paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alive

Re: paard angstig --> straffen/belonen/negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:10

ik negeer altyd Lachen
als het bv een plek is in de bak waar ze schrikt, negeren, kleine volte en weer opnieuw er langs gelijk, tot ze niet meer schrikt en door heeft dat er echt niks aan de hand is Knipoog

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:12

ik negeer het meestal, maar als ze zich echt beginnen aanstellen straf ik wel eens. Als ze dan toch hun best doen om hun angst te 'overwinnen' en er dus langs te gaan krijgen ze wel zeker een beloning ook. Ofwel kan je ze gewoon (onder het rijden dan) goed aan het werk zetten zodat ze er niet meer op letten Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:15

Eerst negeren,
maar als ze ergens echt niet langswillen ook als er een ander paard eerst langs gaat moet je wel even straffen vind ik, het is niet iets om bang voor te zijn, dat moet ie leren, als je het gaat belonen denkt ie dat het dus echt iets is om bang voor te zijn.

Normaal als je straft doet hij toch ook iets niet goed of iets helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:31

gewoon doorrijden, zelf laten zien dat je daar niet onder de indruk van bent

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:32

Visconti schreef:
straffen is het domste wat je kunt doen, dat bevestigd zijn angst alleen maar en zal het alleen maar erger van worden. Ik negeer het gewoon, als het echt heel erg stap ik wel eens af (vaak als hij ergens niet langs wil tijdens een buitenrit) dan loop ik gewoon voorop en komt hij met knikkende knietjes achter mij aangelopen. Maar over het algemeen doe ik het alleen maar als mijn paard echt staat te stuiteren van angst.

Pcies, nooit gaan straffen, word het alleen maar erger van.. Vork

OT: Meestal negeer ik het gewoon en als het weer voorbij is haal ik even mijn binnehand over z'n hals heen! Knipoog

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:26

Als hij angstig in Niet straffen dan maak je het alleen maar erger. Je kan het mischien ook negeren. MAar je kan hem ook gerrust stellen.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:43

Mijn paardje vind bruggen eng en is bang voor kleine honden. Ik rijd haar nog niet zo lang (klein maandje ofzo) maar die bruggen gaat al steeds beter, ze vind het nog steeds spannend. Ze draait zich niet om of wil er niet overheen, ze aarzeld wel zo van "Moet dat?" "Ja dat moet! Lachen ", en dan gaat ze er gewoon overheen, in het begin maakte ze aan het eind van de brug wel eens en sprongetje, maar dat is nu eigenlijk ook niet meer zo. We kunnen er nu rustig overheenstappen, het enige wat ze doet is een beetje blazen.. Lachen

Kleine honden heeft ze al nooit leuk gevonden, dat werd mij verteld toen ik haar net deed.. Dat zal vast wel door iets in het verleden ofzo komen. Ach gut Nou had ik 2 weken geleden ook iets, was aan het rijden over een lang fietspad met een brede berm ernaast, komt er een man langs met 3 honden (aan de lijn) wij rijden er gewoon rustig langs (die honden waren flink aan het grommen en blaffen, we waren er al zo'n 10 meter voorbij en ineen hoor ik "JA!" en ik hoor weer geblaf, m'n paard had het ook gemerkt en had de hond al opgemerkt dus begon te rennen (gelukkig lang pad), dus die hond er achteraan, hij bleef maar volhouden die hond dus, ik heb dr laten gaan en zelfs bijgedreven zodat we die hond konden afschudden, want dat beest kon me rennen! Toen droop die hond dus af. Ik heb dr beloont en gerustgesteld, want ondanks dat ze ontzettend bang was luisterde ze wel naar mijn voorwaartse hulp en had ik dr ook zo weer terug. Ben ook blij voor die hond dat Gerda hem geen trap heeft gegeven.
Tsja meestal is ze best braaf, bij grote honden blaast ze alleen wat en bij kleine hondjes en blaffende hondjes is ze erg kijkerig.
Het zal vanzelf wel slijten, en ik ga niet overdreven honden ontwijken of juist de honden opzoeken. Wil wel gewoon normaal kunnen rijden. Lachen