandages worden meestal gebruikt voor bescherming. nou bij ons teminste wel..
en bij ons had een paard eerst hoefijzers, en die waren even een maandje weg en de hele hoef brokkelde af. nu staat ze weer op ijzers en dat gaat veel beter.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:54

oke nou heb ik een vraagje dan ik heb een arabier x kwpn ruin
en rij altijd met peesjes omdat anders zijn hele voorbenen openleggen
zijn achterbenen heb ik een probleem mee hij heeft een bobel op zijn achterbeen geen kleintje ook
gelukkig aan de buidenkant anders was hij afgemaakt moeten worden Ach gut
maar daar tikt hij ook mee aan en peesjes passen niet op die bobbel ik rij daarom meestal achter met bandages omdat het anders niet kan als ik echt aan het werk met hem wil gaan
dus ja en al dat gedoe met bandages zijn slecht en peesjes al heeft je paard het nou nogdig of net zo als mijn paard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:34

Harvest_Moon schreef:
bandages, nee die zijn in mijn ogen eigenlijk nergens goed voor

Ze hebben één nut; na zeer zware arbeid het paard beweging ontnemend op stal zetten kan leiden tot stalbenen. Dit is het opzwellen van de onderbenen doordat het in rust onvoldoende pompende hart het bloed niet door de door de inspanning verwijde aders terug omhoog krijgt.
Correct aangebrachte bandages geven dan ondersteuning. Inderdaad, net als steunkousen. DAAR zijn ze ooit voor bedacht en dát is de enige functie. Voor de rest is het baat het niet, schaadt het wel en eigenlijk simpel Blond

Ik rij routinematig snel en dwarsveldend door zwaar bergterrein. We nemen daarbij letterlijk natuurlijke hindernissen.
Ik rij op onbeslagen paarden, zonder optoming, met een daarvoor geschikt en goed passend zadel met wél een staartriem.
Ik rij ook routinematig bergklim-routes die voor ervaren berg´wandelaars´ zwaar zijn.
Duizenden kilometers per jaar over rotsen en keien en ik heb in zes jaar geen beschadigingen die aandacht behoefden aan mijn paarden gehad. Ik vind beenbeschermers in NL dus Verward Gestoord
Die staartriem voorkomt dat bij extreme afdalingen (meer dan 100% hellingspercentage is dagelijkse routine) het zadel tegen de dan juist het verst naar achter stekende en zwaarst belaste schouders zakt.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:38

Zien mensen nu echt de rode letters niet?? Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:59

runningkawa schreef:
Zien mensen nu echt de rode letters niet?? Lachen

Ik moest even kijken en je hebt gelijk. Ík kreeg die rode letters echter niet Knipoog

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:50

Haha, nee jij niet meer.
Maar iemand voor je wel Haha!
En die vond het nodig om ze totaal te negeren....helaas.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:40

[quote="HuertecillaDie staartriem voorkomt dat bij extreme afdalingen (meer dan 100% hellingspercentage is dagelijkse routine) het zadel tegen de dan juist het verst naar achter stekende en zwaarst belaste schouders zakt.

hc[/quote]

Meer dan 100%? Dan ga je dus steiler dan recht naar beneden? :p

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:52

ik vind et wel mooi staan.
het is heus niet onstaan door mooiigheid, maar bescherming.
op de foto's van een advertentie ook, als ik dan een paard/pony op de foto zie staan met witte bandages en alles netjes dan klik ik die toch wat sneller aan dan een andere advertentie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:06

Ik zet een slotje Lachen.

Voor specifieke vragen over wanneer welke beenbescherming gebruikt kan worden kan een nieuw topic op HAR geopend worden.